:: kontrakt-umowa
:: plan
rozwoju nauczyciela stażysty :: arkusz
hospitacji ::
:: arkusz
obserwacji :: dekalog
opiekuna stażu :: kodeks
etyki ::
:: ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
::
Ocena dorobku
zawodowego stażysty
Ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres
stażu została przygotowana dla nauczyciela świetlicy szkolnej, starającego
się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego. Był to staż skrócony
do 9 miesięcy. Prezentowana forma Oceny dorobku nauczyciela powstała po ukończeniu
przez autora warsztatów Awans zawodowy nauczyciela - zadania dyrektora.
Autor: mgr inż. Jarosław Mikołajczyk
Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej im. Bolesława Chrobrego w Kołczewie
OCENA
dorobku
zawodowego nauczyciela za okres stażu
1.
Imię i nazwisko:
mgr
Ewa
Kowalska
2.
Aktualny stopień awansu zawodowego:
nauczyciel
kontraktowy
3.
Okres i podstawa prawna odbywania stażu: 1
września 2000 r. – 30 maja 2001 r., na podstawie art. 9a ust. 3 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 ze
zmianami).
4.
Miejsce, wymiar zatrudnienia i stanowisko w okresie odbywania stażu:
Pani
Ewa Kowalska zajmuje stanowisko nauczyciela świetlicy Publicznej Szkoły
Podstawowej im. Bolesława Chrobrego w Chrobotowie. Zatrudniona jest w pełnym
wymiarze czasu pracy.
5.
Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu: W roku
szkolnym 1999/00 uzyskała tytuł magistra na kierunku pedagogika, specjalność
pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Przygotowując się do objęcia stanowiska
pedagoga szkolnego, podjęła studia podyplomowe w zakresie Edukacja i
rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, co jest zgodne z
planem rozwoju szkoły z powodu obejmowania przez szkołę opieką dzieci z
niepełnosprawnością intelektualną, których coraz większa grupa pozostaje w
PSP w Chrobotowie z powodu braku zgody rodziców na umieszczenie ich w szkołach
specjalnych.
6.
Imię i nazwisko opiekuna stażu:
mgr
Elżbieta Jankowska.
7.
Terminarz:
l.p.
|
opis
|
data
|
1.
|
data
rozpoczęcia stażu
|
1.09.2000
r.
|
2.
|
termin
zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela
|
12.09.2000
r.
|
3.
|
data
zakończenia stażu
|
31.05.2001
r.
|
4.
|
data
dokonania oceny dorobku zawodowego za okres stażu
|
25.06.2001
r.
|
8.
Analiza jakościowa dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu:
l.p.
|
zakres
|
ocena
opisowa
|
1.
|
stopień
korelacji zadań ujętych w indywidualnym planie rozwoju z potrzebami
szkoły
|
W
indywidualnym planie rozwoju nauczyciela Pani Ewa Kowalska zawarła
wiele punktów zbieżnych z potrzebami szkoły, w której pracuje.
Na
szczególną uwagę zasługuje współpraca z rodzicami, których obecność
w szkole wiązała się nie tylko z koniecznością spotkania z
wychowawcami, ale również z chęcią podzielenia się swoimi obawami i
kłopotami z własnymi dziećmi (wyrazili to w opinii Rady Rodziców).
Dobrze rokuje to planom Pani Kowalskiej objęcia funkcji pedagoga
szkolnego, którego funkcje już obecnie wiele razy wypełniała.
Kontakty Pani Ewy Kowalskiej z rodzicami w tym zakresie z pewnością
przyczyniły się do przybliżenia szkoły jako instytucji do rodziców
i uświadomienia im, że ich opinie i kłopoty brane są pod uwagę w
pracy szkoły.
Również
podjęte studia podyplomowe z zakresu edukacji osób niepełnosprawnych
umysłowo, jak najbardziej odpowiadają potrzebom szkoły, szczególnie
wobec faktu coraz częstszej odmowy rodziców na umieszczenie dziecka
niepełnosprawnego w szkole specjalnej, czy szkole życia. Obecnie w
szkole uczy się 6 dzieci z takimi potrzebami edukacyjnymi. Rada
pedagogiczna rozważa także ewentualną możliwość utworzenia klasy
integracyjnej, stąd konieczność podnoszenia przez nauczycieli
kwalifikacji w tym zakresie.
Godna
podkreślenia jest też współpraca Pani Ewy Kowalskiej z Domem Dziecka
w Chrobotowie (potwierdzona załączonym dokumentem), szczególnie z
wychowawcami, oraz pedagogiem, współpraca z opieką społeczną,
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Modlinie. Współpraca ta wpływa
na budowanie dobrego wizerunku szkoły w środowisku.
|
2.
|
poziom
realizacji zadań wynikających z rozporządzenia MEN §
4 ust. 1
|
Z
racji pełnionej funkcji nauczyciela świetlicy Pani Ewa Kowalska
wykonywała przede wszystkim zadania związane z opieką nad dziećmi w
szerokim rozumieniu tego słowa.
Prowadziła
zajęcia dla dzieci będących pod opieką świetlicy w trakcie
oczekiwania na autobus szkolny. Były to zajęcia plastyczne,
techniczne, zabawy ruchowe, teatrzyki i zajęcia indywidualne. W zajęciach
wykorzystywała wiele metod, preferując metody aktywne. Dzieci chętnie
przebywały na zajęciach świetlicy, nie widać było po nich znużenia,
a ich prace były wielokrotnie eksponowane, lub wysyłane na konkursy.
Opieka
przejawiała się także w
kontaktach z instytucjami w/w, a także Ośrodkiem Pomocy Rodzinie, pielęgniarką
szkolną, ośrodkiem zdrowia.
Opieka
nad dziećmi nie kończyła się wraz z ich odejściem ze szkoły. Należy
wspomnieć współpracę Pani Kowalskiej z wychowawcami z Ośrodka
Szkolno-Wychowawczego w Modlinie, w sytuacji, gdy dziecko z rejonu
naszej szkoły zaprzestało uczęszczać po przeniesieniu do tego ośrodka.
Należy
podkreślić, że w/w przykłady opieki były realizowane konsekwentnie
przez cały okres stażu i przy wysokim poziomie skuteczności.
Pani
Ewa Kowalska realizowała także zadania wychowawcze. Brała aktywny
udział w dyskusji nad modyfikacją planu wychowawczego szkoły, a także
- wraz z Panią Krystyną Nowak - była ostatecznym redaktorem w/w
planu. Wielokrotnie prowadziła dyskusje z wychowawcami i nauczycielami,
po uprzednim rozpoznaniu problemów dziecka, doprowadzając
niejednokrotnie do zmiany postępowania wobec wychowanka.
W
związku z koniecznością uzupełnienia wykształcenia przez niektórych
nauczycieli, a także z powodu zwolnień lekarskich, powstawała
konieczność zastępstw – szczególnie klas młodszych. Zajęcia te
musiały być przeprowadzone niejednokrotnie bez czasu na gruntowne
przygotowanie się do nich. Pani Kowalska wykazała, że posiada duże
doświadczenie i jej lekcje nie odbiegają od wymaganych standardów.
Bardzo dobrze radziła sobie z dziećmi, osiągając zakładane cele. Również
i to zostało zauważone i podkreślone w opinii Rady Rodziców.
|
3.
|
jakość
i formy dokumentacji przebiegu stażu
|
Przedstawione
dokumenty wydane przez instytucje zewnętrzne i organizacje wewnętrzne
szkoły: Dom Dziecka, Radę Rodziców, Ośrodek Pomocy Społecznej, pielęgniarkę
szkolną świadczą o zaangażowaniu Pani Ewy Kowalskiej w wiele aspektów
pracy szkoły i systematyczną realizację własnego planu rozwoju.
Świadectwo
ukończenia studiów podyplomowych, współpraca z biblioteką
pedagogiczną, zaświadczenie o ukończonym kursie komputerowym,
odbytych warsztatach, konferencjach metodycznych świadczą o dużym
zaangażowaniu i woli podnoszenia przez Panią Ewę Kowalską
kwalifikacji zawodowych i dużym nacisku na własny rozwój.
Wiele
konspektów zajęć przeprowadzonych w obecności nauczyciela lub
opiekuna, potwierdzonych krótką notatką, oraz podane przez opiekuna
wnioski z lekcji, scenariusze teatrzyków i jasełek oraz moje własne
obserwacje pozwalają sformułować wniosek o dobrej dokumentacji pracy
pedagogicznej nauczyciela świetlicy.
Potwierdzam
także wykorzystanie materiałów umieszczonych w części „Sfera
opiekuńczo-wychowawcza” na radach pedagogicznych i gazetce pedagoga
szkolnego.
|
4.
|
ewaluacja
form doskonalenia zawodowego
|
Dobór form
doskonalenia zawodowego przez Panią Ewę Kowalską
dobrze odzwierciedla kierunek jej starań przygotowujących do
objęcia stanowiska pedagoga szkolnego, pozostając jednocześnie we współbrzmieniu
z potrzebami szkoły.
Ukończenie
kursu obsługi komputera jest odpowiedzią na zapotrzebowanie współczesnej
szkoły na nauczycieli posługujących się technologiami
informatycznymi. Ponadto umożliwia uatrakcyjnienie zajęć prowadzonych
dla dzieci.
|
5.
|
uogólnione
wnioski z obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych
prowadzonych przez nauczyciela
|
Zajęcia
zarówno w ocenie dyrektora szkoły jak i opiekuna są prowadzone
zgodnie z tematem, który najczęściej dobierany jest pod kątem
aktualnych świąt lub rocznic. Cele, podawane najczęściej w postaci
operacyjnej, są osiągane. Lekcje prowadzone dynamicznie, z
zastosowaniem aktywnych metod nauczania. Dzieci biorą w nich udział
bardzo chętnie. Dyscyplina na zajęciach bez zarzutu.
|
6.
|
inne
działania nauczyciela nie
ujęte w planie rozwoju zawodowego
|
Pani Ewa Kowalska
zaangażowała się w akcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, za
co otrzymała stosowne podziękowanie.
Wyrazem
uznania dla jej pracy w radzie pedagogicznej było powołanie Pani
Kowalskiej do reprezentowania nauczycieli w tworzącej się Radzie Szkoły.
|
9.
Na podstawie art. 9c ust. 6 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 ze
zmianami) uwzględniając opinię Rady Rodziców i opiekuna ustalam pozytywną
ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
10.
Z treścią oceny dorobku zawodowego i przysługującym mi prawem odwołania się
do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 14 dni zostałam
zapoznana.
....25
czerwca 200......
..........................................
data
podpis nauczyciela
..........................................
podpis dyrektora
Załącznik:
1. Opinia Rady Rodziców
|