Opiekun stażu
Drogi opiekunie stażu!
Zostałeś
wybrany przez dyrektora szkoły do pełnienia trudnej i odpowiedzialnej funkcji.
Twoja pomoc i wsparcie udzielane młodym nauczycielom mogą umożliwić im
szybszą adaptację do warunków pracy w szkole, bardziej efektywne zdobywanie
wiedzy i umiejętności oraz ułatwić integrację z gronem pedagogicznym. Dzieląc
się swoim doświadczeniem możesz sprawić, że praca Twojego młodszego kolegi
będzie bardziej satysfakcjonująca i w mniejszym stopniu narażona na
niepowodzenia. Pełniąc funkcję opiekuna trudno jest odwoływać się do
istniejących wzorców, gdyż jest ich niewiele. Możesz jednak sięgać do
swoich doświadczeń, wiedzy i umiejętności oraz pomocy innych nauczycieli, a
także korzystać z oferty szkoleniowej dotyczącej podnoszenia kompetencji
przez opiekuna stażu. Przedstawiamy Ci zakres Twoich nowych obowiązków i życzymy
jednocześnie satysfakcji z realizacji nowych zadań.
Pomoc w przygotowaniu planu
rozwoju zawodowego
Pierwszym Twoim zadaniem jest przygotowanie wspólnie
z młodym nauczycielem planu rozwoju zawodowego na czas jego stażu (Ustawa z
dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, zwana dalej KN - art. 9c ust. 5,
rozdz. 3a poświęcony awansowi zawodowemu nauczyciela).
Staż nauczyciela stażysty trwa
9 miesięcy, a nauczyciela kontraktowego 2 lata i 9 miesięcy. Konstruując taki
plan, powinniście wziąć pod uwagę nie tylko długość stażu, ale również
inne czynniki:
- specyfikę szkoły oraz plan jej rozwoju;
- zadania do realizacji przez nauczycieli
(zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania
stopni awansu zawodowego nauczycieli);
- wymagania kwalifikacyjne lub egzaminacyjne,
potrzebne do uzyskania kolejnego stopnia awansu;
- wiedzę, umiejętności i doświadczenie
nauczyciela.
Plan rozwoju zawodowego zostaje przedstawiony
do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły. Dyrektor może mieć uwagi i propozycje
zmian. W takim przypadku wspólnie ze swoim podopiecznym jesteście zobowiązani
nanieść niezbędne poprawki, korekty, uzupełnienia.
Pomoc w realizacji planu rozwoju
zawodowego
Realizacja tego zadania będzie wymagała od
Ciebie zarówno dobrej organizacji czasu, jak i wielu umiejętności związanych
z pełnieniem roli konsultanta, mentora.
Młody nauczyciel potrzebuje Twojej pomocy w
bardzo wielu dziedzinach: organizacyjnej (np. prowadzenie dokumentacji),
dydaktycznej (m.in. przygotowanie i prowadzenie zajęć), wychowawczej (relacje
z uczniami), także w sferze spraw osobistych (wsparcie w trudnych sytuacjach,
niepowodzeniach, podejmowaniu ważnych decyzji, planowaniu rozwoju zawodowego) i
innych.
Dlatego też, już na samym początku warto
zawrzeć z podopiecznym umowę - kontrakt dotyczący waszej współpracy podczas
stażu.
Ważne elementy kontraktu to: określenie celów i
zadań oraz wzajemnie obowiązujących was podczas współpracy zasad i norm.
Wstępna umowa powinna określać również formy pracy, takie jak np.:
- spotkania informacyjne (dotyczące procedury
awansu, prowadzenia dokumentacji, regulaminu i statutu szkoły, programu
wychowawczego szkoły) i inne;
- spotkania diagnostyczne, np. analiza mocnych
i słabych stron, omówienie preferencji, zainteresowań;
- spotkania poświęcone omawianiu literatury
pedagogicznej i różnych form doskonalenia zawodowego;
- spotkania instruktażowo-konsultacyjne
(formy i metody pracy, procedury);
- spotkania poświęcone omawianiu
wykonywanych zadań, doświadczeń nabywanych podczas pracy w szkole, rozwiązywaniu
trudności;
- obserwacja zajęć prowadzonych przez młodego
nauczyciela i ich omawianie;
- udział podopiecznego w zajęciach
prowadzonych przez Ciebie i ich omawianie;
- udział w posiedzeniach rady pedagogicznej i
zespołach przedmiotowych, międzyprzedmiotowych, wychowawczych.
Opracowanie projektu oceny
dorobku zawodowego stażu
Na podstawie opracowanego przez Ciebie projektu
oceny dorobku zawodowego okresu stażu nauczyciela i po zasięgnięciu opinii
rady rodziców, dyrektor szkoły dokonuje oceny dorobku zawodowego Twojego
podopiecznego.
Przygotowując projekt oceny powinieneś wziąć
pod uwagę, m.in.:
- wynik realizacji planu rozwoju zawodowego;
- postęp w rozwoju kompetencji, szczególnie
ważnych z punktu widzenia potrzeb szkoły (placówki);
- sposób dokumentowania dorobku zawodowego
przez nauczyciela.
Ważne jest, aby Twój podopieczny nie był
zaskoczony formą i sposobem dokonywanej przez Ciebie oceny. Powinna ona wynikać
ze wstępnego kontraktu, jaki zawarłeś z nauczycielem na początku współpracy.
Już wtedy należy określić kryteria oceny i sposoby jej przeprowadzania.
Ocena może być ustalana wspólnie ze stażystą - pamiętaj, że musi się ona
opierać przede wszystkim na obiektywnych kryteriach a nie na subiektywnych
odczuciach, poglądach, opiniach.
Udział w pracach komisji kwalifikacyjnej
Jako opiekun nauczyciela stażysty
uczestniczysz w pracach komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się
o awans na stopień nauczyciela kontraktowego (KN art. 9g ust. 1).
Wynagrodzenie
Za pełnienie funkcji opiekuna stażu przysługuje
Ci dodatek funkcyjny. Przyznaje go organ prowadzący szkołę i on też ustala
jego wysokość (Rozporządzenie MEN z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości
minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego - §3 pkt 3, lit. b).
www.codn.pl
|