| Plan rozwoju zawodowego to program działań dla nauczyciela w okresie stażu,
uwzględniający specyfikę i potrzeby szkoły, zadania do realizacji, określone
rozporządzeniem MEN oraz wymagania kwalifikacyjne (egzaminacyjne) potrzebne do
uzyskania wyższego stopnia awansu. Ważne jest, aby nauczyciel uwzględnił swoje dotychczasowe umiejętności,
 wiedzę i doświadczenie.
 
   
  Na początek nauczyciel powinien zapoznać się z takimi dokumentami pracyszkoły, jak: plan rozwoju, szkolny program wychowawczy, plan dydaktyczno-
 wychowawczy na rok 2000/2001. Jeśli w szkole są tworzone inne dokumenty
 opisujące pracę szkoły i planujące jej rozwój, nauczyciel musi je poznać.
 
Nauczyciel powinien wypisać wszystkie zadania, które otrzymał do
    realizacjiw danym roku szkolnym oraz to, co robił w poprzednich latach jako:
 nauczyciel, wychowawca, opiekun, członek rady pedagogicznej.
 
Na podstawie rozporządzenia
    MEN w sprawie uzyskania stopni awansuzawodowego przez nauczcyieli, warto wypisać na oddzielnych kartkach
 poszczególne zadania oraz szczegółowe wymagania, wyznaczone dla danego
 stopnia awansu.
 
Nauczyciel powinien wiedzieć, czego się od niego wymaga, aby nie rozminął
    sięz oczekiwaniami autorów rozporządzenia; zgodnie z zasadą, że "jeśli
    nie wiesz
 dokąd płyniesz, wiatry pomyślne nie będą Ci służyły".
 
Nauczyciel powinien dokonać autodiagnozy - samooceny. Niech zrobipodsumowanie: jaki jest jako dydaktyk, wychowawca, instruktor, czy ma
 autorytet, czego mu brakuje: może umiejętności w zakresie rozwiązywania
 problemów wychowawczych; umiejętności komunikowania się lub ma problemy
 z oceną, tworzeniem planów dydaktycznych realizacją materiału nauczania;
 a może chciałby dowiedzieć się, jak konstruować programy nauczania,
    pisać
 projekty i wnioski do fundacji, jak opracować program ścieżki edukacyjnej
 w szkole; może ma problemy z prowadzeniem spotkań z rodzicami.
 
 Nauczyciel powinien rozważyć, czego mu brakuje - to jest wyjście do
planowania swego kształcenia i doskonalenia. Komisja kwalifikacyjna na pewno
przeczyta wnikliwie plan i sprawozdanie, zatem warto na drugiej
stronie planu umieścić informacje personalne: imię i nazwisko, o jaki
stopień nauczyciel się ubiega, jaki ma staż, ile lat pracuje w szkole, jakie
podjął formy doskonalenia (ważne!), jakie otrzymał nagrody, dane dotyczące
jego uczniów - laureatów olimpiad i konkursów, informacje o innych sukcesach.
Komisja powinna mieć informacjenie tylko o planach nauczyciela na okres stażu, ale również o jego przeszłości.
 Pierwsza strona planu to strona tytułowa, powinna zatem wyglądać,
jak strona tytułowa pracy dyplomowej: u góry nazwa szkoły, na środku tytuł
"Plan rozwoju zawodowego", a poniżej nazwisko autora.
 źródło:www.eduseek.interklasa.pl  |