Plan rozwoju zawodowego to program działań dla nauczyciela w okresie stażu,
uwzględniający specyfikę i potrzeby szkoły, zadania do realizacji, określone
rozporządzeniem MEN oraz wymagania kwalifikacyjne (egzaminacyjne) potrzebne do
uzyskania wyższego stopnia awansu.
Ważne jest, aby nauczyciel uwzględnił swoje dotychczasowe umiejętności,
wiedzę i doświadczenie.
- Na początek nauczyciel powinien zapoznać się z takimi dokumentami pracy
szkoły, jak: plan rozwoju, szkolny program wychowawczy, plan dydaktyczno-
wychowawczy na rok 2000/2001. Jeśli w szkole są tworzone inne dokumenty
opisujące pracę szkoły i planujące jej rozwój, nauczyciel musi je poznać.
- Nauczyciel powinien wypisać wszystkie zadania, które otrzymał do
realizacji
w danym roku szkolnym oraz to, co robił w poprzednich latach jako:
nauczyciel, wychowawca, opiekun, członek rady pedagogicznej.
- Na podstawie rozporządzenia
MEN w sprawie uzyskania stopni awansu
zawodowego przez nauczcyieli, warto wypisać na oddzielnych kartkach
poszczególne zadania oraz szczegółowe wymagania, wyznaczone dla danego
stopnia awansu.
- Nauczyciel powinien wiedzieć, czego się od niego wymaga, aby nie rozminął
się
z oczekiwaniami autorów rozporządzenia; zgodnie z zasadą, że "jeśli
nie wiesz
dokąd płyniesz, wiatry pomyślne nie będą Ci służyły".
- Nauczyciel powinien dokonać autodiagnozy - samooceny. Niech zrobi
podsumowanie: jaki jest jako dydaktyk, wychowawca, instruktor, czy ma
autorytet, czego mu brakuje: może umiejętności w zakresie rozwiązywania
problemów wychowawczych; umiejętności komunikowania się lub ma problemy
z oceną, tworzeniem planów dydaktycznych realizacją materiału nauczania;
a może chciałby dowiedzieć się, jak konstruować programy nauczania,
pisać
projekty i wnioski do fundacji, jak opracować program ścieżki edukacyjnej
w szkole; może ma problemy z prowadzeniem spotkań z rodzicami.
Nauczyciel powinien rozważyć, czego mu brakuje - to jest wyjście do
planowania swego kształcenia i doskonalenia. Komisja kwalifikacyjna na pewno
przeczyta wnikliwie plan i sprawozdanie, zatem warto na drugiej
stronie planu umieścić informacje personalne: imię i nazwisko, o jaki
stopień nauczyciel się ubiega, jaki ma staż, ile lat pracuje w szkole, jakie
podjął formy doskonalenia (ważne!), jakie otrzymał nagrody, dane dotyczące
jego uczniów - laureatów olimpiad i konkursów, informacje o innych sukcesach.
Komisja powinna mieć informacje
nie tylko o planach nauczyciela na okres stażu, ale również o jego przeszłości.
Pierwsza strona planu to strona tytułowa, powinna zatem wyglądać,
jak strona tytułowa pracy dyplomowej: u góry nazwa szkoły, na środku tytuł
"Plan rozwoju zawodowego", a poniżej nazwisko autora.
źródło:www.eduseek.interklasa.pl
|