awans zawodowy 
nauczyciela

                                                                                                                            serwis portalu gorakalwaria.com.pl

 

 

 

::  e-mail  ::

   

Plan

::  wprowadzenie  ::  jak napisać plan   ::  przykłady  :: 

 

Jak napisać plan rozwoju zawodowego

Większość opisanych zadań dotyczy nauczycieli mianowanych, ale również
inni mogą z nich skorzystać.
Nauczyciel musi realizować zadania wykraczające poza jego zwykłe obowiązki, musi nieustannie doskonalić swój warsztat pracy i kształcić się.
Te ogólne sformułowania można w planie znacznie rozwinąć.

1. Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz
doskonalenia, w tym posługiwanie się technologią komputerową.

Warto zrobić kurs komputerowy, uczestniczyć w warsztatach dotyczących zastosowania Internetu w edukacji, wykorzystania komputera (programów edukacyjnych) na zajęciach, gromadzenia i wykorzystania wideoteki, kaset
czy kamery wideo na lekcjach itd. Można nagrać swoje zajęcia i dokonać
na podstawie filmu analizy lub samooceny (od razu można liczyć na duży punkt
od komisji). Trzeba pamiętać, że technologia informacyjna to nie zajęcia
z informatyki, zajęcia takie nie muszą odbywać się codziennie. W semestrze wystarczą 1-2 godziny z danego przedmiotu w pracowni komputerowej,
konieczny jest konspekt tych zajęć, można zrobić zdjęcia, dać uczniom arkusze ewaluacji zajęć, trzeba również napisać sprawozdanie i, oczywiście za pomocą komputera, przygotować sprawdziany, testy, karty pracy, materiały dla uczniów - to też wykorzystanie technologii komputerowej. Warto ściągnąć materiały poprzez Internet i napisać, jak zostały wykorzystane na lekcjach. Wystarczy się zastanowić, a okaże się, że za pomocą komputera można zdziałać o wiele więcej. Można przecież zorganizować w pracowni kurs dla nauczycieli szkoły w zakresie posługiwania się Internetem (nauczyciel-organizator może wtedy wypełnić
w formularzu punkt dotyczący dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem, a inni zaliczą to jako formę wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego, dyrektor zaś będzie mógł wydać wszystkim uczestnikom zaświadczenia potwierdzające udział). Trzeba pamiętać, aby zbierać wszystkie dowody realizacji takich działań.
 

2. Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi
pracownikami.
W ramach tego punktu można wziąć pod uwagę aktywną pracę w zespołach przedmiotowych, wychowawczych lub problemowych. Warto opracować zespołowo harmonogram spotkań, tematykę zajęć, ustalić, kto je poprowadzi,
kto wygłosi referat itd. Nauczyciel może też poprowadzić posiedzenie szkoleniowe rady pedagogicznej dotyczące tematu, w którym jest dobry. Można zaprosić kolegów na lekcje otwarte. Nie należy zapominać o konspektach takich lekcji, które warto dołączyć do sprawozdania. Opiekę nad stażystą zdecydowanie trzeba wpisać do swego planu rozwoju. Opracowane materiały, testy czy zadania można złożyć w najbliższej bibliotece pedagogicznej, zademonstrować na spotkaniu metodycznym, rozesłać do kilku najbliższych szkół - jest to niewątpliwie dzielenie się swoją wiedzą. Można porozumieć się z innymi nauczycielami w zakresie integracji między przedmiotowej, na zebraniu zespołów przedmiotowych opracować program ścieżki edukacyjnej, w protokołach z tych posiedzeń będzie notatka dotycząca przedstawionych propozycji, rozwiązań itp. Kserokopię tych protokołów można oczywiście dołączyć do sprawozdania. Warto napisać artykuł do prasy metodycznej, może coś zamieścić na stronach internetowych (można wówczas zapisać to na dyskietce i dołączyć do protokołu).
Jeśli nauczyciel opiekował się studentem-praktykantem, to może sporządzić kserokopię dzienniczka praktyk, bowiem jest to udokumentowane dzielenie się
swą wiedzą. Współpracę przy tworzeniu programu wychowawczego szkoły, systemu oceniania, regulaminów szkolnych również można potraktować jako dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
Czy jest możliwe, aby szkoła zaczęła wydawać Biblioteczkę Metodyczną, w której kolejne zeszyty byłyby tworzone przez samych nauczycieli? Rewelacyjny pomysł! Robi to tylko kilka szkół w Polsce. Można zorganizować też międzyszkolny zespół przedmiotowy.
Możliwości jest naprawdę wiele.

3. Realizacja, to:

a) opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych,
wychowawczych;

Przykładów na rozwinięcie tego punktu może być wiele. Opracowanie programu ścieżki edukacyjnej, przygotowanie konkursu szkolnego lub międzyszkolnego (wszelkie konkursy w szkole, gminie, zawody sportowe, turnieje); opracowanie programu autorskiego godzin wychowawczych, własnego planu dydaktycznego zajęć z uwzględnieniem przedmiotowego systemu oceniania i treści ścieżek edukacyjnych. Przygotowanie planów i programów spotkań z rodzicami (pedagogizacja, szkolenia itp.), doskonalenia nauczycieli i planów pracy zespołów przedmiotowych, wychowawczych. Opracowanie programu i planu realizacji zajęć pozalekcyjnych. Kapitalna sprawa, to program autorski; programy imprez szkolnych, projekty prozdrowotne i ekologiczne, treningi sportowe, mecze
i wycieczki. Tworzenie planu rozwoju szkoły, programu wychowawczego. Opracowanie narzędzi diagnostycznych i ewaluacyjnych pracy szkoły, lekcji, nauczyciela, ucznia. W klasie jest uczeń z deficytami lub geniusz? Świetnie, trzeba dla niego zmodyfikować plan nauczania i napisać odpowiedni program. Można też pochwalić się przygotowaniem programu działań przeciwdziałających nałogom, patologii itp.

b) opracowanie co najmniej 2 publikacji, referatów lub innych materiałów;
Zostało to opisane wyżej przy kwestii dzielenia się swoją wiedzą. Warto również pisać do gazety lokalnej o wycieczkach szkolnych, imprezach, jest to świetna promocja szkoły. Gazetę z artykułem można dołączyć do sprawozdania.

c) prowadzenie otwartych zajęć lub podejmowanie działań związanych
z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym;

Można przygotować zajęcia otwarte i zaprosić innych nauczycieli, a później pójść do nich na lekcje. W tym punkcie warto się też pochwalić organizacją spotkań zespołów, posiedzeń szkoleniowych rad pedagogicznych, udziałem w warsztatach dla rady (można zaprosić doradcę, edukatora, autora podręczników, zeszytów ćwiczeń), opieką nad młodymi nauczycielami, konsultacjami w ramach rady; ukończeniem kursu zewnętrznego.

d) aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi
lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, wychowania;

Wystarczy wspomnieć o ZHP stwarzającym bardzo wiele możliwości współpracy,
o poradni psychologiczno-pedagogicznej. Można zrobić szkoleniowe posiedzenie rady połączone z warsztatami, np. na temat przemocy, problemów wychowawczych itp. Ośrodek kultury, policja, lokalne zakłady pracy na pewno chętnie nawiążą współpracę ze szkołą. Można wspólnie z nimi przygotować prezentacje dotyczące np. bezpieczeństwa na drodze, narkomanii, przyszłej orientacji zawodowej, można również nawiązać współpracę w zakresie sponsoringu. Wspólnie z klubem sportowym, ośrodkiem sportu można zorganizować zawody, pokazy itp. Warto zaprosić do szkoły burmistrza lub wójta, radnych, zorganizować spotkania z uczniami na historii czy wiedzy
o społeczeństwie. Ośrodek metodyczny można włączyć w konsultacje, warsztaty, spotkania z radami pedagogicznymi, konferencje. Warto również wspomnieć
w protokole o współpracy z fundacjami, stowarzyszeniami, udziale w projektach, współpracy z kościołami, organizacjami lokalnymi, strażą pożarną, nadleśnictwem, sanepidem. Trzeba pamiętać o dokumentowaniu swych działań (notatki, zdjęcia, potwierdzenia, podziękowania itp.).

e) wykonywanie zadań egzaminatora, eksperta;
Trudne wymaganie, tylko dla wybranych.

f) pełnienie funkcji doradcy, uzyskanie kwalifikacji edukatora;
Jeszcze trudniejsze i nie dla wszystkich.
g) uzyskanie dodatkowych kwalifikacji;
Ukończenie studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego w okresie stażu
to jeden atut (a powinny być cztery!).

h) wykonywanie samodzielnie lub z zespołem innych zadań na rzecz
edukacji.

Organizacja i przeprowadzenie konkursów szkolnych lub międzyszkolnych, zawodów, opracowanie programów działań szkoły w obszarach nie wymienionych wyżej (ścieżki rowerowe w mieście, miasteczko ruchu drogowego, sala audiowizualna w szkole, organizacja dni Ziemi, szkoły, patrona, kultury, otwartych drzwi), gazetki szkolne, dekoracje w klasopracowni (przed zmianą warto zrobić fotografie), biuletyny tematyczne, udział w projektach i przedsięwzięciach
(np. Sprzątanie Świata, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy), wystawa prac uczniowskich, zagospodarowanie ferii zimowych - to tylko niektóre akcje warte wymienienia w tym punkcie.
Wszystkie działania trzeba udokumentować. Niezbędne są: zaświadczenia, potwierdzenia, fotografie, nagrania audio i wideo, dołączone programy, opracowania, konspekty, kserokopie protokołów, dzienników prac zespołów, dzienników zajęć pozalekcyjnych, programów wycieczek itd. Oprócz tego trzeba dołączyć opis i analizę co najmniej 2 przypadków rozpoznania i rozwiązania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych związanych z oświatą. Obowiązkowo trzeba odwiedzać bibliotekę pedagogiczną i korzystać z jej zasobów - to też forma kształcenia. Można założyć notatnik-kalendarz i zapisywać w nim swoje działania, uwagi, refleksje. To się przyda później do sprawozdania.


Materiały zebrał i opracował:
Jan Grzyb z Gimnazjum nr 2 w Olecku

   

 

 

 

 
:: awans :: podstawa prawna :: stażysta :: kontraktowy :: mianowany :: opiekun ::
:: plan :: sprawozdanie :: publikacje :: literatura :: linki :: 

     

   Prawa kopiowania © MGK