::
dowody
:: schemat
opisu i analizy przypadku ::
Ogólny
schemat opisu i analizy przypadku
(rozpoznawania
i rozwiązywania problemu edukacyjnego,
wychowawczego lub innego z
uwzględnieniem specyfiki typu lub
rodzaju szkoły)
1.
Identyfikacja problemu
·
Krótko nazwij zjawisko
(problem), którym się zająłeś.
·
Podaj podstawowe informacje nt.
ucznia (grupy, zdarzenia), którego
dotyczy analiza.
·
Wymień główne objawy, wskazujące
na istnienie problemu.
·
Uzasadnij dlaczego zwróciłeś
uwagę na to zjawisko (problem) i danego
ucznia (grupę, zdarzenie).
2.
G2. Geneza i
dynamika zjawiska
·
Opisz
historię powstania zjawiska (problemu)
powołując się na dane z:
·
Przedstaw
wnioski dotyczące powstania problemu.
·
Opisz
rozwój zjawiska (problemu) w czasie:
3. Znaczenie
problemu
·
Odwołując się do wybranej
teorii (ewentualnie także do własnych
doświadczeń) opisz znaczenie jakie ma
dane zjawisko (problem) dla
funkcjonowania ucznia (grupy, szkoły).
4
4. Prognoza
·
Przedstaw na podstawie własnych
doświadczeń i literatury,
przewidywania co do skuteczności swoich
oddziaływań
-
prognoza
negatywna – spodziewany stan
w przypadku zaniechania
oddziaływań
-
prognoza
pozytywna – stan, którego
spodziewasz się po wdrożeniu
oddziaływań
5. Propozycje
rozwiązania
·
Sformułuj cele
·
Przedstaw zadania, jakie sobie
postawiłeś:
-
zadania
naprawcze (terapeutyczne,
korekcyjne),
-
zadania
profilaktyczne (zapobiegawcze).
·
Przedstaw
plan oddziaływań (kto? co? jak?
kiedy?)
Uwaga:
Analiza
przypadku może kończyć się na tym
etapie, jeśli pełni jedynie rolę
diagnostyczną.
6. Wdrażanie
oddziaływań
·
Opisz ramowo przebieg stosowanych
oddziaływań i ich skutki.
·
Przedstaw
bardziej szczegółowo przykład,
ilustrujący wybrane oddziaływania.
7. Efekty
oddziaływań
·
Przedstaw zamierzone i
niezamierzone skutki oddziaływań.
·
Porównaj
prognozę pozytywną z uzyskanymi
efektami.
Uwaga:
Analiza przypadku może dotyczyć także
rozwiązań strukturalno-systemowych
(programowych, organizacyjnych) w
szkole.
|