Terminarz:
I WSTĘP
A. Cele planowania rozwoju zawodowego.1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1. SFERA ORGANIZACYJNA ROZWOJU ZAWODOWEGO
lp. |
Zadanie |
Sposób realizacji |
Czas trwania |
Spodziewane efekty |
Dokumentowanie |
Zadanie §5 Rozp. MEN |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
Zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego dot. Awansu zawodowego |
VIII - IX 2000 |
Znajomość prawa oświatowego |
|
|
2. |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły, związanych z jej podstawowymi funkcjami |
|
2000/02 2000/01 Wg potrzeb |
|
|
2.3a |
3. |
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły |
Analizowanie dokumentacji: |
IX 2000 IX 2001 |
Znajomość:
|
Kopie wymienionych dokumentów na dany rok szkolny |
2.3a |
4. |
Ws półpraca z rodzicami |
|
2000/02 |
|
|
2.3 b |
5 |
Współpraca z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wągrowcu |
|
2001 |
|
|
2.3d |
6. |
Współpraca ze środowiskiem:
|
Kierowanie pracą uczniów w taki sposób, aby powstały prace na wysokim poziomie artystycznym, godnie reprezentujących szkołę w konkursach:
|
Praca ciągła. |
Przedstawienie dobrego wizerunku szkoły, wspieranie aukcji pozwalających wzbogacić zbiory biblioteczne. |
|
2.3d |
7. |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. |
Gromadzenie dokumentacji: zaświadczeń, scenariuszy lekcji, zdjęć, itd. |
Praca ciągła. |
Powstanie teczki stażu zawodowego. |
Wszystkie dokumenty dotyczące mojej pracy zawodowej |
2.3b |
8. |
Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwojowego. |
Opisanie realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego z zawarciem własnych refleksji. |
V 2002 |
Napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
|
9. |
Wystąpienie do Dyrektora Szkoły z prośbą o ocenę dorobku zawodowego. |
Złożenie stosownego pisma na ręce Pana |
31 V 2002 |
Ocena mojego dorobku zawodowego przez Dyrekcję Szkoły. |
Kserokopia oceny mojego dorobku zawodowego. |
|
10. |
Wystąpienie z wnioskiem o postępowanie klasyfikacyjne. |
Przygotowanie dokumentacji. |
Po ocenie mojego dorobku zawodowego. |
Napisanie wniosku do organu prowadzącego o przyznanie stopnia nauczyciela dyplomowanego . |
Kserokopia wniosku |
|
2. SFERA OSOBISTA ROZWOJU ZAWODOWEGO
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Wstępna ocena wiedzy i własnych umiejętności. |
Pisemne ustosunkowanie się do wiedzy i własnych umiejętności we wstępie do Planu Rozwoju Zawodowego |
VIII - IX 2000 |
Właściwe pokierowanie rozwojem osobowym, aby usunąć słabe strony. |
Punkt B wstępu do Planu Rozwoju Zawodowego. |
|
2. |
Poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności po ich wstępnej ocenie |
|
Cały czas. |
Usunięcie słabych stron w zakresie wiedzy i umiejętności. |
Zaświadczenia. |
1.3 |
3. |
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji |
|
W ciągu stażu. |
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji. |
Zaświadczenia. |
1.3 2.3c |
4. |
Wymienianie doświadczeń między nauczycielami. |
Dziel enie się swój ą wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami:- prowadzenie przeze mnie zajęć lekcyjnych z twórczości regionalnej na zaproszenie zainteresowanych nauczycieli, - prowadzenie przeze mnie lekcji otwartych, na które zaproszę nauczycieli stażystów |
W okresie stażu. |
Ubogacenie się przez pomoc innym i wymianę doświadczeń.
|
|
2.2 2.3g |
5. |
Obserwowanie i analizowanie możliwości ucznia. |
Zbieranie informacji o uczniach poprzez ich twórcze prace. |
Na bieżąco. |
Gromadzenie wybranych prac z myśłą o stworzeniu w szkole galerii. |
|
2.3b |
6. |
Podejmowanie dodatkowych zadań. |
|
2000/ 2001 Wg potrzeb. Wg potrzeb. |
Dokumentowane życie szkoły.Zamierzam służyć pomocą w przygotowaniu potrzebnych elementów, np. dekoracji, w tym z wykorzystaniem szycia maszynowego. Sukcesy uczniów w konkursach. |
|
1.2 1.2 1.2 |
3. DYDAKTYCZNA SFERA ROZWOJU OSOBISTEGO
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli. |
Hospitowanie zajęć lekcyjnych i omówienie pohospitacyjne. |
Na zaproszenie nauczycieli. |
Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami, poznawanie warsztatu pracy innego nauczyciela. |
|
2.2 |
2. |
Prowadzenie zajęć w |
Opracowanie scenariuszy zajęć, |
Zgodnie z harmo- |
Jak najlepsze przygotowanie zajęć |
|
2.3b |
|
obecności Dyrektora pełniącego nadzór pedagogiczny. |
konsultacja, analiza. |
nogramem hospitacji |
lekcyjnych. |
- Arkusze pohospitacyjne |
|
3. |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej w pracy w szkole. |
Korzystanie z komputerowego programu edukacyjnego z ruchu drogowego oraz z Internetu. |
Wg potrzeb. |
Przygotowanie uczniów do konkursu ruchu drogowego z wykorzystaniem programu edukacyjnego, korzystanie na lekcjach z Internetu. |
|
2.1 |
4. |
Edukacja regionalna. |
|
Cały czas. Wg potrzeb. |
Udział uczniów w Regionalnym Konkursie Twórczości Ludowej. Zainteresowanie uczniów rodzimą kulturą. |
|
1.2 2.3d 2.3d |
5. |
Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania. |
Wdrażanie systemu oceniania. |
Na bieżąco. |
Ocenianie wg ustalonych kryteriów. |
- Przedmiotowy system oceniania |
2.3a |
6. |
Opracowanie projektu ścieżki międzyprzedmiotowej pt. “Kształtowanie postaw przyjaznych środowisku". |
Opracowanie projektu ścieżki międzyprzedmiotowej pt. “Kształtowanie postaw przyjaznych środowisku". |
2000--2002 |
Wykorzystanie założeń projektu do obchodów “Dnia Ziemi" i “Światowego Dnia Ochrony Środowiska". |
- Projekt ścieżki międzyprzedmiotowej |
1.1 2.1 2.3a 2.3b |
7. |
Działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego człowieka. |
Zorganizowanie konkursu dla społeczności uczniowskiej szkoły z okazji Dnia Ziemi i Światowego Dnia Ochrony Środowiska. |
2002 |
Podjęcie akcji na rzecz ochrony środowiska naturalnego (sprzątanie lasu i obejścia szkoły, zbiórka surowców wtórnych). Nauka poprzez działanie. |
|
2.1 2.3h |
8. |
Wykorzystanie |
Realizowanie |
W |
Aktywna praca
|
- Potwierdzenia, |
2.3h |
|
metod aktywizujących w nauczaniu. |
zajęć lekcyjnych mobilizując uczniów do aktywnego działania przez:
|
trakcie stażu. |
uczniów na zajęciach lekcyjnych, zrealizowanie zamierzonych celów. |
- Zdjęcia |
|
9. |
Udział w konkursach. |
Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach. |
W trakcie stażu. |
Wdrożenie uczniów do dokładnej, rzetelnej pracy bez hamowania inwencji twórczej . |
|
1.1 1.2 |
4. WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1.. |
Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela -- wychowawcy. |
Analiza programu wychowawczego. |
IX 2000 IX 2001 |
Ułożenie planu pracy wychowawczej . |
|
2.3a |
2. |
Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów. |
Rozmowa z rodzicami podczas spotkań w szkole i poza szkołą oraz z uczniami. |
W trakcie stażu. |
Lepsze zrozumienie zachowań uczniów. |
Zeszyt. |
|
3. |
Realizowanie programu spotkań z rodzicami. |
Informowanie rodziców o efektach nauczania i zachowania uczniów, szukanie sposobów poprawy sytuacji. |
Wg ustalonego planu. |
Obopólna współpraca dla dobra dziecka. |
|
|
4. |
Wychowanie prozdrowotne w okresie dojrzewania. |
Zapraszanie na lekcje wychowawcze pielęgniarki szkolnej. |
Raz w roku. |
Potwierdzenia. |
|
2.3a |
5. |
Współpraca z |
Rozmowy z |
Na |
- Otrzymanie |
Refleksje w |
2.3a |
|
pedagogiem szkolnym. |
pedagogiem w sprawie uczniów mających problemy w nauce, sprawiających problemy wychowawcze lub mających złą sytuację materialną w domu. |
bieżąco. |
|
podsumowaniu. |
|
6. |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela. |
|
2001 XII 2000 / 1 2001 Wg potrzeb. 2001/ 2002 |
Wzrost świadomości zagrożenia życia przez uzależnienia od narkotyków. Uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych. Kulturalna zabawa, poczucie bezpieczeństwa wychowanków. Realizacja materiału zawartego w co najmniej dwóch |
Informacja o realizacji programu. Potwierdzenie. Potwierdzenia. Potwierdzenia. |
2.3a 2.3h 2.3a 2.3h |
|
|
cych młodzież do zachowań asertywnych, - Edukacja regionalna |
W czasie stażu. |
zeszytach pt. “Nasze spotkania" M. Król -Fijewskiej Znajomość kultury Pałuk, pozyskanie wiedzy o ludziach zasłużonych dla regionu. |
|
2.3a 2.3h |
7. |
Dbanie o rozwój więzi uczniów w klasie, poczucie wspólnoty. |
|
Wg potrzeb. |
|
|
2.3a 2.3h |
8. |
Uczestniczenie wraz z uczniami w różnych formach kultury. |
Łączenie wycieczek z udziałem w imprezach kulturalnych (kino, zwiedzanie wystaw). |
Wg potrzeb. |
Rozwój osobowy uczniów. |
|
2.3a |
9. |
Współpraca ze społecznością lokalną. |
Zachęcanie młodzieży, aby uczyniła coś od siebie dla innych ludzi w społeczności, w której żyje. |
W okresie świątecznym 2000/01 |
|
|
2.1 |
10. |
Zorganizowanie wycieczki dla uczniów, którzy |
Zorganizowanie funduszy, autokaru na |
XII 2000 / 1 2001 |
Połączenie wycieczki ze zwiedzaniem wystaw w muzeum. |
|
2.3h |
|
godnie reprezentowali szkołę w konkursie wojewódzkim. |
darmową wycieczkę dla laureatów konkursu oraz zapewnienie opieki. |
|
Radość młodzieży, że jej praca została doceniona. |
|
|
11. |
Wychowanie młodzieży w poszanowaniu kultury regionu, także poza zajęciami lekcyjnymi. |
Prowadzenie kółka twórczości ludowej . |
Cały czas. |
Kultywowanie tradycji ludowej Pałuk w dziedzinie pająkarstwa, rzeźby z gliny. |
|
1.1 1.2 2.3a 2.3h |
12. |
Udzielenie pomocy wychowankom, gdy jej potrzebują. |
|
Wg potrzeb. |
|
Potwierdzenia. |
2.3h |
III PODSUMOWANIE
Plan rozwoju zawodowego ujęłam w czterech sferach: