Plany rozwoju zawodowego


Nauczany przedmiot: technika
Okres stażu: od l września 2000 r. do 31 maja 2002 r.

DANE OSOBOWE NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA: Danuta Fabisiak
MIEJSCE PRACY: Gimnazjum nr l w Wągrowcu
IMIĘ I NAZWISKO DYREKTORA SZKOŁY: Stanisław Gąsiorek
CZAS TRWANIA STAŻU: od 01.09.2000 do 31.05.2002r.

Terminarz:


1. Termin złożenia wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego: 31.08.2000 r.
2. Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2000 r.
3. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego: 30.11.2000 r.
4. Termin podsumowania dorobku zawodowego za okres stażu: 31.05.2000 r.
5. Termin posiedzenia Komisji Kwalifikacyjnej:
6. Data zakończenia stażu:
7. Termin nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego:

I WSTĘP

A. Cele planowania rozwoju zawodowego.
Moim celem jest:

    a) osiągnięcie lepszych wyników w pracy z młodzieżą szkolną (gdyż taki powinien być efekt działań planowych),
    b) osobisty rozwój zawodowy, usunięcie słabych stron wskazanych w “Ocenie własnych umiejętności" (pkt. B),
    c) uzyskanie awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego.
B. Ocena wiedzy i własnych umiejętności.

Wykształcenie:

Doskonalenie zawodowe
Doświadczenie zawodowe Słabe strony C. Ogólne zamierzenia.
Zmierzam w okresie odbywania stażu zrealizować punkty § 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczy cieli. JPunkty do realizacji (wszystkie oprócz 2.3e i 2.3f) wpisałam do rubryki nr 7 w tabeli “Planu Rozwoju Zawodowego". Plan Rozwoju Zawodowego ułożyłam w taki sposób, aby wykorzystać swoje mocne strony i usunąć słabe, jeżeli chodzi o wiadomości i umiejętności.

Podaję treść § 5 ww. rozporządzenia:

1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:

2. Wymagania kwalifikacyjne umożliwiające uzyskanie awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego obejmują w szczególności:


1. SFERA ORGANIZACYJNA ROZWOJU ZAWODOWEGO



lp.

Zadanie

Sposób realizacji

Czas trwania

Spodziewane efekty

Dokumentowanie

Zadanie §5

Rozp.

MEN

1

2

3

4

5

6

7

 

1.

Poznanie procedury awansu zawodowego

Zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego dot. Awansu zawodowego

VIII - IX 2000

Znajomość prawa oświatowego

  • Rozp. MEN z dn. 3 VIII 2000r.
  • Wniosek o rozpoczęcie stażu (kopia)
  • Plan rozwoju zawodowego

 

 

2.

Uczestniczenie w pracach organów szkoły, związanych z jej podstawowymi funkcjami

  • Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej
  • Pracowanie w Komisji Dyżurów ,
  • Współpraca z RSU i jej opiekunem

2000/02

2000/01

Wg potrzeb

  • Uczestniczenie w podejmowaniu ważnych decyzji w życiu szkoły
  • Ułożenie planu dyżurów nauczycielskich ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ucznia w szkole
  • Pomoc organizacyjna
  • Potwierdzenia uczestnictwa w Radach Pedagogicznych
  • Potwierdzenia pracy w Komisji Dyżurów
  • Potwierdzenie

2.3a

3.

Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły

Analizowanie dokumentacji:

  • statutu szkoły,
  • wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
  • szkolnego regulaminu oceniania zachowania

IX 2000 IX 2001

Znajomość:

  • statutu szkoły,
  • wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
  • szkolnego regulaminu oceniania zachowania

Kopie wymienionych dokumentów na dany rok szkolny

2.3a

4.

Współpraca z rodzicami

  • Zapoznanie z przepisami dot. uczniów
  • Współtworzenie programu wychowawczego

2000/02

  • Znajomość wewnętrznego prawa szkoły rodziców
  • Wspólny program wychowawczy
  • Zeszyt do godz. wychowawczej wybranego ucznia
  • Sprawozdania z wywiadówek

2.3 b

5

Współpraca z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wągrowcu

  • Realizowanie zajęć profilaktycznych o uzależnieniu na podstawie programu “Zanim Spróbujesz"

 

2001

  • Uświadomienie młodzieży zagrożeń
  • Sprawozdanie z realizacji programu w klasie 21,
  • Scenariusze lekcji do programu

2.3d

6.

Współpraca ze środowiskiem:

  • z Muzeum Regionalnym w Wągrowcu i Towarzystwem Przyjaciół Ziemi Pałuckiej
  • Miejską Biblioteką Publiczną w Wągrowcu

Kierowanie pracą uczniów w taki sposób, aby powstały prace na wysokim poziomie artystycznym, godnie reprezentujących szkołę w konkursach:

  • twórczości ludowej,
  • na najpiękniejszą szopkę bożonarodzeniową,
  • na stroik wigilijny
  • na kartkę walentynkową,
  • na stroik wielkanocny

Praca ciągła.

Przedstawienie dobrego wizerunku szkoły, wspieranie aukcji pozwalających wzbogacić zbiory biblioteczne.

  • Zdjęcia,
  • Wycinki z gazet,
  • Potwierdzenia udziału w konkursach.

2.3d

7.

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju.

Gromadzenie dokumentacji: zaświadczeń, scenariuszy lekcji, zdjęć, itd.

Praca ciągła.

Powstanie teczki stażu zawodowego.

Wszystkie dokumenty dotyczące mojej pracy zawodowej

2.3b

8.

Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwojowego.

Opisanie realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego z zawarciem własnych refleksji.

V 2002

Napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

 

 

9.

Wystąpienie do Dyrektora Szkoły z prośbą o ocenę dorobku zawodowego.

Złożenie stosownego pisma na ręce Pana

31 V 2002

Ocena mojego dorobku zawodowego przez Dyrekcję Szkoły.

Kserokopia oceny mojego dorobku zawodowego.

 

 

10.

Wystąpienie z wnioskiem o postępowanie klasyfikacyjne.

Przygotowanie dokumentacji.

Po ocenie mojego dorobku zawodowego.

Napisanie wniosku do organu prowadzącego o przyznanie stopnia nauczyciela dyplomowanego .

Kserokopia wniosku

 

 



2. SFERA OSOBISTA ROZWOJU ZAWODOWEGO



1

2

3

4

5

6

7

1.

Wstępna ocena wiedzy i własnych umiejętności.

Pisemne ustosunkowanie się do wiedzy i własnych umiejętności we wstępie do Planu Rozwoju Zawodowego

VIII - IX

2000

Właściwe pokierowanie rozwojem osobowym, aby usunąć słabe strony.

Punkt B wstępu do Planu Rozwoju Zawodowego.

 

 

2.

Poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności po ich wstępnej ocenie

  • Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego,
  • Udział w szkoleniowych radach pedagogicznych

Cały czas.

Usunięcie słabych stron w zakresie wiedzy i umiejętności.

Zaświadczenia.

1.3

3.

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji

  • Udział w kursie obsługi komputera.
  • Udział w profilaktycznym programie “Nasze spotkania"

W ciągu stażu.

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.

Zaświadczenia.

1.3

2.3c

4.

Wymienianie doświadczeń między nauczycielami.

Dzielenie się swój ą wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami:

- prowadzenie przeze mnie zajęć lekcyjnych z twórczości regionalnej na zaproszenie zainteresowanych nauczycieli,

- prowadzenie przeze mnie lekcji otwartych, na które zaproszę nauczycieli stażystów

W

okresie stażu.

Ubogacenie się przez pomoc innym i wymianę doświadczeń.

 

  • Potwierdzenia,
  • zdjęcia,
  • Konspekty zajęć lekcyjnych,
  • Arkusze pohospitacyjne

2.2

2.3g

5.

Obserwowanie i analizowanie możliwości ucznia.

Zbieranie informacji o uczniach poprzez ich twórcze prace.

Na bieżąco.

Gromadzenie wybranych prac z myśłą o stworzeniu w szkole galerii.

  • Zdjęcia prac,
  • Prace

2.3b

6.

Podejmowanie dodatkowych zadań.

  • Prowadzenie kroniki szkolnej
  • Współorganizacja uroczystości
  • Przygotowanie uczniów do różnego rodzaju konkursów.

2000/ 2001

Wg potrzeb.

Wg potrzeb.

Dokumentowane życie szkoły.

Zamierzam służyć pomocą w przygotowaniu potrzebnych elementów, np. dekoracji, w tym z wykorzystaniem szycia maszynowego. Sukcesy uczniów w konkursach.

  • Kserokopia wybranych stron kroniki szkolnej
  • Potwierdzenia,
  • Zdjęcia
  • Potwierdzenia
  • Zdjęcia,
  • Wycinki z gazet lokalnych

1.2

1.2

1.2



3. DYDAKTYCZNA SFERA ROZWOJU OSOBISTEGO



1

2

3

4

5

6

7

1.

Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli.

Hospitowanie zajęć lekcyjnych i omówienie pohospitacyjne.

Na zaproszenie nauczycieli.

Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami, poznawanie warsztatu pracy innego nauczyciela.

  • Konspekty zajęć lekcyjnych,
  • Arkusze pohospitacyjne

2.2

2.

Prowadzenie zajęć w

Opracowanie scenariuszy zajęć,

Zgodnie z harmo-

Jak najlepsze przygotowanie zajęć

  • Konspekty zajęć lekcyjnych,

 

2.3b

 

 

obecności Dyrektora pełniącego nadzór pedagogiczny.

konsultacja, analiza.

nogramem hospitacji

lekcyjnych.

- Arkusze pohospitacyjne

 

 

3.

Wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej w pracy w szkole.

Korzystanie z komputerowego programu edukacyjnego z ruchu drogowego oraz z Internetu.

Wg potrzeb.

Przygotowanie uczniów do konkursu ruchu drogowego z wykorzystaniem programu edukacyjnego, korzystanie na lekcjach z Internetu.

  • Zdjęcia,
  • Potwierdzenia zajęć w pracowni komputerowej

2.1

4.

Edukacja regionalna.

  • Prowadzenie kółka twórczości ludowej ,
  • Prowadzenie zajęć praktycznych z twórczości pałuckiej w innej szkole (na zaproszenie nauczycieli).

Cały czas.

Wg potrzeb.

Udział uczniów w Regionalnym Konkursie Twórczości Ludowej. Zainteresowanie uczniów rodzimą kulturą.

  • Poświadczenia,
  • Dziennik kółka
  • Zdjęcia,
  • Poświadczenia

1.2

2.3d

2.3d

5.

Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania.

Wdrażanie systemu oceniania.

Na bieżąco.

Ocenianie wg ustalonych kryteriów.

- Przedmiotowy system oceniania

2.3a

6.

Opracowanie projektu ścieżki międzyprzedmiotowej pt. “Kształtowanie postaw przyjaznych środowisku".

Opracowanie projektu ścieżki międzyprzedmiotowej pt. “Kształtowanie postaw przyjaznych środowisku".

2000--2002

Wykorzystanie założeń projektu do obchodów “Dnia Ziemi" i “Światowego Dnia Ochrony Środowiska".

- Projekt ścieżki międzyprzedmiotowej

1.1

2.1

2.3a

2.3b

7.

Działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego człowieka.

Zorganizowanie konkursu dla społeczności uczniowskiej szkoły z okazji Dnia Ziemi i Światowego Dnia Ochrony Środowiska.

2002

Podjęcie akcji na rzecz ochrony środowiska naturalnego (sprzątanie lasu i obejścia szkoły, zbiórka surowców wtórnych). Nauka poprzez działanie.

  • Regulamin konkursu,
  • Podsumowanie wyników konkursu,
  • Zdjęcia prac konkursowych,
  • Wybrane prace konkursowe

2.1

2.3h

8.

Wykorzystanie

Realizowanie

W

Aktywna praca

 

- Potwierdzenia,

2.3h

 

 

metod aktywizujących w nauczaniu.

zajęć lekcyjnych mobilizując uczniów do aktywnego działania przez:

  • konkursy,
  • przygotowanie inscenizacji,
  • wycieczki do instytucji kulturalnych

trakcie stażu.

uczniów na zajęciach lekcyjnych, zrealizowanie zamierzonych celów.

- Zdjęcia

 

 

9.

Udział w konkursach.

Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach.

W

trakcie stażu.

Wdrożenie uczniów do dokładnej, rzetelnej pracy bez hamowania inwencji twórczej .

  • Potwierdzenia ewentualnych sukcesów,
  • Zdjęcia prac,
  • Wycinki z gazet

1.1

1.2



4. WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO



1

2

3

4

5

6

7

1..

Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela -- wychowawcy.

Analiza programu wychowawczego.

IX 2000 IX 2001

Ułożenie planu pracy wychowawczej .

 

 

2.3a

2.

Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów.

Rozmowa z rodzicami podczas spotkań w szkole i poza szkołą oraz z uczniami.

W

trakcie stażu.

Lepsze zrozumienie zachowań uczniów.

Zeszyt.

 

 

3.

Realizowanie programu spotkań z rodzicami.

Informowanie rodziców o efektach nauczania i zachowania uczniów, szukanie sposobów poprawy sytuacji.

Wg ustalonego planu.

Obopólna współpraca dla dobra dziecka.

  • Protokoły zebrań,
  • Lista obecności w dzienniku lekcyjnym

 

 

4.

Wychowanie prozdrowotne w okresie dojrzewania.

Zapraszanie na lekcje wychowawcze pielęgniarki szkolnej.

Raz w roku.

Potwierdzenia.

 

 

2.3a

5.

Współpraca z

Rozmowy z

Na

- Otrzymanie

Refleksje w

2.3a

 

 

pedagogiem szkolnym.

pedagogiem w sprawie uczniów mających problemy w nauce, sprawiających problemy wychowawcze lub mających złą sytuację materialną w domu.

bieżąco.

  • informacji na temat środowiska uczniów,
  • Zorientowanie się, czy rodzina źle sytuowana materialnie otrzymuje pomoc społeczną,
  • Zapoznanie się z działaniami opiekuńczymi szkoły

podsumowaniu.

 

 

6.

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela.

  • Realizowanie zajęć profilaktycznych o uzależnieniach na podstawie programu “Zanim spróbujesz",
  • Przygotowanie inscenizacji “Pójdźmy wszyscy do stajenki", aby uprzyjemnić wieczór wigilijny starszym osobom ze Związku Emerytów i Rencistów w Wągrowcu,
  • Opieka sprawowana nad młodzieżą podczas zabaw szkolnych organizowanych przez Samorząd Uczniowski,
  • Prowadzenie zajęć przygotowują-

2001

XII 2000 / 1 2001

Wg potrzeb.

2001/ 2002

Wzrost świadomości zagrożenia życia przez uzależnienia od narkotyków.

Uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych.

Kulturalna zabawa, poczucie bezpieczeństwa wychowanków.

Realizacja materiału zawartego w co najmniej dwóch

Informacja o realizacji programu.

Potwierdzenie.

Potwierdzenia. Potwierdzenia.

2.3a 2.3h

2.3a 2.3h

 

 

 

 

cych młodzież do zachowań asertywnych, - Edukacja regionalna

W czasie stażu.

zeszytach pt. “Nasze spotkania" M. Król -Fijewskiej

Znajomość kultury Pałuk, pozyskanie wiedzy o ludziach zasłużonych dla regionu.

  • Zdjęcie,
  • Pisemna informacja

2.3a 2.3h

7.

Dbanie o rozwój więzi uczniów w klasie, poczucie wspólnoty.

  • Organizowanie wycieczek,
  • Zachęcanie do włączania się klasy do imprez szkolnych

Wg potrzeb.

  • Zintegrowanie klasy,
  • Zainteresowanie młodzieży ochroną środowiska naturalnego człowieka,
  • Współpraca z instytucjami kulturalnymi miasta
  • Albumy,
  • Potwierdzenia

2.3a 2.3h

8.

Uczestniczenie wraz z uczniami w różnych formach kultury.

Łączenie wycieczek z udziałem w imprezach kulturalnych (kino, zwiedzanie wystaw).

Wg potrzeb.

Rozwój osobowy uczniów.

  • Potwierdzenia,
  • Zdjęcia

2.3a

9.

Współpraca ze społecznością lokalną.

Zachęcanie młodzieży, aby uczyniła coś od siebie dla innych ludzi w społeczności, w której żyje.

W

okresie świątecznym 2000/01

  • Wykonanie szopek betlejemskich dla przedszkolaków,
  • Wykonanie stroików wigilijnych dla starszych mieszkańców miasta z klubu “Srebrna Nić",
  • Wspieranie akcji dobroczynnych przez przekazanie prac konkursowych, które organizator sprzeda na aukcji
  • Potwierdzenia,
  • Wycinki z prasy lokalnej

2.1

10.

Zorganizowanie wycieczki dla uczniów, którzy

Zorganizowanie funduszy, autokaru na

XII 2000 / 1 2001

Połączenie wycieczki ze zwiedzaniem wystaw w muzeum.

  • Potwierdzenia,
  • Zdjęcia

2.3h

 

 

godnie reprezentowali szkołę w konkursie wojewódzkim.

darmową wycieczkę dla laureatów konkursu oraz zapewnienie opieki.

 

 

Radość młodzieży, że jej praca została doceniona.

 

 

 

 

11.

Wychowanie młodzieży w poszanowaniu kultury regionu, także poza zajęciami lekcyjnymi.

Prowadzenie kółka twórczości ludowej .

Cały czas.

Kultywowanie tradycji ludowej Pałuk w dziedzinie pająkarstwa, rzeźby z gliny.

  • Sprawozdanie z działalności kółka,
  • Zdjęcia,
  • Potwierdzenia

1.1 1.2 2.3a 2.3h

12.

Udzielenie pomocy wychowankom, gdy jej potrzebują.

  • Pomoc w nauce,
  • Zapewnienie darmowych obiadów dla dzieci z rodzin źle sytuowanych materialnie.

Wg potrzeb.

  • Lepsze wyniki w nauce,
  • Zapewnienie obiadów potrzebującym.

Potwierdzenia.

2.3h

III PODSUMOWANIE

Plan rozwoju zawodowego ujęłam w czterech sferach:

ze szczególnym określeniem zadań, sposobu ich realizacji, czasu realizacji oraz zaznaczeniem spodziewanych efektów i sposobu dokumentowania.
Przy poszczególnych zadaniach wskazałam, który z punktów § 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli zamierzam realizować. Aby plan był przejrzysty, przedstawiłam go w formie tabeli.

 



mgr inż. Danuta Fabisiak
"