Plany rozwoju zawodowego

"Jestem nauczycielem nauczania zintegrowanego. Staram się o awans na nauczyciela dyplomowanego.
Jest to mój plan rozwoju zawodowego. Nie wiem czy ktoś z niego skorzysta, ale chcę go udostępnić.

L.p

Sfera rozwoju zawodowego

L.p

Zadania

Formy realizacji

Termin

Dowody realizacji, wskazówki, uwagi

I

Organizacyjna

1.

Podjęcie decyzji o rozpoczęciu działań zmierzających do uzyskania stopnia awansu zawodowego – nauczyciela dyplomowanego

  • Wstępna ocena własnych możliwości, autorefleksja, przegląd własnej pracy pedagogicznej
  • Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego
  • Zbieranie materiałów do planu rozwoju zawodowego
  • Zaplanowanie rozwoju zawodowego na lata szkolne 2000/2003

VIII/IX 2000 r

Wniosek o rozpoczęcie stażu,

2.

Analiza aktualnych przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczyciela

  • Zapoznanie się ze znowelizowaną Kartą Nauczyciela oraz z ustawą z dn. 18.02.2000 r o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw
  • Zapoznanie się z rozporządzeniem MEN z dn. 3.08.2000 r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli
  • Udział w radzie pedagogicznej na temat “Awans zawodowy nauczyciela w świetle aktualnych przepisów”

 

IX 2000 r

 

 

 

 

IX 2000 r

 

 

IX 2000 r

Potwierdzenie udziału w radzie

 

 

 

3

Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły oraz zadań zawartych w planie rozwoju szkoły

  • Analiza dokumentacji szkoły:
  • Statut
  • Program rozwoju szkoły
  • Wewnątrzszkolny system oceniania
  • Zapoznanie z planem wychowawczym szkoły, określenie zadań własnych związanych z pełnieniem funkcji wychowawcy klasowego w nauczaniu zintegrowanym

X 2000 r

 

 

 

 

 

X 2000 r

 

I

Organizacyjna

4

Ewaluacja szkolnego systemu oceniania w zakresie klas I-III

  • Dostosowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania do specyfiki realizowanego przez siebie programu nauczania i zadań wynikających z realizacji programu wychowawczego na poziomie klas I-III
  • Opracowanie karty oceny opisowej śródrocznej i końcoworocznej ucznia klas I-III
  • Zaplanowanie systemu informowania rodziców o postępach edukacyjnych ucznia (teczki uczniowskie)

IX 2000 r

 

 

 

 

IX 2000 r

 

 

IX 2000 r

WSO klas I-III

 

 

 

 

Karta oceny opisowej

 

 

Teczki uczniów

5

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań

  • Współpraca z rodzicami
  • Pomoc przy pracach Samorządu Uczniowskiego
  • Wdrażanie WSO klas I-III
  • Wdrażanie planu wychowawczego klas I-III
  • Udział w procesie WDN

Plan pracy trójki klasowej rodziców

Opinia SU

WSO, plan wychowawczy

klas I-III

 

 

I

 

 

Organizacyjna

6

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego

  • Gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, zdjęć, itp.

W okresie stażu, 2000/2003

Teczka zawierająca dokumentację z przebiegu stażu

   

7

Przygotowanie projektu sprawozdania

  • Autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju

V 2003 r

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju

 

L.p

Sfera rozwoju zawodowego

L.p

Zadania

Formy realizacji

Termin

Dowody realizacji, wskazówki, uwagi

   

1

Wstępna ocena własnych umiejętności

  • Określenie formuły oceny
  • Autorefleksja
  • Ocena rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i umiejętności

IX 2000 r

Określenie długości stażu

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

OSOBISTA

2

Obserwacja i analiza możliwości uczniów

  • Zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi(np. karta obserwacji ucznia lub zeszyt wychowawcy klasowego)
  • Karta oceny opisowej semestralnej i końcoworocznej

 

Na bieżąco w okresie stażu

Bieżąca dokumentacja

 

Karty oceny opisowej ucznia

klas I-III

   

3

Studiowanie literatury pedagogicznej, poszukiwanie rozwiązań, wymiana doświadczeń

  • Systematyczna lektura czasopism pedagogicznych
  • Śledzenie na bieżąco publikacji w portalach edukacyjnych Internetu
  • Korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i Miejskiej Biblioteki Publicznej
  • Udział w konferencjach metodycznych, dyskusjach itp.

W okresie stażu

Kontakt z księgarnią wysyłkową WSiP

Adresy stron internetowych

Potwierdzenie korzystania

   

4

Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu

  • Udział w pracach zespołu nauczania zintegrowanego
  • Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, szkoleniach, warsztatach

 

 

 

W okresie stażu

Potwierdzenie

 

Zaświadczenia

 

 

   

5

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji

    • Studia podyplomowe “Informatyka w szkole”
    • Kurs kierowników wycieczek

Rok szkolny 2001/2002

Dyplom ukończenia studiów

Zaświadczenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSOBISTA

6

Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań

    • Praca w komisji Funduszu Świadczeń Socjalnych i Zdrowotnych
    • Praca w Komisji Doradczej dotyczącej przyznawania nagród Dyrektora Szkoły
    • Praca w zespole nauczycieli nauczania zintegrowanego
    • Udział w pracach dotyczących WSO i planu wychowawczego klas I-III

W okresie stażu

Potwierdzenia Dyrektora szkoły

   

7

Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja

    • Przygotowanie materiałów szkoleniowych na posiedzenie Rady Pedagogicznej
    • Przygotowanie publikacji w internetowych portalach edukacyjnych
    • Przygotowanie spektakli teatralnych lub prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli
    • Dyskusje, wymiana materiałów pomocniczych, środków dydaktycznych
    • Pomoc w organizacji imprez okolicznościowych na terenie szkoły
    • Pomoc w pracach Samorządu Uczniowskiego

2001/2002

 

2002/2003

 

2002/2003

 

 

 

W okresie stażu

Materiały, potwierdzenia

Potwierdzenia publikacji

Scenariusze, potwierdzenie realizacji

 

Potwierdzenie współpracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSOBISTA

8

Podjęcie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy

    • Warsztaty z profilaktyki zagrożeń “Przemoc wobec dzieci”
    • Wykorzystywanie technologii komputerowej i informatycznej , korzystanie z programów edukacyjnych i multimedialnych
    • Opieka nad klasopracownią nauczania zintegrowanego
    • Pozyskiwanie środków na modernizację sali lekcyjnej
    • Gromadzenie materiałów dydaktycznych i wychowawczych przydatnych w pracy zawodowej

X-XII

2000 r

 

 

W okresie stażu

2000/2003

Zaświadczenie o ukończeniu warsztatów

Potwierdzenie dyrektora i opiekuna pracowni informatycznej

Potwierdzenie dyrektora szkoły

   

9

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych

    • Udział w zajęciach warsztatowych
    • Zbieranie i gromadzenie informacji
    • Współpraca z gronem pedagogicznym
    • Współpraca z bibliotekarzem szkolnym

 

Okres stażu 2000/20003

Zaświadczenia

 

 

 

Potwierdzenie współpracy

   

10

Określenie dalszej drogi rozwoju

    • Wnioski do dalszej pracy

Koniec stażu

Dokumentacja

 

L.p

Sfera rozwoju zawodowego

L.p

Zadania

Forma realizacji

Termin

Dowody realizacji, wskazówki, uwagi

   

1

Analiza własnej działalności dydaktycznej

    • Dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi

W okresie stażu

Teczka z dokumentacją

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

Dydaktyczna

2

Opracowanie i wdrażanie programów dotyczących działań edukacyjnych

    • Modyfikowanie wybranego programu nauczania stosownie do możliwości uczniów i warunków nauczania
    • Opracowanie rozkładu materiału dotyczącego nauczania postaw informatyki w klasach I-III
    • Realizacja programu z profilaktyki zagrożeń “Przemoc wobec dzieci”
    • Realizacja programu “Promocja zdrowego uzębienia” Colgate

i Blend-a-med.

2000/2003

 

 

 

 

Rok szkolny 2002/2003

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

 

 

 

 

Rozkład materiału do nauczania elementów informatyki

 

Scenariusze

Potwierdzenie realizacji programu

   

3

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej

    • Korzystanie z programów edukacyjnych, multimedialnych, oraz Internetu
    • Śledzenie na bieżąco publikacji na serwisach edukacyjnych w Internecie
    • Prowadzenie zajęć z podstaw informatyki dla uczniów własnej klasy wg planu opracowanego przez siebie
    • Rozbudzanie zainteresowań informatycznych
    • Systematyczne gromadzenie materiałów informatycznych

 

W okresie stażu

 

 

 

 

Po ukończeniu studiów podyplomowych z informatyki

 

W okresie stażu

 

 

Ciekawe adresy internetowe

 

Plan zajęć, potwierdzenie realizacji

 

 

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

 

 

Dydaktyczna

4

Edukacja komunikacyjno-drogowa, wyrabianie nawyków poprawnego zachowania na drodze

    • Realizacja tematów kompleksowych
      • Bezpieczna droga do szkoły
      • Poruszanie się po drogach w trudnych warunkach atmosferycznych
      • Poznajemy drogi naszej miejscowości
      • Jestem pieszym i pasażerem

Klasy I-III 2000/2003

Wrzesień

Listopad

 

 

Marzec

 

Maj

 

 

 

Scenariusze zajęć

 

Zestaw pomocy “Wychowanie komunikacyjne’

   

5

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

    • Dyskusje, wymiana materiałów i środków dydaktycznych
    • Przygotowanie materiałów na posiedzenie zespołu nauczania zintegrowanego
    • Przygotowanie zajęć otwartych lub spektaklu teatralnego
    • Przygotowanie spotkania dla rodziców
    • Publikacja materiałów w Internecie

Okres stażu

 

2002/2003

2002/2003

Okres stażu

 

2002/2003

Potwierdzenia

 

Materiały, wnioski, potwierdzenie

 

Scenariusze zajęć lub spektaklu

 

Potwierdzenie publikacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dydaktyczna

6

Rozwijanie kreatywności

i ekspresji dziecięcej poprzez udział w uroczystościach

i spektaklach

    • Zorganizowanie uroczystości klasowych:
    • Ślubowanie
    • Pasowanie na czytelnika
    • Mikołajki
    • Wigilia klasowa
    • Zabawy karnawałowe
    • Dzień Matki
    • Dzień Dziecka
    • Zorganizowanie wyjazdów do teatru, kina, operetki
    • Udział w imprezach na terenie szkoły i miasta
    • Przygotowanie spektaklu na przegląd teatrzyków szkolnych
    • Udział w akcjach i konkursach na terenie szkoły i miasta

 

 

 

 

2000/2001

2000/2001

2000/2003

2000/2003

2000/2003

2002/2003

2000/2003

 

 

W okresie stażu

 

2002/2003

 

 

 

 

Materiały,

scenariusze, zdjęcia

 

 

 

 

Dokumentacja, zdjęcia, potwierdzenia

   

 

7

 

Poznanie piękna własnej miejscowości i Ojczyzny

 

    • Programowe wycieczki terenowe po okolicy
    • Całodzienne wycieczki wyjazdowe, Kraków, Wieliczka, Pszczyna
    • Zorganizowanie wyjazdu w ramach “Zielonej szkoły”
    • Lekcje muzealne w skansenie w Wygiełzowie

 

 

W okresie stażu

Maj 2000/2003

Maj/Czerwiec 20003 r

2000/2003

 

 

Potwierdzenia, zdjęcia

Potwierdzenie, zdjęcia

Potwierdzenia

 

 

 

III

 

 

 

Dydaktyczna

8

Zaprojektowanie i realizacja wystroju klasopracowni nauczania zintegrowanego

    • Zmiana wystroju w zależności od pory roku i potrzeb klasy
    • Prezentacja osiągnięć i prac uczniów

W okresie stażu

Dokumentacja fotograficzna

   

9

Doskonalenie metod i warsztatu pracy

    • Aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia zawodowego adekwatnych potrzeb własnych i szkoły

W okresie stażu

Zaświadczenia, potwierdzenia udziału

 

L.p

Sfera rozwoju zawodowego

L.p

Zadania

Formy realizacji

Termin

Dowody realizacji, wskazówki, uwagi

   

1

Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela- wychowawcy

    • Analiza programu wychowawczego szkoły
    • Opracowanie planu wychowawcy klasy

IX/X 2000 r

IX/X 2000/2003 r

 

Plan wychowawcy klas I-III

 

 

 

 

 

 

 

 

IV

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawczo-opiekuńcza

2

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków

    • Rozmowy indywidualne z uczniami
    • Przeprowadzanie wywiadów z rodzicami oraz wywiadów środowiskowych na temat sytuacji materialnej wychowanków
    • Uwzględnianie potrzeby środowiska rodzinnego i rówieśniczego
    • Ścisła współpraca z pedagogiem szkolnym

IX/X 2000 r

 

X/XI2000 r

W zależności od potrzeb

 

 

 

W okresie stażu

Notatki

 

Zebrane informacje

 

 

 

 

 

Potwierdzenie współpracy

   

3

Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami

    • Zebrania rodzicielskie
    • Pedagogizacja rodziców
    • Dni otwarte- dyżury dla rodziców
    • Rozmowy i wezwania indywidualne rodziców

IX, I, V, 2000/2003 r

I-szy poniedz. Miesiąca

Według potrzeb

Notatki, listy obecności

Materiały

Notatki

   

4

Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów

    • Czytanie literatury fachowej, udział w warsztatach, szkoleniach, itp.
    • Doradztwo pedagoga szkolnego
    • Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami

 

 

W okresie stażu

 

Uwagi, refleksje, zaświadczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawczo-opiekuńcza

5

Aktywna realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych

  • Prowadzenie pogadanek z uczniami na tematy związane z bezpieczeństwem, zagrożeniami, zdrowym stylem życia, itp.
  • Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Chrzanowie
  • Stały kontakt z pedagogiem szkolnym
  • Współpraca z higienistką szkolną, nauczycielem gimnastyki korekcyjno-wyrównawczej, bibliotekarzem szkolnym
  • Współpraca z Samorządem Uczniowskim

 

 

 

 

 

 

 

Na bieżąco w

okresie stażu

 

 

 

 

 

 

Notatki

 

 

 

 

Potwierdzenia współpracy

   

6

Wdrażanie i realizacja programów profilaktycznych

  • Realizacja programu z profilaktyki zagrożeń “Przemoc wobec dzieci
  • Realizacja programu “Promocja zdrowego uzębienia” Colgate i Blend-a-med.
  • Cykl zajęć z edukacji komunikacyjno-drogowej, wyrabianie nawyków poprawnego poruszania się po drogach

Kl. III 2001 r

Kl. III 2002 r

Kl. III 2003 r

 

Kl. I 2001 r

Kl. II 2002 r

Kl. III 2003 r

Scenariusz programu “Przemoc wobec dzieci”, sprawozdanie z realizacji, ankiety

 

Materiały, potwierdzenia

   

7

Udział wraz z uczniami w różnych formach kultury

  • Wycieczki klasowe
  • Imprezy kulturalne: wystawy, teatr, kino, operetka
  • Lekcje muzealne w Wygiełzowie
  • Uroczystości szkolne i środowiskowe

 

W okresie stażu

 

Dokumentacja, zdjęcia, potwierdzenia

"