Plany rozwoju zawodowego

PLAN

"Plan rozwoju zawodowego - nauczyciel dyplomowany.
Opracowanie: Beata Walczak


 

I SFERA ORGANIZACYJNA ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

 

Lp.

 

 

Zadania

Forma

realizacji

Dowody

realizacji

Termin

realizacji

Osoby współpracujące

 

Uwagi

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

Poznanie procedury rozwoju zawodowego

 

 

 

 

 

Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji pracy szkoły

 

 

Uczestnictwo w realizacji podstawowych funkcji szkoły i wynikających z nich zadań

     

  1. Współpraca z Dyrekcją Szkoły

     

     

     

     

  2. Uczestnictwo w procesie doskonalenia zawodowego

     

     

  3. Ścisła współpraca z rodzicami uczniów lub ich opiekunami

     

     

  4. tworzenie wewnątrz-szkolnego systemu oceniania z matematyki

     

     

     

     

     

     

  5. wdrażanie wewnątrz-szkolnego systemu oceniania z matematyki

     

Gromadzenie dokumentacji świadczącej o dorobku nauczyciela

 

 

 

Uaktualnienie w zależności od potrzeb i zaistniałej

sytuacji planu rozwoju

 

Przygotowanie sprawozdania

Poznanie i analiza przepisów prawa oświatowego. (KARTA NAUCZYCIELA - rozdział 3a dotyczący awansu zawodowego nauczycieli; Rozporządzenie MEN z dn. 14 lipca i 3 sierpnia 2000r. Dziennik Ustaw Nr 70/2000)

 

Poznanie oraz analiza dokumentacji szkolnej: programu rozwoju szkoły, planu pracy i statutu szkoły oraz wewnątrzszkolnego systemu oceniania

 

 

 

 

 

 

 

Wykonywanie powierzonych przez Dyrekcję zadań

 

 

 

Czynny udział w Radach Pedagogicznych, kursach, szkoleniach

 

Zebrania z rodzicami, indywidualne rozmowy z rodzicami, rozmowy telefoniczne, wymiana korespondencji

 

Zebranie zespołu matematyków w celu stworzenia regulaminu

 

 

 

 

 

 

 

 

Omawianie regulaminu i ciągłe przypominanie jego zasad

 

 

 

 

Założenie teczki zawierającej dokumentację potrzebną do awansu zawodowego

 

 

 

 

 

Pisemne udokumentowanie poprawek do uprzednio przedstawionego i zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego

 

 

Pisemny opis z podejmowanych i powierzanych zadań sporządzonych na podstawie autoanalizy

 

Złożenie podania o rozpoczęcie stażu

Przedstawienie planu rozwoju zawodowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdania i notatki (omawiające i podsumowujące) realizację zadań

Sprawozdania z udziału, zaświadczenia

 

Notatki w dzienniku, notatki załączone do arkuszy ocen

 

 

Regulamin oceniania

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapisy w dzienniku lekcyjnym

 

 

 

 

Świadectwa, zaświadczenia o odbytych kursach, szkoleniach, konspekty ciekawych lekcji, sprawozdania

Pisemna korekta planu rozwoju zawodowego

 

 

 

 

Sprawozdanie

 

31 sierpnia 2000

 

8 grudnia 2000

 

 

 

 

 

Wrzesień 2000-

Styczeń 2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

Cały rok

 

 

 

Zebrania:

Październik,

Grudzień,

Styczeń

Kwiecień

(corocznie)

Wrzesień 2000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wrzesień 2000

Wrzesień 2001

Wrzesień 2002

Cały rok

 

 

Wrzesień 2000

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

 

 

II semestr 2001

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

 

Czerwiec 2001

Czerwiec 2002

Maj 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kol.

Małgorzata Kowal, Monika Grzyb

 

 

 

 

 

Kol.

Małgorzata Kowal, Monika Grzyb

 

 

 

II SFERA ORGANIZACYJNA ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

 

Lp.

 

 

Zadania

Forma

realizacji

Dowody

realizacji

Termin

realizacji

Osoby współpracujące

 

Uwagi

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

10.

 

Wstępna analiza własnych

umiejętności i możliwości

 

Obserwacja i analiza

możliwości

ucznia

 

 

Poszerzanie

wiedzy i umiejętności przez

Samokształcenie oraz udział w różnych

fomach

doskonalenia zawodowego

Podejmowanie dobrowolnych zadań

 

Dzielenie się

wiedzą i doświadczeniem z innymi

nauczycielami

 

 

Samodzielne

studiowanie

literatury

fachowej,

Wymiana

doświadczeń z innymi

nauczycielami

 

 

 

 

 

 

Uzyskanie

dodatkowych kwalifikacji

 

 

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności

interpersonalnych

 

 

Konsultacja z Dyrekcją Szkoły w zakresie

osobistej sfery rozwoju

zawodowego

Określenie dalszej drogi rozwoju.

Autoanaliza

 

 

 

 

Zbieranie informacji na podstawie przeprowadzonych ankiet oraz rozmów z koleżankami i kolegami

 

 

Udział w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia zawodowego. Śledzenie stron internetowych poświęconych doskonaleniu nauczania matematyki w Gimnazjach.

 

 

 

Udział w egzaminach i sprawdzianach organizowanych w szkole.

 

Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów i kontraktowych.

Uczestnictwo w lekcjach otwartych i koleżeńskich. Współpraca z nauczycielami innych szkół.

Korzystanie z usług Biblioteki Pedagogicznej, śledzenie nowości na rynku wydawniczym oraz Internetowym i analizowanie ich.

Analiza materiałów przedstawianych nauczycielom na serwerze internetowym MEN.

 

 

 

 

 

 

 

Kurs komputerowy.

Opracowanie internetowej strony związanej z nauczaniem matematyki w Gimnazjum.

 

Udział w zajęciach warsztatowych, wewnątrzszkolnych.

 

 

 

 

Analiza dotychczasowej realizacji planu.

 

 

 

Analiza i ocena dotychczasowej realizacji planu oraz wniesienie ewentualnych zamian.

 

Określenie długości stażu do potrzeb i własnych możliwości

 

Ankiety oraz inne narzędzia (karta obserwacji klas).

Sporządzanie dokumentacji bieżącej

Potwierdzenie przez osoby prowadzące doskonalenie

 

 

 

 

 

 

Protokóły z egzaminów

i sprawdzianów

 

Scenariusze zajęć, kopie materiałów

 

 

 

 

 

Notatki i uwagi dotyczące przeczytanych opracowań.

Wydruki materiałów zamieszczanych do analizy i dyskusji przez MEN.

 

 

 

Zaświadczenie o ukończonym kursie

Strona internetowa.

Gromadzenie informacji rozwijających i doskonalących umiejętności dydaktyczno-metodyczne.

Potwierdzenie pisemne odbytej konsultacji.

 

 

Sformułowanie wniosków do dalszej pracy

Wrzesień-listopad

2000

2001

2002

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

 

 

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sierpień 2000-

Maj 2003

 

 

 

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

 

 

Luty-czerwiec

2001

2002

2003

 

Czerwiec 2001

Czerwiec 2002

 

Dyrektor Szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osoby prowadzące szkolenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele stażyści i kontraktowi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrekcja Szkoły

 

III SFERA DYDAKTYCZNA ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

 

Lp.

 

 

Zadania

Forma

Realizacji

Dowody

realizacji

Termin

Realizacji

Osoby współpracujące

 

Uwagi

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

7.

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

11.

 

 

 

12.

 

Współtworzenie i wdrażanie przedmiotowego systemu oceniania

 

 

Opracowanie testu

diagnostycznego sprawdzającego wiadomości klas I

Wdrożenie

nowych

aktywizujących metod nauczania

Doskonalenie umiejętności

dydaktycznych

 

Systematyczna kontrola

wiadomości i umiejętności uczniów

 

 

Poszerzanie

wiedzy i umiejętności uczniów

Opieka

nad pracownią

 

 

Przygotowanie sprawdzianów, testów

dla uczniów

klas I-ch i II-ch

 

 

 

 

 

 

Podnoszenie

poziomu zajęć dydaktycznych. Doskonalenie umiejętności

dydaktycznych

Dostosowanie zajęć

dydaktycznych do nowego cyklu nauczania

Doskonalenie warsztatu

i metod pracy.

 

Określenie drogi dalszego rozwoju dydaktycznego.

 

Opracowanie kryteriów kontroli i oceny uczniów.

 

 

 

 

Opracowanie testu i kryteriów oceny.

 

 

 

Wprowadzenie zeszytów aktywności podczas zajęć dydaktycznych.

 

Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami. Obserwacje zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli.

Systematyczne przeprowadzanie testów kształtujących oraz sumatywnych. Bieżące sprawdzanie poziomu wiedzy przez odpowiedzi ustne, ocenę ćwiczeń, kartkówek i prac klasowych.

Realizowanie w miarę możliwości tematyki wykraczającej poza program nauczania

Sporządzanie pomocniczych materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w nauczaniu matematyki.

Sporządzenie testów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastosowanie techniki komputerowej w prowadzeniu lekcji.

Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych..

 

Opracowanie i wdrażanie przedmiotowego programu nauczania dostosowanego do 3 letniego cyklu nauczania oraz egzaminu końcowego.

Udział w formach doskonalenia stosownie do potrzeb nauczania przedmiotu i szkoły.

 

Ocena i analiza bieżącej realizacji planu rozwoju dydaktycznego i ewentualna korekta.

 

Złożenie

regulaminu

oceniania u Dyrektora Szkoły

 

 

Załączony test i kryteria oceny

 

 

 

Konspekty niektórych zajęć

 

 

Notatki, uwagi i wnioski dotyczące realizacji zagadnień

Załączona ciekawsza tematyka prac.

 

 

 

 

Zapisy w zeszytach lekcyjnych uczniów.

 

Materiały dydaktyczne

 

 

Testy dla klas I-ch

Testy dla klas II-ch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konspekty z prowadzonych lekcji.

 

 

 

Złożony program nauczania.

 

 

 

Pisemne potwierdzenie z udziału w doskonaleniach

Sprawozdanie z dotychczasowej realizacji planu.

 

Złożenie:

Wrzesień 2000

Wdrażanie:

Wrzesień 2000

-Maj 2002

 

Sukcesywnie

w roku szkolnym

2000/2001

2001/2002

2002/2003

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

Na bieżąco

 

 

 

Rok szkolny

2000/2001

2001/2002

2002/2003

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

Marzec-2002

Marzec-2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na bieżąco

Wg potrzeb

 

 

 

 

Wrzesień

2000

2001

2002

Na bieżąco

 

 

 

Czerwiec

2001

2002

2003

 

Kol.

Małgorzata Kowal, Monika Grzyb

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie

 

 

 

IV SFERA WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZA ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

 

Lp.

 

 

Zadania

Forma

Realizacji

Dowody

Realizacji

Termin

Realizacji

Osoby współpracujące

 

Uwagi

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela wychowawcy

Poznanie sytuacji rodzinnej

Wychowanków

 

 

Aktywna

realizacja zadań wychowawczych

 

 

 

 

Spotkania z rodzicami

 

 

 

 

 

 

Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego

Sporządzenie programu wychowawczego dla klasy.

 

 

 

 

Przeprowadzenie ankiety-wywiadu wśród uczniów klasy wychowawczej, rozmowy z wychowankami i ich rodzicami.

Realizacja zaplanowanej tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy z uwzględnieniem dostosowania jej do planu wychowawczego szkoły. Współpraca z samorządem klasowym.

Prowadzenie spotkań z rodzicami. Informowanie ich o wynikach w nauce, frekwencji i zachowaniu uczniów oraz o zasadach oceniania i klasyfikowania. Informowanie o wymogach dotyczących ocen z zachowania.

Analiza dotychczasowej i sformułowanie dalszej drogi rozwoju nauczyciela wychowawcy.

Program pracy wychowawczej.

 

 

 

 

Notatki, uwagi dotyczące sytuacji domowej uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wpis w dzienniku o przeprowadzonym zebraniu.

 

 

 

 

 

Sprawozdania i wnioski z dotychczasowej realizacji planu w zakresie działań

wychowawczych.

 

Wrzesień 2000

 

 

 

 

 

Listopad 2000

Na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zebrania:

Październik,

Grudzień,

Styczeń

Kwiecień

(corocznie)

 

 

Czerwiec 2001

Czerwiec 2002

 

 

 

"