PUBLICZNE GIMNAZJUM W TRZEBIATOWIE
nauczyciel języka polskiego
Plan rozwoju zawodowego
nauczyciela mianowanego publicznego gimnazjum
ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego
Trzebiatów 2000
Zaproponowany plan ma charakter ogólnego zarysu. Będzie się on wypełniał konkretnymi treściami w trakcie realizacji zadań wynikających z założeń dydaktyczno – wychowawczych szkoły oraz sfery doskonalenia własnego warsztatu pracy. Jedno jest pewne i niezmienne – praca z uczniem – jako podmiotem wszelkich działań w celu jego ustawicznego rozwoju. Stąd zakładam bieżącą modyfikację przemyślanych wariantów zgodnie z założeniami reformy oświaty oraz zadaniami pedagogiki XXI wieku.
W trakcie trwania stażu mogą również nastąpić drobne korekty i uzupełnienia planu uwarunkowane sytuacją osobistą lub szkoły. Zmiany te zostaną natychmiast przedłożone Dyrekcji w celu zaopiniowania i akceptacji.
I. Informacje o nauczycielu:
1. Imię i nazwisko: Jolanta Tylek
2. Nazwa szkoły : Publiczne Gimnazjum w Trzebiatowie
3. Staż pracy pedagogicznej: 21 lat
4. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa – nauczyciel mianowany
5. Data rozpoczęcia stażu – 1 września 2000 r.
6. Data zakończenia stażu – 31 maja 2003 r.
7. Posiadane kwalifikacje - magister bibliotekoznawstwa i informacji naukowej –
Uniwersytet Wrocławski- 1979
- roczne Studium Pedagogiczne z metodyką języka
polskiego w ODN w Szczecinie – 1984r.
- kontynuacja podjętych w marcu 1999 r. dwuletnich
Studiów Podyplomowych z zakresu filologii polskiej na
Uniwersytecie Szczecińskim (przewidywany okres
zakończenia studiów – marzec 2001)
8. Ukończone formy doskonalenia zawodowego:
- warsztaty zorganizowane przez Ośrodek Doskonalenia Pracowników Oświaty „SIM” w Białogardzie:
· „Realizacja ścieżek edukacyjnych” – Ośrodek Doskonalenia Pracowników Oświaty „SIM”
· „Każdy nauczyciel wychowawcą”- Ośrodek Doskonalenia Pracowników Oświaty „SIM”
9. Nagrody i wyróżnienia:
- nagrody Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Kochanowskiego
- nagroda Dyrektora Publicznego Gimnazjum w Trzebiatowie
- podziękowanie Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Burmistrza Miasta i Gminy Trzebiatów
- Brązowy Krzyż Zasługi
10. Uwagi:
- ocena pracy:
- autorka artykułów do czasopisma „ Gazeta Trzebiatowska”
- organizatorka przedstawień wystawianych w szkole i Trzebiatowskim Ośrodku Kultury:
§ 50 rocznica Szkoły Podstawowej nr 1 – nadanie im. Jana Kochanowskiego
§ uroczyste pożegnanie absolwentów Szkoły Podstawowej nr1
w Trzebiatowie
„ Wszystkie drogi prowadzą do ludzi’’
§ Rocznica Konstytucji 3 Maja
§ Rocznica Odzyskania Niepodległości
§ Bezpieczne miasto
- organizatorka wyjazdów młodzieży na spektakle teatralne oraz ekranizacje filmowe klasyki polskiej i obcej
- konkursy wyzwalające ekspresję twórczą:
a / Ogólnopolski konkurs ogłoszony przez MEN „ Gimnazjum moich marzeń”-
uczennica za swoją literacką wizję gimnazjum otrzymała wyróżnienie i pojechała po odbiór nagrody do Warszawy – 1999 r.
b/ Gminny Konkurs na Legendę o Trzebiatowie – uczniowie naszego
gimnazjum zajęli trzy pierwsze miejsca – 2000 r.
- Mały Konkurs Recytatorski
§ zakwalifikowanie się uczniów do Eliminacji Wojewódzkich (1992, 1997, 1998, 2000)
- Konkurs Języka Polskiego
§ dwie uczennice zakwalifikowały się do Eliminacji Wojewódzkich- 1992
§ czwarte miejsce w Eliminacjach Rejonowych – 1999
- Wojewódzki Konkurs o Tytuł Mistrza Ziemi Szczecińskiej
§ dziewiąte miejsce w Eliminacjach Wojewódzkich
- od ośmiu lat przewodnicząca Przedmiotowego Zespołu Humanistycznego
II. Plan dotyczy mojego rozwoju zawodowego w okresie od 1 września 2000r.
do 31 maja 2003r. ze szczególnym uwzględnieniem zadań zawartych w „Planie dydaktyczno- wychowawczym pracy szkoły w roku szkolnym 2000- 2003” i wymagań stawianych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczyciela ( Dz. U. z 2000r. Nr 70, poz.824,par.5)
III. Cele operacyjne do realizacji w czasie stażu:
- doskonalenie własnego warsztatu
- realizacja zadań nakreślonych w strefach rozwoju zawodowego zgodnych
z potrzebami szkoły i ujętych w planie dydaktyczno wychowawczym, a także
z wymaganiami reformy szkolnictwa w zarządzeniu MEN
- działania wykraczające poza obowiązki w celu podniesienia poziomu pracy szkoły
- uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego służących własnemu rozwojowi, pogłębieniu autorefleksji oraz zwiększeniu efektywności pracy szkoły
Stefan Żeromski
Sfera rozwoju zawodowego
I SFERA ORGANIZACYJNA
LP. |
DZIAŁANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
DOWODY REALIZACJI SPOSÓB DOKUMENTACJI |
||
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
- analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego
- udział w warsztatach edukacyjnych – rozwój zawodowy nauczycieli
- znajomość zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (właściwych dla szkoły – kurs BHP ) |
Wrzesień 2000
Październik 2000
Zgodnie z terminarzem szkolenia |
- Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu - Wszczęcie postępowania, opracowanie planu rozwoju zawodowego
- Zaświadczenie
- Poświadczenie dyrektora szkoły |
||
2. |
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły |
- zapoznanie się z dokumentacją szkoły i jej analiza: Statut, Wewnątrzszkolny System Oceniania – współudział w jego tworzeniu, Program Wychowawczy, regulaminy, protokoły z Rad Pedagogicznych i inne dokumenty zatwierdzone na Radach Pedagogicznych |
Wrzesień/ paździer - nik 2000 |
- Poświadczenie dyrektora szkoły |
||
3.
a)
b)
c)
d) |
Odpowiednia interpretacja Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania w sferze dydaktycznej ( w odniesieniu do nauczania języka polskiego oraz sfery wychwawczej;
Opracowanie kryteriów oceniania z języka polskiego na poszczególne oceny w ramach kształcenia literacko - kulturowego i językowego Przygotowanie arkusza oceniania z języka polskiego uwzględniającego różnorodne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności
Opisanie wymagań edukacyjnych z języka polskiego dla uczniów gimnazjum z orzeczeniem Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
Zredagowanie tematyki godzin wychowawczych w wyniku wnikliwej analizy „Programu Wychowawczego szkoły” oraz zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej |
- dogłębna analiza programów nauczania pod kątem koniecznych umiejętności, jakie uczeń powinien nabyć w I, II i III roku nauki w gimnazjum
|
Wrzesień
Wrzesień
wrzesień - październik |
- Kryteria oceniania
- Arkusz oceniania
- Wymagania edukacyjne dla uczniów z orzeczeniem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
- Tematyka godzin wychowawczych |
||
4 |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań |
- wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu oceniania (pkt a, b, c, d)
- udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (udział w warsztatach, szkoleniach Rad Pedagogicznych, praca w Humanistycznym Zespole Przedmiotowym)
- doradztwo w sprawie wyboru i zakresu podręczników do języka polskiego i pomocy metodycznych (współpraca z wydawnictwem)
- współpraca z pedagogiem szkolnym oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- współpraca z rodzicami w ramach kontaktów z trójką klasową
- informowanie uczniów oraz rodziców o istotnych decyzjach niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania szkoły i przedsięwzięciach podjętych na posiedzeniach Rady Szkoły
- współpraca z Samorządem Szkolnym (realizacja zadań nakreślonych w jego planie, ale i własne propozycje współpracy)
- udział w pracach Komisji Kwalifikacyjnej powołanej do oceny wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kwalifikowanego przez nauczyciela stażystę (zapoznanie się z dokumentacją nauczyciela stażysty i jej formalna ocena)
- zapoznanie uczniów oraz ich rodziców z terminami i procedurą przeprowadzania próbnego i właściwego egzaminu pogimnazjalnego (zebranie z rodzicami prowadzone przez p. dyrektor, z udziałem nauczycieli oraz spotkanie klasowe z wychowawcą) |
wrzesień - październik
Na bieżąco
wrzesień na bieżąco
na bieżąco
Cały rok
Czerwiec/sierpień 2001
Październik 2000 |
- Opracowane kryteria oceniania
- Poświadczenie Dyrektora szkoły
- Poświadczenie Dyrektora szkoły
- Skierowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w kierunku dysleksji
- Poświadczenie rodziców
- Poświadczenie rodziców
- Poświadczenie Przewodniczącego Samorządu Szkolnego
- Poświadczenie dyrektora szkoły
- Poświadczenie |
||
5. |
Dokumentowanie planu realizacji rozwoju |
- gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć, itp. |
Na bieżąco |
- Zgromadzona dokumentacja |
||
6. |
Zapoznanie się z obowiązkami opiekuna stażu |
- analiza Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
- nawiązanie współpracy z nauczycielem języka polskiego, który będzie odbywał staż w naszej szkole |
Wrzesień 2001
W zależności od potrzeb personalnych |
- Kontrakt - Przejrzyste zasady współpracy i wzajemnej obserwacji zajęć |
||
7. |
Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami lub postaciami środowiska. |
- kontynuacja współpracy z Trzebiatowskim Ośrodkiem Kultury poprzez uczestnictwo w imprezach, konkursach organizowanych przez TOK, a także przygotowanie montaży poetycko-muzycznych
- kontynuacja działań w ramach akcji „Bezpieczne Miasto”
- współpraca z innymi instytucjami wspierającymi działania profilaktyczne
- zaproszenie burmistrza oraz pracowników Urzędu Miasta i Gminy do udziału w „Gminnej Ortograficznej Corridzie”
- współudział w pracach komisji powołanej do opracowania programu nadania szkole imienia
- wywiady z ciekawymi ludźmi Trzebiatowa |
Na bieżąco wg harmonogramu imprez
Wrzesień/czerwiec 2002
Na bieżąco |
- Scenariusze imprez - Artykuły
- Scenariusz imprezy - Poświadczenie dyrektora szkoły
- Scenariusz - Artukuły |
||
8. |
Pogłębianie wiedzy na temat prawa oświatowego i reformy oświaty |
- udział we wszystkich posiedzeniach szkoleniowych Rady Pedagogicznej
- lektura literatury pedagogicznej |
Na bieżąco |
- Rejestr przyswojonych aktów prawa oświatowego |
||
9. |
Przygotowanie projektu sprawozdania |
Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju |
Czerwiec 2002 |
- Pisemna analiza uwzględniająca wnioski i ewentualne poprawki |
||
10. |
INNE |
|
|
|
||
|
Wstępna ocena własnych umiejętności |
- skompletowanie i ocena wszelkich dokumentów oceniających mają pracę
- próba samooceny, autorefleksja |
Wrzesień 2000 |
- Samoocena Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do potrzeb i możliwości |
|
Obserwacja i analiza możliwości ucznia |
- zbieranie informacji wg przygotowanych narzędzi: - arkusz obserwacji ucznia
- narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów
- karta samooceny ucznia |
Na bieżąco |
- Arkusz obserwacji (wnioski)
- Test krytyczno – twórczy badający czytanie ze zrozumieniem (wnioski) - Karta samooceny (wnioski)
|
|
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu |
- aktywny udział w pracy Zespołu Humanistycznego (przygotowanie planu pracy i materiałów szkoleniowych)
- uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego: 1) warsztaty dydaktyczne 2) kurs komputerowy |
na bieżąco |
- Plan pracy zespołu, materiały szkoleniowe -Zaświadczenia |
|
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji |
- ukończenie dwuletnich studiów podyplomowych: kierunek – filologia polska |
marzec 2001 |
- Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych - Autorefleksja |
|
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań... |
- lektura czasopism i poradników metodycznych
- wyszukiwanie i proponowanie testów sprawdzających umiejętności czytania ze zrozumieniem (współudział w opracowaniu testu)
- śledzenie rynku wydawniczego, współpraca z wydawnictwem, zakup do szkolnej biblioteki ciekawych poradników metodycznych, np. z zakresu wiedzy ortograficznej czy testów kompetencji |
Na bieżąco |
- Poświadczenie Dyrektora
- Poświadczenie Dyrektora |
|
Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole |
- pełnienie funkcji przewodniczącej Zespołu Humanistycznego – plan pracy Zespołu
-opiekun nauczyciela stażysty |
Na bieżąco
Wrzesień 2002 – czerwiec 2003 |
- Poświadczenie Dyrektora - Plany pracy
- Kontrakt |
|
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem |
- przygotowywanie materiałów szkoleniowych na zebrania Zespołu Humanistycznego
- opieka nad nauczycielem stażystą
- prowadzenie zajęć otwartych
- publikacje |
Na bieżąco |
- Poświadczenie dyrektora - Harmonogram spotkań
- Scenariusze lekcji
- Scenariusze
- Potwierdzenie publikacji |
|
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych |
- udział w zajęciach warsztatowych
- dyskusje na zebraniach Zespołu Humanistycznego
- lekcje otwarte (m.in. z udziałem zaproszonych mieszkańców miasta) |
Zgodnie z harmonogramem Na bieżąco |
- Zaświadczenia - Sprawozdania - Konspekty
- Poświadczenie Dyrektora
|
|
Udział w różnych formach kultury |
- współpraca z Trzebiatowskim Ośrodkiem Kultury
- organizowanie wyjazdów do kin (na ekranizacje klasyki) i teatrów (umowa z Narodowym Teatrem Edukacji)
- montaże poetycko – muzyczne |
Zgodnie z harmonogramem wg potrzeb |
- Scenariusze - Potwierdzenie dyrektora TOK
- Umowy z Narodowym Teatrem Edukacji
- Scenariusze |
|
Lektura literatury |
Lektura, studiowanie |
Na bieżąco |
- Rejestr tytułów
|
|
Określenie dalszej drogi rozwoju |
Wnioski do dalszej pracy |
|
- Pisemna analiza – autorefleksje |
|
Korzystanie z dorobku i doświadczenia innych nauczycieli i pedagogów |
- lektura książek i czasopism z zakresu metodyki nauczania języka polskiego oraz pedagogiki
- obserwacja zajęć innych nauczycieli |
Na bieżąco
Wg planu |
- Rejestr tytułów
- Wnioski z obserwacji |
|
Analiza i określanie mocnych i słabych stron własnej działalności |
- ocena skuteczności oddziaływania własnych narzędzi pedagogicznych
- elastyczne podejście do propozycji dydaktycznych, pedagogicznych i metodycznych zamieszczonych w poradnikach, pismach, czasopismach z zakresu wiedzy merytorycznej |
|
- Propozycje sprawdzianów wiedzy i umiejętności ucznia z zakresu nauki o języku i teorii literatury - refleksja |
|
Dzielenie się własnym doświadczeniem i osiągnięciami |
- przygotowywanie materiałów szkoleniowych na zebrania Zespołu Humanistycznego
- prowadzenie zajęć otwartych
- publikacje wybranych scenariuszy
- praca w Kole Żywego Słowa
a)przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach literacko – poetyckich, ortograficznych, recytatorskich, olimpiadach języka polskiego
b) montaże poetycko – muzyczne
c) wydanie tomiku „Tworzyć, tworzyć, tworzyć…” – prezentacja twórczego dorobku uczniów naszego gimnazjum
- praca w Zespole powołanym do opracowania programu nadania szkole imienia (współudział w opracowaniu propozycji kandydatur na patrona)
- włączenie się do przygotowania części artystycznej uświetniającej nadanie szkole imienia
- lektura poradników i pomocy metodycznych ukierunkowujących uczniów do egzaminu pogimnazjalnego |
Wg planu pracy Zespołu
Wg planu
Na bieżąco Wg planu
Wrzesień/czerwiec 2002
Kwiecień/maj 2002
Na bieżąco |
- Opracowane tematy
- Konspekty
- Publikacje
- Plan pracy koła
- Sprawozdania - Artykuły - Zaświadczenia
- Scenariusze
- Tomik
- Zaproponowane sylwetki patronów
- Scenariusz programu artystycznego |
|
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej |
- wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej na zajęciach dydaktycznych
- przeprowadzenie cyklu lekcji z języka polskiego w pracowni informatycznej w porozumieniu z nauczycielem informatyki (wykorzystaniem oprogramowania multimedialnego i Internetu) |
Na bieżąco Wg potrzeb
W porozumieniu z nauczycielem informatyki |
- Konspekty |
|
Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej |
- aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb własnych jako nauczyciela języka polskiego oraz szkoły:
- studia podyplomowe
-warsztaty dydaktyczne
- szkolenia RP
- zebrania Zespołu Humanistycznego
- konferencje metodyczne
- zajęcia otwarte |
Wg harmonogramu |
|
|
Autorefleksja, próba oceny |
Przemyślenia wnioski |
Na bieżąco |
- Autorefleksja - Sprawozdanie |
L.P. |
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
DOWODY REALIZACJI, SPOSÓB UDOKUMENTOWANIA |
|
|
Organizacja pracy w nowym roku szkolnym w sferze opiekuńczo - wychowawczej |
- zapoznanie uczniów i rodziców z „Programem Wychowawczym Szkoły”
- współudział w zredagowaniu planu i tematyki godzin wychowawczych (na spotkaniu Zespołu Wychowawczego) |
|
- Poświadczenie
- Plany pracy wychowawczej |
|
|
Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami |
- prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców
- włączenie rodziców w organizowanie imprez klasowych (wieczorki, wycieczki, wyjazdy na basen, biwaki itp.) |
Wrzesień/październik 2000 |
- Harmonogram spotkań z rodzicami i ich tematyka |
|
|
Działania zmierzające do głębszego poznania uczniów wchodzących w skład zespołu klasowego a także zintegrowania klasy |
- Obserwacja
- Rozmowy indywidualne
- Spotkania z rodzicami (pedagogizacja)
- przygotowanie i przeprowadzenie cyklu lekcji w celu głębszego poznania, zdiagnozowania i zintegrowania zespołu klasowego
|
|
- Harmonogram spotkań
- Scenariusze lekcji - Ankiety |
|
|
Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów |
- lektura publikacji z zakresu wiedzy pedagogicznej
- uczestnictwo w zajęciach warsztatowych o charakterze wychowawczym |
Na bieżąco |
- Rejestr publikacji
- Zaświadczenie
|
|
|
Opis i analiza problemu edukacyjno - wychowawczego |
- rozpoznanie i próba rozwiązania problemu edukacyjno - wychowawczego |
Na bieżąco |
- Opis i analiza problemu |
|
|
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela-wychowawcy |
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych (imprezy klasowe )
- włączenie uczniów w życie kulturalno – oświatowe szkoły i środowiska (montaże poetycko – muzyczne, uroczyste apele, zajęcia warsztatowe, konkursy w ramach programów profilaktycznych)
- uczestnictwo w spektaklach teatralnych, filmowych
|
|
- Scenariusze
- Spis uczniów z datą i podpisem zatwierdzającym wyjazd
|
|
|
Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i pedagogiem szkolnym |
- współudział w zredagowaniu wymagań edukacyjnych dla uczniów z orzeczeniem Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
- skierowanie na badania specjalistyczne do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu
- prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce |
Wrzesień/październik 2000
Na bieżąco |
- Rejestr wymagań
- Kserokopie skierowań
-Poświadczenie Dyrektora |
|
8. |
INNE |
|
|
|
|