PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO przygotowany w związku z ubieganiem się o stopień nauczyciela dyplomowanego

 SŁAWOMIRA DRAHIM

 nauczycielka j. polskiego w Publicznym Gimnazjum w Smętowie Granicznym (woj. pomorskie)

 

Terminarz

 

1.     Data rozpoczęcia stażu 1. 09. 2000r.

2.     Termin zatwierdzenia Planu Rozwoju Zawodowego 9. 09. 2000r.

3.     Data zakończenia stażu 31. 05. 2001r.

4.     Termin dokonania oceny dorobku zawodowego za okres stażu 16. 06. 2001r.

5.     Termin złożenia wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego ??????2001r.

 Cele:

 

1.     Podniesienie efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych.

2.     Zdobycie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.

I.      ORGANIZACYJNA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO

Lp Zadania Formy realizacji Termin Oczekiwane efekty Warunki realizacji Osoby i instytucje wspierające Dokumentacja realizacji
1. Poznanie procedury awansu zawodowego Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenia), nowelizowanej KN VIII-IX 2000r. Wiedza na temat prawa oświatowego, nabycie umiejętności korzystania z różnych źródeł informatycznych, samodoskonalenie Zabezpieczenie materiałowe (książki, publikacje, ustawa, KN, Dziennik ustaw, witryna internetowa, itp.) klimat w szkole, konferencje metodyczne Dyrektor, doradca metodyczny, informatyk Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu; wszczęcie postępowania planu rozwoju zawodowego
2 Nawiązanie współpracy z nauczycielami kontraktowymi jako opiekun stażu Rozmowa, zawarcie kontraktu, ustalenie harmonogramu spotkań; analiza dokumentacji szkoły: Statutu, Regulaminu pracy, Regulaminu przyznawania dodatków motywacyjnych, rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i innych IX-X 2000r. Nabycie nowych doświadczeń i umiejętności dzielenia się swoją wiedzą, dorobkiem zawodowym, warsztatem pracy, osiągnięciami z innymi nauczycielami; lepsza organizacja pracy, doskonalenie komunikacji Klimat w szkole, zabezpieczenie materiałowe (witryna internetowa, poradnik „Opiekun stażu” I. Dzierzgowskiej), konferencje metodyczne Dyrektor, doradca metodyczny, nauczyciele Kontrakt – określenie zasad współpracy, harmonogram spotkań, dokumentacja szkoły (do wglądu)
3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań Współpraca z rodzicami, Samorządem Szkolnym, wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, współudział w założeniu zespołu samokształcenia nauczycieli j. polskiego; aktywne uczestniczenie w spotkaniach zespołu; opieka nad nauczycielami kontraktowymi odbywającymi staż Na bieżąco Poszerzenie kontaktów, Rozwijanie empatii i zrozumienia, satysfakcja, zadowolenie z podjętych działań, dzielenie się i poszerzanie własnej wiedzy, zdobycie nowych doświadczeń Klimat w szkole zabezpieczenie materiałowe Dyrektor, rodzice, opiekun S.U, nauczyciele poloniści Wybór trójki klasowej, wywiadówki, zebrania, zebrania, udział w szkoleniowych radach pedagogicznych, listy obecności, protokoły, notatki, scenariusze, materiały szkoleniowe
4 Aktywna współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami, instytucjami na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawie nieletnich Praca jako radnej w Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego, w Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej przy Radzie Gminy w Smętowie Gr. – „praca” w „Nowinach Smętowskich” – członek redakcji z Biblioteką Gminną, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, z Urzędem Gminy, sołectwami, z Pracownią Edukacji Regionalnej w Tczewie, z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji, ze Stowarzyszeniem Rozwoju i Promocji Wsi „Eurowieś – Polska” z siedzibą zamku w Rynkówce. Na bieżąco -Nawiązanie kontaktów z innymi ośrodkami, instytucjami;

-Zaufanie wyborców, prowadzenie szkoły, jej osiągnięć, sukcesów uczniów zdolnych;

-Większe zainteresowanie uczniów regionalizmem;

-Rozwijanie empatii i zrozumienia

-Zadowolenie z podjętych działań

-Współpraca z ośrodkami, instytucjami, komisjami, organizacjami, pracowniami

-Zabezpieczenie materiałowe

-Klimat w szkole

Dyrektor, radni, kier. GOPS-u,  GOKSiR-u, kier. BG, sołtysi, opiekun PER-u p. I. Brucka (prezes KTO) członkowie zespołu redakcyjnego, pracownicy Urzędu gminy Gromadzenie dokumentów świadczących o współpracy, m. in. zaświadczenia, podziękowania, protokoły, notki z gazet, zaproszenia, potwierdzenia.
5 Dokumentowanie realizacji planu rozwoju - Gromadzenie dokumentów: świadectw zaświadczeń, zdjęć, czasopism, scenariuszy, protokołów, itp. Na bieżąco (okres stażu) - Lepsza organizacja pracy,

- wzbogacenie własnego warsztatu pracy, dorobku zawodowego

- satysfakcja, zadowolenie z ciągłego rozwoju.

- współpraca z dyrekcją, z nauczycielami, innymi osobami,

- zabezpieczenia materiałowe,

- klimat w szkole

dyrektor, koledzy i koleżanki Materiały własne nauczyciela, dokumenty do wglądu.
6 Przygotowanie projektu sprawozdania Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju zawodowego. Na bieżąco, po zakończeniu stażu (V/VI 2001r.) -Nabycie umiejętności jasnego i logicznego dokumentowania  i prezentowania swoich dokonań;

-satysfakcja radość

Zabezpieczenie materiałowe, klimat w szkole. dyrektor, koledzy i koleżanki Sporządzone sprawozdanie z przebiegu stażu i realizacji jego zadań wraz z dokumentacją

 

II.  OSOBISTA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO

1 Obserwacja i wstępna ocena własnych umiejętności Określenie formuły oceny, autorefleksja, autoanaliza; przegląd zgromadzonych dokumentów, otrzymanych nagród i wyróżnień potwierdzających moje zawodowe osiągnięcia. VIII/IX 2000r. -określenie swoich mocnych i słabych stron

-nabycie umiejętności autoanalizy własnych osiągnięć, dorobku zawodowego

-klimat w szkole

-zabezpieczenie materiałowe,

-współpraca z organami nadzoru pedagogicznego

-analiza SWOT

dyrektor, doradca medyczny – p. A. Radzewicz – Bork; wizytator oświaty Określenie długości stażu adekwatnej do własnych możliwości i potrzeb – skrócony staż (9 miesięcy); zaświadczenie, dyplom, inne materiały
2 Obserwacja i analiza możliwości ucznia. Zbieranie informacji wg przygotowanych narzędzi: karty obserwacji ucznia – postawa ucznia wobec współpracy w grupie rówieśniczej, karty osiągnięć i postępów ucznia gimnazjum, karty samooceny ucznia – praca na lekcji, arkusze samooceny ucznia; opieka nad uczniami uzdolnionymi i mającymi trudności w nauce; rozmowy z wychowawcami klas, rodzicami Na bieżąco -Wzrost efektywności oddziaływań pedagogicznych i wychowawczych

-Nabycie nowych umiejętności doświadczeń w konstruowaniu narzędzi badawczych, ewaluacji

-Lepsze poznanie swoich uczniów i wychowanków

-Zabezpieczenie materiałowe (karty, ankiety)

-klimat w szkole

-współpraca z wychowawcami klas, rodzicami

-dyrektor,

-psycholog

-wychowawcy klas, nauczyciele, rodzice, opiekunowie

 

Sporządzanie i archiwizowanie bieżącej dokumentacji; rozmowy, testy
3 Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym dokształcaniu. Udział w pracach zespołu samokształceniowego (przedmiotowego) w szkoleniowych radach pedagogicznych, uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego:

-warsztaty: „Systemowa ocena osiągnięć ucznia z j. polskiego”,

-kurs metodyczny: „Jak skuteczniej i atrakcyjniej uczyć j. polskiego;”

-warsztaty: „kształcenie postaw twórczych na lekcjach j. polskiego w oparciu o podręcznik „Błękitna szkoła – j. polski””(2h)

-kurs – „Zdobycie umiejętności wykorzystania komputera na lekcjach”

-warsztaty: „Nowoczesne metody nauczania w warsztacie nauczyciela humanisty”

Na bieżąco

 

 

 

 

 

XI 2000r.

 

XII 2000r.

 

 

10. V 2001r.

 

 

 

V/VI 2001r.

 

 

V/VI2001r.

 

-Poszerzenie zakresu działań edukacyjnych i wychowawczych, dzielenia się swoimi osiągnięciami z innymi

-sprawniejsze wykorzystanie technologii komputerowej do przetwarzania informacji

-lepsza organizacja pracy

-wzbogacenie własnego warsztatu pracy

-satysfakcja zadowolenia z ciągłego rozwoju

 

-klimat szkoły

-współpraca z CEN-em w Gdańsku,

-współpraca z IKN-em „ARKA” w Poznaniu, z kierownikiem oddziału pomorskiego p. A. Radzewicz – Bork

dyrektor, nauczyciele (poloniści), pracownicy

CEN-u w Gdańsku, IKN-u w Poznaniu, oddział w Tczewie

Protokoły RP:

RP 28. XI 2000r. Temat szkoleniowy: „Ewaluacja”

RP 21. XI 2000r. Temat szkoleniowy: „Dokąd mogą zaprowadzić młodocianych narkotyki”

RP 21. XI 2000r. Temat szkoleniowy: „szkolenie przeciwpożarowe”

RP 23. IV 2001r. Temat: „Nowoczesne metody wychowawcze w szkole”.

Listy obecności, notatki, świadectwa ukończenia kursów, warsztatów, zaświadczenia uczestnictwa

4 Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji -Podjęcie nauki na Podyplomowych studiach: „Zarządzanie jednostką edukacyjną w procesie integracji europejskiej.”

-Podjęcie nauki na Podyplomowych Studiach Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego

-Wniosek o przyjęcie na szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów OKE w Gdańsku

X-VI 2000/2001

 

 

X 2000r.

 

 

 

2000/2001r.

-Poszerzenie zakresu działań edukacyjnych

-Zdobycie wiedzy i umiejętności do pełnienia (w przyszłości) innej roli.

-Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji

-klimat w szkole

-Współpraca z CED-em w Tczewie, z Politechniką Gdańską UG, z OKE w Gdańsku

-Samokształcenie

dyrektor CED w Tczewie;

Politechnika Gdańska

Uniwersytet Gdański

OKE w Gdańsku (szkoleniowcy)

Dyplom ukończenia studiów,

 

 

Dyplom ukończenia studiów,

Wpis do rejestru egzaminatorów.

 

5 Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań Udział w spotkaniach metodycznych, sesjach naukowych; zapoznawanie się z nowościami wydawniczymi z zakresu metodyki i dydaktyki przedmiotu, śledzenie fachowej literatury: „Polonistyki”, „Wychowawcy”, „Korepetytora”, itp.; pogłębianie wiedzy na różnych formach doskonalenia, np. podczas Targów Książki w CEN-ie w Gdańsku Cały okres stażu

 

 

 

 

 

 

V 2001r.

-wzbogacanie wiedzy, umiejętności przedmiotowych, wychowawczych, edukacyjnych

-kontakty z ciekawymi ludźmi

-poznawanie nowych pomysłów, rozwiązań edukacyjnych, programów, podręczników

-klimat w szkole

-współpraca z biblioteką szkolną, gminną

-współpraca z CEN-em, z wydawnictwami

-samokształcenie

dyrektor, doradca metodyczny pracownicy biblioteki szkolnej, gminnej, organizatorzy targów wydawniczych, przedstawiciele wydawnictw, autorzy podręczników poloniści wychowawcy Materiały własne nauczyciela, notatki, zaświadczenia
6 Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie nowych zadań -Pełnienie funkcji opiekuna stażu,

-Wykonywania zadań egzaminatora OKE w Gdańsku – po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku,

-przeprowadzenie w szkole ogólnopolskiego konkursu „Wiedza bez tajemnic” organizowanego przez Oficynę Wydawniczą „Sztubak” w Zamościu – pełnienie funkcji szkolnego koordynatora d/s. Konkursu

-przygotowanie i przeprowadzenie Międzyszkolnego (gminnego) Konkursu Plastycznego pt. „AIDS- dżuma XX wieku”

-pomoc w zorganizowaniu Szkolnego Konkursu Historycznego pt. „Wspomnienia moich przodków” (stylistyczna korekta prac)

Cały okres stażu do dyspozycji OKE w Gdańsku

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

XI-XII 2000r.

 

 

 

III 2001r.

-nabycie nowych doświadczeń i umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i dorobkiem zawodowym, warsztatem pracy, osiągnięciami z innymi nauczycielami

-rozszerzenie kontaktów,

-sprawdzenie się w innej niż mój przedmiot dziedzinie wiedzy,

-rozwijanie empatii i zrozumienia

-nabycie nowych uprawnień, kwalifikacji edukacyjnych

-klimat w szkole

-współpraca z nauczycielami kontraktowymi

-współpraca z OKE w Gdańsku, z Oficyną edukacyjną „Sztubak” w Zamościu, z Komisją Zdrowia i Opieki Społecznej, z dyrekcją i nauczycielami szkół gminnych

Dyrektor, nauczyciele kontraktowi, OKE w Gdańsku, (szkoleniowcy)

Przewodnicząca Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej przy UG w Smętowie, wychowawcy, nauczyciel historii

Dokumentacja opiekuna stażu; materiały własne nauczyciela, dokumentowanie pracy w OKE,

 

 

 

 

 

 

-protokół z konkursu

 

 

- protokół z konkursu, przykładowa praca ucznia.

 

 

7. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły, ich promocja Prowadzenie lekcji otwartych dla nauczycieli kontraktowych jako ich opiekun stażu

-Organizacja spotkań, imprez kulturalnych

-Przygotowanie materiałów do pracy zespołu samokształceniowego

-Praca w zespole wychowawczym opracowującym plan wychowawczy szkoły i WSO

Cały okres stażu (wg harmonogramu) -wymiana doświadczeń pedagogicznych, wychowawczych, edukacyjnych

-nabycie umiejętności ciągłego uczenia się od innych, organizowania pracy, doskonalenia form przekazu własnego dorobku, lepszego komunikowania się

-współpraca z nauczycielami

-klimat w szkole

Dyrektor, nauczyciele kontraktowi, humaniści, koledzy, koleżanki Scenariusze zajęć, notatki ze spotkań
8. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych Udział w zajęciach warsztatowych, lekcjach otwartych; zbieranie i gromadzenie informacji, autorefleksja, samoocena; wymiana doświadczeń między nauczycielami j. polskiego z innych szkół (podczas konkursów) Cały okres stażu -rozwijanie empatii, zrozumienia, komunikowania się -klimat w szkole

-współpraca z nauczycielami

 

Dyrektor, inni nauczyciele Dokumentowanie materiałów
9. Poszerzenie wiedzy o regionie Współpraca z mieszkańcami Smętowa, wywiady, zbieranie materiałów; udział w konkursach o tematyce kociewskiej, spotkaniach regionalistów; wycieczki np.. do Gniewa Na bieżąco -samokształcenie

-samodoskonalenie

-nabycie nowych umiejętności np. gromadzenia informacji, dotarcia do źródeł, korzystania z nich

-współpraca z bliskimi artystami

-dostęp do archiwów szkoły, innych ośrodków posiadających materiały, dzieła rzeźbiarza

Dyrektor

Rodzina p. Paschilke

Pracownicy Biblioteki Gminnej, inni nauczyciele, mieszkańcy Smętowa, proboszcz parafii

Zbieranie materiałów do napisania monografii o A. Paschilke- ludowym artyście rzeźbiarzu, twórcy miniatury ołtarza Wita Stwosza

 

 


III.           DYDAKTYCZNA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

Lp. Zadania Formy realizacji Termin Oczekiwane efekty Warunki realizacji Osoby i instytucje wspierające Dokumentacja realizacji
1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez n-li kontraktowych ubiegających się o stopień n-la mianowanego Hospitacje wg wcześniej opracowanych narzędzi; omówienie wyników Wg przyjętego harmonogramu w okresie stażu -Wzbogacanie się o nowe doświadczenia, umiejętności

-doskonalenie omawiania hospitowanych zajęć, wyciągania wniosków

-Klimat w szkole

-zabezpieczenie materiałowe

Dyrektor, nauczyciele kontraktowi Wnioski z obserwacji i hospitacji
2. Prowadzenie zajęć w obecności n-li odbywających staż Opracowanie scenariuszy zajęć, analiza, ewaluacja Wg przyjętego harmonogramu przez cały okres stażu -podnoszenie atrakcyjności zajęć

-nabycie nowych doświadczeń dzielenia się wiedzą przedmiotową, osiągnięciami z innymi

-poszerzanie oferty warsztatowej o nowe formy prowadzenia zajęć

-satysfakcja

-klimat w szkole

-współpraca z doradcą metodycznym

-zabezpieczenia materiałowe

Dyrektor, nauczyciele kontraktowi Scenariusze lekcji, analiza i ocena – notatki zawierająca opinie, wnioski.
3. Wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej w pracy pedagogicznej, wychowawczej -Opracowanie i wdrażanie narzędzi pomiaru dydaktycznego, narzędzi ewaluacji, np. ankiety; przygotowanie informacji o polonistycznej działalności i umieszczenie na stronie internetowej szkoły; korzystanie z Internetu W miarę potrzeb w okresie stażu -Dochodzenia do coraz większej sprawności w konstruowaniu i opracowywaniu narzędzi z wykorzystaniem techniki komputerowej

-sprawniejsze wykorzystanie technologii komputerowej do przetwarzania informacji

-lepsza organizacja pracy

-wzbogacanie własnego warsztatu pracy

-zadowolenie z osiągniętego rozwoju

-Dostęp do pracowni komputerowej, dostęp do internetu

-zabezpieczenie materiałowe

-kursy doskonalące

-samokształcenia

Informatyk, kolega, fachowiec Przykładowe wzory narzędzi pomiaru dydaktycznego i ewaluacji np. ankiety, testy, karty obserwacji ucznia, zestawienia wyników; wydruki ze strony internetowej szkoły np. scenariusze lekcji
4. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej Aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia zawodowego potrzebnych do dalszego rozwoju n-la i szkoły; stosowanie na zajęciach aktywizujących metod pracy, np. dramy, burzy mózgu, gry planszowej i innych, wykorzystanie wizualizacji (zdjęcia, obrazki), nagrań magnetofonowych, płyt CD, kaset video z filmami Cały okres stażu -wzrost atrakcyjności i efektywności w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

-wzbogacenie własnego warsztatu pracy,

-nabycie nowych doświadczeń w stosowaniu metod aktywizujących

-samodoskonalenie

-klimat w szkole

-zabezpieczenie materiałowe

-współpraca z CEN-em w Gdańsku

Dyrektor, inni nauczyciele Dokumentowanie efektów udoskonalonej pracy pedagogicznej (świadectwa, zaświadczenia, scenariusze zajęć) wytwory pracy uczniów
5. Przygotowanie ucznia do samodzielnego kształcenia Domowa lektura, praca ze słownikami, encyklopediami, poszukiwanie wiadomości w bibliotece, korzystanie z czytelni, z komputera, np. przy obrabianiu zadań domowych czy z formy zdjęciowej, przygotowanie się do konkursów, robienie notatek, itp. Na bieżąco -wzrost efektywności oddziaływań pedagogicznych, wychowawczych

-dobry kontakt z uczniami

-zabezpieczenie materiałowe

-współpraca z pracownikami biblioteki szkolnej i gminnej

-dostęp do sali komputerowej, zbiorów biblioteki, czytelni

Dyrektor, pracownicy biblioteki, inni nauczyciele, informatyk, Prace uczniów, notatki, zaproszenia, powiadomienia
6. Organizowanie konkursów, przygotowanie do nich, pomoc przy realizacji konkursów Szkolny Konkurs Polonistyczny dla uczniów gimnazjum (etap pisemny i ustny); Przygotowanie uczniów do etapu rejonowego konkursu polonistycznego. Przygotowanie uczniów do udziału w Powiatowym Konkursie Recytatorskim Poezji Polskiej w Starogardzie Gd. (VIII edycja), do udziału w gminnych, a potem centralnych eliminacjach konkursu „Recytujemy prozę i poezję kociewską”, do udziału w Powiatowym Konkursie Wiedzy o AIDS, Prawach Człowieka i Krwiodawstwie w Starogardzie Gd. (dostarczenie materiałów, pomaganie przy ich poszukiwaniu, opieka w czasie przejazdu i pobytu w mieście powiatowym); pomoc przy realizacji Konkursu historycznego „Wspomnienia moich przodków” (etap szkolny – korekta stylistyczna tekstu); koordynacja konkursu o zasięgu ogólnopolskim pt. „Wiedza bez tajemnic” oraz gminnego konkursu plastycznego pt. „AIDS-dżuma XX wieku” Wg przyjętego harmonogramu konkursów, terminarza -satysfakcja, zadowolenie z osiągniętych wyników

-promocja własnej pracy, osiągnięć a także szkoły

-lepszy kontakt z uczniem zdolnym

-zabezpieczenie materiałowe, np. przykłady testów polonistycznych z lat ubiegłych

-współpraca z biblioteką szkolną i gminną

Dyrektor, koleżanki polonistki bibliotekarka historyk inni nauczyciele, Protokoły konkursów, zaproszenia, zaświadczenia, potwierdzenia udziału, notatki prasowe, ksero tytułowych stron nagród książkowych
7. Organizacja imprez kulturalnych, uroczystości, występów Przygotowanie programu artystycznego z okazji Dnia Nauczyciela oraz uroczystości wmurowania „Kamienia Węgielnego” pod budowane gimnazjum w Smętowie Gr. (oprawa słowna i choreograficzna montażu słowno – muzycznego pt. „Laurka pełna radości”)

Występ w Domu Opieki Społecznej w Gniewie z programem artystycznym pt. „Laurka pełna radości”

X 2001r. -satysfakcja, zadowolenie z efektów podjętych działań

-promocja swoich umiejętności oraz promocja szkoły

-rozszerzenie kontaktów z innymi ośrodkami

-rozwijanie empatii i zrozumienia, tolerancji dla starości, inności

-klimat w szkole

-dostęp do sali gimnastycznej jako sali występów

-zabezpieczenie materiałowe, techniczne

-dostęp do świetlicy w Domu Opieki Społecznej w Gniewie.

Dyrektor, nauczyciel sztuki, bibliotekarka Scenariusz, podziękowania, notatki prasowe, zdjęcia
8. Sprawowanie opieki nad pomieszczeniem dydaktycznym (prac. polonistyczna) Troska o poprawienie wyglądu pomieszczenia (kwiaty aktualizowanie tematyczne ściennych gazetek) Na bieżąco -uwrażliwienie na potrzeby estetyczne

-uczenie odpowiedzialności za mienie

-klimat w szkole

-zabezpieczenie materiałowe,

 

Dyrektor, rodzice, pracownicy szkoły Zdjęcia, ksero z zapisków z kroniki klasowej i dziennika lekcyjnego

 


 

IV.            WYCHOWAWCZO OPIEKUŃCZA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

Lp. Zadania Formy realizacji Termin Oczekiwane efekty Warunki realizacji Osoby i instytucje wspierające Dokumentacja realizacji
1 Czynne uczestniczenie w realizacji zadań wynikających z programu wychowawczego szkoły Analiza programu wychowawczego szkoły, wdrożenie do realizacji; opracowanie planu pacy wychowawczej klasy Id na rok szkolny 2000/2001 Na bieżąco -wzrost efektów oddziaływań wychowawczych

-nabycie umiejętności w budowaniu, tworzeniu planu pracy wychowawczej klasy

-wzrost odpowiedzialności za realizację zadań wychowawczych

-klimat w szkole

-zabezpieczenie materiałowe

-dostęp do dokumentów szkolnych

Dyrektor, wychowawcy, uczniowie Plan pracy wychowawczej
2 Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków Spotkania z rodzicami, indywidualne rozmowy z uczniami, rodzicami i obserwacja wychowawców; informacje psychologa szkolnego i organizacji samorządowych (pracownicy GOPS-u), szkolnej pielęgniarki; diagnozowanie materialnych potrzeb uczniów i kierowanie wniosków o udzielenie pomocy; przeznaczenie części diety radnej na potrzeby młodzieży Cały okres stażu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-dobry kontakt z zespołem klasowym,

-uwrażliwienie na potrzeby innych

-wzrost tolerancji i zrozumienia

-zabezpieczenie materiałowe

-współpraca z nauczycielami GOPS-em, Ośrodkiem Zdrowia w Kopytkowie, psychologiem, rodzicami

Dyrektor, psycholog, pielęgniarka szkolna, pracownicy GOPS-u, rodzice, inni nauczyciele Wpisy w dzienniku lekcyjnym, własne notatki, adnotacje o tematyce spotkań, zaświadczenia, podania
3 Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych n-la wychowawcy Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych: dyskotek, wycieczek i organizowanie wyjazdów do kina, muzeów (zamek w Gniewie); opieka nad dziećmi w czasie imprez szkolnych wynikających z przyjętego harmonogramu; kontakty z psychologiem szkolnym; realizacja zadań ujętych w programach profilaktycznych; kierowanie do Środowiskowego Hufca Pracy w Starogardzie Gd. uczniów mających trudności w nauce i sprawujących kłopoty wychowawcze; troska o rozwój ucznia zdolnego i słabego; organizowanie koleżeńskiej pomocy Na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V/VI/VII

2001r.

-scalanie zespołu klasowego

-lepsze poznanie potrzeb wychowanków, ich osobowości, zainteresowań, umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach i miejscach

-nawiązanie kontaktu z różnymi ośrodkami

-samodoskonalenie

-dostęp do środków technicznych, np. telefonu,

-współpraca z pracownikami szkoły, rodzicami, ze Środowiskowym Hufcem Pracy w Starogardzie Gd.

-klimat w szkole

Dyrektor, inni wychowawcy, nauczyciele, szkolny psycholog, kierownik ŚHP w Starogardzie Gd.; pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej w Starogardzie Gd. Dokumentowanie wszystkich realizowanych zadań wychowawczych w postaci zdjęć, wpisów do klasowej kroniki, kart wycieczek, zapisów w dzienniku lekcyjnym, prac uczniów
4 Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspakajania potrzeb wychowawczych uczniów Studiowanie literatury fachowej z dziedziny psychologii, pedagogiki, rozmowy z psychologiem szkolnym, udział w radach szkoleniowych Na bieżąco -samokształcenie

-samodoskonalenie

-wzbogacenie własnego warsztatu pracy wychowawcy

 

-klimat w szkole,

-współpraca z psychologiem, pedagogiem, GOPS-em

 

Dyrektor, pracownicy bibliotek, psycholog, koleżanki, koledzy, pracownicy GOPS-u, wychowawcy Notatki, dziennik lektur, materiały własne, protokoły z Rad Pedagogicznych
5 Współpraca z rodzicami Angażowanie rodziców do pomocy w pracy wychowawczej, np. do udziału w wycieczkach, (ich organizowaniu), klasowych spotkaniach, dyskotekach.

Wspólne rozwiązywanie problemów we współpracy ze szkolnym psychologiem

Wg potrzeb -zadowolenie z efektów podjętych działań

-wzrost efektywności oddziaływań wychowawczych

-współpraca z rodzicami, z psychologiem szkolnym

-klimat w szkole

-zabezpieczenie materiałowe

Dyrektor, rodzice, inni nauczyciele, psycholog szkolny Lista uczestników wycieczki, notatki

 

Opracowała: Sławomira Drahim