PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
ANNY MICHLEWICZ
NAUCZYCIELKI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. GRACJANA BOJARA FIJAŁKOWSKIEGO W MALECHOWIE
UBIEGAJĄCEJ SIĘ O AWANS ZAWODOWY
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
SFERY ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

I. ORGANIZACYJNA

 

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

TERMIN

DOWODY

REALIZACJI

1. Poznanie procedury awansu zawodowego.

Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego.

Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela.

Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

VIII – X 2001 r.

Wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowego.

2. Przypomnienie podstawowych dokumentów określających zasady funkcjonowania i pracę szkoły.

Analiza dokumentacji:

  • Statut Szkoły,
  • Program Rozwoju Szkoły,
  • Program Pracy Wychowawczej Szkoły,
  • Regulamin Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
  • Regulamin Oceniania Nauczycieli.

X 2001 r.

 

3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.

  1. Współpraca z rodzicami.
  2. Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
  3. Pełnienie funkcji opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
  4. Aktywne uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej – przygotowanie szkoleniowych rad.

Cały okres stażu.

Potwierdzenia.

Zaświadczenia o ukończonych formach doskonalenia.

Plan pracy SU.

Ksero protokołów.

4. Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami.

Współpraca z Komendą Powiatową Policji w Sławnie – Rewir Dzielnicowych w Malechowie.

Współpraca ze szkolną biblioteką.

Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Malechowie.

Współpraca z Ochotniczą Strażą Pożarną w Malechowie.

Współpraca z przedstawicielem Służby Zdrowia – pielęgniarka szkolna.

Według potrzeb

Przez cały okres stażu.

Potwierdzenia.

Zaświadczenia.

Zdjęcia.

5. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.

Gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, programów, scenariuszy, list obecności, zdjęć.

Na bieżąco prze cały okres stażu.

Rejestr dokumentów.

6. Przygotowanie projektu sprawozdania.

Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju zawodowego.

V 2002 r.

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

 

 

II. OSOBISTA

 

1. Wstępna ocena własnych umiejętności.

  1. Przegląd zgromadzonych dokumentów.
  2. Napisanie wniosku do dyrektora Szkoły Podstawowej w Malechowie o rozpoczęcie stażu.
  3. Tworzenie planu rozwoju zawodowego.
  4. Konsekwentna i systematyczna realizacja postawionych przed sobą zadań.

VIII – X 2001 r.

 

 

 

Cały okres stażu.

Wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju.

2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu.

  1. Udział w konferencjach metodycznych.
  2. Ukończenie kursów doskonalących:
    • “Rady szkoleniowe jako formy pracy wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli”
    • “Trening asertywności”
    • “Jak poradzić sobie z dysortografią za pomocą neurolingwistycznego programowania ?”

    3. Udział w radach szkoleniowych.

Rok szkolny 2001/2002

Listopad 2001

Kwiecień 2002

 

Kwiecień 2002

Rok szkolny 2001/02

Zaświadczenia.

Protokoły rad pedagogicznych.

3. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej.

Lektura czasopism, literatury fachowej, poradników metodycznych, przeglądanie stron internetowych.

Cały okres stażu.

Spis literatury.

4. Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.

Ukończenie Studiów Podyplomowych “Informatyka w szkole”.

Luty 2002

Ksero dyplomu.

5. Poszerzenie wiedzy kulturalno – oświatowej.

Udział w różnych formach kultury (teatr, kino, udział w koncertach, festynach, wycieczka krajoznawczo – turystyczna).

Cały okres stażu.

Notatki kronikarskie, bilety, foldery.

6. Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań.

Funkcja opiekuna Samorządu Uczniowskiego.

Funkcja opiekuna koła języka polskiego.

Funkcja lidera WDN.

Opieka nad nauczycielem stażystą.

Przygotowanie i przeprowadzenie konkursów ortograficznych na szczeblu szkolnym i gminnym.

Cały okres stażu.

Plany pracy, zdjęcia, listy obecności.

Zaświadczenie dyrektora.

Dokumentacja stażu.

7. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

1. Pełnienie funkcji opiekuna stażu:

  1. udzielanie wskazówek dotyczących prowadzenia zajęć,
  2. pomoc w opracowaniu planu rozwoju zawodowego,

2. Przygotowanie materiałów na szkoleniową Radę Pedagogiczną.

3. Referaty szkoleniowe dla rodziców: “Problem agresji wśród dzieci i młodzieży”; “Dziecko nadpobudliwe”.

4. Stworzenie własnej strony www jako elementu promocji samej siebie.

Cały okres stażu.

 

 

 

Wg potrzeb

XI 2001, IV 2002.

XII 2001 r.

Potwierdzenia.

Plan rozwoju stażysty, dokumentacja związana z opiekunem stażu, ksero protokołów rad pedagogicznych, referaty z podpisami rodziców, wydruk własnej strony www.

8. Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego.

Wnioski do dalszej pracy.

V 2002 r.

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

 

 

III. DYDAKTYCZNA

1. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez stażystę.

Uczestniczenie w zajęciach.

Dwa razy w miesiącu.

Prowadzenie dokumentacji hospitacji.

2. Prowadzenie zajęć własnych w obecności stażysty.

Prowadzenie lekcji zgodnie z wcześniej opracowanym konspektem, scenariuszem.

Dwa razy w miesiącu.

Prowadzona dokumentacja.

3. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora.

Opracowanie scenariusza zajęć, konsultacja, analiza, ewaluacja.

Dwa razy w ciągu stażu.

Potwierdzenie odbytej hospitacji.

4. Wykorzystanie w pracy technologii komputerowej.

Przygotowanie materiałów dydaktycznych sprawdzianów, testów, materiałów do rady szkoleniowej.

Cały okres stażu.

Wydruki.

5. Przygotowanie uczniów do konkursów.

Szkolny konkurs ortograficzny.

Gminny konkurs ortograficzny.

Przygotowanie dzieci do konkursu na najpiękniejszy wiersz o zimie.

Przygotowanie dzieci do konkursu i kiermaszu Bożonarodzeniowego i Wielkanocnego.

I 2002

IV 2002

II 2002

XII 2001

III 2002

Dyplomy, regulamin konkursu.

6. Inicjatywy kulturalne.

Przygotowanie inscenizacji z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

X 2001

Scenariusz uroczystości, zdjęcia.

7. Opracowanie autorskich planów, scenariuszy zajęć.

Wdrożenie planu pracy koła języka polskiego we własnej szkole, scenariusze zajęć.

IX 2001

Cały okres stażu

Potwierdzenie pracy koła, plan koła.

8. Analizowanie własnych działań, ich modyfikowanie.

Samoocena.

Wymiana poglądów na konferencjach i spotkaniach z nauczycielami.

Opracowanie ankiety dla uczniów na temat “Motywacje uczniów klasy IV”.

Cały okres stażu.

 

II 2002 r.

Ankieta, wyniki.

 

IV. WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZA

 

1. Opracowanie planu pracy wychowawcy klasowego.

Zaplanowanie działań wychowawczo – opiekuńczych na rok szkolny 2001/ 2002 zgodnych z planem szkoły.

IX 2001

Plan pracy wychowawcy klasowego.

2. Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami.

Prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców, dokumentowanie działań.

Zebrania rodziców, indywidualne konsultacje z rodzicami.

Cały okres stażu.

Dokumentacja prowadzona w dzienniku klasy IV “b”.

3. Poznanie przyczyn absencji dzieci w klasie IV “B”.

Miesięczne zestawienia frekwencji całej klasy i każdego dziecka.

Cały okres stażu.

Wyniki badań.

4. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków.

Przygotowanie arkusza spostrzeżeń.

XI 2001 r.

Kserokopia arkusza.

5. Edukacja regionalna.

Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań uczniów najbliższym otoczeniem, regionem poprzez organizowanie różnych spotkań i wycieczek.

Cały okres stażu.

Notatki, zdjęcia, plany wycieczek.

6. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów.

Studiowanie fachowych czasopism, wdrażanie uczniów do otwartego i świadomego poruszania się w świecie uznawanych wartości, poznanie grupy i osób prowadzących w grupie.

Na bieżąco.

Wykaz przeczytanych artykułów, ćwiczenia interakcyjne.

7. Kultywowanie tradycji.

Wg kalendarza imprez.

Cały okres stażu.

Zapisy w kronice klasowej, zdjęcia.