mgr Krzysztof Kowalski
nauczyciel
Zespół
Szkół Nr 1 w Przasnyszu ul. Żwirki i Wigury 6
|
Plan rozwoju od 1 września 2000 r. do 30 czerwca 2001 r.
na
stopień |
|
AKTY PRAWNE: · Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Rozdział 3a, Awans zawodowy nauczycieli) · Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli |
(Plan powstał w oparciu o materiały uzyskane dzięki „Forum Nauczycieli”. Dziękuję wszystkim Kolegom i Koleżankom i chcę się zrewanżować. Myślę, że może niektóre pomysły zostaną przez Państwo wykorzystane. Powodzenia!)
Przasnysz 5 X 2000 r.
WSTĘP
Reforma oświaty umieściła mnie w grupie nauczycieli mianowanych, stwarzając szansę awansu i uzyskania statusu nauczyciela dyplomowanego. Dzięki pełnym kwalifikacjom i wyróżniającej się pracy nagrodzonej przez kuratora oświaty mogę rozpocząć skrócony 9-miesięczny staż. Czy jednak zasługuję na takie wyróżnienie?
Jestem nauczycielem z 15-letnim stażem pracy. W 1984 roku ukończyłem filologię polską na Wydziale Humanistycznym...........................
(TUTAJ OPISAŁEM SWOJĄ DOTYCHCZASOWĄ KARIERĘ)
Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela dyplomowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania opinii, jakim jestem nauczycielem języka polskiego i pedagogiem. Przedstawiony poniżej plan zamierzeń na bieżący rok szkolny to okazja planowego działania i chyba po raz pierwszy szczegółowego dokumentowania tego wszystkiego, co składa się na codzienną pracę nauczycielską. Myślę też, że niezależnie od decyzji właściwej komisji całoroczna praca według niniejszego planu przyniesie korzyści i mnie – pedagogowi, oraz rodzicom i dzieciom, którzy stali się mimowolnie uczestnikami jego realizacji.
Sfera rozwoju zawodowego |
||||
Lp |
Działania |
Forma/metoda |
Termin |
Udokumentowanie |
1. |
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły |
- Zapoznanie się z dokumentacją szkoły: protokołami RP, wytycznymi na nowy rok szk. wewnątrzszkolnym systemem oceniania; - Praca przy tworzeniu i wdrażaniu planu dydaktyczno-wych. |
VIII/IX 2000 r. |
|
2. |
Opracowanie kryteriów oceniania z języka polskiego. |
- konsultacja z nauczycielami polonistami z mojej szkoły; - konsultacja w ramach międzyszkolnego zespołu nauczycieli polonistów - opracowanie kryteriów i zapoznanie uczniów poszczególnych klas - testowanie przez ok. 2 mc i nanoszenie poprawek. |
do 15 XI
XI,XII 2000 |
|
3. |
Zapoznanie się z procedurą zdobywania kwalifikacji egzaminatora |
- przygotowanie i złożenie wniosku do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. |
VIII/IX 2000 r. |
|
4. |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły |
- praca w komisji socjalnej; - współpraca z rodzicami w ramach kontaktów z trójką klasową; - udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli; - udział w tworzeniu i wdrażaniu szkolnego regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego i funkcyjnego (jestem przedstawicielem Związku Zawodowego „Solidarność” Pracowników Oświaty; - udział w tworzeniu wewnątrzszkolnego regulaminu przyznawania nagrody dyrektora szkoły. |
cały rok
- X 2000 r.
- X 2000 r.
|
|
5. |
Opieka nad salą polonistyczną nr 11 |
- dokończenie aranżacji klasy jako sali teatralnej. |
- do IV 2001 r. |
- dokumentacja fotograficzna |
6. |
Organizacja warsztatu pracy |
- kompletowanie filmoteki wykorzystywanej do realizacji programu; - opracowywanie scenariuszy lekcji, testów i materiałów pomocniczych; - gromadzenie materiałów związanych z komputerami i Internetem przydatnych w pracy nauczyciela polonisty; - wykorzystanie serwisów edukacyjnych do wymiany poglądów i materiałów polonistycznych i dydaktycznych. - systematyczne zapoznawanie się z ofertą wydawniczą. |
cały rok |
wykaz pozycji filmowych |
7. |
Współpraca ze strukturami samorządowymi i organizacjami środowiskowymi |
Jako wiceprzewodniczący Rady Powiatu praca w komisjach: - oświaty, bezpieczeństwa i statutowej - udział w przygotowaniu regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół średnich. Jako prezes i trener PKKK prowadzenie zajęć i administrowanie organizacją. |
cały rok |
|
8. |
Dokumentowanie realizacji |
- zapisywanie w kalendarzu-notatniku wszelkich świadomych działań na rzecz rozwoju nauczyciela; - fotografowanie i nagrywanie na taśmę wideo; - egzekwowanie od współuczestników, władz szkoły itp. pisemnych potwierdzeń; - gromadzenie dokumentów, zaświadczeń itp. |
cały rok |
|
9. |
Samodzielne rozwijanie wiedzy na temat prawa oświatowego, organizacji placówek oświatowych, reformy oświaty |
- analiza aktualnych przepisów prawa oświatowego dotyczących reformy oświaty; - regularna lektura publikacji w Internecie Ministerstwa Oświaty i serwisach edukacyjnych; - przypomnienie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy właściwych dla szkoły. |
cały rok |
Rejestr przyswojonych aktów prawa oświatowego |
10. |
Projekt sprawozdania |
- opis, relacja z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju. |
- VI 2000 r. |
|
Sfera rozwoju zawodowego |
||||
Lp |
Działania |
Forma/metoda |
Termin |
Udokumentowanie |
1. |
Wstępna ocena własnych umiejętności, poziomu dydaktycznego, intelektualnego |
- Skompletowanie i ocena wszelkich dokumentów oceniających moją pracę; - uświadomienie sobie własnych niedoskonałości pracy w szkole wymagających poprawy; - decyzja o przyjętej formule stażu; - złożenie podanie o rozwój zawodowy; - zredagowanie wstępu do planu rozwoju. |
VIII/IX 2000 r. |
|
2. |
Udział w różnych formach kultury |
- indywidualne, zakładowe i klasowe wyjazdy na imprezy kulturalne (teatr, koncerty, kino itp.). |
cały rok |
prowadzenie rejestru |
3. |
Lektura literatury pięknej. |
- indywidualne zakupy; - korzystanie z zasobów biblioteki miejskiej i pedagogicznej. |
cały rok |
prowadzenie rejestru, wykaz z kart bibliotecznych |
4. |
Wewnątrzszkolne samodoskonalenie |
- bieżąca analiza własnej pracy; - zaproszenie metodyka, - ewaluacja poszczególnych lekcji ze strony dyrekcji, uczniów i rodziców. |
cały rok |
|
5. |
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji |
- udział w szkoleniu egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. |
w ciągu roku |
|
6. |
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej |
- korzystanie z zasobów biblioteki pedagogicznej; - ciągła lektura prasy komputerowej; - zapoznanie się z literaturą; - bieżące studiowanie wszystkiego, co jest publikowane, w portalach edukacyjnych w Internecie. |
cały rok |
- kompletowanie „Internetu dla każdego” |
7. |
Dzielenie się swoją wiedzą
|
- aktywna praca w zespole samokształceniowym; - kreatywna rola przy tworzeniu dokumentów szkolnych: programu wychowawczego szkoły, systemu oceniania, regulaminów szkol. - przygotowanie materiałów szkoleniowych publikowanych następnie w Biuletynie ODN w Ostrołęce, portalach edukacyjnych Internetu, bibliotece pedagogicznej, biuletynie międzyszkolnego zespołu samokształceniowego; - prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli; - zorganizowanie cyklu szkoleniowego pt. „Recytacja, konkursy recytatorskie jako element kształcenia literackiego i językowego”. |
cały rok |
|
8. |
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych |
- praca nowymi metodami rozwijającymi umiejętności interpersonalne zarówno u uczniów jak i u nauczyciela np.. drama. - autorefleksja - ewaluacja i wnioskowanie. |
cały rok |
|
9. |
Dalsza droga rozwoju |
- analiza filmu nagranego podczas lekcji pod kątem zalet i niedostatków własnej pracy; - podsumowanie rocznej pracy w ramach stażu; zestawienie sukcesów i porażek, przewidywanie perspektyw dalszego rozwoju, udoskonalania swojej osobowości i pracy z młodzieżą; - uwzględnienie sugestii wynikających z ewaluacji dyrekcji, rodziców i uczniów. |
- III 2001 r.
- VI 2001 r.
w ciągu roku |
|
Sfera rozwoju zawodowego |
||||
Lp |
Działania |
Forma/metoda |
Termin |
Udokumentowanie |
1. |
Korzystanie z dorobku innych nauczycieli i pedagogów. |
- obserwacja zajęć innych nauczycieli; - komunikowanie się poprzez Internet. |
- 2 ´ 1 mc cały rok |
|
2. |
Dzielenie się własnym doświadczeniem i osiągnięciami. |
- prowadzenie zajęć otwartych; - przygotowanie publikacji do prasy. |
1 ´ 2 mc - w ciągu roku
|
|
3. |
Analiza własnej działalności |
- ocena skuteczności oddziaływania własnych narzędzi pedagogicznych; - korzystanie z ewaluacji poszczególnych działań dydaktycznych i pedagogicznych. |
cały rok |
|
4. |
Inicjatywy kulturalne |
- przygotowywanie z grupą recytatorską wieczorów z poezją i poezją śpiewaną. |
- 1 ´ 2 mc |
|
5. |
Udział w konkursach |
Prowadzenie grupy recytatorskiej, która będzie brała udział w konkursach recytatorskich. |
cały rok |
|
6. |
Innowacje pedagogiczne |
- nagranie filmu fabularnego „................” (kl. VIb); - wydanie gazetki klasowej (kl. IIc); - wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej w pracy na lekcji; - lekcje w pracowni informatycznej. |
do V 2001 r.
do II 2001 r. 4 godz. na półrocze - 1 ´ mc |
|
7. |
Wewnątrzszkolny zespół humanistyczny |
Stworzenie wewnątrzszkolnego zespołu bloku humanistycznego i aktywna działalność. |
cały rok |
|
8. |
Międzyszkolny zespół nauczycieli polonistów |
- stworzenie i praca w międzyszkolnym zespole nauczycieli polonistów; - konferencje metodyczne z udziałem autorytetów w dziedzinie literatury, pedagogiki, reformy oświaty. - opracowanie międzyszkolnego systemu oceniania. - przeprowadzenie pomiaru wiedzy i umiejętności klas II i zestawienie wyników. |
X 2000 r.
1 ´ półrocze
X,XI 2000
- V 2001 r.
|
|
9. |
Lektury metodyczne z zakresu wiedzy merytorycznej |
- prowadzenie rejestru przeczytanych pozycji metodycznych i przedmiotowych. |
cały rok |
|
10. |
Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji. |
- udział w kursie kwalifikacyjnym na egzaminatora. |
|
|
11. |
Poszerzanie wiedzy i umiejętności dydaktycznej |
- udział w warsztatach szkoleniowych na temat „Przełamywanie stereotypów w językowej i kulturowej edukacji młodzieży”; - udział w warsztatach szkoleniowych na temat „Metoda projektu edukacyjnego w nauczaniu języka polskiego w gimnazjum”; - udział w warsztatach szkoleniowych na temat „Ścieżka filozoficzna na lekcjach języka polskiego w kl. II gimnazjum”. |
X, XI 2000 r. |
|
Sfera rozwoju
zawodowego |
||||
Lp |
Działania |
Forma/metoda |
Termin |
Udokumentowanie |
1. |
Organizacja pracy w nowym roku szkolnym w sferze wychowawczej |
- zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań wychowawcy - poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. - opracowanie planu spotkań z rodzicami, imprez klasowych |
VIII-IX 2000 r. |
|
2. |
Współpraca z rodzicami |
- spotkania i pedagogizacja rodziców według przyjętego planu spotkań z rodzicami. - tradycyjny udział rodziców w organizacji i uczestnictwie w imprezach klasowych jak wycieczki, wieczorki, wyjazdy na basen... |
cały rok |
|
3. |
Pogłębianie wiedzy i umiejętności |
- lektura publikacji związanej z aspektem wychowawczym pracy nauczyciela - komunikowanie się ze środowiskiem nauczycielskim poprzez Internet |
cały rok |
|
4. |
Inicjatywy wychowawcze pozalekcyjne |
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych - spotkanie z członkami klubu AA i ALATEEN na temat uzależnień. - kontynuowanie lekcji podczas wizyt w Muzeum Regionalnym w Przasnyszu |
- cały rok - IV 2000 r.
- w ciągu roku |
|
5. |
Współpraca z pedagogiem szkolnym w zakresie spraw wychowawczych. |
- kontakty z pedagogiem szkolnym - udział w zajęciach z grupą uczniów dyslektycznych i dysgraficznych; - kierowanie na badania i zajęcia psychopedagogiczne uczniów z objawami dysleksji i z trudnościami w nauce; - przeprowadzenie w mojej klasie; programu profilaktycznego „ODLOT”; |
- cały rok
- w ciągu roku
- wg planu pedagoga |
|
6. |
Edukacja regionalna |
- kontynuowanie w nowym roku szkolnym planu wycieczek pieszych i rowerowych po najbliższej okolicy. |
4 ´ rok |
|
7. |
Edukacja samorządowa |
- wizyta w Starostwie Powiatowym; spotkanie ze Starostą, poznanie instytucji administracyjnych funkcjonujących w Przasnyszu |
III 2001 r. |
|
8. |
Godziny wychowawcze |
- przeprowadzenie ankiety wśród rodziców i dzieci: „Jakie problemy chcieliby Państwo (chcielibyście dzieci), aby nauczyciel omówił na lekcjach wychowawczych”. |
- pierwsze spotkanie wywiadowcze |
|
9. |
Lekcje pokazowe z udziałem rodziców |
- przeprowadzenie (na życzenie rodziców) lekcji pokazowych z ich udziałem; - przygotowanie przedstawień teatralnych i prezentacja na spotkaniach wywiadowczych; - ewaluacja wśród rodziców i uczniów |
wg ustaleń z rodzicami |
|
10. |
Prezentacja klasy poza własnym środowiskiem |
- stworzenie własnej, klasowej strony internetowej; - udział w konkursach zespołowych; - nawiązywanie jako zespół klasowy serdecznych więzi z innymi ludźmi podczas wycieczek, wyjazdów do teatru (np. wręczanie pamiątkowych upominków, wspólnych fotografii itp.). |
- XII 2000 r.
w ciągu roku
|
|
11. |
Uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kultury (teatr, koncert, kino) |
- łączenie wycieczek wypoczynkowych z udziałem w imprezach kulturalnych, spektaklach, koncertach itp.; - organizowanie wieczorków klasowych tradycyjnie połączonych w występami, |
w ciągu roku
|
|