mgr Krzysztof Kowalski

 

nauczyciel
j. polskiego

 

Zespół Szkół Nr 1 w Przasnyszu

ul. Żwirki i Wigury 6

 

 

 

Plan

rozwoju
zawodowego

od   1   września 2000 r.

do  30  czerwca  2001 r.

 

na stopień
nauczyciela dyplomowanego

 

 

 

 

AKTY PRAWNE:

· Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Rozdział 3a, Awans zawodowy nauczycieli)

· Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela

· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

 

 

(Plan powstał w oparciu o materiały uzyskane dzięki „Forum Nauczycieli”.  Dziękuję wszystkim Kolegom i Koleżankom i chcę się zrewanżować. Myślę, że może niektóre pomysły zostaną przez Państwo wykorzystane. Powodzenia!)

 

 

 

Przasnysz 5 X 2000 r.

 

WSTĘP

 

 

Reforma oświaty umieściła mnie w grupie nauczycieli mianowanych, stwarzając szansę awansu i uzyskania statusu nauczyciela dyplomowanego. Dzięki pełnym kwalifikacjom i wyróżniającej się pracy nagrodzonej przez kuratora oświaty mogę rozpocząć skrócony 9-miesięczny staż. Czy jednak zasługuję na takie wyróżnienie?

Jestem nauczycielem z 15-letnim stażem pracy. W 1984 roku ukończyłem filologię polską na Wydziale Humanistycznym...........................

 

(TUTAJ OPISAŁEM SWOJĄ DOTYCHCZASOWĄ KARIERĘ)

 

 

Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela dyplomowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania opinii, jakim jestem nauczycielem języka polskiego i pedagogiem. Przedstawiony poniżej plan zamierzeń na bieżący rok szkolny to okazja planowego działania i chyba po raz pierwszy szczegółowego dokumentowania tego wszystkiego, co składa się na codzienną pracę nauczycielską. Myślę też, że niezależnie od decyzji właściwej komisji całoroczna praca według niniejszego planu przyniesie korzyści i mnie – pedagogowi, oraz rodzicom i dzieciom, którzy stali się mimowolnie uczestnikami jego realizacji.


 


Sfera rozwoju zawodowego
I. organizacyjna

Lp

Działania

Forma/metoda

Termin

Udokumentowanie

   1.  

Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły

- Zapoznanie się z dokumentacją szkoły: protokołami RP, wytycznymi na nowy rok szk. wewnątrzszkolnym systemem oceniania;

- Praca przy tworzeniu i wdrażaniu planu dydaktyczno-wych.

 

 

VIII/IX 2000 r.

 

   2.  

Opracowanie kryteriów oceniania z języka polskiego.

- konsultacja z nauczycielami polonistami z mojej szkoły;

- konsultacja w ramach międzyszkolnego zespołu nauczycieli polonistów

- opracowanie kryteriów i zapoznanie uczniów poszczególnych klas

- testowanie przez ok. 2 mc i nanoszenie poprawek.

 

do 15 XI

 

 

 

 

XI,XII 2000

 

   3.  

Zapoznanie się z procedurą zdobywania kwalifikacji egzaminatora

- przygotowanie i złożenie wniosku do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

 

VIII/IX 2000 r.

 

   4.  

Uczestniczenie w pracach organów szkoły

-    praca w komisji socjalnej;

-    współpraca z rodzicami w ramach kontaktów z trójką klasową;

-    udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli;

-    udział w tworzeniu i wdrażaniu szkolnego regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego i funkcyjnego (jestem przedstawicielem Związku Zawodowego „Solidarność” Pracowników Oświaty;

-    udział w tworzeniu wewnątrzszkolnego regulaminu przyznawania nagrody dyrektora szkoły.

 

 

cały rok

 

 

- X  2000 r.

 

 

 

 

 

- X  2000 r.

 

 

 

   5.  

Opieka nad salą polonistyczną nr 11

-    dokończenie aranżacji klasy jako sali teatralnej.

- do IV 2001 r.

- dokumentacja fotograficzna

   6.  

Organizacja warsztatu pracy

-    kompletowanie filmoteki wykorzystywanej do realizacji programu;

-    opracowywanie scenariuszy lekcji, testów i materiałów pomocniczych;

-    gromadzenie materiałów związanych z komputerami i Internetem przydatnych w pracy nauczyciela polonisty;

-    wykorzystanie serwisów edukacyjnych do wymiany poglądów i materiałów polonistycznych i dydaktycznych.

-    systematyczne zapoznawanie się z ofertą wydawniczą.

 

 

 

 

 

cały rok

wykaz pozycji filmowych

   7.  

Współpraca ze strukturami samorządowymi i organizacjami środowiskowymi

Jako wiceprzewodniczący Rady Powiatu

praca w komisjach:

-    oświaty, bezpieczeństwa i statutowej

-    udział w przygotowaniu regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół średnich.

Jako prezes i trener PKKK prowadzenie zajęć i administrowanie organizacją.

 

 

 

cały rok

 

   8.  

Dokumentowanie realizacji

-    zapisywanie w kalendarzu-notatniku wszelkich świadomych działań na rzecz rozwoju nauczyciela;

-    fotografowanie i nagrywanie na taśmę wideo;

-    egzekwowanie od współuczestników, władz szkoły itp. pisemnych potwierdzeń;

-    gromadzenie dokumentów, zaświadczeń itp.

 

 

 

 

 

cały rok

 

   9.  

Samodzielne rozwijanie wiedzy na temat prawa oświatowego, organizacji placówek oświatowych, reformy oświaty

-    analiza aktualnych przepisów prawa oświatowego dotyczących reformy oświaty;

-    regularna lektura publikacji w Internecie Ministerstwa Oświaty i serwisach edukacyjnych;

-    przypomnienie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy właściwych dla szkoły.

 

 

 

cały rok

Rejestr przyswojonych aktów prawa oświatowego

 10.               

Projekt sprawozdania

-    opis, relacja z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju.

- VI 2000 r.

 

Sfera rozwoju zawodowego 
II. OSOBISTA

Lp

Działania

Forma/metoda

Termin

Udokumentowanie

   1.  

Wstępna ocena własnych umiejętności, poziomu dydaktycznego, intelektualnego

- Skompletowanie i ocena wszelkich dokumentów oceniających moją pracę;

- uświadomienie sobie własnych niedoskonałości pracy w szkole wymagających poprawy;

- decyzja o przyjętej formule stażu;

- złożenie podanie o rozwój zawodowy;

-  zredagowanie wstępu do planu rozwoju.

 

 

 

VIII/IX 2000 r.

 

   2.  

Udział w różnych formach kultury

- indywidualne, zakładowe i klasowe wyjazdy na imprezy kulturalne (teatr, koncerty, kino itp.).

 

cały rok

prowadzenie rejestru

   3.  

Lektura literatury pięknej.

- indywidualne zakupy;

- korzystanie z zasobów biblioteki miejskiej i pedagogicznej.

 

cały rok

prowadzenie rejestru, wykaz z kart bibliotecznych

   4.  

Wewnątrzszkolne samodoskonalenie

- bieżąca analiza własnej pracy;

- zaproszenie metodyka,

- ewaluacja poszczególnych lekcji ze strony dyrekcji, uczniów i rodziców.

 

cały rok

 

   5.  

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji

- udział w szkoleniu egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

w ciągu roku

 

   6.  

Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej

- korzystanie z zasobów biblioteki pedagogicznej;

- ciągła lektura prasy komputerowej;

- zapoznanie się z literaturą;

- bieżące studiowanie wszystkiego, co jest publikowane, w portalach edukacyjnych w Internecie.

 

 

cały rok

- kompletowanie „Internetu dla każdego”

   7.  

Dzielenie się swoją wiedzą

 

- aktywna praca w zespole samokształceniowym;

- kreatywna rola przy tworzeniu dokumentów szkolnych: programu wychowawczego szkoły, systemu oceniania, regulaminów szkol.

- przygotowanie materiałów szkoleniowych publikowanych następnie w Biuletynie ODN w Ostrołęce, portalach edukacyjnych Internetu, bibliotece pedagogicznej, biuletynie międzyszkolnego zespołu samokształceniowego;

- prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli;

- zorganizowanie cyklu szkoleniowego pt. „Recytacja, konkursy recytatorskie jako element kształcenia literackiego i językowego”.

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

   8.  

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych

- praca nowymi metodami rozwijającymi umiejętności interpersonalne zarówno u uczniów jak i u nauczyciela np.. drama.

- autorefleksja

- ewaluacja i wnioskowanie.

 

 

cały rok

 

   9.  

Dalsza droga rozwoju

- analiza filmu nagranego podczas lekcji pod kątem zalet i niedostatków własnej pracy;

- podsumowanie rocznej pracy w ramach stażu; zestawienie sukcesów i porażek, przewidywanie perspektyw dalszego rozwoju, udoskonalania swojej osobowości i pracy z młodzieżą;

- uwzględnienie sugestii wynikających z ewaluacji dyrekcji, rodziców i uczniów.

- III 2001 r.

 

 

- VI 2001 r.

 

 

 

 

w ciągu roku

 

Sfera rozwoju zawodowego
III. DYDAKTYCZNA

Lp

Działania

Forma/metoda

Termin

Udokumentowanie

   1.  

Korzystanie z dorobku innych nauczycieli i pedagogów.

- obserwacja zajęć innych nauczycieli;

- komunikowanie się poprzez Internet.

- 2 ´ 1 mc

cały rok

 

   2.  

Dzielenie się własnym doświadczeniem i osiągnięciami.

- prowadzenie zajęć otwartych;

- przygotowanie publikacji do prasy.

1 ´ 2 mc

- w ciągu roku

 

 

   3.  

Analiza własnej działalności

- ocena skuteczności oddziaływania własnych narzędzi pedagogicznych;

- korzystanie z ewaluacji poszczególnych działań dydaktycznych i pedagogicznych.

 

 

cały rok

 

   4.  

Inicjatywy kulturalne

- przygotowywanie z grupą recytatorską wieczorów z poezją i poezją śpiewaną.

- 1 ´ 2 mc

 

   5.  

Udział w konkursach

Prowadzenie grupy recytatorskiej, która będzie brała udział w konkursach recytatorskich.

 

cały rok

 

   6.  

Innowacje pedagogiczne

- nagranie filmu fabularnego „................” (kl. VIb);

- wydanie gazetki klasowej (kl. IIc);

- wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej w pracy na lekcji;

- lekcje w pracowni informatycznej.

do V 2001 r.

 

do II 2001 r.

4 godz. na półrocze

- 1 ´ mc

 

   7.  

Wewnątrzszkolny zespół humanistyczny

Stworzenie wewnątrzszkolnego zespołu bloku humanistycznego i aktywna działalność.

 

cały rok

 

   8.  

Międzyszkolny zespół nauczycieli polonistów

- stworzenie i praca w międzyszkolnym zespole nauczycieli polonistów;

- konferencje metodyczne z udziałem autorytetów w dziedzinie literatury, pedagogiki, reformy oświaty.

- opracowanie międzyszkolnego systemu oceniania.

- przeprowadzenie pomiaru wiedzy i umiejętności klas II i zestawienie wyników.

X 2000 r.

 

1 ´ półrocze

 

X,XI 2000

 

- V 2001 r.

 

 

   9.  

Lektury metodyczne z zakresu wiedzy merytorycznej

- prowadzenie rejestru przeczytanych pozycji metodycznych i przedmiotowych.

 

cały rok

 

 10.               

Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji.

- udział w kursie kwalifikacyjnym na  egzaminatora.

 

 

 11.               

Poszerzanie wiedzy i umiejętności dydaktycznej

- udział w warsztatach szkoleniowych na temat „Przełamywanie stereotypów w językowej i kulturowej edukacji młodzieży”;

- udział w warsztatach szkoleniowych na temat „Metoda projektu edukacyjnego w nauczaniu języka polskiego w gimnazjum”;

- udział w warsztatach szkoleniowych na temat „Ścieżka filozoficzna na lekcjach języka polskiego w kl. II gimnazjum”.

 

 

 

 

X, XI 2000 r.

 

Sfera rozwoju zawodowego
IV. WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZA

Lp

Działania

Forma/metoda

Termin

Udokumentowanie

   1.  

Organizacja pracy w nowym roku szkolnym w sferze wychowawczej

- zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań wychowawcy

- poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków.

- opracowanie planu spotkań z rodzicami, imprez klasowych

 

 

VIII-IX 2000 r.

 

   2.  

Współpraca z rodzicami

- spotkania i pedagogizacja rodziców według przyjętego planu spotkań z rodzicami.

- tradycyjny udział rodziców w organizacji i uczestnictwie w imprezach klasowych jak wycieczki, wieczorki, wyjazdy na basen...

 

 

 

cały rok

 

   3.  

Pogłębianie wiedzy i umiejętności

- lektura publikacji związanej z aspektem wychowawczym pracy nauczyciela

- komunikowanie się ze środowiskiem nauczycielskim poprzez Internet

 

cały rok

 

   4.  

Inicjatywy wychowawcze pozalekcyjne

- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych

- spotkanie z członkami klubu AA i ALATEEN na temat uzależnień.

- kontynuowanie lekcji podczas wizyt w Muzeum Regionalnym w Przasnyszu

- cały rok

- IV 2000 r.

 

- w ciągu roku

 

   5.  

Współpraca z pedagogiem szkolnym w zakresie spraw wychowawczych.

- kontakty z pedagogiem szkolnym

- udział w zajęciach z grupą uczniów dyslektycznych i dysgraficznych;

- kierowanie na badania i zajęcia psychopedagogiczne uczniów z objawami dysleksji i z trudnościami w nauce;

- przeprowadzenie w mojej klasie; programu profilaktycznego „ODLOT”;

- cały rok

 

 

- w ciągu roku

 

- wg planu pedagoga

 

   6.  

Edukacja regionalna

- kontynuowanie w nowym roku szkolnym planu wycieczek pieszych i rowerowych po najbliższej okolicy.

 

 4 ´ rok

 

   7.  

Edukacja samorządowa

- wizyta w Starostwie Powiatowym; spotkanie ze Starostą, poznanie instytucji administracyjnych funkcjonujących w Przasnyszu

 

III 2001 r.

 

   8.  

Godziny wychowawcze

- przeprowadzenie ankiety wśród rodziców i dzieci: „Jakie problemy chcieliby Państwo (chcielibyście dzieci), aby nauczyciel omówił na lekcjach wychowawczych”.

- pierwsze spotkanie wywiadowcze

 

   9.  

Lekcje pokazowe z udziałem rodziców

- przeprowadzenie (na życzenie rodziców) lekcji pokazowych z ich udziałem;

- przygotowanie przedstawień teatralnych i prezentacja na spotkaniach wywiadowczych;

- ewaluacja wśród rodziców i uczniów

 

 

wg ustaleń z rodzicami

 

 10.               

Prezentacja klasy poza własnym środowiskiem

- stworzenie własnej, klasowej strony internetowej;

- udział w konkursach zespołowych;

- nawiązywanie jako zespół klasowy serdecznych więzi z innymi ludźmi podczas wycieczek, wyjazdów do teatru (np. wręczanie pamiątkowych upominków, wspólnych fotografii itp.).

- XII 2000 r.

 

 

w ciągu roku

 

 

 11.               

Uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kultury (teatr, koncert, kino)

- łączenie wycieczek wypoczynkowych z udziałem w imprezach kulturalnych, spektaklach, koncertach itp.;

- organizowanie wieczorków klasowych tradycyjnie połączonych w występami,

 

 

w ciągu roku