Plany rozwoju zawodowego

"Plan rozwoju zawodowego nauczyciela jezyka niemieckiego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego

Agata Łogin- Szczepańska

NAUCZYCIEL JĘZYKA NIEMIECKIEGO

ZESPÓŁ SZKÓŁ SZKOŁA PODSTAWOWA I GIMNAZJUM

W OSIECZNEJ

Staż pracy 3 lata

 

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO


Akty prawne:


Autorefleksja

Jestem nauczycielem z trzyletnim stażem pracy. Okres ten pozwolił mi uświadomić sobie konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poznawania zagadnień nauczania i wychowania w moim zawodzie.

W szkole rozwój osobisty nauczyciela odbywa się na różnych płaszczyznach. Nowa wiedzę i umiejętności czerpie się poprzez różne zewnętrzne formy doskonalenia, poprzez wymianę doświadczeń z kolegami z pracy, lekturę fachowej literatury, śledzenie informacji o edukacji w internecie, a głównie poprzez codzienne obcowanie w środowisku wychowawczym.

W mojej pracy koncentruje się na rozwoju zamiłowania uczniów do nauki języka i poznawania kultur innych narodów. Z nimi dzielę się wiadomościami o ciekawych źródłach pozyskiwania nowych informacji i sposobach docierania do nich. Dla chętnych uczniów organizuję także dodatkową godzinę na poprawienie płynności czytania w języku niemieckim.

Jestem świadoma tego, jak ważna jest działalność pozalekcyjna, dlatego traktuję ją z zaangażowaniem, włączając się w realizację różnych zadań na rzecz szkoły, klasy i pojedynczych uczniów. Na płaszczyźnie wychowawczej związana jest ona z różnymi zadaniami wynikającymi z pełnienia obowiązków wychowawcy klasy Va oraz pełnieniem funkcji opiekuna samorządu uczniowskiego.

Duża część mojej pracy dydaktycznej zorientowana jest na naukę “uczenia się”, a więc poznawania różnych technik i metod pracy samodzielnej, naukę poszukiwania tych najbardziej odpowiednich danej osobie, zdobywanie umiejętności docierania do źródeł informacji i pokonywania technicznych problemów związanych z samodzielnym kształceniem.

Na płaszczyźnie doskonalenia zawodowego i wymiany doświadczeń realizuję się między innymi poprzez pełnienie funkcji lidera zespołu przedmiotów humanistycznych, która to funkcja obliguje mnie do szerszego poznania problemu integracji międzyprzedmiotowej i współpracy nauczycieli różnych przedmiotów zarówno w dziedzinie dydaktyki jak i, szeroko pojętego, wychowania. Od początku mojej pracy w szkole utrzymuję kontakt z Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Lesznie poprzez sprawowanie opieki nad praktykantami. Funkcja ta sprawia mi wiele satysfakcji oraz daje możliwość wymiany nowości metodycznych.

Dotychczasowe doświadczenia w środowisku szkolnym, zadowolenie i entuzjazm, jakie towarzyszą mi każdego dnia, pozwalają mi z optymizmem patrzeć w przyszłość i planować następne lata mojej pracy.

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO NA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

  1. Imię i nazwisko: Agata Łogin - Szczepańska
  2. Szkoła: Zespół Szkół – Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Osiecznej
  3. Data rozpoczęcia stażu: 01.09. 2001
  4. Opiekun stażu: mgr Anna Weber
  5. Staż pracy ogółem: 3 lata pracy pedagogicznej
  6. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel kontraktowy

7. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego

8. Kierunki rozwoju:

- kompetencje przedmiotowo – metodyczne (sfera dydaktyczna)

- kompetencje osobowościowe i wychowawcze (sfera wychowawczo-opiekuńcza o osobista)

- działania na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji (sfera organizacyjna)

 

 

9. Szczegółowy plan działania:

 

 

Lp.

Działania

Forma / metoda

Termin realizacji

Dowody realizacji

Kompetencje przedmiotowo - metodyczne

Tworzenie własnego warsztatu pracy

- wybór i analiza podręczników do nauki języka niemieckiego, dostępnych na rynku polskim i dopuszczonych do użytku w szkole przez MEN

- ulepszanie i tworzenie nowych rozkładów materiału z uwzględnieniem nowych osiągnięć glottodydaktycznych

- tworzenie planów wynikowych

- uczestnictwo w spotkaniach promujących nowe podręczniki

- przegląd czasopism metodycznych dostępnych w druku i w internecie

-lektura nowych publikacji metodycznych w języku niemieckim i polskim

Wrzesień 2001 wg. Kalendarza spotkań promocyjnych Ośrodków Kształcenia Nauczycieli

Na bieżąco

- rozkłady materiałów

- samodzielnie przygotowane wzory testów

- scenariusze lekcji, uwzględniające nowe metody nauczania języków obcych

- dziennik lektur z wnioskami

Stosowanie w nauczaniu języka obcego metod audio – lingualych i audio – wizualnych

- gromadzenie kaset magnetofonowych oraz nagrań MP3 na dysku komputerowym z piosenkami i słuchowiskami dla dzieci i młodzieży

- kolekcjonowanie filmów dydaktycznych (nagrywanie ze stacji niemieckojęzycznych)

Cały rok

- zestaw kaset, dyskietek, CD-Romów, kaset video ze stosownym spisem

- scenariusze lekcji, na których wykorzystuje się powyższe materiały

Zagospodarowanie klaso pracowni języka niemieckiego

Tworzenie pomocy naukowych

- realizacja technik projektowych

- wykorzystanie projektów jako pomocy dydaktycznych i elementów wystroju sali (metoda wizualna)

- regularne stosowanie metod wizualnych i audio – wizualnych, poprzez wykorzystywanie rzutnika pisma i wykonywanie folii

Cały rok

- wystrój sali

- przykłady zgromadzonych materiały

- fotografie klaso pracowni

- zestaw wykonanych przez siebie folii

Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania ucznia

- analiza i realizacja SSO i opracowanie kryteriów oceniania na lekcjach języka niemieckiego

- opracowani tabel indywidualnej oceny i samooceny zdobywanych umiejętności

- analiza materiałów glottodydaktycznych

- udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej nt. Ocenianie wspierające i Pomiar dydaktyczny.

Wrzesień

Cały rok

- przykładowy arkusz zakresu kompetencji na poszczególne oceny

- tabele oceny i samooceny w zeszytach uczniów

- dokument: kryteria oceniania na lekcjach języka niemieckiego

Współpraca z nauczycielami w zakresie realizacji ścieżek edukacyjnych

- opracowanie korelacji między przedmiotowych na spotkaniach z nauczycielami innych przedmiotów w ramach prac zespołu humanistycznego

Wrzesień i październik, wg. Planu pracy zespołu przedmiotów humanistycznych

- protokoły ze spotkań zespołu przedmiotowego

- adnotacje w rozkładach materiału

Przygotowanie uczniów do konkursów i prezentacji swoich umiejętności na forum szkoły i poza nią

- przygotowanie uczniów do szkolnego konkursu języka niemieckiego

- przygotowanie i przeprowadzenie konkursu w klasach IV – VI

- przygotowanie międzynarodowego wieczoru kolęd

- przygotowanie uczniów do udziału w festiwalu piosenki obcojęzycznej

- realizacja planu pracy koła języka niemieckiego

1. semestr 2001/2002

grudzień 2001

marzec 2002

cały rok

- dziennik zajęć pozalekcyjnych

- fotografie z przeprowadzonych imprez

- sprawozdania i scenariusze z imprez

- testy i zadania z konkursu języka niemieckiego i ich korekta

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej

- opracowanie i przechowywanie dokumentacji: rozkłady materiałów, scenariusze lekcji, plan wychowawczy klasy, plan rozwoju awansu zawodowego, podania, wnioski

- przygotowywanie pomocy dydaktycznych i elementów wystroju sali: korzystanie z edytora tekstu i programów graficznych

- przygotowywanie i gromadzenie testów

- korzystanie z dostępnych stron internetowych do nauki języka podczas przygotowywania materiałów dydaktycznych

- wykorzystywanie interaktywnych stron internetowych na lekcjach i kole języka niemieckiego

- udział w tworzeniu strony internetowej szkoły

- opieka nad gazetką Samorządu Szkolnego

- wrzesień 2001

- na bieżąco

- przykładowe rozkłady materiału

- plan wychowawczy klasy

- lista tematów godzin wychowawczych

- spis odwiedzanych stron internetowych

- dokumentacja stażu

- testy

- przykłady materiałów dydaktycznych

- wyciag ze strony internetowej szkoły

Analizowanie prowadzonych przez siebie zajęć

- zamieszczanie uwag w scenariuszach lekcji, rozkładach materiału i notatniku

- omawianie z opiekunem stażu lekcji hospitowanych

- wymiana międzyprzedmiotowa – wzajemne oglądanie i analizowanie lekcji z koleżankami z zespołu przedmiotowego

wrzesień: 12 godzin lekcyjnych obserwowanych przez praktykanta

lekce praktykantów – cały rok

- wnioski z przeprowadzonych zajęć dołączone do scenariuszy lekcji,

- arkusze obserwacji lekcji

Opieka nad praktykantami nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Lesznie

- obserwacja zajęć prowadzonych przez praktykantów, prowadzenie arkuszy obserwacji

- omawianie przeprowadzonych zajęć

- udzielanie wskazówek do pisania scenariuszy lekcji i przygotowania zajęć

- instrukcje w zakresie organizacji szkoły, dyżurów, dokumentacji (udostępnienie dokumentacji własnej i szkoły – Status, SSO, rozkłady, plany wychowawcze

- wystawianie ocen praktyk

Cały rok: 2 godziny w tygodniu – obserwacja zajęć i ich omówienie

- zaświadczenie z NKJO

- zakres obowiązków opiekuna praktyk

- dokonana ocena praktykanta

Doskonalenie warsztatu

- kursy metodyczne, dydaktyczne, warsztaty, seminaria

- obserwacja lekcji otwartych

- korzystanie z wiedzy i umiejętności zdobytych na studiach pedagogicznych i językowych, kursach językowych w Niemczech

- udział w szkoleniach i warsztatach doskonalących

- udział w Szkoleniowych Posiedzeniach Rady Pedagogicznej nt. metoda Projektu, Pomiar dydaktyczny, Plany wynikowe, Ocenianie wspierające

 

 

 

 

 

 

Wg kalendarza ODN i NKJO

- zaświadczenia, certyfikaty, dyplomy,

- arkusze obserwacji lekcji

- zaświadczenie o udziale w posiedzeniach RP

- spis przedmiotów pedagogicznych z indeksów


Rozwój kompetencji osobowościowych i wychowawczych

Pełnienie funkcji wychowawcy klasy Va

- opracowanie planu wychowawczego klasy

- utrzymywanie stałego kontaktu z wychowankami i rodzicami, poprzez zajęcia i spotkania pozalekcyjne oraz zebrania i spotkania z rodzicami

- prowadzenie wraz z dziećmi kroniki klasy

- organizowanie życia pozaszkolnego swoim wychowankom: wyjazdy do kina, na basen, wycieczki rowerowe, piesze i turystyczno – krajoznawcze, imprezy klasowe

- stały kontakt z pedagogiem w celu śledzenia sytuacji wychowawczej i opiekuńczej w domu

- zorganizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce

Cały rok

- plan wychowawczy klasy

- kronika klasowa

- sprawozdania z imprez klasowych

- zdjęcia z imprez klasowych i wyjazdów

- dziennik lekcyjny

- program wycieczki

Analiza programu wychowawczego szkoły

- analiza dokumentów

- wykorzystanie programu wychowawczego do sformułowania planu wychowawczego klasy Va

Wrzesień 2001

- plan wychowawczy klasy

- lista tematów godzin wychowawczych

Wstępna ocena własnych umiejętności

- sporządzenie arkusza dorobku zawodowego

Wrzesień 2001

- plan rozwoju zawodowego

Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami

prowadzenie spotkań z rodzicami (wywiadówki, ogniska, imprezy z udziałem rodziców)

Cały rok

- zapisy w dzienniku

Integrowanie zespołu klasowego

wycieczki, godziny wychowawcze, spotkania pozalekcyjne

Cały rok

- zapisy w dzienniku

- kronika klasy

- sprawozdania z imprez

- scenariusze lekcji wychowawczych

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków

- rozmowy z uczniami i rodzicami

- współpraca z pedagogiem szkolnym

Wrzesień październik 2000

- zapisy w dzienniku,

- zaświadczenie pedagoga

Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym

rozmowy, zajęcia lekcyjne (godziny wychowawcze, pogadanki), wyjścia i wyjazdy

Cały rok

- zapisy w dzienniku

- scenariusz godzin wychowawczych

- sprawozdania

Motywowanie i wspieranie ucznia w rozwoju

- omówienie możliwości zagospodarowania czasu wolnego poprzez uczestnictwo w kołach zainteresowań

- przeprowadzenie lekcji o pracy naszego umysłu

Wrzesień 2001

- zapisy w dzienniku

- scenariusz lekcji

Modelowanie sytuacji wychowawczych

- zajęcia podczas godzin wychowawczych

- analizowanie zachowań w rożnych sytuacja wychowawczych w szkole i poza szkolą

- omówienie praw i obowiązków ucznia oraz norm zachowania

Cały rok

- zapisy w dzienniku

Stosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i poznawczej w prowadzeniu zespołu klasowego oraz kompetencji kulturalno – oświatowych w organizowaniu życia klasy i szkoły

- założenie teczki tematów wychowawczych dla rodziców

- wdrażanie rożnych sposobów integracji zespołu klasowego

Wrzesień 2001

Na bieżąco

- teczka artykułów o tematyce wychowawczej

- stosowne zaświadczenia

Prowadzenie koła języka niemieckiego

- przeprowadzenie szkolnego konkursu języka niemieckiego dla poszczególnych oddziałów szkoły podstawowej

- przeprowadzenie testu kompetencji językowej wśród uczniów klas szóstych

- przygotowanie Międzynarodowego Wieczoru Kolęd

Marzec 2002

Kwiecień 2002

Grudzień 2001

- testy ze szkolnego konkursu na najlepszego 4-, 5- i 6-toklasistę

- zaświadczenia

- scenariusz i sprawozdanie z imprezy

- dziennik koła języka niemieckiego

Pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu przedmiotów humanistycznych

- kierowanie spotkaniami zespołu wychowawczego

- sporządzanie protokołów ze spotkań

- organizowanie posiedzeń szkoleniowych dla zespołu humanistycznego

- organizowanie posiedzeń wymiany doświadczeń dla członków zespołu języków obcych

Cały rok

- protokoły z posiedzeń zespołu przedmiotów humanistycznych

- scenariusze spotkań w ramach WDN

Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja

- utworzenie teczki artykułów o tematyce psychologiczno – wychowawczej

- zorganizowanie lekcji otwartych

- organizowanie spotkań zespołu przedmiotowego w celu przekazania wiadomości zdobytych na kursach i szkoleniach

- opieka nad praktykantami z NKJO

Cały rok

- arkusze hospitacyjne

- teczka artykułów

Określenie dalszej drogi rozwoju

wnioski do dalszej pracy

Maj 2002

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju


Dzialalnosć na rzecz szkoly

Zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty i działania szkoły

analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenie), śledzenie informacji w Internecie

Październik 2001

Cały rok

- oświadczenie

Prowadzenie dokumentacji szkolnej (dziennik, arkusze ocen, plan wychowawczy, konspekty zajęć ...) zgodnie z przepisami

analiza, refleksja, modyfikacja planu dydaktycznego w miarę potrzeb

na bieżąco

dokumentacja szkolna

Aktywne uczestnictwo w tworzeniu podstawowych dokumentów szkolnych

- prace nad systemem oceniania, planem - wychowawczym klasy i kalendarzem imprez szkolnych

- współtworzenie strony internetowej szkoły

Wrzesień 2001

Sierpień 2000

- plan wychowawczy klasy

- kryteria oceniania

Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu

- rozmowa, zawarcie kontraktu

wrzesień 2000

Kontrakt z ustaleniami na czas stażu

Dokumentowanie realizacji planu rozwojowego

- gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, zdjęć, itp.

na bieżąco

dokumenty

Współorganizowanie życia szkoły

- organizowanie i współorganizowanie konkursów / zawodów uczniowskich wynikających z kalendarza imprez szkolnych (Święto Szkoły, Dzień Dziecka, Dzień Ekologii, Międzynarodowy Wieczór Kolęd, festiwal piosenki obcojęzycznej itp.)

- prezentowanie efektów pracy na lekcjach języka niemieckiego i koła przedmiotowego na forum szkoły

- prowadzenie gazetki językowej i cyklu konkursów realiznawczych dla uczniów szkoły podstawowej

Wg. kalendarza imprez szkolnych

Caly rok

- sprawozdania z imprez potwierdzone przez dyrekcję szkoły

- fotografie z imprez

- materiały z konkursów

- fotografie tablic z wystawami prac uczniów

- strona internetowa szkoły

Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji plany rozwojowego

autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwojowego

Maj 2002

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju

 

"