Agata Łogin- Szczepańska
NAUCZYCIEL JĘZYKA NIEMIECKIEGO
ZESPÓŁ SZKÓŁ SZKOŁA PODSTAWOWA I GIMNAZJUM
W OSIECZNEJ
Staż pracy 3 lata
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
Akty prawne:
Autorefleksja
Jestem nauczycielem z trzyletnim stażem pracy. Okres ten pozwolił mi uświadomić sobie konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poznawania zagadnień nauczania i wychowania w moim zawodzie.
W szkole rozwój osobisty nauczyciela odbywa się na różnych płaszczyznach. Nowa wiedzę i umiejętności czerpie się poprzez różne zewnętrzne formy doskonalenia, poprzez wymianę doświadczeń z kolegami z pracy, lekturę fachowej literatury, śledzenie informacji o edukacji w internecie, a głównie poprzez codzienne obcowanie w środowisku wychowawczym.
W mojej pracy koncentruje się na rozwoju zamiłowania uczniów do nauki języka i poznawania kultur innych narodów. Z nimi dzielę się wiadomościami o ciekawych źródłach pozyskiwania nowych informacji i sposobach docierania do nich. Dla chętnych uczniów organizuję także dodatkową godzinę na poprawienie płynności czytania w języku niemieckim.
Jestem świadoma tego, jak ważna jest działalność pozalekcyjna, dlatego traktuję ją z zaangażowaniem, włączając się w realizację różnych zadań na rzecz szkoły, klasy i pojedynczych uczniów. Na płaszczyźnie wychowawczej związana jest ona z różnymi zadaniami wynikającymi z pełnienia obowiązków wychowawcy klasy Va oraz pełnieniem funkcji opiekuna samorządu uczniowskiego.
Duża część mojej pracy dydaktycznej zorientowana jest na naukę “uczenia się”, a więc poznawania różnych technik i metod pracy samodzielnej, naukę poszukiwania tych najbardziej odpowiednich danej osobie, zdobywanie umiejętności docierania do źródeł informacji i pokonywania technicznych problemów związanych z samodzielnym kształceniem.
Na płaszczyźnie doskonalenia zawodowego i wymiany doświadczeń realizuję się między innymi poprzez pełnienie funkcji lidera zespołu przedmiotów humanistycznych, która to funkcja obliguje mnie do szerszego poznania problemu integracji międzyprzedmiotowej i współpracy nauczycieli różnych przedmiotów zarówno w dziedzinie dydaktyki jak i, szeroko pojętego, wychowania. Od początku mojej pracy w szkole utrzymuję kontakt z Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Lesznie poprzez sprawowanie opieki nad praktykantami. Funkcja ta sprawia mi wiele satysfakcji oraz daje możliwość wymiany nowości metodycznych.
Dotychczasowe doświadczenia w środowisku szkolnym, zadowolenie i entuzjazm, jakie towarzyszą mi każdego dnia, pozwalają mi z optymizmem patrzeć w przyszłość i planować następne lata mojej pracy.
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO NA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
7. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
8. Kierunki rozwoju:
- kompetencje przedmiotowo – metodyczne (sfera dydaktyczna)
- kompetencje osobowościowe i wychowawcze (sfera wychowawczo-opiekuńcza o osobista)
- działania na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji (sfera organizacyjna)
9. Szczegółowy plan działania:
Lp. |
Działania |
Forma / metoda |
Termin realizacji |
Dowody realizacji |
Kompetencje przedmiotowo - metodyczne |
Tworzenie własnego warsztatu pracy |
- wybór i analiza podręczników do nauki języka niemieckiego, dostępnych na rynku polskim i dopuszczonych do użytku w szkole przez MEN - ulepszanie i tworzenie nowych rozkładów materiału z uwzględnieniem nowych osiągnięć glottodydaktycznych - tworzenie planów wynikowych - uczestnictwo w spotkaniach promujących nowe podręczniki - przegląd czasopism metodycznych dostępnych w druku i w internecie -lektura nowych publikacji metodycznych w języku niemieckim i polskim |
Wrzesień 2001 wg. Kalendarza spotkań promocyjnych Ośrodków Kształcenia Nauczycieli Na bieżąco |
- rozkłady materiałów - samodzielnie przygotowane wzory testów - scenariusze lekcji, uwzględniające nowe metody nauczania języków obcych - dziennik lektur z wnioskami |
Stosowanie w nauczaniu języka obcego metod audio – lingualych i audio – wizualnych |
- gromadzenie kaset magnetofonowych oraz nagrań MP3 na dysku komputerowym z piosenkami i słuchowiskami dla dzieci i młodzieży - kolekcjonowanie filmów dydaktycznych (nagrywanie ze stacji niemieckojęzycznych) |
Cały rok |
- zestaw kaset, dyskietek, CD-Romów, kaset video ze stosownym spisem - scenariusze lekcji, na których wykorzystuje się powyższe materiały |
|
Zagospodarowanie klaso pracowni języka niemieckiego Tworzenie pomocy naukowych |
- realizacja technik projektowych - wykorzystanie projektów jako pomocy dydaktycznych i elementów wystroju sali (metoda wizualna) - regularne stosowanie metod wizualnych i audio – wizualnych, poprzez wykorzystywanie rzutnika pisma i wykonywanie folii |
Cały rok |
- wystrój sali - przykłady zgromadzonych materiały - fotografie klaso pracowni - zestaw wykonanych przez siebie folii |
|
Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania ucznia |
- analiza i realizacja SSO i opracowanie kryteriów oceniania na lekcjach języka niemieckiego - opracowani tabel indywidualnej oceny i samooceny zdobywanych umiejętności - analiza materiałów glottodydaktycznych - udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej nt. Ocenianie wspierające i Pomiar dydaktyczny. |
Wrzesień Cały rok |
- przykładowy arkusz zakresu kompetencji na poszczególne oceny - tabele oceny i samooceny w zeszytach uczniów - dokument: kryteria oceniania na lekcjach języka niemieckiego |
|
Współpraca z nauczycielami w zakresie realizacji ścieżek edukacyjnych |
- opracowanie korelacji między przedmiotowych na spotkaniach z nauczycielami innych przedmiotów w ramach prac zespołu humanistycznego |
Wrzesień i październik, wg. Planu pracy zespołu przedmiotów humanistycznych |
- protokoły ze spotkań zespołu przedmiotowego - adnotacje w rozkładach materiału |
|
Przygotowanie uczniów do konkursów i prezentacji swoich umiejętności na forum szkoły i poza nią |
- przygotowanie uczniów do szkolnego konkursu języka niemieckiego - przygotowanie i przeprowadzenie konkursu w klasach IV – VI - przygotowanie międzynarodowego wieczoru kolęd - przygotowanie uczniów do udziału w festiwalu piosenki obcojęzycznej - realizacja planu pracy koła języka niemieckiego |
1. semestr 2001/2002 grudzień 2001 marzec 2002 cały rok |
- dziennik zajęć pozalekcyjnych - fotografie z przeprowadzonych imprez - sprawozdania i scenariusze z imprez - testy i zadania z konkursu języka niemieckiego i ich korekta |
|
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej |
- opracowanie i przechowywanie dokumentacji: rozkłady materiałów, scenariusze lekcji, plan wychowawczy klasy, plan rozwoju awansu zawodowego, podania, wnioski - przygotowywanie pomocy dydaktycznych i elementów wystroju sali: korzystanie z edytora tekstu i programów graficznych - przygotowywanie i gromadzenie testów - korzystanie z dostępnych stron internetowych do nauki języka podczas przygotowywania materiałów dydaktycznych - wykorzystywanie interaktywnych stron internetowych na lekcjach i kole języka niemieckiego - udział w tworzeniu strony internetowej szkoły - opieka nad gazetką Samorządu Szkolnego |
- wrzesień 2001 - na bieżąco |
- przykładowe rozkłady materiału - plan wychowawczy klasy - lista tematów godzin wychowawczych - spis odwiedzanych stron internetowych - dokumentacja stażu - testy - przykłady materiałów dydaktycznych - wyciag ze strony internetowej szkoły |
|
Analizowanie prowadzonych przez siebie zajęć |
- zamieszczanie uwag w scenariuszach lekcji, rozkładach materiału i notatniku - omawianie z opiekunem stażu lekcji hospitowanych - wymiana międzyprzedmiotowa – wzajemne oglądanie i analizowanie lekcji z koleżankami z zespołu przedmiotowego |
wrzesień: 12 godzin lekcyjnych obserwowanych przez praktykanta lekce praktykantów – cały rok |
- wnioski z przeprowadzonych zajęć dołączone do scenariuszy lekcji, - arkusze obserwacji lekcji |
|
Opieka nad praktykantami nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Lesznie |
- obserwacja zajęć prowadzonych przez praktykantów, prowadzenie arkuszy obserwacji - omawianie przeprowadzonych zajęć - udzielanie wskazówek do pisania scenariuszy lekcji i przygotowania zajęć - instrukcje w zakresie organizacji szkoły, dyżurów, dokumentacji (udostępnienie dokumentacji własnej i szkoły – Status, SSO, rozkłady, plany wychowawcze - wystawianie ocen praktyk |
Cały rok: 2 godziny w tygodniu – obserwacja zajęć i ich omówienie |
- zaświadczenie z NKJO - zakres obowiązków opiekuna praktyk - dokonana ocena praktykanta |
|
Doskonalenie warsztatu |
- kursy metodyczne, dydaktyczne, warsztaty, seminaria - obserwacja lekcji otwartych - korzystanie z wiedzy i umiejętności zdobytych na studiach pedagogicznych i językowych, kursach językowych w Niemczech - udział w szkoleniach i warsztatach doskonalących - udział w Szkoleniowych Posiedzeniach Rady Pedagogicznej nt. metoda Projektu, Pomiar dydaktyczny, Plany wynikowe, Ocenianie wspierające |
Wg kalendarza ODN i NKJO |
- zaświadczenia, certyfikaty, dyplomy, - arkusze obserwacji lekcji - zaświadczenie o udziale w posiedzeniach RP - spis przedmiotów pedagogicznych z indeksów |
|
|
Pełnienie funkcji wychowawcy klasy Va |
- opracowanie planu wychowawczego klasy - utrzymywanie stałego kontaktu z wychowankami i rodzicami, poprzez zajęcia i spotkania pozalekcyjne oraz zebrania i spotkania z rodzicami - prowadzenie wraz z dziećmi kroniki klasy - organizowanie życia pozaszkolnego swoim wychowankom: wyjazdy do kina, na basen, wycieczki rowerowe, piesze i turystyczno – krajoznawcze, imprezy klasowe - stały kontakt z pedagogiem w celu śledzenia sytuacji wychowawczej i opiekuńczej w domu - zorganizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce |
Cały rok |
- plan wychowawczy klasy - kronika klasowa - sprawozdania z imprez klasowych - zdjęcia z imprez klasowych i wyjazdów - dziennik lekcyjny - program wycieczki |
Analiza programu wychowawczego szkoły |
- analiza dokumentów - wykorzystanie programu wychowawczego do sformułowania planu wychowawczego klasy Va |
Wrzesień 2001 |
- plan wychowawczy klasy - lista tematów godzin wychowawczych |
|
Wstępna ocena własnych umiejętności |
- sporządzenie arkusza dorobku zawodowego |
Wrzesień 2001 |
- plan rozwoju zawodowego |
|
Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami |
prowadzenie spotkań z rodzicami (wywiadówki, ogniska, imprezy z udziałem rodziców) |
Cały rok |
- zapisy w dzienniku |
|
Integrowanie zespołu klasowego |
wycieczki, godziny wychowawcze, spotkania pozalekcyjne |
Cały rok |
- zapisy w dzienniku - kronika klasy - sprawozdania z imprez - scenariusze lekcji wychowawczych |
|
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków |
- rozmowy z uczniami i rodzicami - współpraca z pedagogiem szkolnym |
Wrzesień październik 2000 |
- zapisy w dzienniku, - zaświadczenie pedagoga |
|
Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym |
rozmowy, zajęcia lekcyjne (godziny wychowawcze, pogadanki), wyjścia i wyjazdy |
Cały rok |
- zapisy w dzienniku - scenariusz godzin wychowawczych - sprawozdania |
|
Motywowanie i wspieranie ucznia w rozwoju |
- omówienie możliwości zagospodarowania czasu wolnego poprzez uczestnictwo w kołach zainteresowań - przeprowadzenie lekcji o pracy naszego umysłu |
Wrzesień 2001 |
- zapisy w dzienniku - scenariusz lekcji |
|
Modelowanie sytuacji wychowawczych |
- zajęcia podczas godzin wychowawczych - analizowanie zachowań w rożnych sytuacja wychowawczych w szkole i poza szkolą - omówienie praw i obowiązków ucznia oraz norm zachowania |
Cały rok |
- zapisy w dzienniku |
|
Stosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i poznawczej w prowadzeniu zespołu klasowego oraz kompetencji kulturalno – oświatowych w organizowaniu życia klasy i szkoły |
- założenie teczki tematów wychowawczych dla rodziców - wdrażanie rożnych sposobów integracji zespołu klasowego |
Wrzesień 2001 Na bieżąco |
- teczka artykułów o tematyce wychowawczej - stosowne zaświadczenia |
|
Prowadzenie koła języka niemieckiego |
- przeprowadzenie szkolnego konkursu języka niemieckiego dla poszczególnych oddziałów szkoły podstawowej - przeprowadzenie testu kompetencji językowej wśród uczniów klas szóstych - przygotowanie Międzynarodowego Wieczoru Kolęd |
Marzec 2002 Kwiecień 2002 Grudzień 2001 |
- testy ze szkolnego konkursu na najlepszego 4-, 5- i 6-toklasistę - zaświadczenia - scenariusz i sprawozdanie z imprezy - dziennik koła języka niemieckiego |
|
Pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu przedmiotów humanistycznych |
- kierowanie spotkaniami zespołu wychowawczego - sporządzanie protokołów ze spotkań - organizowanie posiedzeń szkoleniowych dla zespołu humanistycznego - organizowanie posiedzeń wymiany doświadczeń dla członków zespołu języków obcych |
Cały rok |
- protokoły z posiedzeń zespołu przedmiotów humanistycznych - scenariusze spotkań w ramach WDN |
|
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja |
- utworzenie teczki artykułów o tematyce psychologiczno – wychowawczej - zorganizowanie lekcji otwartych - organizowanie spotkań zespołu przedmiotowego w celu przekazania wiadomości zdobytych na kursach i szkoleniach - opieka nad praktykantami z NKJO |
Cały rok |
- arkusze hospitacyjne - teczka artykułów |
|
Określenie dalszej drogi rozwoju |
wnioski do dalszej pracy |
Maj 2002 |
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju |
|
|
Zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty i działania szkoły |
analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenie), śledzenie informacji w Internecie |
Październik 2001 Cały rok |
- oświadczenie |
Prowadzenie dokumentacji szkolnej (dziennik, arkusze ocen, plan wychowawczy, konspekty zajęć ...) zgodnie z przepisami |
analiza, refleksja, modyfikacja planu dydaktycznego w miarę potrzeb |
na bieżąco |
dokumentacja szkolna |
|
Aktywne uczestnictwo w tworzeniu podstawowych dokumentów szkolnych |
- prace nad systemem oceniania, planem - wychowawczym klasy i kalendarzem imprez szkolnych - współtworzenie strony internetowej szkoły |
Wrzesień 2001
Sierpień 2000 |
- plan wychowawczy klasy - kryteria oceniania |
|
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu |
- rozmowa, zawarcie kontraktu |
wrzesień 2000 |
Kontrakt z ustaleniami na czas stażu |
|
Dokumentowanie realizacji planu rozwojowego |
- gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, zdjęć, itp. |
na bieżąco |
dokumenty |
|
Współorganizowanie życia szkoły |
- organizowanie i współorganizowanie konkursów / zawodów uczniowskich wynikających z kalendarza imprez szkolnych (Święto Szkoły, Dzień Dziecka, Dzień Ekologii, Międzynarodowy Wieczór Kolęd, festiwal piosenki obcojęzycznej itp.) - prezentowanie efektów pracy na lekcjach języka niemieckiego i koła przedmiotowego na forum szkoły - prowadzenie gazetki językowej i cyklu konkursów realiznawczych dla uczniów szkoły podstawowej |
Wg. kalendarza imprez szkolnych Caly rok |
- sprawozdania z imprez potwierdzone przez dyrekcję szkoły - fotografie z imprez - materiały z konkursów - fotografie tablic z wystawami prac uczniów - strona internetowa szkoły |
|
Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji plany rozwojowego |
autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwojowego |
Maj 2002 |
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju |
"