mgr Dariusza Swobody nauczyciela języka niemieckiego w ZSOiZ w Świdnicy.
Awans na stopień nauczyciela mianowanego.
Czas trwania stażu – 9 miesięcy.
Opiekun stażu – mgr Irmina Jędrzejewska
Planowane działania i zadania w okresie odbywania stażu służą rozwojowi kompetencji nauczyciela i obejmują następujące obszary:
1. Obszar organizacyjny rozwoju zawodowego
2. Obszar osobisty rozwoju zawodowego
3. Obszar dydaktyczno-wychowawczy rozwoju zawodowego
1. Obszar organizacyjny rozwoju zawodowego
Lp. |
Cele, zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspoma-gające |
Materiały pomocnicze |
Dokumento-wanie realizowa-nych zadań |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
Udział w warsztatach metodycznych. Konsultacja z dyrektorem i opiekunem stażu. Analiza Karty Nauczyciela, Rozporządzenia MEN z dnia 3.08.2000 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli |
VIII/IX 2000
|
Dyrektor, opiekun stażu |
Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MEN |
Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępowania, plan rozwoju zawodowego. |
2. |
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu i dyrektorem |
Rozmowa, zawarcie kontraktu. |
IX 2000
|
Dyrektor, opiekun stażu |
Literatura fachowa, Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MEN |
Kontrakt, przejrzyste zasady współpracy, wzajemnej obserwacji zajęć |
3. |
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły |
Analiza dokumentacji: statutu, programu rozwoju szkoły, regulaminów wewnątrzszkolnego systemu oceniania itp. |
IX/X 2000
|
Dyrektor, opiekun stażu |
Statut szkoły, regulaminy, przepisy prawa, przepisy wewnętrzne |
Zapiski własne, kopie przepisów. |
4. |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań . |
Współpraca z rodzicami, i samorządem szkolnym, wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Współudział w pracach Rady Szkoły. Udział w pracach Rady Pedagogicznej oraz komisji przedmiotowych. |
Przez cały okres trwania stażu |
Dyrektor, rada pedagogiczna, rodzice, samorząd szkolny, nauczyciele języków |
|
Zapiski własne, |
5. |
Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami |
Współpraca z Klubem Europejskim |
Przez cały okres trwania stażu |
Opiekun klubu Europejskiego |
|
Zapiski własne, zdjęcia, opis działań |
6. |
Dokumentowa- nie realizacji planu rozwoju. |
Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć, itp. |
Przez cały okres trwania stażu |
Dyrektor, opiekun stażu, uczniowie |
|
Zapiski własne, zdjęcia, konspekty, prace uczniów, pomoce dydaktyczne itp. |
7. |
Przygotowanie projektu sprawozdania |
Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju. |
V/VI 2001 |
Dyrektor, opiekun stażu |
|
Sprawozdanie |
2. Obszar osobisty rozwoju zawodowego
1. |
Wstępna ocena własnych umiejętności i określenie potrzeb w zakresie doskonalenia |
Autorefleksja, przegląd ofert DODN oraz proponowanych na stronach internetowych |
VIII/IX 2000 |
Dyrektor, opiekun stażu, |
Oferta DODN, czasopisma fachowe |
Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości, wydruki z internetu |
2. |
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu |
Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, szkoleniach, lekcjach otwartych i koleżeńskich, konferencjach metodycznych, kursie na egzaminatora maturalnego. Omawianie przeprowadzanych zajęć z opiekunem stażu. |
Przez cały okres trwania stażu |
Dyrektor, opiekun stażu, nauczyciele, DODN |
|
Zapiski własne, zaświadczenia |
3. |
Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych |
Studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie nowych rozwiązań dydaktycznych oraz wymiana doświadczeń i pomysłów związanych z nauczaniem na podstawie podręcznika „Themen-neu“ |
Przez cały okres trwania stażu |
Nauczyciele języków obcych |
Lista dyskusyjna na łamach internetu www.themen-neu.de |
Wydruki z internetu |
4. |
Uzyskiwanie dodatkowych kwalifikacji |
Kurs kwalifikacyjny na egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej
|
W zależności od terminu organizacji kursu |
|
|
Świadectwo ukończenia |
3. Obszar dydaktyczno-wychowawczy rozwoju zawodowego
1. |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna (innych nauczycieli) |
Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie jej wyników |
Raz w miesiącu |
Opiekun stażu |
|
Wnioski z obserwacji |
2. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna |
Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza, ewaluacja |
Dwa razy w miesiącu |
Opiekun stażu |
|
Wnioski z obserwacji i hospitacji |
3. |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej |
Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, internetu, encyklopedii multimedialnych |
Przez cały okres trwania stażu |
|
Internet, programy do nauki języka niemieckiego |
|
4. |
Zorganizowanie koła przyjaciół języka niemieckiego |
Praca z uczniami zainteresowanymi poszerzeniem wiadomości o krajach niemieckojęzycznych, a także z uczniem słabym |
Dwa razy w miesiącu |
Dyrektor |
Internet, encyklopedie multimedialne |
Zapiski własne, prace uczniów |
5. |
Nawiązanie kontaktów z szkołą w Niemczech |
Nawiązanie współpracy partnerskiej z zainteresowaną szkołą z miasta partnerskiego Biberach |
|
Dyrektor |
|
Kopie korespondencji |
6. |
Kontakt z rodzicami, realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela |
Aktywne uczestnictwo w spotkaniach z rodzicami, aktywne pełnienie dyżurów nauczycielskich w trakcie przerw śródlekcyjnych, opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych |
Przez cały okres trwania stażu |
Dyrektor, wychowawcy klas |
|
Zapiski własne |