Plan Rozwoju Zawodowego

 

 

mgr Dariusza Swobody nauczyciela języka niemieckiego w ZSOiZ w Świdnicy.

 

Awans na stopień nauczyciela mianowanego.

 

Czas trwania stażu – 9 miesięcy.

 

Opiekun stażu – mgr Irmina Jędrzejewska

 

 

Planowane działania i zadania w okresie odbywania stażu służą rozwojowi kompetencji nauczyciela i obejmują następujące obszary:

 

1.    Obszar organizacyjny rozwoju zawodowego

2.    Obszar osobisty rozwoju zawodowego

3.    Obszar dydaktyczno-wychowawczy rozwoju zawodowego

 

 

 

1.    Obszar organizacyjny rozwoju zawodowego

Lp.

Cele, zadania

Formy realizacji

Termin realizacji

Osoby i czynniki wspoma-gające

Materiały pomocnicze

Dokumento-wanie realizowa-nych zadań

1.

Poznanie procedury awansu zawodowego

Udział w warsztatach metodycznych. Konsultacja z dyrektorem i opiekunem stażu.                                                              Analiza Karty Nauczyciela, Rozporządzenia MEN z dnia 3.08.2000 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

VIII/IX 2000

 

Dyrektor, opiekun stażu

Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MEN

Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępowania, plan rozwoju zawodowego.

2.

Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu i dyrektorem

Rozmowa, zawarcie kontraktu.

IX 2000

 

Dyrektor, opiekun stażu

Literatura fachowa, Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MEN

Kontrakt, przejrzyste zasady współpracy, wzajemnej obserwacji zajęć

3.

Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły

Analiza dokumentacji: statutu, programu rozwoju szkoły, regulaminów wewnątrzszkolnego systemu oceniania itp.

IX/X 2000

 

Dyrektor, opiekun stażu

Statut szkoły, regulaminy, przepisy prawa, przepisy wewnętrzne

Zapiski własne, kopie przepisów.

4.

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań           .        

Współpraca z rodzicami, i samorządem szkolnym, wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Współudział w pracach Rady Szkoły. Udział w pracach Rady Pedagogicznej oraz komisji przedmiotowych.

Przez cały okres trwania stażu

Dyrektor, rada pedagogiczna, rodzice, samorząd szkolny, nauczyciele języków

 

Zapiski własne,

5.

Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami

Współpraca z Klubem Europejskim

Przez cały okres trwania stażu

Opiekun klubu Europejskiego

 

Zapiski własne, zdjęcia, opis działań

6.

Dokumentowa- nie realizacji planu rozwoju.

Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć, itp.

Przez cały okres trwania stażu

Dyrektor, opiekun stażu, uczniowie

 

Zapiski własne, zdjęcia, konspekty, prace uczniów, pomoce dydaktyczne itp.

7.

Przygotowanie projektu sprawozdania

Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju.

  V/VI 2001

Dyrektor, opiekun stażu

 

Sprawozdanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.    Obszar osobisty rozwoju zawodowego

1.

Wstępna ocena własnych umiejętności i określenie potrzeb w zakresie doskonalenia

Autorefleksja, przegląd ofert DODN oraz proponowanych na stronach internetowych

VIII/IX 2000

Dyrektor, opiekun stażu,

Oferta DODN, czasopisma fachowe

Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości, wydruki z internetu

2.

Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu

Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, szkoleniach, lekcjach otwartych i koleżeńskich, konferencjach metodycznych, kursie na egzaminatora maturalnego. Omawianie przeprowadzanych zajęć z opiekunem stażu.

Przez cały okres trwania stażu

Dyrektor, opiekun stażu, nauczyciele, DODN

 

Zapiski własne, zaświadczenia

3.

Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych

Studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie nowych rozwiązań dydaktycznych oraz wymiana doświadczeń i pomysłów związanych z nauczaniem na podstawie podręcznika „Themen-neu“

Przez cały okres trwania stażu

Nauczyciele języków obcych

Lista dyskusyjna na łamach internetu www.themen-neu.de

Wydruki z internetu

4.

Uzyskiwanie dodatkowych kwalifikacji

Kurs kwalifikacyjny na egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej

 

W zależności od terminu organizacji kursu

 

 

Świadectwo ukończenia

 

 

 

3.    Obszar dydaktyczno-wychowawczy rozwoju zawodowego

1.

Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna (innych nauczycieli)

Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie jej wyników

Raz w miesiącu

Opiekun stażu

 

Wnioski z obserwacji

2.

Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna

Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza, ewaluacja

Dwa razy w miesiącu

Opiekun stażu

 

Wnioski z obserwacji i hospitacji

3.

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej

Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, internetu, encyklopedii multimedialnych

Przez cały okres trwania stażu

 

Internet, programy do nauki języka niemieckiego

 

4.

Zorganizowanie koła przyjaciół języka niemieckiego

Praca z uczniami zainteresowanymi poszerzeniem wiadomości o krajach niemieckojęzycznych, a także z uczniem słabym

Dwa razy w miesiącu

Dyrektor

Internet, encyklopedie multimedialne

Zapiski własne, prace uczniów

5.

Nawiązanie kontaktów z szkołą w Niemczech

Nawiązanie współpracy partnerskiej z zainteresowaną szkołą z miasta partnerskiego Biberach

 

Dyrektor

 

Kopie korespondencji

6.

Kontakt z rodzicami, realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela

Aktywne uczestnictwo w spotkaniach z rodzicami, aktywne pełnienie dyżurów nauczycielskich w trakcie przerw śródlekcyjnych, opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych

Przez cały okres trwania stażu

Dyrektor, wychowawcy klas

 

Zapiski własne