PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
mgr Wanda Górska, nauczyciela mianowanego Publicznej Szkoły Podstawowej w Smętowie Granicznym,
ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.
Realizowany od dnia 1.IX.2000 r. do 31.V.2001 r.
Lp. | ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
DOWODY |
I ORGANIZACYJNA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO |
||||
1 | Poznanie procedury awansu zawodowego. | Analiza
przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego
- ustawa - rozporządzenie MEN z dnia 3.VIII.2000r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczycieli. Zbieranie informacji na temat awansu za pomocą Internetu. |
VIII / IX 2000r. |
Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęciu stażu, plan rozwoju zawodowego. |
2
|
Zapoznanie się z zasadami funkcjonowania i organizacją zadań szkoły w roku szkolnym 2000/2001 r. | Analiza
dokumentacji:
- statutu - regulaminów - wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów kl. I-III - szkolnego programu wychowania |
IX/X 2000r.
|
|
3 | Uczestniczenie
w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych
funkcji
i wynikających z nich zadań. |
Współpraca z rodzicami, wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, wychowania. Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, radach pedagogicznych. |
Na bieżąco. |
Wybór
trójki klasowej, zebrania, wywiadówki.
Udział w szkoleniowych radach pedagogicznych, listy obecności. protokoły, materiały szkoleniowe. |
4 | Aktywna i systematyczna współpraca z organizacjami działającymi w szkole oraz strukturami samorządowymi. | Współpraca
z organizacjami takimi jak:
Samorząd Uczniowski, Liga Ochrony Przyrody, Spółdzielnia Uczniowska, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Smętowie, Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji i innymi takimi jak: „Caritas”, Akcja Katolicka, PZU Starogard Gdański, Policja. |
Cały rok. |
Gromadzenie dokumentów świadczących o współpracy m.in. zaświadczenia, podziękowania, potwierdzenia, zdjęcia. |
5 | Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. | Gromadzenie
dokumentów:
świadectw zaświadczeń |
Na bieżąco. |
Dokumenty do wglądu. |
6 | Opieka nad salą lekcyjną 25. | Wykonywanie pomocy dydaktycznych, gazetek i kącików klasowych, prezentacja prac uczniów. |
Okres stażu. |
Zdjęcia. |
7 | Przygotowanie projektu sprawozdania. | Autorefleksja,
autoanaliza.
Opis realizacji planu rozwoju. |
Po zakończeniu stażu. |
Sprawozdanie na piśmie. |
II OSOBISTA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO |
||||
1 | Wstępna ocena własnych umiejętności. | Określenie
formuły oceny, autorefleksja.
Zaplanowanie własnego rozwoju zawodowego. |
VIII/IX 2000r. |
Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb, (skrócony staż 9 miesięcy). |
2 | Obserwacja i analiza możliwości ucznia. | Zbieranie
informacji według przygotowanych narzędzi np.
-
karty
obserwacji klasy, dzienniczki. |
Na bieżąco |
Sporządzanie
bieżącej dokumentacji
-przygotowanie oceny opisowej, kart szkolnych osiągnięć ucznia. |
3 | Poszerzanie
wiedzy
i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. |
Udział
w różnych formach doskonalenia zawodowego:
- kurs metodyczny „Ocenianie osiągnięć i diagnozowanie rozwoju uczniów (pomiar dydaktyczny w kształceniu zintegrowanym)”, - kurs „Zastosowanie technologii informatycznej w pracy nauczyciela” - udział w konferencjach metodycznych i radach szkoleniowych. |
Na bieżąco |
Protokoły rad pedagogicznych, świadectwa ukończenia kursów, zaświadczenia uczestnictwa. |
4 | Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji. | Kursy kwalifikacyjne. | Na bieżąco | |
5 | Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej. | Zapoznanie
się z nowościami wydawniczymi, poznanie nowych rozwiązań
edukacyjnych. Współpraca
z biblioteką szkolną, gminną, pedagogiczną oraz z CEN-em.
Przegląd publikacji w portalach edukacyjnych Internetu. |
Na bieżąco | Spis literatury, materiały, notatki własne. |
6 | Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań. | Przewodnicząca
Oddziałowej Komisji Rewizyjnej ZNP w Smętowie.
Pełnienie funkcji doradcy: „PORADNICTWA RODZINNEGO” przy Parafii Ciała i Krwi Pańskiej w Smętowie. |
Na bieżąco | Dokumentacja pracy. |
7 | Dalsza droga rozwoju. | Podsumowanie
rocznej pracy w ramach stażu.
Wnioski do dalszej pracy. |
Koniec stażu. | Dokumentacja. |
III DYDAKTYCZNA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO |
||||
1 | Korzystanie
z dorobku innych nauczycieli
i pedagogów. |
Obserwacja
zajęć innych nauczycieli.
Współpraca z nauczycielem informatyki. |
Na bieżąco | Potwierdzenia. |
2 | Wykorzystanie
technologii komputerowej
i informatycznej w pracy pedagogicznej. |
Korzystanie
z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu, encyklopedii multimedialnych. |
Na bieżąco | Wydruki. |
3 | Doskonalenie
warsztatu
i metod pracy pedagogicznej. |
Stosowanie na zajęciach aktywizujących metod pracy np. dramy, „burzy mózgu” , gry planszowej , graffiti i innych . | Na bieżąco | Dokumentacja . |
4 | Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniami . |
Prowadzenie otwartych zajęć dla studentów i nauczycieli . |
Okres stażu . | Dokumentacja . |
5 | Organizacja imprez kulturalnych , uroczystości , występów . |
Przygotowanie programów artystycznych z okazji Dnia Babci i Dziadka , Dnia Matki i Ojca , Dnia Chłopaka , Dnia Kobiet oraz prowadzenie wspólnych zabaw : Andrzejki , Mikołajki i Bale Karnawałowe . |
Okres stażu . |
Fotografie . Scenariusze . |
6 | Organizowanie konkursów szkolnych i pozaszkolnych . |
Opracowanie regulaminów konkursów . Powołanie komisji konkursowych . |
Cały rok . | Protokoły z konkursów , dokumentacja fotograficzna . |
7 | Udział uczniów w konkursach szkolnych i pozaszkolnych . |
Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych . |
Okres stażu . | Kserokopie dokumentów . |
IV WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO |
||||
1. |
Aktywna realizacja zadań wynikających z programu wychowawczego szkoły . |
Analiza programu wychowawczego szkoły , opracowanie planu pracy wychowawczej klasy III b na rok szkolny 2000/2001 . |
Na bieżąco . |
Plan pracy wychowawczej . |
2. | Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków . | Rozmowy
indywidualne z rodzicami uczniów i uczniami .
Odwiedziny uczniów w domu . Zapewnienie opieki dzieciom będących w trudnych warunkach materialnych . Pomoc materialna dla uczniów z rodzin ubogich i wielodzietnych . Wywiad z pielęgniarką środowiskową i pracownikiem GOPS w Smętowie . |
Na bieżąco . | Zapisy w dzienniku . |
3. | Pogłębianie
wiedzy
i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów . |
Studiowanie prasy i literatury fachowej z dziedziny pedagogiki i psychologii . Rozmowy z psychologiem szkolnym , logopedą , udział w radach szkoleniowych . | Na bieżąco . | Dokumentowanie działań . |
4. | Aktywna
realizacja zadań wychowawczych
i opiekuńczych nauczyciela – wychowawcy . |
Rozwijanie
zainteresowań uczniów .
Organizowanie wyjazdów do kina , wycieczek , dyskotek . Opieka nad dziećmi w czasie uroczystości szkolnych . Śledzenie postępów uczniów (kontakty z psychologiem i logopedą szkolnym) . Organizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów słabych . |
Na bieżąco . | Dokumentowanie wszystkich zadań . |
5. | Troska o bezpieczeństwo uczniów klas I-III . | Organizowanie
konkursów i quizów : „O bezpieczeństwie
ruchu drogowego”
- nawiązanie współpracy z Inspektoratem PZU w Starogardzie Gd. jako głównego sponsora nagród dla uczestników konkursu , aktywna współpraca z Policją (pogadanki w szkole , udział w konkursach) , wykonanie plakatów pod hasłem „Bezpieczna droga” zorganizowanie toru przeszkód praktycznej jazdy na rowerze , sprawdzenie opanowania wiadomości teoretycznych poprez rozwiązywanie zagadek , rebusów , znajomości znaków drogowych , - przygotowanie rekwizytów , pomocy dydaktycznych . Udział w konkursie Generali „Zadbaj o swoje bezpieczeństwo – ucz się od policji” . Oglądanie i omawianie filmów o ruchu drogowym np. „Bezpieczeństwo dziecka” i innych . Przygotowanie inscenizacji „Bezpieczeństwo na drodze” . Zapoznanie z ogólnymi zasadami postępowania w przypadku oparzeń (np. oparzenia termiczne , słoneczne , chemiczne , elektryczne , pożary) . Wykorzystanie multimedialnego programu komputerowego : „Klik uczy zasad ruchu drogowego” . |
Na bieżąco . | Dokumentowanie działań . |
6. | Współpraca z rodzicami i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Starogardzie Gdańskim . | Angażowanie
rodziców do pomocy
w pracy wychowawczej np. do udziału
w wycieczkach klasowych ,
spotkaniach
, uroczystościach .
Rozpoznawanie trudności w edukacji , kierowanie uczniów na badania psychologiczno-pedagogiczne . |
Na bieżąco. | Dokumentowanie działań . |