PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

mgr Wanda Górska, nauczyciela mianowanego Publicznej Szkoły Podstawowej w Smętowie Granicznym,

ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.

Realizowany od dnia 1.IX.2000 r. do 31.V.2001 r.

 

Lp. ZADANIA

FORMY REALIZACJI

TERMIN REALIZACJI

DOWODY
REALIZACJI, UWAGI

I ORGANIZACYJNA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO

1 Poznanie procedury awansu zawodowego. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego

-         ustawa

-         rozporządzenie MEN

 z dnia 3.VIII.2000r.

 w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczycieli.

Zbieranie informacji na temat awansu za pomocą Internetu.

 

 

 

VIII / IX 2000r.

Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęciu stażu, plan rozwoju zawodowego.
2

 

 

Zapoznanie się z zasadami funkcjonowania i organizacją zadań szkoły w roku szkolnym 2000/2001 r. Analiza dokumentacji:

-         statutu

-         regulaminów

-         wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów kl. I-III

-         szkolnego programu wychowania

 

 

 

IX/X 2000r.

 

 
3 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji

i wynikających z nich zadań.

Współpraca z rodzicami, wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, wychowania. Udział  w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, radach pedagogicznych.  

 

Na bieżąco.

Wybór trójki klasowej, zebrania, wywiadówki.

Udział w szkoleniowych radach pedagogicznych, listy obecności. protokoły, materiały szkoleniowe.

4 Aktywna i systematyczna współpraca z organizacjami działającymi w szkole oraz strukturami samorządowymi. Współpraca z organizacjami takimi jak:

Samorząd Uczniowski, Liga Ochrony Przyrody, Spółdzielnia Uczniowska, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Smętowie,  Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji i innymi takimi jak: „Caritas”, Akcja Katolicka, PZU Starogard Gdański, Policja.

 

 

 

Cały rok.

Gromadzenie dokumentów świadczących o współpracy m.in. zaświadczenia, podziękowania, potwierdzenia, zdjęcia.
5 Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. Gromadzenie dokumentów:

świadectw

zaświadczeń
scenariuszy
protokółów
zdjęć

 

 

Na bieżąco.

Dokumenty do wglądu.
6 Opieka nad salą lekcyjną 25. Wykonywanie pomocy dydaktycznych,  gazetek i kącików klasowych, prezentacja prac uczniów.  

Okres stażu.

 

Zdjęcia.

7 Przygotowanie projektu sprawozdania. Autorefleksja, autoanaliza.

Opis realizacji planu rozwoju.

Po zakończeniu stażu.  

Sprawozdanie na piśmie.

II OSOBISTA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO

1 Wstępna ocena własnych umiejętności. Określenie formuły oceny, autorefleksja.

Zaplanowanie własnego rozwoju zawodowego.

 

VIII/IX 2000r.

Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb, (skrócony staż 9 miesięcy).
2 Obserwacja i analiza możliwości ucznia. Zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi np.

-         karty obserwacji klasy, dzienniczki.

 

Na bieżąco

Sporządzanie bieżącej dokumentacji

-przygotowanie oceny opisowej, kart szkolnych osiągnięć ucznia.

3 Poszerzanie wiedzy

i umiejętności w procesie aktywnego udziału                     w wewnątrzszkolnym

i zewnętrznym doskonaleniu.

Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego:

-         kurs metodyczny „Ocenianie osiągnięć i diagnozowanie rozwoju uczniów (pomiar dydaktyczny                w kształceniu zintegrowanym)”,

-         kurs „Zastosowanie technologii informatycznej w pracy nauczyciela”

-         udział w konferencjach metodycznych i radach szkoleniowych.

 

 

 

 

 

Na bieżąco

Protokoły rad pedagogicznych, świadectwa ukończenia kursów, zaświadczenia uczestnictwa.
4 Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji. Kursy kwalifikacyjne. Na bieżąco  
5 Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej. Zapoznanie się z nowościami wydawniczymi, poznanie nowych rozwiązań edukacyjnych. Współpraca    z biblioteką szkolną, gminną, pedagogiczną oraz z CEN-em.

Przegląd publikacji w portalach edukacyjnych Internetu.

Na bieżąco Spis literatury, materiały, notatki własne.
6 Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań. Przewodnicząca Oddziałowej Komisji Rewizyjnej ZNP w Smętowie.

Pełnienie funkcji doradcy:

„PORADNICTWA   RODZINNEGO”  przy Parafii Ciała i Krwi Pańskiej              w Smętowie.

Na bieżąco Dokumentacja pracy.
7 Dalsza droga rozwoju. Podsumowanie rocznej pracy w ramach stażu.

Wnioski do dalszej pracy.

Koniec stażu. Dokumentacja.

III DYDAKTYCZNA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO

1 Korzystanie z dorobku innych nauczycieli

i pedagogów.

Obserwacja zajęć innych nauczycieli.

Współpraca z nauczycielem informatyki.

Na bieżąco Potwierdzenia.
2 Wykorzystanie technologii komputerowej

i informatycznej w pracy pedagogicznej.

Korzystanie

z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu, encyklopedii multimedialnych.

Na bieżąco Wydruki.
3 Doskonalenie warsztatu

i metod pracy pedagogicznej.

Stosowanie na zajęciach aktywizujących metod pracy np. dramy, „burzy mózgu” , gry planszowej , graffiti i innych . Na bieżąco Dokumentacja .
4 Dzielenie się swoją wiedzą           i doświadczeniami .

Prowadzenie otwartych zajęć dla studentów i nauczycieli .

Okres stażu . Dokumentacja .
5 Organizacja imprez kulturalnych , uroczystości , występów .

Przygotowanie programów artystycznych z okazji Dnia Babci                  i Dziadka , Dnia Matki i Ojca , Dnia Chłopaka , Dnia Kobiet oraz prowadzenie wspólnych zabaw : Andrzejki , Mikołajki i Bale Karnawałowe .

 

 

 

Okres stażu .

Fotografie . Scenariusze .
6 Organizowanie konkursów szkolnych i pozaszkolnych .

Opracowanie regulaminów konkursów . Powołanie komisji konkursowych .

Cały rok . Protokoły z konkursów , dokumentacja fotograficzna .
7 Udział uczniów w konkursach szkolnych i pozaszkolnych .

Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych .

Okres stażu . Kserokopie dokumentów .

IV WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZA SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO

1.

Aktywna realizacja zadań wynikających z programu wychowawczego szkoły .

Analiza programu wychowawczego szkoły , opracowanie planu pracy wychowawczej klasy III b na rok szkolny 2000/2001 .

 

Na bieżąco .

Plan pracy wychowawczej .

2. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków . Rozmowy indywidualne z rodzicami uczniów i uczniami .

Odwiedziny uczniów w domu .

Zapewnienie opieki dzieciom będących w trudnych warunkach materialnych . Pomoc materialna dla uczniów z rodzin ubogich i wielodzietnych .

Wywiad z pielęgniarką środowiskową i pracownikiem GOPS w Smętowie . 

Na bieżąco . Zapisy w dzienniku .
3. Pogłębianie wiedzy

 i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów .

Studiowanie prasy i literatury fachowej  z dziedziny pedagogiki i psychologii . Rozmowy z psychologiem szkolnym , logopedą , udział w radach szkoleniowych . Na bieżąco . Dokumentowanie działań .
4. Aktywna realizacja zadań wychowawczych

i opiekuńczych nauczyciela – wychowawcy .

Rozwijanie zainteresowań uczniów .

Organizowanie wyjazdów do kina , wycieczek , dyskotek . Opieka nad dziećmi w czasie uroczystości szkolnych . Śledzenie postępów uczniów (kontakty z psychologiem            i logopedą szkolnym) .               Organizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów słabych .

Na bieżąco . Dokumentowanie wszystkich zadań .
5. Troska o bezpieczeństwo uczniów klas I-III . Organizowanie konkursów i quizów : „O bezpieczeństwie ruchu drogowego”

-         nawiązanie współpracy z Inspektoratem PZU w Starogardzie Gd. jako głównego sponsora nagród dla uczestników konkursu ,

aktywna współpraca z Policją (pogadanki w szkole , udział             w konkursach) ,

wykonanie plakatów pod hasłem „Bezpieczna droga” zorganizowanie toru przeszkód praktycznej jazdy na rowerze ,

sprawdzenie opanowania wiadomości teoretycznych poprez rozwiązywanie zagadek , rebusów , znajomości znaków drogowych ,

-         przygotowanie rekwizytów , pomocy dydaktycznych .

Udział w konkursie Generali „Zadbaj           o swoje bezpieczeństwo – ucz się od policji” .

Oglądanie i omawianie filmów o ruchu drogowym np. „Bezpieczeństwo dziecka” i innych .

Przygotowanie inscenizacji „Bezpieczeństwo na drodze” .

Zapoznanie z ogólnymi zasadami postępowania w przypadku oparzeń

(np. oparzenia termiczne , słoneczne , chemiczne , elektryczne , pożary) .

Wykorzystanie multimedialnego programu komputerowego :

„Klik uczy zasad ruchu drogowego” .

Na bieżąco . Dokumentowanie działań .
6. Współpraca z rodzicami           i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Starogardzie Gdańskim .  Angażowanie rodziców do pomocy          w pracy wychowawczej np. do udziału          w wycieczkach klasowych ,                        spotkaniach , uroczystościach .

Rozpoznawanie trudności w edukacji , kierowanie uczniów na badania psychologiczno-pedagogiczne .

Na bieżąco. Dokumentowanie
działań .