PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
I. Sfera rozwoju zawodowego – organizacyjna.
1. Poznanie procedury awansu zawodowego
Termin realizacji: VIII-IX-X 2001 r.
2. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły
Formy realizacji: analiza dokumentacji: statutu szkoły, planów pracy wewnątrzszkolnego regulaminu oceniania
Dowód realizacji: propozycje do planu rozwoju szkoły ( zorganizowanie „Małego Samorządu”)
Termin: X-2001.
3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i zadań z tych funkcji wynikających
Formy realizacji:
§ Współpraca z rodzicami ( wywiadówki, konsultacje, spotkania z rodzicami);
§ Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania;
§ Przewodniczenie zespołowi samokształceniowemu nauczycieli klas III;
§ Przeciwdziałanie formom niedostosowania społecznego;
Dowód realizacji: scenariusze spotkań, referaty, dokumentacja uczniów, pedagogizacja rodziców, indywidualne spotkania z rodzicami, uczestniczenie w radach pedagogicznych, porady dla rodziców.
Termin realizacji: okres stażu
4. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju
Formy realizacji: gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, programów, scenariusz zajęć.
Dowód realizacji: sporządzenie dokumentacji, zbiór dokumentów.
Termin realizacji: okres stażu
5. Działania na rzecz szkoły i środowiska
Formy realizacji: opracowanie dokumentacji szkolnej, poszukiwanie sponsorów imprez klasowych i szkolnych, wzbogacenie pracowni w nowe sprzęty i meble, organizowanie imprez o charakterze środowiskowym i szerszym np. X finał WOŚP, opracowanie scenariuszy uroczystości szkolnych (konkurs plastyczny „Wspomnienia z wakacji”, „ Święto Pieczonego Ziemniaka”, „Pasowanie na Przyjaciela Przyrody”, „Dzień Matki i Córki”, „Dzień Patrona” – wystawa zwierząt, spotkanie z kapelą kociewską) i przygotowanie uczniów do udziału w tych imprezach.
Dowody realizacji: sprawozdania, scenariusze imprez, listy do sponsorów i odpowiedzi, zaświadczenia, podziękowania.
Termin realizacji: okres stażu
6. Opracowanie projektu sprawozdania
Formy realizacji: opis realizacji planu rozwoju zawodowego
Dowód realizacji: przygotowanie sprawozdania
Termin: V – VI 2002 rok
II. Sfera rozwoju zawodowego – osobista
1. Obserwacja postępów i możliwości uczniów
Formy realizacji: zebranie informacji o uczniach za pomocą przygotowanych narzędzi np. karty oceny i samooceny, zeszytu obserwacji, analizy wyników sprawdzianów, dziennika zajęć, rozmów z nauczycielami i pedagogiem szkolnym, gromadzenie informacji o klasie i rodzinie, przeprowadzanie rozmów z rodzicami uczniów, kontakty z kuratorem .
Dowód realizacji: przygotowanie karty oceny śródokresowej, karty samooceny ucznia, prowadzenie bieżącej dokumentacji.
Termin realizacji: okres stażu
2. Opis i analiza dwóch przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych
Formy realizacji: opracowanie programu pomocy i wsparcia ucznia z trudnościami w nauce, zeszyt dodatkowych ćwiczeń, częste kontakty z rodzicami, dodatkowe ćwiczenia.
Dowód realizacji: porównanie ocen opisowych, prace uczniów
Termin realizacji: okres stażu
3. Opracowanie planu pracy dla uczniów z trudnościami w nauce
Formy realizacji: opracowanie i wdrażanie planu pracy
Dowód realizacji: plan pracy
Termin realizacji: okres stażu
4. Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego zewnątrzszkolnego i wewnątrzszkolnego
Formy realizacji: przewodniczenie zespołowi samokształceniowemu klas III, przygotowanie wystąpień na spotkaniach zespołu samokształceniowego, udział w radach pedagogicznych, konferencjach metodycznych, szkoleniach i warsztatach szkoleniowych, kursach, studiowanie literatury i czasopism fachowych, samodoskonalenie obsługi komputera.
Dowód realizacji: zaświadczenia, świadectwa, pomoce dydaktyczne, protokoły spotkań zespołu samokształceniowego, recenzje literatury i artykułów.
Termin realizacji: okres stażu
5. Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole oraz podejmowanie dodatkowych zadań
Formy realizacji: pełnienie funkcji opiekuna samorządu szkolnego, pełnienie funkcji przewodniczącej zespołu samokształceniowego klas III, opieka nad praktykantami
Dowód realizacji: sprawozdanie z pracy samorządu szkolnego, zaświadczenie o pełnieniu funkcji przewodniczącej zespołu samokształceniowego, potwierdzenie opieki nad studentami
Termin realizacji: okres stażu
6. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem
Formy realizacji: prowadzenie otwartych zajęć ,przygotowanie materiałów na spotkania z rodzicami, opracowanie referatów na spotkania zespołu samokształceniowego.
Dowód realizacji: referaty, scenariusze zajęć, konspekty.
Termin realizacji: okres stażu
7. Aktywny udział w życiu kulturalnym
Formy realizacji: wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, wyjazd do teatru, wyjście do kina, udział w koncertach muzycznych, spotkanie z kapelą kociewską.
Dowód realizacji: prośba do SCK o występ kapeli, zdjęcia.
Termin realizacji: okres stażu
8. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych
Formy realizacji: udział w zajęciach warsztatowych, zbieranie i gromadzenie informacji, autorefleksja, samoocena.
Dowód realizacji: wykorzystanie nabytych umiejętności w dalszej pracy
Termin realizacji: okres stażu
1. Organizowanie otwartych zajęć koleżeńskich dla rodziców i nauczycieli
Formy realizacji: przeprowadzenie zająć otwartych dla zespołu samokształceniowego oraz rodziców.
Dowód realizacji: scenariusze zajęć, fotografie.
Termin realizacji: okres stażu
2. Wykorzystanie w pracy technologii komputerowej
Formy realizacji: przygotowywanie sprawozdań i testów, przygotowywanie ocen opisowych i innych form wypowiedzi pisemnej np. referatów
Dowód realizacji: referaty, oceny opisowe, pomoce dydaktyczne, testy
Termin realizacji: okres stażu
3. Przygotowanie uczniów do konkursów
Formy realizacji: prowadzenie dodatkowych zajęć z uczniami chcącymi wziąć udział w konkursie matematycznym „Kangur Europejski”, konkursy organizowane w szkole np. plastyczne, recytatorskie, konkurs polonistyczny uczniów klas III
Dowód realizacji: dyplomy, podziękowania
Termin realizacji: według kalendarza imprez i konkursów.
4. Sprawowanie opieki nad zespołem uczniowskim
Formy realizacji: zaplanowanie różnorodnych wycieczek np. do pasieki, opieka nad uczniami zdolnymi a także ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
Dowód realizacji: zdjęcia, kronika klasowa, sprawozdanie
Termin realizacji: okres stażu
5. Doskonalenie warsztatu i metod pracy
Formy realizacji: aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego w miarę możliwości i potrzeb szkoły
Dowód realizacji: zaświadczenia
Termin realizacji: okres stażu
6. Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć na rzecz podwyższenia jakości pracy własnej i szkoły
Formy realizacji: zorganizowanie na terenie szkoły konkursu polonistycznego klas III.
Dowód realizacji: arkusz zadań dla uczniów
Termin realizacji: V 2002 r.
1. Zapoznanie się z planem wychowawczym szkoły
Formy realizacji: sporządzenie planu wychowawczego dla klasy, zorganizowanie „Małego Samorządu” i opracowanie planu pracy.
Dowód realizacji: plan wychowawczy klasy III, plan pracy samorządu
Termin realizacji: IX-X 2001
2. Integracja zespołu klasowego
Formy realizacji: organizowanie imprez klasowych z udziałem rodziców, dziadków, przygotowanie uroczystości szkolnych np. Dnia Patrona, Jasełka, dyskoteki i zabawa kończąca naukę w klasie III,
Dowód realizacji: zdjęcia, kronika klasy, potwierdzenie klasowej rady rodziców
Termin realizacji: okres stażu
3. Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie własnych zadań nauczyciela – wychowawcy
Formy realizacji: analiza dokumentu, wdrażanie programu
Dowód realizacji: sprawozdanie
Termin realizacji: okres stażu
4. Współpraca z rodzicami
Formy realizacji: pedagogizacja rodziców podczas spotkań , opracowanie planu pracy wychowawcy, aktywizacja rodziców – udział rodziców w przygotowywaniu imprez klasowych, wycieczek, pomoc w wyposażeniu klasy w sprzęt i pomoce dydaktyczne, zorganizowanie spotkania z pedagogiem szkolnym.
Dowód realizacji: potwierdzenie pedagoga szkolnego, materiały dla rodziców
Termin realizacji: okres stażu
5. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków
Formy realizacji: odwiedziny w domach zagrożonych patologią rozmowy z uczniami, częste kontakty z pedagogiem szkolnym i nauczycielami świetlicy, kierowanie uczniów na badania do poradni
Dowód realizacji: zapisy pedagoga, skierowania do poradni
Termin realizacji: okres stażu
6. Kultywowanie tradycji
Formy realizacji: organizowanie i udział w andrzejkach, mikołajkach zbiórka zabawek dla dzieci ze szpitala, Wigilii klasowej i innych imprezach tego typu
Dowód realizacji: fotografie, sprawozdania
Termin realizacji: zgodnie z kalendarzem
7. Uwzględnienie w swej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
Formy realizacji: udział w akcjach np. Sprzątanie świata, realizacja zadań ujętych w programach profilaktycznych, wycieczka do oczyszczalni ścieków,
Dowód realizacji: potwierdzenie udziału, zaświadczenie o udziale w szkoleniu dotyczącym profilaktyki uzależnień
Termin realizacji: według kalendarza imprez
8. Organizowanie czasu wolnego i opieka nad uczniami
Formy realizacji: opieka podczas zajęć szkolnych i po zajęciach, organizowanie wycieczek turystyczno-krajoznawczych
Dowód realizacji: karta wycieczki
Termin realizacji: wycieczka – V 2002 r.
9. Działania na rzecz mobilizacji uczniów do pogłębienia wiedzy i umiejętności
Formy realizacji: opracowanie klasowego konkursu na odznakę „Srebrne pióro”, zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, tworzenie wystaw prac uczniów i prezentowanie ich podczas wywiadówek
Dowód realizacji: regulamin konkursu „Srebrne pióro”
Termin realizacji: okres stażu