PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

I. Sfera rozwoju zawodowego – organizacyjna.

 

1.      Poznanie procedury awansu zawodowego

 

Forma realizacji:        analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego

 

Dowód realizacji:       Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu, przedstawienie planu rozwoju zawodowego

 

Termin realizacji:      VIII-IX-X 2001 r.

 

2.      Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły

 

Formy realizacji:        analiza dokumentacji: statutu szkoły, planów pracy wewnątrzszkolnego regulaminu oceniania

 

Dowód realizacji:       propozycje do planu rozwoju szkoły ( zorganizowanie „Małego Samorządu”)

 

Termin:                      X-2001.

 

3.      Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i  zadań z tych funkcji wynikających

 

Formy realizacji:

§         Współpraca z rodzicami ( wywiadówki, konsultacje, spotkania z rodzicami);

§         Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania;

§         Przewodniczenie zespołowi samokształceniowemu nauczycieli klas III;

§         Przeciwdziałanie formom niedostosowania społecznego;

 

Dowód realizacji:       scenariusze spotkań, referaty, dokumentacja uczniów, pedagogizacja rodziców, indywidualne spotkania z rodzicami, uczestniczenie w radach pedagogicznych, porady dla rodziców.

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

4.      Dokumentowanie realizacji planu rozwoju

 

Formy realizacji:        gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, programów, scenariusz zajęć.

 

Dowód realizacji:       sporządzenie dokumentacji, zbiór dokumentów.

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

5.      Działania na rzecz szkoły i środowiska

 

Formy realizacji:        opracowanie dokumentacji szkolnej, poszukiwanie sponsorów imprez klasowych i szkolnych, wzbogacenie pracowni w nowe sprzęty i meble, organizowanie imprez o charakterze środowiskowym i szerszym np. X finał WOŚP, opracowanie scenariuszy uroczystości szkolnych (konkurs plastyczny „Wspomnienia z wakacji”, „ Święto Pieczonego Ziemniaka”, „Pasowanie na Przyjaciela Przyrody”, „Dzień Matki i Córki”, „Dzień Patrona” – wystawa zwierząt, spotkanie z kapelą kociewską) i przygotowanie uczniów do udziału w tych imprezach.

 

Dowody realizacji:     sprawozdania, scenariusze imprez, listy do sponsorów i odpowiedzi, zaświadczenia, podziękowania.

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

6.      Opracowanie projektu sprawozdania

 

Formy realizacji:        opis realizacji planu rozwoju zawodowego

 

Dowód realizacji:       przygotowanie sprawozdania

 

Termin:                      V – VI 2002 rok

 

II. Sfera rozwoju zawodowego – osobista

 

1.      Obserwacja postępów i możliwości uczniów

 

Formy realizacji:        zebranie informacji o uczniach za pomocą przygotowanych narzędzi np. karty oceny i samooceny, zeszytu obserwacji, analizy wyników sprawdzianów, dziennika zajęć, rozmów z nauczycielami i pedagogiem szkolnym, gromadzenie informacji o klasie i rodzinie, przeprowadzanie rozmów z rodzicami uczniów, kontakty z kuratorem .

 

Dowód realizacji:       przygotowanie karty oceny śródokresowej, karty samooceny ucznia, prowadzenie bieżącej dokumentacji.

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

2.      Opis i analiza dwóch przypadków rozpoznawania i rozwiązywania  problemów edukacyjnych i wychowawczych

        

Formy realizacji:        opracowanie programu pomocy i wsparcia ucznia z trudnościami w nauce, zeszyt dodatkowych ćwiczeń, częste kontakty z rodzicami, dodatkowe ćwiczenia.

                    

Dowód realizacji:       porównanie ocen opisowych, prace uczniów

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

3.      Opracowanie planu pracy dla uczniów z trudnościami w nauce

           

Formy realizacji:        opracowanie i wdrażanie planu pracy

 

Dowód realizacji:       plan pracy

 

Termin realizacji:      okres stażu

      

4.      Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego zewnątrzszkolnego i wewnątrzszkolnego

        

Formy realizacji:        przewodniczenie zespołowi samokształceniowemu klas III, przygotowanie wystąpień na spotkaniach zespołu samokształceniowego, udział w radach pedagogicznych, konferencjach metodycznych, szkoleniach i warsztatach szkoleniowych, kursach, studiowanie literatury i czasopism fachowych, samodoskonalenie obsługi komputera.

 

Dowód realizacji:        zaświadczenia, świadectwa, pomoce dydaktyczne, protokoły spotkań zespołu samokształceniowego, recenzje literatury i artykułów.

 

Termin realizacji:      okres stażu

          

5.      Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole oraz podejmowanie dodatkowych zadań

 

Formy realizacji:        pełnienie funkcji opiekuna samorządu szkolnego, pełnienie funkcji przewodniczącej zespołu samokształceniowego klas III, opieka nad praktykantami

 

Dowód realizacji:       sprawozdanie z pracy samorządu szkolnego, zaświadczenie o pełnieniu funkcji przewodniczącej zespołu samokształceniowego, potwierdzenie opieki nad studentami

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

6.      Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem

 

Formy realizacji:        prowadzenie otwartych zajęć ,przygotowanie materiałów na spotkania z rodzicami, opracowanie referatów na spotkania zespołu samokształceniowego.

 

Dowód realizacji:       referaty, scenariusze zajęć, konspekty.

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

7.      Aktywny udział w życiu kulturalnym

 

Formy realizacji:        wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, wyjazd do teatru, wyjście do kina, udział w koncertach muzycznych, spotkanie z kapelą kociewską.

 

Dowód realizacji:       prośba do SCK o występ kapeli, zdjęcia.

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

 

 

 

 

8.      Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych

            

Formy realizacji:        udział w zajęciach warsztatowych, zbieranie i gromadzenie informacji, autorefleksja, samoocena.

 

Dowód realizacji:       wykorzystanie nabytych umiejętności w dalszej pracy

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

III. Sfera rozwoju zawodowego – dydaktyczna

 

1.      Organizowanie otwartych zajęć koleżeńskich dla rodziców i nauczycieli

 

Formy realizacji:        przeprowadzenie zająć otwartych dla zespołu samokształceniowego oraz rodziców.

 

Dowód realizacji:       scenariusze zajęć, fotografie.

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

2.      Wykorzystanie w pracy technologii komputerowej

 

Formy realizacji:        przygotowywanie sprawozdań i testów, przygotowywanie ocen opisowych i innych form wypowiedzi pisemnej np. referatów

 

Dowód realizacji:       referaty, oceny opisowe, pomoce dydaktyczne, testy

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

3.      Przygotowanie uczniów do konkursów

 

Formy realizacji:        prowadzenie dodatkowych zajęć z uczniami chcącymi wziąć udział w konkursie matematycznym „Kangur Europejski”, konkursy organizowane w  szkole np. plastyczne, recytatorskie, konkurs polonistyczny uczniów klas III

 

Dowód realizacji:       dyplomy, podziękowania

 

Termin realizacji:      według kalendarza imprez i konkursów.

 

4.      Sprawowanie opieki nad zespołem uczniowskim

 

Formy realizacji:        zaplanowanie różnorodnych wycieczek np. do pasieki, opieka nad uczniami  zdolnymi a także ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi

 

Dowód realizacji:       zdjęcia, kronika klasowa, sprawozdanie

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

 

 

 

5.      Doskonalenie warsztatu i metod pracy

 

Formy realizacji:        aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego w miarę możliwości i potrzeb szkoły

 

Dowód realizacji:       zaświadczenia

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

6.      Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć na rzecz podwyższenia jakości pracy własnej i szkoły

 

Formy realizacji:        zorganizowanie na terenie szkoły konkursu polonistycznego klas III.

 

Dowód realizacji:       arkusz zadań dla uczniów

 

Termin realizacji:      V 2002 r.

 

                      

IV. Sfera rozwoju zawodowego – wychowawczo-opiekuńcza

 

1.      Zapoznanie się z planem wychowawczym szkoły

 

Formy realizacji:        sporządzenie planu wychowawczego dla klasy, zorganizowanie „Małego Samorządu” i opracowanie planu pracy.

 

Dowód realizacji:       plan wychowawczy klasy III, plan pracy samorządu 

 

Termin realizacji:      IX-X 2001

 

2.      Integracja zespołu klasowego

 

Formy realizacji:        organizowanie imprez klasowych z udziałem rodziców, dziadków, przygotowanie uroczystości szkolnych np. Dnia Patrona, Jasełka, dyskoteki i zabawa kończąca naukę w klasie III,

 

Dowód realizacji:       zdjęcia, kronika klasy, potwierdzenie klasowej  rady rodziców

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

3.      Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie własnych zadań nauczyciela – wychowawcy

 

Formy realizacji:        analiza dokumentu, wdrażanie programu

 

Dowód realizacji:       sprawozdanie

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

 

 

 

4.      Współpraca z rodzicami

 

Formy realizacji:        pedagogizacja rodziców podczas spotkań , opracowanie planu pracy wychowawcy, aktywizacja rodziców – udział rodziców w przygotowywaniu imprez klasowych, wycieczek, pomoc w wyposażeniu klasy w sprzęt i pomoce dydaktyczne, zorganizowanie spotkania z pedagogiem szkolnym.

 

Dowód realizacji:       potwierdzenie pedagoga szkolnego, materiały dla rodziców

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

5.      Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków

 

Formy realizacji:        odwiedziny w domach zagrożonych patologią rozmowy z uczniami, częste kontakty z pedagogiem szkolnym i nauczycielami świetlicy, kierowanie uczniów na badania do poradni

 

Dowód realizacji:       zapisy pedagoga, skierowania do poradni

 

Termin realizacji:      okres stażu

 

6.      Kultywowanie tradycji

 

Formy realizacji:        organizowanie i udział w andrzejkach, mikołajkach zbiórka zabawek dla dzieci ze szpitala, Wigilii klasowej i innych imprezach tego typu

 

Dowód realizacji:       fotografie, sprawozdania

 

Termin realizacji:      zgodnie z kalendarzem

 

7.      Uwzględnienie w swej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

 

Formy realizacji:        udział w akcjach np. Sprzątanie świata, realizacja zadań ujętych w programach profilaktycznych, wycieczka do oczyszczalni ścieków,

 

Dowód realizacji:       potwierdzenie udziału, zaświadczenie o udziale w szkoleniu dotyczącym profilaktyki uzależnień

 

Termin realizacji:      według kalendarza imprez

 

8.      Organizowanie czasu wolnego i opieka nad uczniami

 

Formy realizacji:        opieka podczas zajęć szkolnych i po zajęciach, organizowanie wycieczek turystyczno-krajoznawczych

 

Dowód realizacji:       karta wycieczki

 

Termin realizacji:      wycieczka – V  2002 r.

 

 

 

9.      Działania na rzecz mobilizacji uczniów do pogłębienia wiedzy i umiejętności

 

Formy realizacji:        opracowanie klasowego konkursu na odznakę „Srebrne pióro”, zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, tworzenie wystaw prac uczniów i prezentowanie ich podczas wywiadówek

 

Dowód realizacji:       regulamin konkursu „Srebrne pióro”

 

Termin realizacji:       okres stażu