PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
Elżbiety Pawiłan
Nauczyciela Szkoły Podstawowej nr 2 w Złocieńcu
ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
Elżbiety Pawiłan, nauczyciela nauczania początkowego, zatrudnionego w Szkole Podstawowej nr 2 w Złocieńcu, ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.
Terminarz:
1. Data rozpoczęcie stażu ..............................
2. Termin zatwierdzenia Planu Rozwoju Zawodowego ..............................
3. Termin dokonania oceny dorobku zawodowego za okres stażu ..............................
4. Termin złożenia wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego ..............................
5. Termin posiedzenia Komisji Kwalifikacyjnej ..............................
6. Termin nadanie stopnia nauczyciela mianowanego ..............................
7. Data zakończenia stażu ..............................
Obszar rozwoju |
Lp. |
Zagadnienia główne |
Zadania szczegółowe |
Termin |
Dowody realizacji |
Uwagi |
ORGANIZACYJNY |
1 |
Poznanie procedur awansu zawodowego |
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego: - Udział w radzie szkoleniowej „Stopnie awansu zawodowego w świetle znowelizowanej Karty Nauczyciela”, - Udział w radzie szkoleniowej prowadzonej przez doradców metodycznych CEN Koszalin „Awans zawodowy nauczycieli. Plan rozwoju zawodowego”, - Udział w zespole przedmiotowym nauczycieli kształcenia zintegrowanego dotyczącym awansu zawodowego i planu rozwoju zawodowego, - Samodzielne studiowanie przepisów. |
30.08.2000
30.11.2000
wrzesień 2000 |
zaświadczenie dyrektora szkoły
zaświadczenie dyrektora szkoły
|
|
ORGANIZACYJNY |
2 |
Konstruowanie planu rozwoju zawodowego |
Analiza zebranych informacji na temat działań i wymagań kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego Analiza dokumentacji szkoły: Statutu, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego, Planu Rozwoju Szkoły, harmonogramu szkolnych rad pedagogicznych. Konsultacja z doradcą metodycznym i dyrektorem szkoły. Przygotowanie Planu Rozwoju Zawodowego Zgromadzenie dokumentacji dotychczasowego dorobku zawodowego.
|
październik 2000
październik 2000
październik 2000 październik 2000
|
zgromadzone materiały
Plan Rozwoju Zawodowego |
|
3 |
Nawiązanie współpracy z doradca metodycznym |
Rozmowa, uzyskanie materiałów niezbędnych do sporządzenia Planu Rozwoju Zawodowego, ustalenie zakresu współpracy |
wrzesień 2000 |
zaświadczenie |
ORGANIZACYJNY
|
4 |
Integracja ze środowiskiem lokalnym |
Współpraca ze Złocienieckim Ośrodkiem
Kultury Współpraca z Biblioteką Miejską Współpraca z Policją Współpraca z Urzędem Miasta Współpraca z przedszkolami Współpraca ze Szkołami Podstawowymi nr
1 i 3 w Złocieńcu |
maj 2001 kwiecień 2001
wg potrzeb
wg możliwości
wg możliwości luty/marzec 2001
wg ofert kina maj 2001
wg planu
kwiecień 2001 wg planu |
zdjęcia, scenariusze
zdjęcia
zdjęcia
zdjęcia
zdjęcia zdjęcia, scenariusz
notatki, sprawozdania
zdjęcia, scenariusz
|
|
Nawiązanie współpracy z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Bobrowie - wzajemne odwiedziny, wspólne wycieczki, uroczystości np. Topienie Marzanny, Dzień Dziecka w celu integracji z dziećmi niepełnosprawnymi |
wg planu |
zdjęcia |
||||
5 |
Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego |
Analiza materiałów dotyczących sposobu realizacji planu Gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć, narzędzi badawczych.
|
październik 2000
cały rok
|
złożenie teczki rozwoju
dokumenty
|
||
ORGANIZACYJNY |
6 |
Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego |
Systematyczna analiza własnych działań, ocena ich skuteczności, korekty, wnioski, notatki. Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju (sprawozdanie)
|
bieżąco |
teczka rozwoju zawodowego sprawozdanie
|
Obszar rozwoju |
Lp. |
Zadania główne |
Zadania szczegółowe |
Termin |
Dowody realizacji |
Uwagi |
WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZY |
1 |
Współpraca z rodzicami |
Opracowanie planu i tematyki spotkań z rodzicami. Współudział rodziców w organizowaniu świąt klasowych i szkolnych: Andrzejki, Mikołajki, Dzień Babci i Dziadka, powitania Wiosny, Dzień Dziecka. Współudział w organizowaniu
wycieczek klasowych: Współudział rodziców w pozyskiwaniu sponsorów. Prowadzenie pogadanek z rodzicami zgodnie z ich potrzebami np. „Komputer w życiu dziecka”, „Jak uchronić dziecko przed narkomanią?”. Prowadzenie przez rodziców tzw. klubików zainteresowań w celu budowania pomostu pomiędzy szkołą a domem i stwarzania przyjaznej atmosfery. Pomoc rodziców w zbiórkach i przekazywaniu upominków do Domu Dziecka w Wierzchowie Człuchowskim oraz Oddziału Dziecięcego Szpitalu w Drawsku Pomorskim. Udział rodziców w zorganizowanej przeze mnie lekcji otwartej. |
wrzesień 2000 cały rok
maj 2001 II semestr wg potrzeb
II semestr
kwiecień 2001 marzec 2001 |
plan spotkań, tematyka zdjęcia, podziękowania
zdjęcia zaświadczenie dyrektora sprawozdania
sprawozdania
|
2 |
Integracja Europejska |
Nawiązanie kontaktów uczniów klasy I z rówieśnikami szkoły z zaprzyjaźnionego miasta niemieckiego Bad Segebad poprzez prowadzenie korespondencji. Nawiązanie kontaktów korespondencyjnych uczniów klasy I z uczniami wybranej szkoły angielskiej lub francuskiej przy współpracy Lucyny Wójciak. Zapoznanie się z programem Unii
Europejskiej „Sokrates”, a w szczególności z programem dotyczącym
poziomu szkolnictwa podstawowego „Comenius” Nawiązanie współpracy z mgr A.
Walkowiak, koordynatorem Integracji Europejskiej przy CEN w Koszalinie |
II semestr
listopad 2000
marzec 2001
październik 2000 |
korespondencja
notatki, materiały
zaświadczenia
zaświadczenia |
||
3 |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych |
Rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów poprzez techniki Freineta, w szczególności przez uczestnictwo w zajęciach klubików zainteresowań prowadzonych przez rodziców, Zorganizowanie zbiórki upominków dla dzieci w domach dziecka i szpitalach np. dla Domu Dziecka w Wierzchowie Człuchowskim, dla oddziału Dziecięcego Szpitala w Drawsku Pomorskim. |
cały rok
grudzień 2000 kwiecień 2001 |
zdjęcia, prace, sprawozdania
zdjęcia, podziękowania |
OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZA |
Opracowanie i przeprowadzenie we współpracy z A. Sitarską, nauczycielką z Bobrowa, cyklu spotkań uczniów klasy 3 z wychowankami Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bobrowie, mających na celu integrację z dziećmi niepełnosprawnymi. Zorganizowanie tygodniowego pobytu w górach, w ramach Zielonej Szkoły dla 45 osobowej grupy uczniów klasy 4-6. W programie dwukrotne przekraczanie granicy czeskiej i zwiedzanie Pragi oraz Liberca. Pozyskiwanie sponsorów na cele klasowe. Urządzenie klasopracowni zgodnie z realizowanym przeze mnie programem (techniki Freineta), sprzyjające budowaniu pozytywnej atmosfery w klasie: kącik wiedzy, teatrzyk , dywanik, grafika ocen, gazetki tematyczne, gazetka wychowawcza w formie kieszeni, mapka zainteresowań. Udział w przygotowaniu uroczystości nadania imienia naszej szkole. Zorganizowanie dla całej szkoły Dnia Babci i Dziadka przy współpracy Ryszardy Jankowskiej-Reczko. Przygotowanie z uczniami klasy 3 przedstawienia teatralnego pt. „Królewna Śnieżka”. Prowadzenie cotygodniowych zbiórek
zuchowych z utworzoną przeze mnie gromadą zuchową „Ufoludki”
skupiającą 7 uczniów klasy 1 i 11 klasy 3. |
II semestr
czerwiec 2001
cały rok cały rok
październik/ styczeń 2001
II semestr
rok szkolny |
plan
zdjęcia, sprawozdanie
zdjęcia
zdjęcia, prace uczniów
zdjęcia, scenariusz
zaświadczenie, zdjęcia |
|||
4 |
Uwrażliwienie na czyhające zagrożenia społeczne (negatywne skutki używania alkoholu, narkotyków i tytoniu) |
Realizacja programu profilaktyki uzależnień i zachowań patologicznych (agresja, niszczenie mienia publicznego) „Zanim spróbujesz” w klasie 3 – 15 zajęć. Nauka w klasie 1 i 3 zachowań asertywnych poprzez scenki rodzajowe. Udział w szkoleniu na temat zagrożeń narkotykowych. |
II semestr
cały rok wg możliwości |
program
przykłady scenek zaswiadczenie |
Obszar rozwoju |
Lp. |
Zadania główne | Zadania
szczegółowe
|
Termin |
Dowody realizacji |
Uwagi |
||
DYDAKTYCZNY |
1 |
Analiza, określanie mocnych i słabych stron własnej działalności |
Zgromadzenie dokumentacji własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badawczych i analizy ewaluacji: karty oceny pracy, arkusze obserwacji ucznia, karty pracy, ankieta skierowana do uczniów, dotycząca oceny ich zainteresowań, rozmowa kierowana z rodzicami , dotycząca oceny działalności klubików zainteresowań. Dokonanie analizy, autorefleksji, wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy. |
wrzesień 2000
wrzesień 2000 |
zgromadzona dokumentacja
wnioski |
|||
DYDAKTYCZNY |
2 |
Opracowanie i wdrażanie programów autorskich w celu podniesienia standardu nauczania i uczenia się |
Realizacja w klasie 3 programu „Różnorodnej działalności i twórczości dziecięcej z wykorzystaniem elementów technik Freineta” – opracowanego przeze mnie i realizowanego od 1998 roku. Program ten obejmuje zastosowanie różnych technik Freineta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na edukację regionalną (dziedzictwo kulturowe w regionie) oraz rozwijanie twórczości poetyckiej uczniów. Opracowanie i wdrożenie w klasie 1
programu „Techniki Celestyna Freineta. Kształtowanie kompetencji
komunikacyjnej u dzieci 7-9 letnich. Korespondencja międzynarodowa”. |
cały rok
II semestr |
program
program |
|||
DYDAKTYCZNY |
3 |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej |
Opracowanie i przygotowanie pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem komputera (karty pracy, krzyżówki, rebusy, rysunki, teksty gramatyczno-ortograficzne) Korzystanie Z encyklopedii multimedialnych, internetu, poczty elektronicznej. |
cały rok II semestr |
pomoce zdjęcia |
|||
DYDAKTYCZNY |
4 |
Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej |
Projektowanie kart obserwacji zainteresowań. Projektowanie kart pracy dziecka. Projektowanie kart samooceny ucznia. Projektowanie zajęć wykorzystujących aktywne metody nauczania. Projektowanie zajęć z wykorzystaniem gier i zabaw matematycznych . Projektowanie zajęć wg programu „Kreator”. Opracowanie i przeprowadzenie ankiety skierowanej do rodziców na temat pracy dydaktycznej ucznia klasy 1 w domu. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, psychologicznej i medycznej. |
wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb luty |
karty obserwacji ankieta
wykaz literatury |
|||
DYDAKTYCZNY |
5 |
Wykonanie innych zadań na rzecz edukacji |
Zorganizowanie i przeprowadzenie: Udział w zorganizowaniu Dni Ziemi, Sprzątania Świata. Przeprowadzenie przy współpracy nauczycieli nauczania zintegrowanego oraz ZOK-u Regionalnego Konkursu Znajomości Poezji Dziecięcej pt. „Znam wiersze J. Brzechwy”. Zorganizowanie i przeprowadzenie wspólnie z nauczycielami kształcenia zintegrowanego i ZOK-iem biegu z przeszkodami pt. „Szlakiem Drawskiego Parku Krajobrazowego” dla klas 1-3. W ramach opracowanego przeze mnie
programu „Różnorodnej działalności i twórczości dziecięcej z
wykorzystaniem elementów technik C. Freineta”: Przygotowanie uroczystości rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja przez uczniów klasy 3 i 4 przy współpracy R. Jankowskiej-Reczko. |
maj 2001 kwiecień 2001 kwiecień 2001
wg planu
kwiecień 2001
maj 2001
cały rok
cały rok cały rok
kwiecień 2001 |
sprawozdanie sprawozdanie
zdjęcia
scenariusz, zdjęcia
sprawozdanie, zdjęcia
zdjęcia, scenariusz |
|||
Obszar rozwoju |
Lp. |
Zadania główne |
Zadania szczegółowe |
Termin |
Dowody realizacji |
Uwagi |
||
OSOBISTY |
1 |
Wstępna ocena własnych umiejętności i dotychczasowego dorobku zawodowego |
Zgromadzenie dokumentacji dotychczasowego dorobku zawodowego: szkolenia, specjalizacja, opracowane programy innowacyjne, osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze itp. Autorefleksja i dokonanie autoprezentacji |
wrzesień 2000
|
teczka dorobku zawodowego
autoprezentacja
|
określenie stażu |
||
OSOBISTY |
2 |
Pogłębianie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w doskonaleniu zawodowym |
Udział w pracach zespołu przedmiotowego, w szkoleniowych radach pedagogicznych, w konferencjach metodycznych. Ukończenie warsztatów szkoleniowych m.in. „Edukacja matematyczna w kształceniu zintegrowanym”, „Planowanie działań edukacyjnych na terenie szkoły w zakresie edukacji europejskiej”, „Turystyka w szkole”, „Techniki teatralno-dramowe w edukacji wczesnoszkolnej. Wymiana doświadczeń podczas spotkań Międzyszkolnego Zespoły Przedmiotowego Edukacji Zintegrowanej. |
wg harmonogramu
cały rok
|
zaświadczenie dyrektora
|
|||
OSOBISTY |
3 |
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji |
Ukończenie studiów podyplomowych „Informatyka w szkole” na Politechnice Koszalińskiej. |
cały rok
|
świadectwo ukończenia | |||
OSOBISTY |
4 |
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem |
Przygotowanie materiałów szkoleniowych na posiedzenia rady pedagogicznej. Udział w opracowaniu planu pracy zespołu przedmiotowego kształcenia zintegrowanego. Udział w spotkaniach liderów
kształcenia zintegrowanego. Przygotowanie i przeprowadzenie spotkania zespołu przedmiotowego na temat: „Zastosowanie techniki komputerowej w nauczaniu zintegrowanym”. Prowadzenie zajęć otwartych: - dla rodziców uczniów klas 1, - dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego, - dla sześciolatków |
wg harmonogramu
wg planu
marzec 2001
kwiecień 2001 maj 2001 |
referat, notatki
referat, notatki, materiały
dodatkowe scenariusze zdjęcia zdjęcia |
|||
OSOBISTY |
5 |
Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole |
Pełnienie funkcji lidera zespołu kształcenia zintegrowanego Pełnienie funkcji opiekuna gromady zuchowej „Ufoludki” Sprawowanie opieki nad szkolnym
„Klubem Młodego Poety” w zakresie: Organizator nawiązywania kontaktów ze szkołami państw europejskich w ramach integracji poprzez korespondencję międzynarodową. Pełnienie roli koordynatora współpracy z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Bobrowie w zakresie integracji z dziećmi niepełnosprawnymi. Organizator tygodniowych wyjazdów w góry w ramach „Zielonej Szkoły” uczniów klas 2-6. |
cały rok
cały rok
wg ofert II semestr
II semestr
maj-czerwiec 2001 |
zaświadczenie dyrektora tematyka spotkań, zdjęcia, wiersze zdjęcia, wiersze
zdjęcia sprawozdanie
sprawozdanie
sprawozdanie, zdjęcia |
|||
OSOBISTY |
6 |
Określenie dalszej drogi rozwoju |
Analiza osiągnięć dydaktycznych uczniów klas 3 poprzez opracowany przeze mnie test gramatyczno-ortograficzny oraz analizę przeprowadzonej wśród rodziców ankiety na temat pracy dydaktycznej ucznia w domu. Dokonanie ewaluacji realizowanych
programów innowacyjnych poprzez: Dokonanie analizy pracy wychowawczej – realizacja planu wychowawczego. Analiza samorozwoju i samodoskonalenia. Wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy. |
czerwiec 2001
maj 2001 maj 2001 maj 2001 czerwiec 2001 czerwiec 2001
|
wnioski
z analizy
ramowy plan dalszego rozwoju |
EWALUACJA PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
Na bieżąco będę zaznaczać efekty realizacji kolejnych zadań.
Po zakończeniu stażu sporządzę sprawozdanie, w którym odpowiem na pytania:
- Czy zamierzone działania rzeczywiście miały miejsce? Jeśli nie to dlaczego? Co zdarzyło się niespodziewanego?
- Czy planowane zadania zostały zakończone? Jeśli nie to dlaczego?
- Co sądzą o zadaniach odbiorcy – uczestnicy tych zadań?
- Czy w wyniku ewaluacji bieżącej wprowadzono zmiany w planie rozwoju? Jeśli tak to jakie?
Sformułuję wnioski podsumowujące i interpretujące wyniki ewaluacji.