PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO

 Elżbiety Pawiłan

Nauczyciela Szkoły Podstawowej nr 2 w Złocieńcu

ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.

 

 

 

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

 

Elżbiety Pawiłan, nauczyciela nauczania początkowego, zatrudnionego w Szkole Podstawowej nr 2 w Złocieńcu, ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.

 

 

Terminarz:

1. Data rozpoczęcie stażu ..............................

2. Termin zatwierdzenia Planu Rozwoju Zawodowego ..............................

3. Termin dokonania oceny dorobku zawodowego za okres stażu ..............................

4. Termin złożenia wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego ..............................

5. Termin posiedzenia Komisji Kwalifikacyjnej ..............................

6. Termin nadanie stopnia nauczyciela mianowanego ..............................

7. Data zakończenia stażu ..............................

 

 

Obszar

rozwoju

Lp.

Zagadnienia główne

Zadania szczegółowe

Termin

Dowody realizacji

Uwagi

ORGANIZACYJNY

1

Poznanie procedur awansu zawodowego

 Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego:

- Udział w radzie szkoleniowej „Stopnie awansu zawodowego w świetle znowelizowanej Karty Nauczyciela”,

- Udział w radzie szkoleniowej prowadzonej przez doradców metodycznych CEN Koszalin „Awans zawodowy nauczycieli. Plan rozwoju zawodowego”,

- Udział w zespole przedmiotowym nauczycieli kształcenia zintegrowanego dotyczącym awansu zawodowego i planu rozwoju zawodowego,

- Samodzielne studiowanie przepisów.

 

 

 30.08.2000

 

30.11.2000

 


wrzesień 2000

 

wrzesień 2000

 

 

zaświadczenie dyrektora szkoły


zaświadczenie dyrektora szkoły

 

zaświadczenie dyrektora szkoły

 

ORGANIZACYJNY

2

Konstruowanie planu rozwoju zawodowego

Analiza zebranych informacji na temat działań i wymagań kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego

Analiza dokumentacji szkoły: Statutu, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego, Planu Rozwoju Szkoły, harmonogramu szkolnych rad pedagogicznych.

Konsultacja z doradcą metodycznym i dyrektorem szkoły.

Przygotowanie Planu Rozwoju Zawodowego

Zgromadzenie dokumentacji dotychczasowego dorobku zawodowego.

 

październik 2000

 

październik 2000

 


październik 2000

październik 2000

październik 2000

 

zgromadzone materiały

 

 

 


zaświadczenie dyrektora szkoły

Plan Rozwoju Zawodowego
teczka dorobku zawodowego

3

Nawiązanie współpracy z doradca metodycznym

Rozmowa, uzyskanie materiałów niezbędnych do sporządzenia Planu Rozwoju Zawodowego, ustalenie zakresu współpracy

wrzesień 2000

zaświadczenie

ORGANIZACYJNY

 

 

4

Integracja ze środowiskiem lokalnym

Współpraca ze Złocienieckim Ośrodkiem Kultury
- wspólna organizacja „Biegu z przeszkodami szlakiem Drawskiego Parku Krajobrazowego” oraz konkursu literackiego „Znam twórczość- J. Brzechwy” dla klas 1-3

Współpraca z Biblioteką Miejską
- udział w „II Regionalnym Przeglądzie Twórczości Poetyckiej Dzieci i Młodzieży” organizowanym przez bibliotekę,
- oglądanie wystaw organizowanych przez bibliotekę.

Współpraca z Policją
- spotkania z policjantami, rozmowy na temat bezpieczeństwa dzieci na drogach, w szkole oraz zagrożeń narkotykowych.

Współpraca z Urzędem Miasta
- zorganizowanie spotkań z radnymi,
- uzyskanie pomocy w nawiązaniu kontaktów ze szkołą niemiecką z zaprzyjaźnionego miasta Bad Segebad.

Współpraca z przedszkolami
- wspólne wyjścia na przedstawienia teatralne do kina „Mewa”,
- prowadzenie dla sześciolatków zajęć- otwartych w klasie I.

Współpraca ze Szkołami Podstawowymi nr 1 i 3 w Złocieńcu
- wymiana doświadczeń podczas spotkań Międzyszkolnego Zespołu Przedmiotowego Edukacji Zintegrowanej,
- prowadzenie zajęć- otwartych dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego,
- uczestnictwo we wspólnych imprezach kulturalno – sportowych (konkurs literacki, biegi z przeszkodami).

maj 2001

kwiecień 2001

 


październik 2000

wg potrzeb

 

wg możliwości

 

wg możliwości luty/marzec 2001

 

 

wg ofert kina

maj 2001

 

wg planu

 

kwiecień 2001

 wg planu

zdjęcia, scenariusze

 

 


zdjęcia, wiersze

zdjęcia

 

zdjęcia

 

zdjęcia
zdjęcia, zaświadczenie

 

 

zdjęcia

zdjęcia, scenariusz

 

notatki, sprawozdania

 

zdjęcia, scenariusz

 

 

Nawiązanie współpracy z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Bobrowie

- wzajemne odwiedziny, wspólne wycieczki, uroczystości np. Topienie Marzanny, Dzień Dziecka w celu integracji z dziećmi niepełnosprawnymi

 wg planu

 zdjęcia

5

Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego

Analiza materiałów dotyczących sposobu realizacji planu

Gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć, narzędzi badawczych.

 

październik 2000

 

cały rok

 

złożenie teczki rozwoju

 

dokumenty

 

ORGANIZACYJNY

6

Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego

Systematyczna analiza własnych działań, ocena ich skuteczności, korekty, wnioski, notatki.

Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju (sprawozdanie)

 

bieżąco

 
maj 2001

teczka rozwoju zawodowego

sprawozdanie

 

Obszar

rozwoju

Lp.

Zadania główne

Zadania szczegółowe

Termin

Dowody realizacji

Uwagi

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZY

1

Współpraca z rodzicami

Opracowanie planu i tematyki spotkań z rodzicami.

Współudział rodziców w organizowaniu świąt klasowych i szkolnych: Andrzejki, Mikołajki, Dzień Babci i Dziadka, powitania Wiosny, Dzień Dziecka.

Współudział w organizowaniu wycieczek klasowych:
- klasa 1 do Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie, rejs statkiem spacerowym po Odrze, zwiedzanie portu,
- klasa 3 do Trójmiasta i w góry (Zielona Szkołą),
- klasa 1 i 3 na basen do Połczyna Zdroju.

Współudział rodziców w pozyskiwaniu sponsorów.

Prowadzenie pogadanek z rodzicami zgodnie z ich potrzebami np. „Komputer w życiu dziecka”, „Jak uchronić dziecko przed narkomanią?”.

Prowadzenie przez rodziców tzw. klubików zainteresowań w celu budowania pomostu pomiędzy szkołą a domem i stwarzania przyjaznej atmosfery.

Pomoc rodziców w zbiórkach i przekazywaniu upominków do Domu Dziecka w Wierzchowie Człuchowskim oraz Oddziału Dziecięcego Szpitalu w Drawsku Pomorskim.

Udział rodziców w zorganizowanej przeze mnie lekcji otwartej.

wrzesień 2000

cały rok

 

 

maj 2001

 
czerwiec 2001
marzec 2001

II semestr

wg potrzeb

 

II semestr

 


grudzień 2000

kwiecień 2001

marzec 2001

plan spotkań, tematyka

zdjęcia, podziękowania

 

 

zdjęcia

 
zdjęcia
zdjęcia

zaświadczenie dyrektora

sprawozdania

 

sprawozdania

 


zdjęcia

 


zdjęcia, scenariusz

2

Integracja Europejska

Nawiązanie kontaktów uczniów klasy I z rówieśnikami szkoły z zaprzyjaźnionego miasta niemieckiego Bad Segebad poprzez prowadzenie korespondencji.

Nawiązanie kontaktów korespondencyjnych uczniów klasy I z uczniami wybranej szkoły angielskiej lub francuskiej przy współpracy Lucyny Wójciak.

Zapoznanie się z programem Unii Europejskiej „Sokrates”, a w szczególności z programem dotyczącym poziomu szkolnictwa podstawowego „Comenius”
- udział w szkoleniu „ Planowanie działań edukacyjnych na terenie szkoły w zakresie edukacji europejskiej”.

Nawiązanie współpracy z mgr A. Walkowiak, koordynatorem Integracji Europejskiej przy CEN w Koszalinie
- uzyskanie pomocy w zakresie nawiązania kontaktów z osobami prowadzącymi Kluby Europejskie, robienie projektu do programu „Sokrates”, umieszczenia naszej szkoły w bazie danych Europejskiego Projektu Edukacyjnego

II semestr

 


II semestr

 

listopad 2000

 

marzec 2001

 

październik 2000

korespondencja

 


korespondencja

 

notatki, materiały

 

zaświadczenia

 

zaświadczenia

3

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych

Rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów poprzez techniki Freineta, w szczególności przez uczestnictwo w zajęciach klubików zainteresowań prowadzonych przez rodziców,

Zorganizowanie zbiórki upominków dla dzieci w domach dziecka i szpitalach np. dla Domu Dziecka w Wierzchowie Człuchowskim, dla oddziału Dziecięcego Szpitala w Drawsku Pomorskim.

cały rok

 

 

grudzień 2000

kwiecień 2001

zdjęcia, prace, sprawozdania

 


zdjęcia, podziękowania

zdjęcia, podziękowania

OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZA

Opracowanie i przeprowadzenie we współpracy z A. Sitarską, nauczycielką z Bobrowa, cyklu spotkań uczniów klasy 3 z wychowankami Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bobrowie, mających na celu integrację z dziećmi niepełnosprawnymi.

Zorganizowanie tygodniowego pobytu w górach, w ramach Zielonej Szkoły dla 45 osobowej grupy uczniów klasy 4-6. W programie dwukrotne przekraczanie granicy czeskiej i zwiedzanie Pragi oraz Liberca.

Pozyskiwanie sponsorów na cele klasowe.

Urządzenie klasopracowni zgodnie z realizowanym przeze mnie programem (techniki Freineta), sprzyjające budowaniu pozytywnej atmosfery w klasie: kącik wiedzy, teatrzyk , dywanik, grafika ocen, gazetki tematyczne, gazetka wychowawcza w formie kieszeni, mapka zainteresowań.

Udział w przygotowaniu uroczystości nadania imienia naszej szkole.

Zorganizowanie dla całej szkoły Dnia Babci i Dziadka przy współpracy Ryszardy Jankowskiej-Reczko.

Przygotowanie z uczniami klasy 3 przedstawienia teatralnego pt. „Królewna Śnieżka”.

Prowadzenie cotygodniowych zbiórek zuchowych z utworzoną przeze mnie gromadą zuchową „Ufoludki” skupiającą 7 uczniów klasy 1 i 11 klasy 3.
Przygotowanie ich do obietnicy zuchowej.

II semestr

 

 

czerwiec 2001

 

 

cały rok

cały rok

 


październik/
listopad 2000

styczeń 2001

 

II semestr

 

rok szkolny

plan

 

 

zdjęcia, sprawozdanie

 

 

 

zdjęcia

 


zdjęcia, prace uczniów

 
zdjęcia, scenariusz

 

zdjęcia, scenariusz

 

zaświadczenie, zdjęcia

4

Uwrażliwienie na czyhające zagrożenia społeczne (negatywne skutki używania alkoholu, narkotyków i tytoniu)

Realizacja programu profilaktyki uzależnień i zachowań patologicznych (agresja, niszczenie mienia publicznego) „Zanim spróbujesz” w klasie 3 – 15 zajęć.

Nauka w klasie 1 i 3 zachowań asertywnych poprzez scenki rodzajowe.

Udział w szkoleniu na temat zagrożeń narkotykowych.

II semestr

 

 

cały rok

 wg możliwości

program

 

 

przykłady scenek

zaswiadczenie

Obszar rozwoju

Lp.

Zadania główne Zadania szczegółowe

 

Termin

Dowody realizacji

Uwagi

DYDAKTYCZNY

1

Analiza, określanie mocnych i słabych stron własnej działalności

Zgromadzenie dokumentacji własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badawczych i analizy ewaluacji: karty oceny pracy, arkusze obserwacji ucznia, karty pracy, ankieta skierowana do uczniów, dotycząca oceny ich zainteresowań, rozmowa kierowana z rodzicami , dotycząca oceny działalności klubików zainteresowań.

Dokonanie analizy, autorefleksji, wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy.

wrzesień 2000

 

 


wrzesień 2000

zgromadzona dokumentacja

 

 

 

wnioski

DYDAKTYCZNY

2

Opracowanie i wdrażanie programów autorskich w celu podniesienia standardu nauczania i uczenia się

Realizacja w klasie 3 programu „Różnorodnej działalności i twórczości dziecięcej z wykorzystaniem elementów technik Freineta” – opracowanego przeze mnie i realizowanego od 1998 roku. Program ten obejmuje zastosowanie różnych technik Freineta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na edukację regionalną (dziedzictwo kulturowe w regionie) oraz rozwijanie twórczości poetyckiej uczniów.

Opracowanie i wdrożenie w klasie 1 programu „Techniki Celestyna Freineta. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej u dzieci 7-9 letnich. Korespondencja międzynarodowa”.
Przewidywany czas realizacji:
luty 2001r. – czerwiec 2003r. w klasach 1 – 3.
Jest to modyfikacja poprzedniego programu polegająca na położeniu większego nacisku na technikę korespondencji międzyszkolnej, a w szczególności międzynarodowej.

cały rok

 

 

 

 

II semestr

program

 

 

 

 

program

DYDAKTYCZNY

3

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej

Opracowanie i przygotowanie pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem komputera (karty pracy, krzyżówki, rebusy, rysunki, teksty gramatyczno-ortograficzne)

Korzystanie Z encyklopedii multimedialnych, internetu, poczty elektronicznej.

cały rok

 

II semestr

pomoce

 

zdjęcia

DYDAKTYCZNY

4

Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej

Projektowanie kart obserwacji zainteresowań.

Projektowanie kart pracy dziecka.

Projektowanie kart samooceny ucznia.

Projektowanie zajęć wykorzystujących aktywne metody nauczania.

Projektowanie zajęć z wykorzystaniem gier i zabaw matematycznych .

Projektowanie zajęć wg programu „Kreator”.

Opracowanie i przeprowadzenie ankiety skierowanej do rodziców na temat pracy dydaktycznej ucznia klasy 1 w domu.

Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, psychologicznej i medycznej.

wg potrzeb

wg potrzeb

wg potrzeb

wg potrzeb

 
cały rok

 
wg potrzeb

luty
maj 2001

 
cały rok

karty obserwacji
karty pracy
karty samooceny
scenariusze

 
scenariusze

 
scenariusze

ankieta

 

wykaz literatury

DYDAKTYCZNY

5

Wykonanie innych zadań na rzecz edukacji

Zorganizowanie i przeprowadzenie:
- klasowego i szkolnego konkursu ortograficznego w klasach 2-3,
- szkolnej olimpiady matematycznej w klasach 3,
- szkolnego kursu wiedzy ekologicznej pt. „Znam przyrodę i ją chronię” w klasach 3,
- szkolnego konkursu ekologicznego pt. „Zabawka z odpadka” w klasach 1-3 przy współpracy nauczycieli kształcenia zintegrowanego.

Udział w zorganizowaniu Dni Ziemi, Sprzątania Świata.

Przeprowadzenie przy współpracy nauczycieli nauczania zintegrowanego oraz ZOK-u Regionalnego Konkursu Znajomości Poezji Dziecięcej pt. „Znam wiersze J. Brzechwy”.

Zorganizowanie i przeprowadzenie wspólnie z nauczycielami kształcenia zintegrowanego i ZOK-iem biegu z przeszkodami pt. „Szlakiem Drawskiego Parku Krajobrazowego” dla klas 1-3.

W ramach opracowanego przeze mnie programu „Różnorodnej działalności i twórczości dziecięcej z wykorzystaniem elementów technik C. Freineta”:
- uwrażliwienie na piękni języka ojczystego, podnoszenie jego poziomu poprzez własną twórczość- poetycką uczniów klasy 3,
- realizacja edukacji regionalnej (dziedzictwo kulturowe w regionie),
- sprawowanie opieki nad zespołami uczniowskimi pracującymi w tzw. Sekcjach: literackiej, naukowej, przyrodniczej, matematycznej, porządkowej.

Przygotowanie uroczystości rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja przez uczniów klasy 3 i 4 przy współpracy R. Jankowskiej-Reczko.

 

maj 2001
maj 2001

kwiecień 2001

kwiecień 2001

 

wg planu

 

kwiecień 2001

 

 

maj 2001

 

 

 

cały rok

 

cały rok

cały rok

 

kwiecień 2001

 

sprawozdanie
sprawozdanie

sprawozdanie

sprawozdanie

 

zdjęcia

 

scenariusz, zdjęcia

 


sprawozdanie, zdjęcia

 

 


wiersze

 

sprawozdanie, zdjęcia
zdjęcia

 

zdjęcia, scenariusz

Obszar rozwoju

Lp.

Zadania główne

Zadania szczegółowe

Termin

Dowody realizacji

Uwagi

OSOBISTY

1

Wstępna ocena własnych umiejętności i dotychczasowego dorobku zawodowego

Zgromadzenie dokumentacji dotychczasowego dorobku zawodowego: szkolenia, specjalizacja, opracowane programy innowacyjne, osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze itp.

Autorefleksja i dokonanie autoprezentacji

wrzesień 2000

 


październik 2000

teczka dorobku zawodowego

 

autoprezentacja

 

określenie stażu

OSOBISTY

2

Pogłębianie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w doskonaleniu zawodowym

Udział w pracach zespołu przedmiotowego, w szkoleniowych radach pedagogicznych, w konferencjach metodycznych.

Ukończenie warsztatów szkoleniowych m.in. „Edukacja matematyczna w kształceniu zintegrowanym”, „Planowanie działań edukacyjnych na terenie szkoły w zakresie edukacji europejskiej”, „Turystyka w szkole”, „Techniki teatralno-dramowe w edukacji wczesnoszkolnej.

Wymiana doświadczeń podczas spotkań Międzyszkolnego Zespoły Przedmiotowego Edukacji Zintegrowanej.

wg harmonogramu

 

cały rok

 

 


wg harmonogramu

 

zaświadczenie dyrektora


zaświadczenia

 

 


scenariusze, notatki

 

OSOBISTY

3

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji

Ukończenie studiów podyplomowych „Informatyka w szkole” na Politechnice Koszalińskiej.

cały rok

 

świadectwo ukończenia

OSOBISTY

4

Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem

Przygotowanie materiałów szkoleniowych na posiedzenia rady pedagogicznej.

Udział w opracowaniu planu pracy zespołu przedmiotowego kształcenia zintegrowanego.

Udział w spotkaniach liderów kształcenia zintegrowanego.

Przygotowanie i przeprowadzenie spotkania zespołu przedmiotowego na temat: „Zastosowanie techniki komputerowej w nauczaniu zintegrowanym”.

Prowadzenie zajęć otwartych:

- dla rodziców uczniów klas 1,

- dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego,

- dla sześciolatków

wg harmonogramu


wrzesień 2000

 

wg planu

 

marzec 2001

 


marzec 2001

kwiecień 2001

maj 2001

referat, notatki

 
plan spotkań

 

 

 

referat, notatki, materiały dodatkowe

scenariusze

zdjęcia

zdjęcia

OSOBISTY

5

Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole

Pełnienie funkcji lidera zespołu kształcenia zintegrowanego

Pełnienie funkcji opiekuna gromady zuchowej „Ufoludki”

Sprawowanie opieki nad szkolnym „Klubem Młodego Poety” w zakresie:
- analiza twórczości znanych poetów,
- analiza własnej twórczości literackiej uczniów
- zorganizowanie spotkania z lokalnymi twórcami,
- typowanie prac i udział w II Regionalnym Przeglądzie Twórczości Poetyckiej Dzieci i Młodzieży pt. „Spotkania z Zajączkiem”,
- udział w wieczorach poetyckich organizowanych przez ZOK.

Organizator nawiązywania kontaktów ze szkołami państw europejskich w ramach integracji poprzez korespondencję międzynarodową.

Pełnienie roli koordynatora współpracy z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Bobrowie w zakresie integracji z dziećmi niepełnosprawnymi.

Organizator tygodniowych wyjazdów w góry w ramach „Zielonej Szkoły” uczniów klas 2-6.

cały rok

 

cały rok

 

cały rok
cały rok
marzec 2001
październik listopad 2000

 

wg ofert

 II semestr

 

II semestr

 

maj-czerwiec 2001

zaświadczenie dyrektora

 
zaświadczenie szczepowego

tematyka spotkań, zdjęcia, wiersze

 zdjęcia, wiersze

 

zdjęcia

sprawozdanie

 

sprawozdanie

 

sprawozdanie, zdjęcia

OSOBISTY

6

Określenie dalszej drogi rozwoju

Analiza osiągnięć dydaktycznych uczniów klas 3 poprzez opracowany przeze mnie test gramatyczno-ortograficzny oraz analizę przeprowadzonej wśród rodziców ankiety na temat pracy dydaktycznej ucznia w domu.

Dokonanie ewaluacji realizowanych programów innowacyjnych poprzez:
- analizę przeprowadzonych wśród uczniów ankiet dotyczących ich zainteresowań,
- analizę rozmowy kierowanej z rodzicami-opiekunami klubików zainteresowań,
- analizę własnej twórczości dzieci,
- analizę korespondencji międzynarodowej.

Dokonanie analizy pracy wychowawczej – realizacja planu wychowawczego.

Analiza samorozwoju i samodoskonalenia.

Wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy.

czerwiec 2001

 

 

 

maj 2001

maj 2001

maj 2001
maj 2001

czerwiec 2001

 
czerwiec 2001

czerwiec 2001

 

wnioski z analizy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ramowy plan dalszego rozwoju

 

 

EWALUACJA PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

Na bieżąco będę zaznaczać efekty realizacji kolejnych zadań.

Po zakończeniu stażu sporządzę sprawozdanie, w którym odpowiem na pytania:

- Czy zamierzone działania rzeczywiście miały miejsce? Jeśli nie to dlaczego? Co zdarzyło się niespodziewanego?

- Czy planowane zadania zostały zakończone? Jeśli nie to dlaczego?

- Co sądzą o zadaniach odbiorcy – uczestnicy tych zadań?

- Czy w wyniku ewaluacji bieżącej wprowadzono zmiany w planie rozwoju? Jeśli tak to jakie?

Sformułuję wnioski podsumowujące i interpretujące wyniki ewaluacji.