"PODSTAWOWE DANE:
Imię i nazwisko: mgr Beata Wrzalik
Nazwa szkoły: SOSW
Adres szkoły: Radomsko, ul. Piastowska 12
Posiadany stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy
Staż pracy: 3 lata
Długość stażu: 2 lata i 9 miesięcy
WYKSZTAŁCENIE
o 1999 – studia wyższe magisterskie na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
WSP Częstochowa
o 2002 – ukończone studia podyplomowe – oligofrenopedagogika
o 2002 – ukończone studia podyplomowe – wczesnoszkolna edukacja
zintegrowana
WSTĘP
Jednym z głównych celów mojego rozwoju jest opracowanie i wdrożenie
innowacji pedagogicznej ,,Regionalizm” (wcześniej ukończenie kursu na temat
opracowywania programów nauczania - projektów autorskich i innowacyjnych).
Planuję przeprowadzać zajęcia przepełnione opowiadaniami, wierszykami,
legendami, piosenkami i wycieczkami rozbudzając zainteresowania, które raz
obudzone sprzyjają skupieniu uwagi, powodują dokładniejszą obserwację.
Ponadto wycieczki w moim odczuciu są znakomitymi lekcjami patrzenia i słuchania.
Cenny jest bowiem bezpośredni kontakt, obserwacje i doświadczenia dzieci z
rzeczywistością. Uważam, że dopiero w tedy poczują się cząstką swojego
regionu i będą mogły zdobyte doświadczenia uzupełniać wiedzą teoretyczną.
Wycieczki uczą uważnego spojrzenia, obserwacji, budowania więzi emocjonalnej
z przyrodą i kulturą okolicy, regionu.
PRIORYTETY MOJEGO ROZWOJU ZAWODOWEGO
I. Doskonalenie warsztatu i metod pracy, analizowanie dokumentowanie własnych
działań, a także ocenianie skuteczności i dokonywanie stosownych korekt w
tym działaniu (dokonywanie obiektywnej, rzetelnej samooceny, która pozwala na
wychwycenie błędów, niedociągnięć, a w cfekcie prowadzi do polepszania
jakości pracy i rozwoju osobistego),
II. Uwzględnianie w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz
problemów społecznych i cywilizacyjnych,
III. Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych,
wychowawczych i opiekuńczych (udział w projektach tj.: ,,Szkoła z klasą”,
w kampanii promującej nasz Ośrodek w środowisku lokalnym oraz w przedsięwzięciu
jakim jest mierzenie jakości pracy szkoły),
IV. Wykorzystywanie TI do codziennej swojej pracy,
V. Pogłębianie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz
wybranych zagadnień prawa oświatowego,
VI. Rozwijanie umiejętności tworzenia właściwego klimatu współpracy
z gronem pedagogicznym, wychowankami i rodzicami
Opracowany Plan Rozwoju Zawodowego zawiera zadania wynikające
z 5 Rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2000 roku, w sprawie uzyskiwania
stopni awansu zawodowego (Dz. U. Nr 70, poz. 85) oraz Rozporządzenia MENiS z
dnia 29 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego.
&4 ust.2 pkt1
Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy,
analizowanie i dokumentowanie własnych działań, a także oceniania skuteczności
i dokonywanie stosownych korekt w tym działaniu.
1.Rozszerzę kompetencje w zakresie pracy z dzieckiem upośledzonym, stosowanych
metod, nowych technik.
2. Opracuję i wdrożę program ,,Regionalizm w kształceniu uczniów specjalnej
troski” . Przeprowadzę jego ewaluację.
3. Opracuję indywidualny plan pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo w st.
umiarkowanym.
4. Opracuję wraz z koleżanką program ,,Klubu ekologicznego”, wdrożę go do
codziennej swojej pracy i przeprowadzę jego ewaluację.
5. Zorganizuję zajęcia z zakresu edukacji teatralnej. Wraz z koleżanką
opracuję program koła.
6. Przeprowadzę cykl zajęć w obecności opiekuna.
7. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli lub opiekuna stażu.
8. Wzbogacę ,,biblioteczkę metodyczną” znajdującą się w bibliotece
szkolnej o artykuły i materiały dydaktyczne.
9.Wezmę udział w kursach, warsztatach, szkoleniach doskonaląc wiedzę i umiejętności
z zakresu pracy z dzieckiem specjalnej troski oraz podniosę kompetencje i umiejętności
wychowawcze.
10. Udział w WDN
11.Pogłębię nabyte umiejętności i wiadomości. Podejmę działania zmierzające
do ścisłej współpracy z innymi wychowawcami i nauczycielami oraz
specjalistami placówki.
12. Zgromadzę i będę aktualizować własną bibliotekę metodyczną.
13.Zorganizuję zaplecze samodzielnie przygotowanych trwałych pomocy
dydaktycznych.
14. Opracuję karty pracy dziecka, tablice poglądowe
15. Opracuję plan pracy grupy wychowawczej oraz narzędzia ewaluacyjne do
wybranych zagadnień.
16.W ramach własnych środków finansowych przeprowadzę wraz z drugim
wychowawcą remont pomieszczeń grupy (malowanie, tapetowanie itp.)
17. Dokonam korekty modyfikacji pracy z wychowankami w oparciu o efekty uzyskane
w toku diagnozowania osiągnięć edukacyjnych.
18. Przygotuję przynajmniej 3 scenariusze (wprowadzający, doskonalący i
diagnozujący uzyskane osiągnięcia edukacyjne) z dwóch wybranych przez siebie
lub wskazanych przez opiekuna działów zawartych w planie pracy grupy.
19. Dokonam analizy osiągnięć edukacyjnych, przedstawię propozycję uzupełnienia
ewentualnych braków.
&4 ust.2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego.
1.Opracuję i wdrożę według scenariusza zajęcia niwelujące poziom agresji.
Przy współpracy z psychologiem szkolnym dokonam wyboru programu
terapeutycznego i przeprowadzę cykl zajęć terapeutycznych.
2. Podejmę współpracę z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą.
Podejmę współpracę z instytucjami tj,: Sąd Rodzinny, MOPS, MDK, PCPR oraz z
teatrem A. Mickiewicza w Częstochowie ramach pracy koła teatralnego.
3. Poznam sytuację rodzinną wychowanków i uwzględnię w planie wychowawczym
specyficzne warunki środowiskowe uczniów. Dokonam analizy dokumentacji dotyczącej
sytuacji rodzinnej dziecka. Skorzystam z możliwości kontaktów z pedagogiem,
psychologiem oraz wychowawcami klas.
4. Nawiążę współpracę z rodzicami. Przeprowadzę wywiady w rodzinnych
domach wychowanków. Przeprowadzę rozmowy z pracownikami MOPS i kuratorami.
Przedstawię rodzicom wyniki własnej pracy.
5.Pogłębię wiedzę i umiejętności z zakresu zaspokajania potrzeb wychowanków.
Zapoznam się z publikacjami dotyczącymi rozwoju psycho – fizycznego dziecka
i zastosowania tej wiedzy w praktyce.
6. Rozwiążę problem wychowawczy. Opis i analiza indywidualnego przypadku.
&4 ust.2 pkt 3
Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych
i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz specyfiki placówki.
1.Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych
i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz specyfiki placówki. Będę
pracowała w doraźnych komisjach rady pedagogicznej.
2. Przeprowadzę zajęcia otwarte dla zainteresowanych nauczycieli .
3. W ramach WDN przeprowadzę szkolenie dla rady pedagogicznej lub zespołu
nauczycielskiego .
4. Udział w projekcie ,,Szkoła z klasą” – realizacja przydzielonych zadań
przez szefa zespołu.
5. Wezmę udział w projekcie kampanii promującej nasz ośrodek (np. wraz z
zespołem opracuję ,,Encyklopedię SOSW”
6. Wezmę aktywny udział w mierzeniu jakości pracy szkoły realizując zadania
przydzielone przez kierownika i dyrektora placówki.
7. Zbiorę dokumenty potwierdzające własne działania zgodnie z zaplanowanym
przez siebie sposobem i wytycznymi opiekuna stażu.
&4 ust.2 pkt 4
Umiejętność wykorzystywania w swojej pracy technologii komputerowej i
informacyjnej.
1.Pogłębianie wiedzy i umiejętności. Pozyskam z Internetu informacje dotyczące
awansu zawodowego oraz z zakresu prawa oświatowego. Stworzę bank danych z różnych
dziedzin.
2.Dzielenie się własną wiedzą i umiejętnościami z innymi wychowawcami.
Umieszczę własne artykuły na stronach WWW o tematyce ekologicznej.
3.Doskonalenie umiejętności obsługi komputera. Wykorzystam umiejętności
zdobyte na wcześniejszych szkoleniach i kursach tj.:,,Podstawy obsługi
komputera”, „Internet w dydaktyce” oraz ,Nauczanie ku przyszłości” do
opracowywania materiałów związanych z awansem, opracowywania trwałych pomocy
dydaktycznych, opracowywania kart pracy i narzędzi ewaluacyjnych.
4.Korzystając z komputera opracuję dokumentację realizacji PRZ.
&4 ust.2 pkt 5
Znajomość wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych
problemów oświatowych, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich.
1.Podejmę działania mające na celu aktualizację wiedzy z zakresu pedagogiki
i psychologii .
2. Wezmę udział w kursach, warsztatach, szkoleniach.
3. Poznam najnowsze pozycje wydawnicze z dziedziny oświaty, psychologii i
pedagogiki.
4. Będę dzieliła się spostrzeżeniami i opiniami w formie recenzji.
5. Poznam aktualny poziom rozwoju uczniów z którymi pracuję, uwzględnię w
swojej pracy właściwości okresu rozwoju. Dostosuję wymagania poziomu różnych
ćwiczeń do możliwości uczniów i ich rozwoju oraz sprawności fizycznej.
&4 ust.2 pkt 6
Znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub
postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania placówki.
1. Będę aktualizował wiedzę na temat obowiązującego prawa.
2. Zapoznam się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczących systemu oświaty i
pomocy społecznej.
3. Na podstawie obowiązujących przepisów prawnych dotyczących organizacji
wypoczynku opracuję dokumentację kolonii ekologicznej.
4. Stworzę podręczną biblioteczkę zawierającą zbiór podstawowych aktów
prawnych obowiązujących w placówce.
Pożądane kompetencje osobowościowe
Nie są one w żaden sposób wyartykułowane w wymaganiach kwalifikacyjnych,
jednak doświadczenie pokazuje, że nie wystarczy najlepszy warsztat metodyczny
oraz bogata wiedza. Niezbędne stają się indywidualne umiejętności osobowościowe.
Oddziałujemy na wychowanków także, a może przede wszystkim, własnym przykładem.
1. Umiejętność nawiązywania dobrego kontaktu z wychowankami (empatia)
2. Życzliwość, otwartość w kontaktach interpersonalnych.
3. Umiejętność pracy w zespole.
4. Obowiązkowość, rzetelność w wypełnianiu powierzonych obowiązków.
Inicjatywa własna nauczyciela.
1. Wdrożenie innowacji pedagogicznej ,,Regionalizm w kształceniu uczniów
specjalnej troski”
2. Edukacja teatralna - systematyczna praca w kole teatralnym, organizacja
przedstawień i wyjazdów do teatru.
3. Udział w zadaniach prowadzonych metodą projektu:
- ,,Szkoła z klasą” - realizacja dwóch zadań ,,Moja wielka i mała
ojczyzna”oraz ,,Więcej kultury”
- udział w kampanii promującej SOSW w szerszym środowisk
- udział w mierzeniu jakości pracy szkoły
4. Edukacja ekologiczna –organizacja ,,Klubu ekologów” internacie SOSW.
5. Pozyskiwanie sponsorów celu zgromadzenia funduszy na modernizację
pomieszczeń grupy, organizację wycieczek teatralnych i ekologicznych.
6. Nawiązanie współpracy z Nadleśnictwem Gidle.
PODSUMOWANIE
Prezentowany plan rozwoju zawodowego zawiera wszystkie wymagania wynikające z
obowiązujących rozporządzeń w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli. Jest również zgodny z dokumentami obowiązującymi w naszej
placówce. Wynika z programu rozwoju SOSW oraz jest zgodny z innymi dokumentami
placówki tj: statut SOSW, program wychowawczy SOSW oraz plan dydaktyczno –
wychowawczo - rewalidacyjny SOSW.
Ponieważ staż mój będzie trwał 2 lata i 9 miesięcy nie jestem wstanie
zaplanować wszystkich zadań. Niniejszy plan pokazuje głównie kierunki mojego
rozwoju oraz przykładowe propozycje zadań pozwalających osiągnąć
zamierzony cel. We wstępie zamieściłam główne priorytety mojego rozwoju i
mam nadzieję, że okres stażu pozwoli mi zrealizować zamierzone cele, rozwinąć
swój warsztat pracy, podnieść poziom pracy placówki.
W okresie stażu zamierzam analizować, diagnozować swoje osiągnięcia, mocne
i słabe strony swojej działalności, możliwości i zagrożenia wynikające
np. z niewiedzy czy braku doświadczenia.
Mam nadzieję, że podjęte działania wpłyną na wyciągnięcie
konstruktywnych wniosków na przyszłość.
Doskonalenie i podwyższanie jakości pracy szkoły wiąże się nierozerwalnie
z umiejętnością dokonywania obiektywnej, rzetelnej samooceny, która pozwala
na wychwycenie błędów, niedociągnięć, a w efekcie prowadzi do polepszania
jakości pracy i rozwoju osobistego.
Dlatego też planuję wykorzystywać arkusze samooceny i autoprezentacji, aby
przeanalizować swoje możliwości i osiągnięcia.
Na koniec chciałabym podziękować swojemu opiekunowi stażu, za poświęcony
czas, udzieloną pomoc, cenne wskazówki oraz motywowanie do zapoznania się z
dokumentami oraz publikacjami na temat awansu zawodowego niezwykle pomocnych w
opracowaniu niniejszego dokumentu jakim jest prezentowany PLAN MOJEGO ROZWOJU
ZAWODOWEGO.
"