im. Jana z Jani
w Kościelnej Jani
w Smętowie Gr.
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
nauczyciela mianowanego
realizowany od 3.09.2001 do 31.05.2002
WSTĘP
Reforma oświaty umieściła mnie w grupie nauczycieli kontraktowych, stwarzając szansę awansu i uzyskania statusu nauczyciela mianowanego. Jestem nauczycielem z 3-letnim stażem pracy. W 2001 roku ukończyłam na wydziale matematyki techniki i nauk przyrodniczych Akademii Bydgoskiej matematykę.
Przez cały okres pracy uczniowie brali udział w konkursach matematycznych.
Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela mianowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania opinii jakim jestem nauczycielem i pedagogiem.
Przedstawiony poniżej plan zamierzeń na bieżący rok szkolny, okazja planowego działania i chyba po raz pierwszy szczegółowego dokumentowania tego wszystkiego, co składa się na codzienną pracę nauczyciela.
Myślę też, że niezależnie od decyzji właściwej komisji całoroczna praca według niniejszego planu przyniesie korzyści i mnie-pedagogowi, oraz rodzicom i dzieciom, którzy stali się mimowolnie uczestnikami jego realizacji.
Po zapoznaniu się z Kartą Nauczyciela, Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dn.03.08.2000r w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli, oraz dokumentowania zadań ogólnych szkoły, podstawy programowej, ścieżek edukacyjnych planu rozwoju szkoły, a w szczególności programu wychowawczego Publicznej Szkoły podstawowej im. Jana z Jani w Kościelnej Jani oraz Publicznego gimnazjum w Smętowie Gr., który będę realizować podczas stażu w dniach od 03.09.2001 do 31.05.2002r.
Plan ten został napisany z pomocą opiekuna stażu- p. mgr Alicji Cejrowskiej i uwzględnia moją dotychczasową wiedzę i umiejętności oraz doświadczenie.
Strefa ro- zwoju zawodo-wego
|
Lp.
|
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Dowody realizacji |
1. ORGANIZACYJNA |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. |
Poznanie
procedury awansu zawodowego.
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji wynikających z nich zadań.
Poznawanie prawa oświatowego.
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
Opracowanie rozkładów materiału nauczania.
Opracowanie kryteriów wymagań na poszczególne oceny z przedmiotu.
Gromadzenie własnej biblioteki.
Wykonywanie trwałych do wykorzystywania w dalszej pracy środków dydaktycznych.
Uczestniczenie w pracach zespołu przedmiotowego.
Opieka nad salą matematyczną. |
Analiza
przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa,
rozporządzenia).
Aktywne uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej.
Czytanie ustaw o „Systemie Oświatowym”, Karta Nauczyciela.
Gromadzenie scenariuszy zajęć, notatek, prac, zdjęć.
Skorygowanie rozkładów materiału nauczania do możliwości uczniów.
Uwzględnienie wymagań na poszczególne oceny z własnego przedmiotu.
Prowadzenie własnej biblioteki, aktualizacja własnej biblioteki przedmiotu.
Wzbogacenie bazy pomocy dydaktycznych.
Praca w zespole.
Dbanie o wystrój, przygotowanie pomocy, przygotowanie gazetek. |
VIII
/ IX
2001
okres stażu
okres stażu
na bieżąco
IX / X 2001
IX / X 2001
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Wniosek
o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępowania , plan rozwoju
zawodowego.
Kserokopie opracowanych materiałów.
Notatki w dzienniku stażysty.
Dokumentacja.
Rozkłady materiału.
Kryteria ocen.
Własny księgozbiór.
Sprawdziany, testy, pomoce dydaktyczne, plansze.
Plan spotkań, materiały przygotowane na spotkania.
Dokumentacja fotograficzna. |
2.OSOBISTA
|
1.
2.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Wstępna ocena własnych umiejętności.
Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego u działu w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu
Kontynuacja zaocznych studiów ( o-brona pracy magisterskiej )
Gromadzenie biblioteczki dotyczącej obsługi komputera.
Podejmowanie dodatkowych zadań .
Internetowa publikacja Planu Rozwoju Zawodowego |
Określenie formuły własnej oceny, autorefleksja.
Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia, -szkoleniach, konferencjach metodycznych, -aktywny udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej -obserwacja lekcji otwartych, -hospitacje lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu
Zdobycie tytułu magistra.
Zbieranie literatury
Organizacja Dnia Nauczyciela, „Święta Niepodległości”, Mikołajki”,” Dzień Babci i Dziadka”, „Dzień Matki”. Współudział w organizacji szkolnego konkursu matematycznego |
IX 2001
Na bieżąco
IX 2001
Okres stażu
X 2001 XI 2001 XII 2001 I 2002 V 2002 |
Plan rozwoju zawodowego, podanie o rozpoczęcie stażu.
Notatki, potwierdzony udział, nauczyciele, karty hospitacji.
Dyplom.
Wykaz literatury zgromadzonych pozycji wraz z refleksjami dotyczącymi jej wykorzystania.
Sprawozdanie, scenariusze imprez, zdjęcia z komentarzem.
Adres strony www, zaświadczenie o publikacji. |
3.DYDAKTYCZNA
|
1.
2.
3.
4.
5. |
Udział w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu.
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy dydaktyczno-pedagogicznej.
Badanie wyników nauczania w klasie VI
Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
Praca z uczniem zdolnym. |
Poznawanie nowych metod pracy i technik pracy z uczniami.
Przygotowywanie sprawdzianów, pomocy dydaktycznych, wykorzystanie programów komputerowych do nauczania matematyki.
Przeprowadzenie testu i jego ewaluacja.
Aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły.
Przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych. |
Cały rok
Na bieżąco
V 2002
Na bieżąco
Na bieżąco |
Karty hospitacji, notatki.
Wykaz wykorzystanych programów komputerowych, plansze, modele, dyskietka z sprawdzianami.
Test i opracowana ewaluacja.
Zaświadczenia i świadectwa.
Protokoły konkursów, podziękowania za udziały w konkursach. |
4.OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Zapoznanie się z programem wychowawczym szkoły, określenie zadań własnych, współpraca z samorządem szkolnym.
Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów.
Aktywna realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych.
Uczestniczenie w spotkaniach z ciekawymi ludźmi.
Uczestniczenie w organizacji imprez szkolnych. |
Wykonywanie zadań wynikających z programu wychowawczego szkoły.
Rozmowy indywidualne z uczniami i ich rodzicami, Współpraca z GOPS w Smętowie.
Kontakty z psychologiem szkolnym, pogadanki na temat skutków uzależnień.
Organizacja spotkań z ciekawymi ludźmi – za zgodą wychowawcy.
Przygotowanie imprez szkolnych. |
IX 2001
Na bieżąco
Na bieżąco
Do ustalenia
Do ustalenia |
Plan działań wychowawczych w klasie i szkole.
Wpisy do dziennika lekcyjnego.
Kserokopie stron dziennika lekcyjnego.
Wpisy do dziennika lekcyjnego.
Scenariusze imprez potwierdzone przez dyrekcję. |