Umiejętność kierowania własnym rozwojem jest dla człowieka
miarą jego mądrości i jedną z dróg uniezależnienia się od losu.
Z. Pietrasiński
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA
Plan rozwoju zawodowego Cezarego Tkacza nauczyciela matematyki w Liceum Ogólnokształcącym w Wysokiem Mazowieckiem ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego.
Lp |
Sfera rozwoju zawodowego |
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi |
||
I |
ORGANIZACYJNA
|
1 |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (Rozporządzenie MEN z 3 sierpnia 2000 r.) |
VIII 2000 |
Poprawnie sformu – łowany wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępo – wania, plan rozwoju zawodowego. |
||
2 |
Dokładne poznanie zasad funkcjonowa – nia i organizacji pracy szkoły |
Analiza dokumentacji: statutu, programu rozwoju szkoły, regulaminów wewnątrzszkolnego systemu oceniania itp. |
IX / X 2000
|
|||||
3 |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z niej zadań |
Współpraca z rodzicami, tworzenie i wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania z matematyki, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, praca w komisjach
|
Na bieżąco |
|||||
4 |
Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Kultury oraz organizacjami związanymi oświatą i wychowaniem |
Mobilizacja i aktywna pomoc wychowankom w ich działalności w MOK, organizowanie spotkań z osobami mającymi wpływ na kształtowanie i tworzenie kultury w naszym regionie |
Na bieżąco |
Odpowiednie zaświadczenia |
||||
5 |
Opieka nad pracownią matematyczną |
Dokończenie aranżacji klasy |
2000/01 |
Dokumentacja fotograficzna |
||||
6 |
Organizacja warsztatu pracy
|
Scenariusze zajęć, testy, materiały pomocnicze ( w tym pozyskane z internetu); systematyczne zapoznawanie się z ofertą wydawniczą (kontakt za pomocą poczty elektronicznej)
|
Na bieżąco |
|||||
7 |
Samodzielne rozwijanie wiedzy na temat prawa oświatowego, organizacji pracy placówek oświatowych i reformy oświaty
|
Regularne lektury publikacji Ministerstwa Oświaty w internecie i serwisach edukacyjnych. Ciągłe przypominania zasad BHP właściwych dla mojej pracy
|
Na bieżąco |
Prowadzenie rejestru |
||||
8 |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju |
Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, scenariuszy lekcji, nagrań, zdjęć itp. |
Na bieżąco |
|||||
9 |
Przygotowanie projektu sprawozdania |
Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju |
2003 |
II |
OSOBISTA |
1 |
Wstępna ocena własnych umiejętności |
Skompletowanie i weryfikacja dokumentacji dotyczącej mojej pracy i uświadomienie własnych niedoskonałości. Określenie formuły oceny, autorefleksja |
VIII/IX 2000 |
Określenie rzeczywistej długości poszczególnych etapów stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości |
|||||||||
2 |
Obserwacja i analiza możliwości ucznia |
Ankieta |
Na bieżąco |
Sporządzenie bieżącej dokumentacji (np. w postaci oceny opisowej) |
|||||||||||
3 |
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrz szkolnym i zewnętrznym doskonaleniu |
Aktywny udział w pracach zespołu samokształceniowe –go, uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego |
Na bieżąco |
Protokoły z posiedzeń zespołu samokształcenio – wego oraz odpowiednie zaświadczenia |
|||||||||||
4 |
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji |
Ukończenie kursu doskonalącego moją pracę z wykorzystaniem komputera |
W ciągu stażu |
Odpowiednie zaświadczenie |
|||||||||||
5 |
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej oraz nowości wydawniczych, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań |
Prowadzenie dziennika lektur, udział w sesjach naukowych i metodycznych (również i w tych prowadzonych w Internecie) Udział w internetowych grupach dyskusyjnych, w których biorą udział koledzy matematycy z różnych miast Polski i świata. |
Na Bieżąco
|
Dziennik lektur |
|||||||||||
6 |
Pełnienie dodatkowych funkcji i zadań w szkole |
Wykonywanie zadań egzaminatora OKE z matematyki, praca w komisjach szkolnych |
Kurs w r.szk. 2000/01 na bieżąco
|
zaświadczenia |
|||||||||||
7 |
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja |
Prowadzenie otwartych zajęć, aktywna praca w zespole samokształceniowym, praca przy tworzeniu nowego przedmiotowego systemu oceniania z matematyki, pedagogizacja rodziców
|
Na bieżąco |
Scenariusze zajęć, plany i programy szkoleń, protokoły |
|||||||||||
8 |
Udział w różnych formach kultury
|
zachęcanie i pomoc młodzieży we wspólpracy z MOK, wyjazdy domuzeów, teatrów, kin |
Na bieżąco |
Prowadzenie rejestru |
|||||||||||
9 |
Studiowanie literatury pedagogicznej
|
Korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i pedagogicznej, ciągła lektura prasy , studiowanie publikacji w internecie |
Na bieżaco |
Prowadzenie rejestru |
|||||||||||
10 |
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych
|
Zapoznanie i praca nad nowymi metodami rozwijania umiejętności interpersonalnych zarówno u ucznia jak i nauczyciela |
Na bieżąco |
||||||||||||
11 |
Dalsza droga rozwoju
|
Analiza filmu nagranego podczas lekcji pod kątem zalet i wad własnej pracy. Uwzględnienie sugestii wynikających z ewaluacji dyrekcji, rodziców i uczniów |
Na bieżąco |
Kaseta vhs |
DYDAKTYCZNA
|
1 |
Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli |
Hospitacja wg wcześniej omówionych narzędzi, omówienie wyników |
Przynajmniej 10 lekcji |
Wnioski z hospitacji i obserwacji |
||||||||||
2 |
Analiza, określanie mocnych i słabych stron własnej działalności |
Dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badań, analiz i ewaluacji |
Na bieżąco |
||||||||||||
3 |
Wdrożenie programu nauczania matematyki dostosowanego do standardów wymagań egzaminacyjnych obowiązujących na Nowej Maturze Opracowanie i wdrożenie programu zajęć fakultatywnych z matematyki w kl. IV |
Wdrożenie programu we własnej szkole |
2001/02 |
Program nauczania |
|||||||||||
4 |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej |
Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu, encyklopedii multimedialnych, tworzenie własnych programów edukacyjnych |
Na bieżąco |
||||||||||||
5 |
Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
|
Aktywny udział w formach doskonalenia adekwatnych do moich potrzeb oraz potrzeb szkoły |
Na bieżąco |
Odpowiednie zaświadczenia |
|||||||||||
6 |
Zorganizowanie oraz przygotowanie uczniów do konkursu matematycznego “Kangur” |
Praca z grupą uczniów uzdolnionych matematycznie
|
Na bieżąco |
Odpowiednie zaświadczenia, Dyplomy uczniów |
|||||||||||
7 |
Innowacje pedagogiczne
|
Wykorzystanie technologii komputerowej i internetu w pracy z uczniami |
Na bieżąco |
||||||||||||
8 |
Nabycie umiejętności efektywniejszej pracy z uczniami
|
Odpowiedni kurs, współpraca z poradnią pedagogiczno – opiekuńczą
|
W przeciągu stażu |
zaświadczenie |
|||||||||||
9 |
Kształcenie umiejętności pracy z uczniem trudnym |
Dostosowanie programu nauczania, udział w odpowiednich szkoleniach |
W przeciągu stażu |
||||||||||||
10 |
Analiza własnej działalności
|
Ocena skuteczności własnych metod i narzędzi ped.
|
Koniec stażu |
||||||||||||
|
|||||||||||||||
IV |
WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZA |
1 |
Zapoznanie z planem wychowawczym szkoły i określenie zadań wychowawcy |
Udział w komisji konstruującej nowy program wychowawczy szkoły |
2000/01 |
||||||||||
2 |
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków |
Ankietowanie uczniów i rodziców |
2000 |
Zapis wniosków |
|||||||||||
3 |
Sporządzenie planu pracy wychowawcy i programu spotkań z rodzicami |
Prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców, dokumentowanie działań |
Na bieżąco |
Plan wychowawczy, sprawozdania z zebrań |
|||||||||||
4 |
Pogłębianie wiedzy w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów |
Lektura odpowiednich publikacji, wykorzystanie Internetu |
Na bieżąco |
Dziennik lektur |
|||||||||||
5 |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych |
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kontakty z pedagogiem szk., programy profilaktyczne. |
Na bieżąco |
Odpowiednie zaświadczenia |
|||||||||||
|
|
6 |
Udział wraz z uczniami w róznych formach kulturalnych |
Wieczorki, biwaki wycieczki ( w tym po własnym regionie) |
Zgodnie z harmonogramem |
Prowadzenie rejestru, zdjęcia |
|||||||||
7 |
Edukacja samorządowa i europejska |
Spotkania z przedstawicielami struktur samorządowych, przygotowanie do świadomego uczestnictwa w referendum akcesyjnym |
W przeciągu całego stażu |
Odpowiednie zaświadczenia |
|||||||||||
8 |
Prezentacja klasy poza własnym środowiskiem |
Udział w olimpiadach i konkursach, przygotowanie przedstawień w MOK |
W przeciągu całego stażu |
Zaświadczenie dyrektora MOK |