Plany rozwoju zawodowego

Umiejętność kierowania własnym rozwojem jest dla człowieka

miarą jego mądrości i jedną z dróg uniezależnienia się od losu.

Z. Pietrasiński

 

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA

 

 

Plan rozwoju zawodowego Cezarego Tkacza nauczyciela matematyki w Liceum Ogólnokształcącym w Wysokiem Mazowieckiem ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego.

Lp

Sfera rozwoju

zawodowego

Lp.

Zadania

Formy realizacji

Termin

Dowody realizacji,

wskazówki, uwagi

 

 

I

 

 

ORGANIZACYJNA

 

 

 

1

Poznanie procedury awansu zawodowego

Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (Rozporządzenie MEN

z 3 sierpnia 2000 r.)

 

 

VIII 2000

Poprawnie sformu –

łowany wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępo –

wania, plan rozwoju zawodowego.

 

 

2

Dokładne poznanie zasad funkcjonowa –

nia i organizacji pracy szkoły

Analiza dokumentacji: statutu, programu rozwoju szkoły, regulaminów wewnątrzszkolnego systemu oceniania itp.

 

IX / X

2000

 

 

 

 

 

3

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z niej zadań

Współpraca z rodzicami, tworzenie i wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania z matematyki, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, praca w komisjach

 

 

 

 

Na

bieżąco

 

 

 

4

Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Kultury oraz organizacjami związanymi oświatą i wychowaniem

Mobilizacja i aktywna pomoc wychowankom w ich działalności w MOK, organizowanie spotkań z osobami mającymi wpływ na kształtowanie i tworzenie kultury w naszym regionie

 

Na bieżąco

Odpowiednie zaświadczenia

 

5

 

Opieka nad pracownią matematyczną

 

Dokończenie aranżacji klasy

 

2000/01

 

Dokumentacja

fotograficzna

6

Organizacja warsztatu pracy

 

Scenariusze zajęć, testy, materiały pomocnicze

( w tym pozyskane z internetu);

systematyczne zapoznawanie się z ofertą wydawniczą (kontakt za pomocą poczty elektronicznej)

 

 

 

Na bieżąco

7

Samodzielne rozwijanie wiedzy na temat prawa oświatowego, organizacji pracy placówek oświatowych i reformy oświaty

 

Regularne lektury publikacji Ministerstwa Oświaty w internecie i serwisach edukacyjnych.

Ciągłe przypominania zasad BHP właściwych dla mojej pracy

 

 

Na bieżąco

 

 

 

Prowadzenie rejestru

8

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju

Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, scenariuszy lekcji, nagrań, zdjęć itp.

Na

bieżąco

 

9

Przygotowanie projektu sprawozdania

Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju

 

2003

 

 

II

OSOBISTA

1

Wstępna ocena własnych umiejętności

Skompletowanie i weryfikacja dokumentacji dotyczącej mojej pracy i uświadomienie własnych niedoskonałości. Określenie formuły oceny, autorefleksja

VIII/IX

2000

Określenie rzeczywistej długości poszczególnych etapów stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości

2

Obserwacja i analiza możliwości ucznia

 

 

Ankieta

Na

bieżąco

Sporządzenie bieżącej dokumentacji (np. w postaci oceny opisowej)

3

Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrz szkolnym i zewnętrznym doskonaleniu

Aktywny udział w pracach zespołu samokształceniowe –go, uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego

 

 

Na bieżąco

Protokoły z posiedzeń zespołu samokształcenio –

wego oraz odpowiednie zaświadczenia

4

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji

Ukończenie kursu doskonalącego moją pracę z wykorzystaniem komputera

W ciągu stażu

Odpowiednie zaświadczenie

5

Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej oraz nowości wydawniczych, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań

Prowadzenie dziennika lektur, udział w sesjach naukowych i metodycznych

(również i w tych prowadzonych w Internecie)

Udział w internetowych grupach dyskusyjnych, w których biorą udział koledzy matematycy z różnych miast Polski i świata.

Na

Bieżąco

 

 

 

 

Dziennik lektur

6

Pełnienie dodatkowych funkcji i zadań w szkole

Wykonywanie zadań egzaminatora OKE z matematyki,

praca w komisjach szkolnych

Kurs w r.szk.

2000/01

na bieżąco

 

zaświadczenia

7

Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja

Prowadzenie otwartych zajęć, aktywna praca w zespole samokształceniowym, praca przy tworzeniu nowego przedmiotowego systemu oceniania z matematyki, pedagogizacja rodziców

 

 

 

 

Na bieżąco

Scenariusze zajęć, plany i programy szkoleń, protokoły

8

 

 

 

Udział w różnych formach kultury

 

 

zachęcanie i pomoc młodzieży we wspólpracy z MOK, wyjazdy domuzeów, teatrów, kin

 

 

 

Na bieżąco

Prowadzenie rejestru

9

 

Studiowanie literatury pedagogicznej

 

 

 

Korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i pedagogicznej, ciągła lektura prasy , studiowanie publikacji w internecie

 

Na bieżaco

Prowadzenie rejestru

10

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych

 

Zapoznanie i praca nad nowymi metodami rozwijania umiejętności interpersonalnych zarówno u ucznia jak i nauczyciela

 

Na bieżąco

11

 

Dalsza droga rozwoju

 

Analiza filmu nagranego podczas lekcji pod kątem zalet i wad własnej pracy.

Uwzględnienie sugestii wynikających z ewaluacji dyrekcji, rodziców i uczniów

 

 

Na bieżąco

Kaseta vhs



 

DYDAKTYCZNA

 

 

 

 

 

 

1

 

Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli

 

Hospitacja wg wcześniej omówionych narzędzi, omówienie wyników

 

Przynajmniej 10 lekcji

 

Wnioski z hospitacji i obserwacji

2

Analiza, określanie mocnych i słabych stron własnej działalności

Dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badań, analiz i ewaluacji

Na bieżąco

3

Wdrożenie programu nauczania matematyki dostosowanego do standardów wymagań egzaminacyjnych obowiązujących na Nowej Maturze

Opracowanie i wdrożenie programu zajęć fakultatywnych z matematyki w kl. IV

Wdrożenie programu we własnej szkole

2001/02

Program nauczania

4

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej

Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu, encyklopedii multimedialnych, tworzenie własnych programów edukacyjnych

Na bieżąco

5

Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej

 

Aktywny udział w formach doskonalenia adekwatnych do moich potrzeb oraz potrzeb szkoły

Na

bieżąco

Odpowiednie zaświadczenia

6

Zorganizowanie oraz przygotowanie uczniów do konkursu matematycznego “Kangur”

Praca z grupą uczniów uzdolnionych matematycznie

 

Na bieżąco

Odpowiednie zaświadczenia,

Dyplomy uczniów

7

Innowacje pedagogiczne

 

Wykorzystanie technologii komputerowej i internetu w pracy z uczniami

Na bieżąco

8

Nabycie umiejętności efektywniejszej pracy z uczniami

 

 

Odpowiedni kurs, współpraca z poradnią pedagogiczno – opiekuńczą

 

 

W przeciągu stażu

zaświadczenie

9

Kształcenie umiejętności pracy z uczniem trudnym

Dostosowanie programu nauczania, udział w odpowiednich szkoleniach

W przeciągu stażu

10

Analiza własnej działalności

 

Ocena skuteczności własnych metod i narzędzi ped.

 

Koniec stażu

 

 

 

 

IV

WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZA

1

 

Zapoznanie z planem wychowawczym szkoły i określenie zadań wychowawcy

Udział w komisji konstruującej nowy program wychowawczy szkoły

2000/01

2

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków

Ankietowanie uczniów i rodziców

2000

Zapis wniosków

3

Sporządzenie planu pracy wychowawcy i programu spotkań z rodzicami

Prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców, dokumentowanie działań

Na bieżąco

Plan wychowawczy, sprawozdania z zebrań

4

Pogłębianie wiedzy w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów

Lektura odpowiednich publikacji, wykorzystanie Internetu

Na bieżąco

Dziennik lektur

5

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kontakty z pedagogiem szk., programy profilaktyczne.

Na bieżąco

Odpowiednie zaświadczenia

 

 

 

 

 

6

Udział wraz z uczniami w róznych formach kulturalnych

 

Wieczorki, biwaki wycieczki ( w tym po własnym regionie)

Zgodnie z harmonogramem

Prowadzenie rejestru, zdjęcia

7

Edukacja samorządowa i europejska

Spotkania z przedstawicielami struktur samorządowych, przygotowanie do świadomego uczestnictwa w referendum akcesyjnym

W przeciągu całego stażu

Odpowiednie zaświadczenia

8

Prezentacja klasy poza własnym środowiskiem

Udział w olimpiadach i konkursach, przygotowanie przedstawień w MOK

W przeciągu całego stażu

Zaświadczenie dyrektora MOK

"