Plany rozwoju zawodowego

PLAN_MATEMATYKA

"Plan rozwoju zawodowego nauczyciela matematyki w szkole podstawowej ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego.

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO STAŻ NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Stażysta mgr Jolanta Proszowska Miejsce odbywania stażu: Szkoła Podstawowa Nr 6 w Bytomiu 

Terminarz

Lp. Działanie Termin planowany Termin przyjęcia/ zatwierdzenia Sprawdził/ zatwierdził Uwagi
1. Rozpoczęcie stażu 1 września 2002      
2. Przedstawienie i zatwierdzenie Planu Rozwoju Zawodowego 30 września 2002      
3. Zakończenie stażu 31 maja 2005      
4. Sprawozdanie z realizacji założeń planu maj 2005      
5. Ocena dorobku zawodowego za okres stażu maj – czerwiec 2005      
6. Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego czerwiec – sierpień 2005      
Cele: · Podniesienie efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych · Zdobycie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego Plan rozwoju zawodowego opracowałam na podstawie wymagań kwalifikacyjnych zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczyciela.
§ 5 ust. 2 pkt.1 Opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin realizacji Uwagi
1. Poznam procedury awansu zawodowego. · przeanalizuję przepisy prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego (rozp. MEN) · złożony wniosek o rozpoczęcie stażu. IX-X 2002  
· wezmę udział w warsztatach ‘Awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego’ · zaświadczenie o ukończeniu warsztatów. IX-XI 2002  
2. Ukończę warsztaty o tematyce ‘Gry dydaktyczne na lekcji matematyki’ · wezmę udział w warsztatach · zaświadczenie o ukończeniu warsztatów. rok szkolny 2002 / 2003  
3. Wezmę udział w warsztatach na temat ‘Niekonwencjonalne środki dydaktyczne’ · wezmę udział w warsztatach · zaświadczenie o ukończeniu warsztatów. rok szkolny 2002 / 2003  
4. Ukończę warsztaty na temat ‘Prace długoterminowe ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum’ · wezmę udział w warsztatach · zaświadczenie o ukończeniu warsztatów. rok szkolny 2002 / 2003  
5. Zaliczę warsztaty ‘Ćwiczenia wyrabiające myślenie twórcze u uczniów’ · wezmę udział w warsztatach · zaświadczenie o ukończeniu warsztatów. rok szkolny 2002 / 2003  
6. Wezmę udział w warsztatach na temat ‘Jak uczyć szybciej i skuteczniej’ · wezmę udział w warsztatach · zaświadczenie o ukończeniu warsztatów. XI 2002  
7. Ukończę warsztaty (zaliczę szkolenie lub konferencję) na temat dysleksji · wezmę udział w warsztatach (szkoleniu, konferencji) · zaświadczenie o ukończeniu warsztatów (uczestnictwie w szkoleniu lub konferencji) lata szkolne 2002–2005  
8. Ukończę warsztaty (zaliczę szkolenie lub konferencję) na temat ‘Sekty i inne grupy destrukcyjne’ · wezmę udział w warsztatach (szkoleniu, konferencji) · zaświadczenie o ukończeniu warsztatów (uczestnictwie w szkoleniu lub konferencji) lata szkolne 2002–2005  
9. Wezmę udział w szkoleniu Rady Pedagogicznej i szkoleniach w ramach WDN · wezmę udział w szkoleniach · potwierdzenie dyrektora szkoły lata szkolne 2002–2005  

§ 5 ust. 2 pkt.2 Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły.
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin Realizacji Uwagi
1. Przeprowadzę konferencję (lub warsztaty) na temat ‘Niekonwencjonalne metody nauczania i środki dydaktyczne w szkole podstawowej’ · przygotuję scenariusz konferencji (warsztatów) · przygotuję pomoce i środki dydaktyczne do nauki różnych przedmiotów · przeprowadzę warsztaty (konferencję) · promocja własnego dorobku · lista uczestników · nowe pomoce naukowe do pracowni II semestr roku szkolnego 2002/2003 lub rok szkolny 2003/2004  
2. Przeprowadzę konferencję podsumowującą wyniki sprawdzianów klas szóstych · przeanalizuję dostępne materiały · opracuję wyniki dla poszczególnych oddziałów klasowych · opracuję wnioski do dalszej pracy · materiały szkoleniowe z opracowanymi wynikami i wnioskami · listy uczestników VI 2003 VI 2004 VI 2005  
3. Przeprowadzę warsztaty na temat ‘Origami – sztuka składania papieru’ · przestudiuję dostępną literaturę · przygotuję podstawowe formy origami · poprowadzę warsztaty · wzrost aktywności twórczej wśród nauczycieli · nowe pomoce naukowe · promocja własnego dorobku · lista uczestników rok szkolny 2002/2003  
4. Przeprowadzę warsztaty na temat ‘Matematyka nitką malowana’ · przygotuję podstawowe formy haftu · opracuję ciekawe wzory haftów · przeprowadzę warsztaty · wzrost aktywności twórczej wśród nauczycieli · nowe pomoce naukowe · promocja własnego dorobku · lista uczestników rok szkolny 2003/2004  
5. Będę brała aktywny udział w pracach zespołu samokształceniowego matematyczno-przyrodniczego · podzielę się swoim doświadczeniem w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej · udostępnię swój warsztat pracy · usprawnienie komunikacji interpersonalnej · satysfakcja z możliwości dzielenia się swoim dorobkiem i doświadczeniem lata szkolne 2002–2005  

§ 5 ust. 2 pkt.3a Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin Realizacji Uwagi
1. Poprowadzę w szkole zajęcia taneczno-umuzykalniające dla uczennic klasy 5a · znajdę utwory muzyczne nadające się do tańca · będę ćwiczyła odpowiednie poruszanie się w tańcu · opracuję kroki do tańca · poprowadzę 1 godzinę zajęć w tygodniu (minimum 28 godzin rocznie) · ładne poruszanie się uczennic w takt muzyki · opanowanie co najmniej 2 tańców w ciągu roku szkolnego · przynajmniej 1 występ uczennic na akademii szkolnej lata szkolne 2002-2004  
2. Opanuję obsługę programu komputerowego do pisania świadectw szkolnych i przeszkolę pod tym kątem zainteresowanych nauczycieli · przestudiuję dostępną dokumentację · zainteresuję programem nauczycieli pracujących w szkole i nauczę obsługi programu · napisane i wydrukowane świadectwa uczniów · lista przeszkolonych osób II semestr roku szkolnego 2002/2003  
3. Nawiążę współpracę z nauczycielami innych przedmiotów i zorganizuję czteroetapowy konkurs wiedzy ogólnej ‘Omnibus szkolny’ · zachęcę nauczycieli przyrody, historii i języka polskiego do zorganizowania konkursu w formie podobnej do sprawdzianu w klasie 6 · opracuję z ich pomocą 4 testy na 3 różnych poziomach (12 testów) · zorganizuję 4 etapy ‘Omnibusa szkolnego’ · zorganizuję uroczyste wręczenie pucharów i dyplomów dla najlepszych · wybranie i uhonorowanie pucharami:
’Omnibusa szkoły’,
’Omnibusa klasy 4’, ’Omnibusa klasy 5’, ’Omnibusa klasy 6’
lata szkolne 2002-2005  

§ 5 ust. 2 pkt.3b Opracowanie, co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą i opublikowanie ich, wygłoszenie lub popularyzację w innej formie.
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin Realizacji Uwagi
1. Opublikuję w Polskim Portalu Edukacyjnym „Plan rozwoju zawodowego”. · przygotuję plan rozwoju zawodowego · opublikuję plan w internecie · publikacja internetowa I semestr roku szkolnego 2002/2003  
2. Utworzę w internecie własną witrynę internetową. · opracuję witrynę WWW. · umieszczę strony w internecie. · prywatna witryna w internecie. rok szkolny 2002/2003  
3. Opublikuję w Polskim Portalu Edukacyjnym niekonwencjonalne pomoce naukowe do nauki matematyki, historii i języka polskiego · opracuję pomoce dydaktyczne wraz z instrukcją ich użycia · opublikuję pracę w Internecie · publikacja · zdobycie doświadczenia związanego z publikowaniem swojego dorobku zawodowego rok szkolny 2003/2004  
§ 5 ust. 2 pkt.3c Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym.
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin Realizacji Uwagi
1. Przeprowadzę lekcje otwarte dla nauczycieli stażystów i kontraktowych oraz praktykantów szkół średnich lub uczelni · przygotuję scenariusze lekcji · zaproszę zainteresowane osoby · doskonalenie komunikacji interpersonalnej · wzbogacanie własnych doświadczeń · scenariusze lekcji lata szkolne 2002–2005  
2. Będę opiekowała się nauczycielem kontraktowym i służyła mu pomocą · będę pełniła funkcję opiekuna stażu · poprowadzę dla stażysty zajęcia otwarte oraz shospituję go co najmniej 2 razy w roku szkolnym · udostępnię mój warsztat pracy · podzielę się moimi doświadczeniami · będę służyła radą i pomocą młodemu nauczycielowi · wzbogacanie doświadczeń w dzieleniu się swoimi osiągnięciami · doskonalenie komunikacji interpersonalnej lata szkolne 2002–2004  

§ 5 ust. 2 pkt.3d Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich.
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin Realizacji Uwagi
1. Będę brała udział w spotkaniach i konferencjach organizowanych przez NSZZ Solidarność · będę pełniła funkcję pełnomocnika NSZZ Solidarność przy SP6 · będę łącznikiem w sprawach służbowych między szkołą a związkiem zawodowym · harmonijna współpraca szkoły i NSZZ Solidarność · satysfakcja lata szkolne 2002–2005  
2. Nawiążę kontakt z gazetą ‘Życie Bytomskie’ · zainteresuję gazetę działalnością szkoły · artykuł o szkole i jej działaniach lata szkolne 2002–2005  
3. Nawiążę współpracę z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną · zorganizuję we współpracy z pedagogiem szkolnym szkolenie dla dzieci i ich rodziców · zadowolenie ze skuteczności i efektywności zastosowanych działań wychowawczych lata szkolne 2002–2005  
4. Nawiążę współpracę z: Domem Dziecka, Domem Starców lub przedszkolem (przynajmniej 1 instytucja) · zorganizuję ‘Koncert piosenki dziecięcej na powitanie wiosny’ w szkole i zaprzyjaźnionej instytucji · promocja szkoły na terenie miasta rok szkolny 2002/2003  
5. Nawiążę współpracę z pobliskimi szkołami (co najmniej jedna) · zorganizuję wspólny konkurs matematyczny · opracuję pytania konkursowe · ocenię (we współpracy) prace konkursowe · zorganizuję nagrody · rozszerzenie współpracy z innymi instytucjami · promocja szkoły na zewnątrz · satysfakcja I 2003  
6. Nawiążę współpracę z Centrum Pomocy Osobom Uzależnionym od alkoholu i ich rodzinom · zorganizuję we współpracy z pedagogiem szkolnym spotkanie w ośrodku uczniom klas szóstych · zorganizuję szkolenie dla rodziców z pracownikiem centrum · zacieśnianie współpracy z innymi instytucjami rok szkolny 2003/2004  
§ 5 ust 2 pkt.3e Wykonywanie zadań egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, podręczników, środków dydaktycznych, programów wychowania przedszkolnego, w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej.
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin Realizacji Uwagi
1. Będę uczestniczyła w pracach komisji egzaminacyjnej OKE oraz poprawiała sprawdziany uczniów klas szóstych · będę uczestniczyła w spotkaniach i stosowała się do zaleceń OKE · poprawię przekazane mi prace · wykonam niezbędne czynności zlecone mi przez OKE · zaświadczenie z OKE · satysfakcja i zadowolenie z dobrze wykonanego zadania · wzbogacenie doświadczeń w pracy zespołowej lata szkolne 2002–2005  
§ 5 ust. 2 pkt.3h Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowanie w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin Realizacji Uwagi
1. Przeprowadzę szkolną edycję konkursu ‘Kangur matematyczny’ · nawiążę współpracę z metodykiem matematyki · nagłośnię konkurs w szkole · zgłoszę szkołę do konkursu · przeprowadzę konkurs w szkole · wyślę prace do organizatora · lista uczestników konkursu wraz ze zdobytymi przez uczniów punktami corocznie w marcu w latach 2003–2005  
2. Wezmę aktywny udział w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym „Pikomat” · rozdam zadania konkursowe · samodzielnie sprawdzę prace konkursowe z I, II i ewentualnie III etapu · prace konkursowe uczniów lata szkolne 2002–2005  
3. Zorganizuję konkurs matematyczny ‘Czy jesteś spostrzegawczy’ dla klas 4-6 · opracuję pytania konkursowe na trzech poziomach trudności · zorganizuję konkurs · sprawdzę prace uczniów · opublikuję wyniki · lista uczestników wraz z wynikami · dyplomy dla najlepszych rok szkolny 2002/2003  
4. Zorganizuję we współpracy z innym nauczycielem przedstawienie teatralne ‘Kopciuszek’ · opracuję scenariusz bajki · zrealizuję przedstawienie · wystawię przedstawienie w szkole i zaprzyjaźnionych placówkach · nabycie nowych doświadczeń · promocja dorobku · rozszerzenie współpracy z innymi instytucjami rok szkolny 2003–2004  
5. Wezmę udział w pracach komisji socjalnej mojej szkoły · wykonam potrzebne obliczenia wg potrzeb · zdobędę akceptację NSZZ Solidarność dla działań komisji · bezproblemowe działanie komisji socjalnej lata szkolne 2002–2005  
§ 5 ust.4 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Lp. Zadania Formy Realizacji Spodziewane Efekty Termin Realizacji Uwagi
1. Rozpoznam i rozwiążę dwa problemy edukacyjne lub wychowawcze · zbiorę niezbędną dokumentację · zanalizuję 2 przypadki edukacyjne lub wychowawcze · opiszę wybrane przypadki uwzględniając zebrane dokumenty i przeprowadzoną analizę · opis i analiza dwóch przypadków edukacyjnych lub wychowawczych lata szkolne 2002–2005  
"