PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO

BOŻENY  STOKŁOSY -nauczycielki matematyki w  SZKOLE  PODSTAWOWEJ  NR 10  w  BIELAWIE

ubiegającej się o  stopień nauczyciela dyplomowanego. Czas trwania stażu -9

OBSZARY DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ:

I – OBSZAR ORGANIZACYJNY

Lp

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

1.

Poznanie     procedury awansu            zawodowego

1.Analiza przepisów prawa oświatowego

   w sprawie uzyskiwania stopni awansu

   zawodowego.

2.Udział w warsztatach metodycznych „Ja

  i mój staż”.

3.Analiza artykułów w czasopismach  .

IX

X

IX, X

Dyrektor,

Ośrodek edukacyjny

„Pareto”

Karta Nauczyciela

Rozporządzenie

MEN z 3.08.2000

Wkładki w „Głosie

Nauczycielskim”

„Gazeta Szkolna”

Własny Plan Rozwoju

Zawodowego

2.

Uczestniczenie

w pracach organów szkoły  oraz zespołów

zadaniowych związanych

z realizacją podstawowych funkcji szkoły.

1.Aktywne uczestniczenie w pracach

   Rady Pedagogicznej.

2.Udział w pracy zespołu przygotowujące-

   go regulamin nagród i dodatków

   motywacyjnych.

3.Pełnienie funkcji opiekuna

   grupy wiekowej klas czwartych oraz

   przygotowanie planu pracy

   wychowawczej grupy wiekowej.

4.Współudział w założeniu zespołu

   samokształceniowego nauczycieli

   matematyki.

Według planu

pracy

szkoły

Okres stażu

I

Dyrektor

Nauczyciele

Wychowawcy

klas czwartych

Nauczyciele matematyki

Literatura metodyczna

Przepisy prawne

Program „Nowa

Szkoła”

Poradniki metodyczne

Notatki

Poświadczenie dyrektora

Sprawozdanie
z realizacji
planu.

Plan pracy

zespołu

 

 

 

 

 

 

 

Lp

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

2

c.d

 

5.Opracowanie planu pracy zespołu

   samokształceniowego.

6.Aktywne uczestniczenie w spotkaniach

   zespołu samokształceniowego.

7.Udział w pracach zespołu

   organizującego Międzyszkolny Konkurs

   Matematyczny.

I

Raz w miesiącu

IV

Nauczyciele

matematyki

           „

           „

Poradniki metodyczne

Czasopisma metodyczne,
zbiory zadań

Plan pracy

Notatki

Sprawozdanie

z konkursu

3.

Aktywna współpraca ze

strukturami

samorządowymi,

innymi organizacjami.

1.Nawiązanie współpracy z poradnią

   psychologiczno-pedagogiczną.

2.Nawiązanie współpracy

 z Towarzystwem Przyjaciół Bielawy,
 zaproszenie na spotkanie z uczniami
 przedstawiciela TPB.

XI


Okres
stażu

Pracownicy poradni

Członkowie Towarzystwa

Literatura pedagogiczna
i psychologiczna

Notatki

Notatki

4.

Dokumentowanie

Realizacji Planu Rozwoju

Zawodowego.

1.Gromadzenie scenariuszy zajęć, notatek,

   prac , zdjęć itp.

Cały okres stażu

Nauczyciele

 

Scenariusze

Notatki

Opisy

Zaświadczenia

5.

Opracowanie projektu sprawoz- dania z realizacji  Planu Rozwoju Zawodowego.

1.Analiza dokumentów.

2.Konsultacje z doradcą , dyrektorem.

3.Autorefleksja.

4.Opis realizacji planu.

IV

IV

V

Dyrektor

Zebrana dokumentacja

Projekt sprawozdania

6.

Opis i analiza  przypadków rozpoznawania

i rozwiązywania

problemów edukacyjnych,

wychowawczych.

1.Problem akceptacji w klasie IV B nowej 

   uczennicy.

2.Agresywne i niekoleżeńskie zachowanie

  uczniów kl.IVB.

IX-XI

Cały

okres

stażu

Uczniowie

Rodzice

Pedagog

Program „Spójrz inaczej”

Literatura

   

Ankieta

Referat

Opis problemu
oraz sposobu rozwiązywania

II- OBSZAR OSOBISTY

Lp.

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

1.

Określenie własnych potrzeb w zakresie doskonalenia

1.Analiza własnych możliwości i planów.

2.Wysłanie zgłoszeń do DODN oraz
    innych ośrodków szkoleniowych.

IX,X

DODN

Materiały przesła -ne przez DODN (inne ośrodki)

Notatki

2.

Samodzielne pogłębianie wiedzy                   i umiejętności

zawodowych.

1.Studiowanie czasopism i literatury

   fachowej.

2.Studiowanie poradników metodycznych.

3. Studiowanie materiałów wydanych

  w ramach ogólnopolskich programów

  edukacyjnych

4 .Korzystanie z filmów „Matematyka

   2000”  i programów telewizyjnych.

5.Korzystanie z programów

   multimedialnych.

6.Przeglądanie stron internetowych.

Cały okres stażu

Od II

semestru

Cały rok

Bibliotekarka

Opiekun pracowni internetowej

           „

           

Czasopisma

Poradniki metodyczne

Program „Nowa Szkoła”

Kasety wideo

Programy multimedialne

Zeszyt lektur

Notatki

Scenariusze

Adresy internetowe

Wydruki komputerowe

3.

Poszerzanie wiedzy   i umiejętności zawodowych

w procesie  aktywnego udziału

w wewnątrzszkolnym                       i „zewnętrznym”

doskonaleniu

1.Aktywny udział w szkoleniowych

   Radach Pedagogicznych.

2.Przygotowanie materiałów 

   i przeprowadzenie szkolenia Rady

   Pedagogicznej na temat „Wykorzystanie

   pracowni komputerowej na zajęciach

   edukacyjnych.”

3.Obserwacja „lekcji otwartych”.

4.Uczestnictwo w pracach zespołu

   samokształceniowego.

5.Udział w konferencjach metodycznych.

6.Udział w innych formach doskonalenia

   zawodowego

Według

planu

V

Okres

stażu

Od  I

Według

rozkładu

spotkań

Dyrektor

Nauczyciele

Opiekun
pracowni
komputerowej

Nauczyciele

Doradca metodyczny

DODN

Podręcznik 

„Podstawy informatyki”

Poradniki metodyczne

Notatki

Referat

Notatki

 Notatki

Zaświadczenia

o ukończeniu

form doskonalenia

Lp.

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

4

Pogłębianie wiedzy z zakresu psychologii,

pedagogiki                     i dydaktyki.

1.Udział w konferencjach metodycznych.

2.Lektura czasopism i podręczników

   specjalistycznych.

3.Pogłębianie wiedzy na różnych formach

   doskonalenia.

Cały okres

stażu

Doradca metodyczny

Bibliotekarka

DODN

Literatura

Czasopisma

Notatki

Zaświadczenia

Dziennik lektur

5.

Pełnienie dodatkowych funkcji

w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań.

1.Pełnienie funkcji opiekuna stażu.

2.Pełnienie funkcji opiekuna grupy

   wiekowej.

3.Praca w zespole opracowującym

   regulamin nagród i dodatków

   motywacyjnych.

4.Prowadzenie szkoleniowej Rady

   Pedagogicznej.

5.Ustalenie planu pracy wychowawczej

   grupy wiekowej.

6.Przygotowanie i przeprowadzenie

   Międzyszkolnego Konkursu

   Matematycznego.

7.Przeprowadzenie w szkole konkursów

   matematycznych „Alfik”, „Mat”

   i „Kangur”.

8.Przygotowanie apelu podsumowującego

   I semestr w grupie klas czwartych.

9.Przygotowanie i przeprowadzenie

  wewnętrznego badania kompetencji.

10.Przygotowanie wieczoru poezji dla

     uczniów klas czwartych.

Okres

stażu

IX

V

IX

IV

XI, I, III

II

V

XII

Dyrektor

Nauczyciele

Dyrektor , nauczyciele 

Nauczyciel informatyki

Wychowawcy klas czwartych

Nauczyciele matematyki

Nauczyciele matematyki

Uczniowie ,

nauczyciele

Nauczyciele zajęć edukacyjnych

Uczniowie

Przepisy prawa oświatowego

Przepisy prawne

Program

„Nowa Szkoła”

Zbiory zadań

Wyniki klasyfikacji

Wiersze i nagrania

kolęd

Dokumentacja opiekuna stażu

Poświadczenie dyrektora

Referat

Plan pracy,

Kalendarz imprez

Sprawozdanie z konkursów

        „

Scenariusz

apelu

Test kompetencji

Scenariusz spotkania

Lp.

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

6.

Dzielenie się swoją wiedzą                       i doświadczeniami

z innymi pracownikami szkoły.

1.Prowadzenie lekcji otwartych .

2.Pełnienie funkcji opiekuna

    stażu:

   a/ udzielanie wskazówek   dotyczących

       prowadzenia zajęć,

   b/ pomoc  w opracowaniu Planu

      Rozwoju Zawodowego i in.

3.Powielanie artykułów , drukowanie  

   informacji z internetu.

4.Wspólne przygotowanie ankiet, pomocy

   naukowych.

5.Opracowanie testu do

   wewnątrzszkolnego oceniania.

6.Przygotowanie materiałów do pracy

   zespołu samokształceniowego.

7.Przygotowanie materiałów na

  szkoleniową Radę Pedagogiczną

Raz w miesiącu

Cały okres
stażu

Okres
stażu

V

I

V

Uczniowie

Dyrektor

Opiekun pracowni

Internetowej

Nauczyciele

Nauczyciele

Nauczyciele matematyki

Nauczyciel

informatyki

Poradniki metodyczne

Strony internetowe

Czasopisma metodyczne

Poradniki , zbiory
zadań

Czasopisma

Literatura pomocnicza

Scenariusze zajęć

Dokumentacja opiekuna stażu

Wydruki komputerowe

Wzory ankiet,

Opis pomocy

naukowych

Wzór testu

Plan pracy zespołu

Referat

7.

Bieżące ocenianie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego

1.Samoocena

2.Autorefleksja.

3.Formułowanie wniosków do dalszej

   pracy.

Co 2 miesiące

Dyrektor

Uczniowie

Literatura

Ankiety

Wzory ankiet

Notatki

8.

Obserwacja i analiza

pracy ucznia

1.Analiza postępów w nauce

  wychowanków.

2.Uzupełnanie i analiza kart pracy

   uczniów.

Raz w miesiącu

Koniec semestru

Rodzice  Uczniowie

Pedagog szkolny

Nauczyciele

Dziennik lekcyjny

Notatki własne

Karty pracy

Notatki

III - OBSZAR  DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZY

Lp.

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

1.

Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych , edukacyjnych ,

wychowawczych
i opiekuńczych .

1.Realizacja programu nauczania               

   „MATEMATYKA 2001”

2.Realizacja programu wychowawczego

   szkoły.

3.Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu

   oceniania

4.Współpraca z rodzicami.

5.Realizacja klasowego programu

   wychowawczego.

6.Realizacja międzyprzedmiotowej ścieżki

  regionalnej i medialnej.

7.Realizacja programu wychowawczo-

   profilaktycznego „Spójrz inaczej”.

8.Udział w akcji „SPRZĄTANIE

   ŚWIATA”.

9.Udział w imprezach klasowych

   i szkolnych.

Cały okres stażu

IX

Według
planu

Doradca metodyczny

Rodzice

Dyrektor

Uczniowie

Nauczyciel przyrody

rodzice

Poradniki metodyczne

Program wychowawczy     SP nr 10

w Bielawie

Plan współpracy  

z rodzicami

Rozkład materiału

Klasowy program wychowawczy

Poradnik „Spójrz

inaczej”

Uwagi dotyczące

realizacji programu

Uwagi dotyczące

systemu oceniania

Ankieta

Notatki

Scenariusze zajęć

Zdjęcia

Zdjęcia , opisy

imprez

2.

Prowadzenie zajęć otwartych oraz obserwacja zajęć

1.Opracowanie scenariuszy zajęć

2.Prowadzenie zajęć otwartych.

3.Obserwacja zajęć stażysty oraz innych

   nauczycieli.

Raz        w miesiącu

Nauczyciele

Poradniki metodyczne

Scenariusze zajęć

Lp.

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

3

Organizacja                i doskonalenie
warsztatu i metod

pracy pedagogicznej

1.Udział w konferencjach i warsztatach
   metodycznych.
2.Udział w wewnątrzszkolnym

   doskonaleniu.

3.Aktywny udział w dostępnych formach    

   doskonalenia zawodowego („ Ocena

   wspierająca ucznia”).

4.Utworzenie zespołu

     samokształceniowego.

5.Stosowanie metod aktywizujących.

6.Stosowanie różnych metod i technik

   nauczania.

7.Zastosowanie komputera na zajęciach
   edukacyjnych.

8.Obserwacja zajęć innych nauczycieli.

9.Przygotowanie pomocy dydaktycznych
   dostosowanych do aktualnego programu

   nauczania.

X,XII,III,

V

Okres stażu

I

Okres stażu

Doradca
metodyczny

Nauczyciele

DODN

Nauczyciele
matematyki

         „

Nauczyciel informatyki

Nauczyciele

Uczniowie

Literatura

metodyczna

      „

       „

Poradniki metodyczne

Czasopisma

metodyczne

Programy multimedialne

Komputer,

materiały piśmienne

Notatki

Referaty

Zaświadczenie

Plan pracy

Notatki

     „

     „

Opis pomocy

4.

Analizowanie
własnych działań,
ich modyfikowanie

oraz dokumentowanie

1.Samoocena.
2.Wymiana poglądów na konferencjach
   i spotkaniach z nauczycielami.

3.Opracowanie ankiety dla uczniów.

Co 2 miesiące

II

Rodzice

Uczniowie

Nauczyciele

Zebrane dokumenty

Notatki

Wyniki ankiety

5.

Uwzględnianie         w swojej pracy

problemów środowiska lokalnego

1.Zapoznanie uczniów z historią Bielawy.

2.Konkurs na temat historii Bielawy.

3.Pomniki przyrody w naszym mieście-
   wycieczka.

XII

XI

Rodzice

Uczniowie

Nauczyciel
przyrody

Kronika Bielawy

              „

           

Opis przebiegu
konkursu

Zdjęcia

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

5

c.d

 

4.Co trapi mieszkańców naszego miasta-
   analiza prasy lokalnej.

5.Wykonanie gazetki na temat związany

   z naszym miastem.

6.Zakłady przemysłowe w naszym  

   mieście-problem bezrobocia.

XII

XII

III

Rodzice

Uczniowie

Urząd pracy

Gazeta „Wiadomości Bielawskie”

Widokówki

Spis problemów

Gazetka-zdjęcie

Notatka

6.

Uwzględnianie w swojej pracy  współczesnych problemów

społecznych

i cywilizacyjnych.

1.Realizacja programu zajęć

  profilaktyczno-wychowawczych

   „Spójrz inaczej”.

2.Udział w akcji „ Sprzątanie Świata”,

   szkolnej zbiórce makulatury.

3.Klasowy konkurs na rysunek-plakat

   antynikotynowy.

4.Agresja wśród dzieci i młodzieży-

   omówienie problemu na zebraniu

   z rodzicami.

5.Współczesne uzależnienie- gry

  komputerowe- ankieta , omówienie

  jej wyników .

Cały

okres

stażu

IX , X

III

XI

IV

Rodzice , uczniowie

Nauczyciel przyrody

Nauczyciel

sztuki

Rodzice

Uczniowie

Podręcznik

„Spójrz inaczej”

Ulotki

Literatura

Scenariusze zajęć

Opis akcji

Najlepsze prace

Referat

Wyniki ankiety

7.

Wykorzystywanie
i doskonalenie
umiejętności

stosowania technologii komputerowej

i informatycznej

w pracy pedagogicznej

1.Przygotowywanie przy pomocy

   komputera materiałów dydaktycznych,

   testów, szablonów ,pomocy.

2.Korzystanie z internetu jako źródła

   informacji.

3.Korzystanie z multimedialnych

   encyklopedii , słowników, .

4.Korzystanie z programów

   komputerowych  „Matematyka 2001”

Cały
okres
stażu

I, II III,IV

Nauczyciel informatyki

      „

       „

       „

Programy komputerowe

„Word”, arkusz

kalkulacyjny Strony internetowe

programy multimedialne

Wzory testów

Opis pomocy

Adresy internetowe

Przykładowe wydruki

Opis zajęć

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

8.

Podejmowanie działań na rzecz podwyższania jakości pracy szkoły

1.Opracowanie programu pracy z uczniem

   zdolnym.

2.Organizacja Międzyszkolnego

   Konkursu Matematycznego.

3.Ewaluacja systemu oceniania

   przedmiotowego.

4.Zachęcanie uczniów do brania udziału

  w konkursach oraz pomoc 

   w przygotowaniu do konkursów.

5.Różnicowanie wymagań dla uczniów

   podczas sprawdzianów i zajęć.

6.Prowadzenie zajęć wyrównawczych.

7.Przygotowanie uczniów do

   wewnętrznego oceniania.

8.Stosowanie aktywizujących metod oraz

  pomocy dydaktycznych na zajęciach.

XI

IV

Okres

stażu

XI,I, III,IV

Okres stażu

IV

Okres stażu

Doradca metodyczny

Dyrektor

Nauczyciele matematyki

Rodzice

Poradniki matematyczne

Nauczyciele

Program nauczania

matematyki

Zbiory zadań

WSO

Testy

z poprzednich konkursów

Przedmiotowy system oceniania

Zbiory zadań

Testy

Literatura metodyczna

Opracowany

program

Sprawozdanie
 z konkursu

Notatki

Sprawozdania
z konkursów

Przykłady prac klasowych

Notatki

9.

Pogłębianie wiedzy na temat problemów

środowiska uczniów,

wychowanków,

współpraca z tym

środowiskiem.

1.Rozmowy indywidualne z rodzicami.

2.Rozmowy indywidualne z uczniami.

3.Aktywna współpraca  rodziców ,

   wychowawcy i pedagoga szkolnego

   w celu poznania środowiska

   wychowanków.

IX,X,XI

Okres stażu

Według

potrzeb

Rodzice

Rodzice

Pedagog

 

Notatki

Zeszyt wychowawcy

Lp.

Zadanie

Formy realizacji

Termin

realizacji

Osoby i czynniki wspomagające

Materiały pomocnicze

Sposoby dokumentowania

10.

Współpraca

z rodzicami

1.Sporządzenie planu i programu spotkań

   z rodzicami.

2.Prowadzenie zajęć w ramach

   pedagogizacji  rodziców.

3.Angażowanie rodziców do pomocy

  w pracy wychowawczej-udział

  wycieczkach , spotkaniach klasowych.

4.Sprawozdania z realizacji programu

  profilaktyczno-wychowawczego „Spójrz

  inaczej”.

5.Wspólne rozwiązywanie problemów

   we współpracy z pedagogiem szkolnym.

IX

IX,XI

I, IV Według planu

I , IV

Według
potrzeb

Rodzice

Uczniowie

Pedagog

Literatura pedagogiczna

i metodyczna

Podręcznik „Spójrz inaczej”

Plan współpracy
z rodzicami

Referat,notatki

Sprawozdania z imprez

Prace uczniów

Notatki