PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
BOŻENY STOKŁOSY -nauczycielki matematyki w SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 10 w BIELAWIE
ubiegającej się o stopień nauczyciela dyplomowanego. Czas trwania stażu -9
OBSZARY DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ:
I – OBSZAR ORGANIZACYJNY
Lp |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
1.Analiza przepisów prawa oświatowego w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego. 2.Udział w warsztatach metodycznych „Ja i mój staż”. 3.Analiza artykułów w czasopismach . |
IX X IX, X |
Dyrektor, Ośrodek edukacyjny „Pareto” |
Karta Nauczyciela Rozporządzenie MEN z 3.08.2000 Wkładki w „Głosie Nauczycielskim” „Gazeta Szkolna” |
Własny Plan Rozwoju Zawodowego |
2. |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły oraz zespołów zadaniowych związanych z realizacją podstawowych funkcji szkoły. |
1.Aktywne uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej. 2.Udział w pracy zespołu przygotowujące- go regulamin nagród i dodatków motywacyjnych. 3.Pełnienie funkcji opiekuna grupy wiekowej klas czwartych oraz przygotowanie planu pracy wychowawczej grupy wiekowej. 4.Współudział w założeniu zespołu samokształceniowego nauczycieli matematyki. |
Według planu pracy szkoły Okres stażu I |
Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy klas czwartych Nauczyciele matematyki |
Literatura metodyczna Przepisy prawne Program „Nowa Szkoła” Poradniki metodyczne |
Notatki Poświadczenie dyrektora Sprawozdanie Plan pracy zespołu |
|
|
|
|
|
|
|
Lp |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
2 c.d |
|
5.Opracowanie planu pracy zespołu samokształceniowego. 6.Aktywne uczestniczenie w spotkaniach zespołu samokształceniowego. 7.Udział w pracach zespołu organizującego Międzyszkolny Konkurs Matematyczny. |
I Raz w miesiącu IV |
Nauczyciele matematyki „ „ |
Poradniki metodyczne Czasopisma
metodyczne, |
Plan pracy Notatki Sprawozdanie z konkursu |
3. |
Aktywna współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami. |
1.Nawiązanie współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. 2.Nawiązanie współpracy z
Towarzystwem Przyjaciół Bielawy, |
XI
|
Pracownicy poradni Członkowie Towarzystwa |
Literatura
pedagogiczna |
Notatki Notatki |
4. |
Dokumentowanie Realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. |
1.Gromadzenie scenariuszy zajęć, notatek, prac , zdjęć itp. |
Cały okres stażu |
Nauczyciele |
|
Scenariusze Notatki Opisy Zaświadczenia |
5. |
Opracowanie projektu sprawoz- dania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. |
1.Analiza dokumentów. 2.Konsultacje z doradcą , dyrektorem. 3.Autorefleksja. 4.Opis realizacji planu. |
IV IV V |
Dyrektor |
Zebrana dokumentacja |
Projekt sprawozdania |
6. |
Opis i analiza przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych. |
1.Problem akceptacji w klasie IV B nowej uczennicy. 2.Agresywne i niekoleżeńskie zachowanie uczniów kl.IVB. |
IX-XI Cały okres stażu |
Uczniowie Rodzice Pedagog |
Program „Spójrz inaczej” Literatura
|
Ankieta Referat Opis
problemu |
II- OBSZAR OSOBISTY
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
1. |
Określenie własnych potrzeb w zakresie doskonalenia |
1.Analiza własnych możliwości i planów. 2.Wysłanie zgłoszeń
do DODN oraz |
IX,X |
DODN |
Materiały przesła -ne przez DODN (inne ośrodki) |
Notatki |
2. |
Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych. |
1.Studiowanie czasopism i literatury fachowej. 2.Studiowanie poradników metodycznych. 3. Studiowanie materiałów wydanych w ramach ogólnopolskich programów edukacyjnych 4 .Korzystanie z filmów „Matematyka 2000” i programów telewizyjnych. 5.Korzystanie z programów multimedialnych. 6.Przeglądanie stron internetowych. |
Cały okres stażu „ „ Od II semestru Cały rok |
Bibliotekarka Opiekun pracowni internetowej „
|
Czasopisma Poradniki metodyczne Program „Nowa Szkoła” Kasety wideo Programy multimedialne |
Zeszyt lektur Notatki Scenariusze Adresy internetowe Wydruki komputerowe |
3. |
Poszerzanie wiedzy i umiejętności zawodowych w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i „zewnętrznym” doskonaleniu |
1.Aktywny udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych. 2.Przygotowanie materiałów i przeprowadzenie szkolenia Rady Pedagogicznej na temat „Wykorzystanie pracowni komputerowej na zajęciach edukacyjnych.” 3.Obserwacja „lekcji otwartych”. 4.Uczestnictwo w pracach zespołu samokształceniowego. 5.Udział w konferencjach metodycznych. 6.Udział w innych formach doskonalenia zawodowego |
Według planu V Okres stażu Od I Według rozkładu spotkań |
Dyrektor Nauczyciele Opiekun Nauczyciele Doradca metodyczny DODN |
Podręcznik „Podstawy informatyki” Poradniki metodyczne |
Notatki Referat Notatki Notatki Zaświadczenia o ukończeniu form doskonalenia |
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
4 |
Pogłębianie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. |
1.Udział w konferencjach metodycznych. 2.Lektura czasopism i podręczników specjalistycznych. 3.Pogłębianie wiedzy na różnych formach doskonalenia. |
Cały okres stażu |
Doradca metodyczny Bibliotekarka DODN |
Literatura Czasopisma |
Notatki Zaświadczenia Dziennik lektur |
5. |
Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań. |
1.Pełnienie funkcji opiekuna stażu. 2.Pełnienie funkcji opiekuna grupy wiekowej. 3.Praca w zespole opracowującym regulamin nagród i dodatków motywacyjnych. 4.Prowadzenie szkoleniowej Rady Pedagogicznej. 5.Ustalenie planu pracy wychowawczej grupy wiekowej. 6.Przygotowanie i przeprowadzenie Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego. 7.Przeprowadzenie w szkole konkursów matematycznych „Alfik”, „Mat” i „Kangur”. 8.Przygotowanie apelu podsumowującego I semestr w grupie klas czwartych. 9.Przygotowanie i przeprowadzenie wewnętrznego badania kompetencji. 10.Przygotowanie wieczoru poezji dla uczniów klas czwartych. |
Okres stażu „ IX V IX IV XI, I, III II V XII |
Dyrektor Nauczyciele Dyrektor , nauczyciele Nauczyciel informatyki Wychowawcy klas czwartych Nauczyciele matematyki Nauczyciele matematyki Uczniowie , nauczyciele Nauczyciele zajęć edukacyjnych Uczniowie |
Przepisy prawa oświatowego Przepisy prawne Program „Nowa Szkoła” Zbiory zadań Wyniki klasyfikacji Wiersze i nagrania kolęd |
Dokumentacja opiekuna stażu Poświadczenie dyrektora Referat Plan pracy, Kalendarz imprez Sprawozdanie z konkursów „ Scenariusz apelu Test kompetencji Scenariusz spotkania |
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
6. |
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi pracownikami szkoły. |
1.Prowadzenie lekcji otwartych . 2.Pełnienie funkcji opiekuna stażu: a/ udzielanie wskazówek dotyczących prowadzenia zajęć, b/ pomoc w opracowaniu Planu Rozwoju Zawodowego i in. 3.Powielanie artykułów , drukowanie informacji z internetu. 4.Wspólne przygotowanie ankiet, pomocy naukowych. 5.Opracowanie testu do wewnątrzszkolnego oceniania. 6.Przygotowanie materiałów do pracy zespołu samokształceniowego. 7.Przygotowanie materiałów na szkoleniową Radę Pedagogiczną |
Raz w miesiącu Cały
okres Okres „ V I V |
Uczniowie Dyrektor Opiekun pracowni Internetowej Nauczyciele Nauczyciele Nauczyciele matematyki Nauczyciel informatyki |
Poradniki metodyczne Strony internetowe Czasopisma metodyczne Poradniki
, zbiory Czasopisma Literatura pomocnicza |
Scenariusze zajęć Dokumentacja opiekuna stażu Wydruki komputerowe Wzory ankiet, Opis pomocy naukowych Wzór testu Plan pracy zespołu Referat |
7. |
Bieżące ocenianie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego |
1.Samoocena 2.Autorefleksja. 3.Formułowanie wniosków do dalszej pracy. |
Co 2 miesiące |
Dyrektor Uczniowie |
Literatura Ankiety |
Wzory ankiet Notatki |
8. |
Obserwacja i analiza pracy ucznia |
1.Analiza postępów w nauce wychowanków. 2.Uzupełnanie i analiza kart pracy uczniów. |
Raz w miesiącu Koniec semestru |
Rodzice Uczniowie Pedagog szkolny Nauczyciele |
Dziennik lekcyjny Notatki własne |
Karty pracy Notatki |
III - OBSZAR DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZY
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
1. |
Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych , edukacyjnych , wychowawczych |
1.Realizacja programu nauczania „MATEMATYKA 2001” 2.Realizacja programu wychowawczego szkoły. 3.Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania 4.Współpraca z rodzicami. 5.Realizacja klasowego programu wychowawczego. 6.Realizacja międzyprzedmiotowej ścieżki regionalnej i medialnej. 7.Realizacja programu wychowawczo- profilaktycznego „Spójrz inaczej”. 8.Udział w akcji „SPRZĄTANIE ŚWIATA”. 9.Udział w imprezach klasowych i szkolnych. |
Cały okres stażu IX Według |
Doradca metodyczny Rodzice Dyrektor Uczniowie Nauczyciel przyrody rodzice |
Poradniki metodyczne Program wychowawczy SP nr 10 w Bielawie Plan współpracy z rodzicami Rozkład materiału Klasowy program wychowawczy Poradnik „Spójrz inaczej” |
Uwagi dotyczące realizacji programu Uwagi dotyczące systemu oceniania Ankieta Notatki Scenariusze zajęć Zdjęcia Zdjęcia , opisy imprez |
2. |
Prowadzenie zajęć otwartych oraz obserwacja zajęć |
1.Opracowanie scenariuszy zajęć 2.Prowadzenie zajęć otwartych. 3.Obserwacja zajęć stażysty oraz innych nauczycieli. |
Raz w miesiącu |
Nauczyciele |
Poradniki metodyczne |
Scenariusze zajęć |
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
3 |
Organizacja
i doskonalenie pracy pedagogicznej |
1.Udział w
konferencjach i warsztatach doskonaleniu. 3.Aktywny udział w dostępnych formach doskonalenia zawodowego („ Ocena wspierająca ucznia”). 4.Utworzenie zespołu samokształceniowego. 5.Stosowanie metod aktywizujących. 6.Stosowanie różnych metod i technik nauczania. 7.Zastosowanie
komputera na zajęciach 8.Obserwacja zajęć innych nauczycieli. 9.Przygotowanie
pomocy dydaktycznych nauczania. |
X,XII,III, V Okres stażu I Okres stażu „ „ „ |
Doradca Nauczyciele DODN Nauczyciele „ Nauczyciel informatyki Nauczyciele Uczniowie |
Literatura metodyczna „ „ Poradniki metodyczne Czasopisma metodyczne Programy multimedialne Komputer, materiały piśmienne |
Notatki Referaty Zaświadczenie Plan pracy Notatki „ „ Opis pomocy |
4. |
Analizowanie oraz dokumentowanie |
1.Samoocena. 3.Opracowanie ankiety dla uczniów. |
Co 2 miesiące II |
Rodzice Uczniowie Nauczyciele |
Zebrane dokumenty |
Notatki Wyniki ankiety |
5. |
Uwzględnianie w swojej pracy problemów środowiska lokalnego |
1.Zapoznanie uczniów z historią Bielawy. 2.Konkurs na temat historii Bielawy. 3.Pomniki przyrody
w naszym mieście- |
XII „ XI |
Rodzice Uczniowie Nauczyciel |
Kronika Bielawy „
|
Opis
przebiegu Zdjęcia |
|
|
|
|
|
|
|
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
5 c.d |
|
4.Co trapi mieszkańców
naszego miasta- 5.Wykonanie gazetki na temat związany z naszym miastem. 6.Zakłady przemysłowe w naszym mieście-problem bezrobocia. |
XII XII III |
Rodzice Uczniowie Urząd pracy |
Gazeta „Wiadomości Bielawskie” Widokówki |
Spis problemów Gazetka-zdjęcie Notatka |
6. |
Uwzględnianie w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. |
1.Realizacja programu zajęć profilaktyczno-wychowawczych „Spójrz inaczej”. 2.Udział w akcji „ Sprzątanie Świata”, szkolnej zbiórce makulatury. 3.Klasowy konkurs na rysunek-plakat antynikotynowy. 4.Agresja wśród dzieci i młodzieży- omówienie problemu na zebraniu z rodzicami. 5.Współczesne uzależnienie- gry komputerowe- ankieta , omówienie jej wyników . |
Cały okres stażu IX , X III XI IV |
Rodzice , uczniowie Nauczyciel przyrody Nauczyciel sztuki Rodzice Uczniowie |
Podręcznik „Spójrz inaczej” Ulotki Literatura |
Scenariusze zajęć Opis akcji Najlepsze prace Referat Wyniki ankiety |
7. |
Wykorzystywanie stosowania technologii komputerowej i informatycznej w pracy pedagogicznej |
1.Przygotowywanie przy pomocy komputera materiałów dydaktycznych, testów, szablonów ,pomocy. 2.Korzystanie z internetu jako źródła informacji. 3.Korzystanie z multimedialnych encyklopedii , słowników, . 4.Korzystanie z programów komputerowych „Matematyka 2001” |
Cały „ „ I, II III,IV |
Nauczyciel informatyki „ „ „ |
Programy komputerowe „Word”, arkusz kalkulacyjny Strony internetowe programy multimedialne |
Wzory testów Opis pomocy Adresy internetowe Przykładowe wydruki Opis zajęć |
|
|
|
|
|
|
|
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
8. |
Podejmowanie działań na rzecz podwyższania jakości pracy szkoły |
1.Opracowanie programu pracy z uczniem zdolnym. 2.Organizacja Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego. 3.Ewaluacja systemu oceniania przedmiotowego. 4.Zachęcanie uczniów do brania udziału w konkursach oraz pomoc w przygotowaniu do konkursów. 5.Różnicowanie wymagań dla uczniów podczas sprawdzianów i zajęć. 6.Prowadzenie zajęć wyrównawczych. 7.Przygotowanie uczniów do wewnętrznego oceniania. 8.Stosowanie aktywizujących metod oraz pomocy dydaktycznych na zajęciach. |
XI IV Okres stażu XI,I, III,IV Okres stażu IV Okres stażu |
Doradca metodyczny Dyrektor Nauczyciele matematyki Rodzice Poradniki matematyczne Nauczyciele |
Program nauczania matematyki Zbiory zadań WSO Testy z poprzednich konkursów Przedmiotowy system oceniania Zbiory zadań Testy Literatura metodyczna |
Opracowany program Sprawozdanie Notatki Sprawozdania Przykłady prac klasowych Notatki |
9. |
Pogłębianie wiedzy na temat problemów środowiska uczniów, wychowanków, współpraca z tym środowiskiem. |
1.Rozmowy indywidualne z rodzicami. 2.Rozmowy indywidualne z uczniami. 3.Aktywna współpraca rodziców , wychowawcy i pedagoga szkolnego w celu poznania środowiska wychowanków. |
IX,X,XI Okres stażu Według potrzeb |
Rodzice Rodzice Pedagog |
|
Notatki Zeszyt wychowawcy |
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby i czynniki wspomagające |
Materiały pomocnicze |
Sposoby dokumentowania |
10. |
Współpraca z rodzicami |
1.Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami. 2.Prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców. 3.Angażowanie rodziców do pomocy w pracy wychowawczej-udział wycieczkach , spotkaniach klasowych. 4.Sprawozdania z realizacji programu profilaktyczno-wychowawczego „Spójrz inaczej”. 5.Wspólne rozwiązywanie problemów we współpracy z pedagogiem szkolnym. |
IX IX,XI I, IV Według planu I , IV Według |
Rodzice Uczniowie Pedagog |
Literatura pedagogiczna i metodyczna Podręcznik „Spójrz inaczej” |
Plan
współpracy Referat,notatki Sprawozdania z imprez Prace uczniów Notatki |