PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO

Marii Patacz

nauczycielki Szkoły Podstawowej w Niedźwiedziu

ubiegającej się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego

realizowany od 1.09.2000 r. do 31.05.2001 r.


Lp.

Sfera rozwoju zawodowego

Lp.

Zadania

Formy realizacji

Termin

Dowody realizacji, wskazówki, uwagi

 

 

1.

Poznanie procedury awansu zawodowego.

Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego, kurs „Plan rozwoju szkoły a plan rozwoju zawodowego nauczycieli”.

sierpień, wrzesień 2000 r.

Zaświadczenie o ukończeniu kursu, poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowego.

 

 

2.

Organizacja wycieczek klasowych i szkolnych.

Kurs dla kierowników wycieczek, zorganizowanie klasowej wycieczki do .................. i pielgrzymki do Częstochowy.

 

Zaświadczenie + zdjęcia z wycieczek.

I

ORGANI-ZACYJNA

3.

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.

Współpraca z rodzicami, opieka nad samorządem szkolnym, ewaluacja i wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

cały rok

Sprawozdanie z pracy SSU, plan spotkań z rodzicami.

 

 

4.

Zorganizowanie rad szkoleniowych.

Przygotowanie materiałów nt. Planu Rozwoju Zawodowego i przedstawienie ich.

Spotkanie warsztatowe prowadzone przez pana z wydziału prewencji ostrzeszowskiej policji.

listopad 2000 r.

 

 

kwiecień 2001 r.

Przygotowane materiały.

 

 

Scenariusz spotkania + zdjęcia.

 

 

 

 

 

 

5.

Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami.

Organizacja spotkań nt. „Promocja zdrowia w środowisku lokalnym w grupie młodzieży”.

Zorganizowanie spotkań z przedstawicielami odpowiednich struktur i organizacji mające na celu ustalenie kompetencji.

grudzień 2000 r. -

maj 2001 r.

 

styczeń - luty 2001 r.

 

 

 

6.

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju.

Gromadzenie świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć.

okres stażu

 

 

 

7.

Przygotowanie projektu sprawozdania.

Autorefleksja, auto-analiza, opis realizacji planu rozwoju.

czerwiec 2000 r.

 

 

 

8.

Opracowanie planu pracy Szkolnego Samorządu Uczniowskiego.

Dyskusja z samo-rządem, przeglądanie literatury, rozmowy z gronem.

wrzesień 2000 r.

Plan pracy SSU.

 

 

9.

Zorganizowanie I Miejsko-Gminnego Konkursu Matematycznego dla szkół podstawowych LILAVATI.

Opracowanie regulaminu i zadań konkursowych. Znalezienie sponsorów.

wrzesień 2000 r. - kwiecień 2001 r.

Publikacja w gazecie regionalnej i czasopiśmie fachowym.


 

 

1.

Wstępna ocena własnych umiejętności.

Określenie formuły oceny, autorefleksja.

sierpień - wrzesień 2000 r.

Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości.

 

 

2.

Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań.

Prace w zespole inicjatywnym nauczycieli matematyki, studiowanie literatury.

wrzesień 2000 r. - maj 2001 r.

 

II

Osobista

3.

Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu.

Udział w pracach zespołu samokształceniowego, uczestniczenie w wielu szkoleniach.

wrzesień 2000 r. - maj 2001 r.

Karty doskonalenia zawodowego, zaświadczenie z ukończonych form.

 

 

4.

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.

Studia podyplomowe „Ewaluacja pedagogiczna”.

styczeń 2001 r.

Zaświadczenie o przyjęciu.

 

 

5.

Studia poszerzające wiedzę w danej dziedzinie.

Rozpoczęcie studiów doktoranckich.

maj 2001 r.

Zaświadczenie.

 

 

6.

Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole.

 

 

 

 

 

7.

Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja.

Przygotowanie materiałów szkoleniowych na posiedzenia rad pedagogicznych, publikacja internetowa Planu Rozwoju Zawodowego, publikacja nt. I Miejsko-Gminnego Konkursu Matematycznego LILAVATI, prowadzenie zajęć otwartych.

grudzień 2000 r.

 

 

 

Wycinki z prasy.

 

 

Scenariusze zajęć, kasety video, zdjęcia.

 

 

 

 


 

 

1.

Obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli.

Obserwacja zajęć, omówienie jej wyników, sporządzenie opisu obserwowanego zajęcia.

październik 2000 r.

Wnioski z obserwacji.

 

 

2.

Ewaluacja własnego programu nauczania informatyki w klasach III-VI.

Opracowanie i prze-prowadzenie ankiety ewaluacyjnej, kontakt z doradcą metodycznym.

wrzesień 2000 r.

Własny program nauczania + ankiety ewaluacyjne.

III

DYDAK-TYCZNA

3.

Prowadzenie zajęć otwartych.

Opracowanie scenariuszy zajęć, analiza, ewaluacja.

 

Scenariusze zajęć.

 

 

4.

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.

Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu, encyklopedii multimedialnych, tworzenie własnych programów edukacyjnych.

wrzesień 2000 r. - maj 2001 r.

 

 

 

5.

Doskonalenie warsztatu pracy pedagogicznej.

Aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły.

wrzesień 2000 r. - maj 2001 r.

Karty doskonalenia zawodowego nauczycieli.

 

 

6.

Nabycie umiejętności rozpoznawania uczniów szczególnie zdolnych oraz podniesienie efektywności pracy z uczniem zdolnym.

Kurs: „Uczeń szczególnie uzdolniony - kłopot czy satysfakcja?”.

Rozpoczęcie studiów doktoranckich z dydaktyki matematyki (UAM w Poznaniu).

 

Opracowanie narzędzi badających zdolności uczniów.

Wizyta w Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej.

Zorganizowanie spotkania dla rodziców nt. „Praca z dzieckiem zdolnym”.

listopad 2000 r.

 

 

maj 2001 r.

 

 

 

grudzień 2000 r.

 

grudzień 2000 r.

 

styczeń 2001 r.

Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

 

Zaświadczenie o rozpoczęciu studiów.

 

 

Opracowane narzędzie.

 

 

 

 

Zdjęcia ze spotkania.

 

 

 

7.

Nabycie umiejętności radzenia sobie z korelacją międzyprzedmiotową w matematyce oraz ze ścieżkami edukacyjnymi.

Szkolenie na temat korelacji i ścieżek edukacyjnych.

 

Zastosowanie korelacji oraz ścieżek edukacyjnych w zajęciach z matematyki, informatyki.

wrzesień - październik 2000 r.

wrzesień 2000 r. - maj 2001 r.

Karta doskonalenia zawodowego.

 

 

Scenariusz zajęć.

 

 

 

8.

Poznanie nowych trendów i rozwiązań metodycznych w edukacji matematycznej.

Kurs: „Dobór zadań w edukacji matematycznej”.

styczeń 2001 r.

Zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia.

 

 

9.

Wypracowanie różnorodnych form weryfikacji nabytej wiedzy i umiejętności uczniów z matematyki.

 

 

 

 

 

Kurs: „Formy weryfikacji nabytej wiedzy i umiejętności uczniów z matematyki”.

grudzień 2000 r.

Zaświadczenie o ukończeniu kursu.

Wypracowane narzędzia do weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów.

 

 

10.

Wypracowanie różnorodnych zastosowań magnetowidu, kalkulatorów różnego rodzaju, komputerów oraz techniki publicystycznej w nauczaniu matematyki.

Kurs: „Multimedia w nauczaniu matematyki”.

marzec 2001 r.

Zaświadczenie o ukończeniu kursu.

 

 

11.

Zdobycie uprawnień egzaminatora.

Szkolenie dla egzaminatorów.

styczeń 2001 r.

Zaświadczenie.

 

 

12.

Kształcenie umiejętności radzenia sobie z uczniem trudnym.

Udział w warsztatach metodyczno-merytorycznych: „Narkomania dzieci i młodzieży, rozpoznanie i profilaktyka”.

Zorganizowanie rady szkoleniowej nt. uzależnień.

wrzesień 2000 r.

 

 

 

 

wiosna 2001 r.

Karta doskonalenia zawodowego.

 

 

 

 

Scenariusz spotkania + zdjęcia.

 

 

1.

Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela wychowawcy.

Zapoznanie z pro-gramem wychowawczym szkoły.

Zorganizowanie zebrania z rodzicami nt. programu wychowawczego.

sierpień - wrzesień 2000 r.

październik 2000 r.

 

 

 

Ankiety ewaluacyjne.

 

 

2.

Opracowanie planu pracy wychowawcy dla kl.V.

Opracowanie planu pracy.

wrzesień 2000 r.

Plan pracy wychowawcy kl.V.

IV

WYCHO-WAWCZA

3.

Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami.

 

 

Opracowanie planu.

wrzesień 2000 r.

Plan spotkań.

 

 

4.

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, opieka nad dziećmi z rodzin najuboższych i zaniedbanych.

Wizyty w domu rodzinnym dziecka, indywidualne spotkania z rodzicami.

Całoroczny kontakt z Opieką Społeczną.

Prace w komisji socjalnej ds. dziecka.

wrzesień 2000 r. - maj 2001 r.

Sprawozdanie.

 

 

5.

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela-wychowawcy.

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kontakty z pedagogiem i psychologiem, realizacja zadań ujętych w programach profilaktycznych.

Modyfikacja programu profilaktycznego „Siedem kroków, czyli II Elementarz”.

wrzesień 2000 r. - maj 2001 r.

 

 

 

marzec 2001 r.

 


Realizacja zadań szczegółowych

 

§ 5 ust. 2 pkt 3b

Opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą:

-         przygotowanie i wygłoszenie na radzie pedagogicznej referatu dotyczącego planowania własnego rozwoju zawodowego;

-         przygotowanie rady pedagogicznej szkoleniowej nt. uzależnień;

-         artykuł w prasie lokalnej i fachowej na temat przygotowanego I Miejsko-Gminnego Konkursu Matematycznego;

-         publikacja internetowa Planu Rozwoju Zawodowego;

-         opracowanie planu spotkań z rodzicami, wygłaszanie referatów na zebraniach z rodzicami.

§ 5 ust. 2 pkt 1

Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej:

-         ewaluacja własnego programu nauczania informatyki w klasach od III do VI;

-         opracowanie narzędzi do badania umiejętności posługiwania się i wykorzystania komputera dla uczniów kl. IV i V;

-         opracowanie narzędzi do badania zdolności uczniów;

-         wykorzystywanie nowych programów z Internetu.

§ 5 ust. 2 pkt 3d

Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami na rzecz edukacji pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich:

-         zorganizowanie spotkań nt. „Promocji zdrowia w środowisku lokalnym w grupie młodzieży”;

-         zorganizowanie spotkań z przedstawicielami odpowiednich struktur i organizacji mających na celu ustalenie kompetencji;

-         rozpoznanie sytuacji rodzinnej, materialnej, zdrowotnej wychowanków (uczniów kl.V);

-         stworzenie i omówienie planu pomocy dla uczniów stwarzających problemy wychowawczo-dydaktyczne – zasygnalizowanie danego problemu odpowiednim instytucjom;

-         organizowanie w okresie wolnym od zajęć spotkań, wyjazdów na rajdy rowerowe.

§ 5 ust. 2 pkt 34

Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji społecznej, postępowanie w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej:

-         utworzenie małych grup – prowadzenie zajęć komputerowych w czasie ferii zimowych;

-         organizacja konkursów:

a)     szkolnych:

- „Turniej Wiedzy o Zdrowiu”,

- „Polubić matematykę”,

- „Kartka Bożonarodzeniowa” – wykonanie techniką komputerową,

- „Na najładniejszą klasę – dekoracja bożonarodzeniowa”,

- „Moja Mama” – konkurs plastyczny,

- „Na stroik wielkanocny”,

b)    pozaszkolnych:

- I Miejsko-Gminny Konkurs Matematyczny LILAVATI,

-         współpraca z Poradnią Leczenia Uzależnień;

-         zorganizowanie pogadanek na temat walki z narkomanią (z zaproszeniem specjalisty do walki z narkomanią) spotkania dla uczniów kl. V, dla rodziców uczniów kl. V;

-         przedstawienia teatralne „Jasełka Bożonarodzeniowe” dla uczniów naszej szkoły, dla rodziców i środowiska lokalnego oraz dla osób starszych w Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Ostrzeszowie.

§ 5 ust. 1 pkt 3

Uczestniczyć w różnych formach doskonalenia, służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony:

       rozpoczęcie studiów podyplomowych nadających dodatkowe kwalifikacje („Ewaluacja pedagogiczna”);

       kursy kwalifikacyjne;

       warsztaty metodyczne;

       rady szkoleniowe;

       lekcje koleżeńskie;

       samokształcenie (literatura, Internet);

       wymiana doświadczeń z innymi placówkami.