PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
Marii Patacz
nauczycielki Szkoły Podstawowej w Niedźwiedziu
ubiegającej się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego
realizowany od 1.09.2000 r. do 31.05.2001 r.
Lp. |
Sfera rozwoju zawodowego |
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi |
|
|
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego. |
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego, kurs „Plan rozwoju szkoły a plan rozwoju zawodowego nauczycieli”. |
sierpień, wrzesień 2000 r. |
Zaświadczenie o ukończeniu kursu, poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowego. |
|
|
2. |
Organizacja wycieczek klasowych i szkolnych. |
Kurs dla kierowników wycieczek, zorganizowanie klasowej wycieczki do .................. i pielgrzymki do Częstochowy. |
|
Zaświadczenie + zdjęcia z wycieczek. |
I |
ORGANI-ZACYJNA |
3. |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. |
Współpraca z rodzicami, opieka nad samorządem szkolnym, ewaluacja i wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. |
cały rok |
Sprawozdanie z pracy SSU, plan spotkań z rodzicami. |
|
|
4. |
Zorganizowanie rad szkoleniowych. |
Przygotowanie materiałów nt. Planu Rozwoju Zawodowego i przedstawienie ich. Spotkanie warsztatowe prowadzone przez pana z wydziału prewencji ostrzeszowskiej policji. |
listopad 2000 r.
kwiecień 2001 r. |
Przygotowane materiały.
Scenariusz spotkania + zdjęcia.
|
|
|
5. |
Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami. |
Organizacja spotkań nt. „Promocja zdrowia w środowisku lokalnym w grupie młodzieży”. Zorganizowanie spotkań z przedstawicielami odpowiednich struktur i organizacji mające na celu ustalenie kompetencji. |
grudzień 2000 r. - maj 2001 r.
styczeń - luty 2001 r. |
|
|
|
6. |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. |
Gromadzenie świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć. |
okres stażu |
|
|
|
7. |
Przygotowanie projektu sprawozdania. |
Autorefleksja, auto-analiza, opis realizacji planu rozwoju. |
czerwiec 2000 r. |
|
|
|
8. |
Opracowanie planu pracy Szkolnego Samorządu Uczniowskiego. |
Dyskusja z samo-rządem, przeglądanie literatury, rozmowy z gronem. |
wrzesień 2000 r. |
Plan pracy SSU. |
|
|
9. |
Zorganizowanie I Miejsko-Gminnego Konkursu Matematycznego dla szkół podstawowych LILAVATI. |
Opracowanie regulaminu i zadań konkursowych. Znalezienie sponsorów. |
wrzesień 2000 r. - kwiecień 2001 r. |
Publikacja w gazecie regionalnej i czasopiśmie fachowym. |
|
|
1. |
Wstępna ocena własnych umiejętności. |
Określenie formuły oceny, autorefleksja. |
sierpień - wrzesień 2000 r. |
Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości. |
|
|
2. |
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań. |
Prace w zespole inicjatywnym nauczycieli matematyki, studiowanie literatury. |
wrzesień 2000 r. - maj 2001 r. |
|
II |
Osobista |
3. |
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu. |
Udział w pracach zespołu samokształceniowego, uczestniczenie w wielu szkoleniach. |
wrzesień 2000 r. - maj 2001 r. |
Karty doskonalenia zawodowego, zaświadczenie z ukończonych form. |
|
|
4. |
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji. |
Studia podyplomowe „Ewaluacja pedagogiczna”. |
styczeń 2001 r. |
Zaświadczenie o przyjęciu. |
|
|
5. |
Studia poszerzające wiedzę w danej dziedzinie. |
Rozpoczęcie studiów doktoranckich. |
maj 2001 r. |
Zaświadczenie. |
|
|
6. |
Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole. |
|
|
|
|
|
7. |
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja. |
Przygotowanie materiałów szkoleniowych na posiedzenia rad pedagogicznych, publikacja internetowa Planu Rozwoju Zawodowego, publikacja nt. I Miejsko-Gminnego Konkursu Matematycznego LILAVATI, prowadzenie zajęć otwartych. |
grudzień 2000 r. |
Wycinki z prasy.
Scenariusze zajęć, kasety video, zdjęcia.
|
|
|
1. |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli. |
Obserwacja zajęć, omówienie jej wyników, sporządzenie opisu obserwowanego zajęcia. |
październik 2000 r. |
Wnioski z obserwacji. |
|
|
2. |
Ewaluacja własnego programu nauczania informatyki w klasach III-VI. |
Opracowanie i prze-prowadzenie ankiety ewaluacyjnej, kontakt z doradcą metodycznym. |
wrzesień 2000 r. |
Własny program nauczania + ankiety ewaluacyjne. |
III |
DYDAK-TYCZNA |
3. |
Prowadzenie zajęć otwartych. |
Opracowanie scenariuszy zajęć, analiza, ewaluacja. |
|
Scenariusze zajęć. |
|
|
4. |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej. |
Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu, encyklopedii multimedialnych, tworzenie własnych programów edukacyjnych. |
wrzesień 2000 r. - maj 2001 r. |
|
|
|
5. |
Doskonalenie warsztatu pracy pedagogicznej. |
Aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły. |
wrzesień 2000 r. - maj 2001 r. |
Karty doskonalenia zawodowego nauczycieli. |
|
|
6. |
Nabycie umiejętności rozpoznawania uczniów szczególnie zdolnych oraz podniesienie efektywności pracy z uczniem zdolnym. |
Kurs: „Uczeń szczególnie uzdolniony - kłopot czy satysfakcja?”. Rozpoczęcie studiów doktoranckich z dydaktyki matematyki (UAM w Poznaniu).
Opracowanie narzędzi badających zdolności uczniów. Wizyta w Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej. Zorganizowanie spotkania dla rodziców nt. „Praca z dzieckiem zdolnym”. |
listopad 2000 r.
maj 2001 r.
grudzień 2000 r.
grudzień 2000 r.
styczeń 2001 r. |
Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Zaświadczenie o rozpoczęciu studiów.
Opracowane narzędzie.
Zdjęcia ze spotkania. |
|
||||||
|
|
7. |
Nabycie umiejętności radzenia sobie z korelacją międzyprzedmiotową w matematyce oraz ze ścieżkami edukacyjnymi. |
Szkolenie na temat korelacji i ścieżek edukacyjnych.
Zastosowanie korelacji oraz ścieżek edukacyjnych w zajęciach z matematyki, informatyki. |
wrzesień - październik 2000 r. wrzesień 2000 r. - maj 2001 r. |
Karta doskonalenia zawodowego.
Scenariusz zajęć. |
|
||||||
|
|
8. |
Poznanie nowych trendów i rozwiązań metodycznych w edukacji matematycznej. |
Kurs: „Dobór zadań w edukacji matematycznej”. |
styczeń 2001 r. |
Zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia. |
|
|
9. |
Wypracowanie różnorodnych form weryfikacji nabytej wiedzy i umiejętności uczniów z matematyki.
|
Kurs: „Formy weryfikacji nabytej wiedzy i umiejętności uczniów z matematyki”. |
grudzień 2000 r. |
Zaświadczenie o ukończeniu kursu. Wypracowane narzędzia do weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów. |
|
|
10. |
Wypracowanie różnorodnych zastosowań magnetowidu, kalkulatorów różnego rodzaju, komputerów oraz techniki publicystycznej w nauczaniu matematyki. |
Kurs: „Multimedia w nauczaniu matematyki”. |
marzec 2001 r. |
Zaświadczenie o ukończeniu kursu. |
|
|
11. |
Zdobycie uprawnień egzaminatora. |
Szkolenie dla egzaminatorów. |
styczeń 2001 r. |
Zaświadczenie. |
|
|
12. |
Kształcenie umiejętności radzenia sobie z uczniem trudnym. |
Udział w warsztatach metodyczno-merytorycznych: „Narkomania dzieci i młodzieży, rozpoznanie i profilaktyka”. Zorganizowanie rady szkoleniowej nt. uzależnień. |
wrzesień 2000 r.
wiosna 2001 r. |
Karta doskonalenia zawodowego.
Scenariusz spotkania + zdjęcia. |
|
|
1. |
Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela wychowawcy. |
Zapoznanie z pro-gramem wychowawczym szkoły. Zorganizowanie zebrania z rodzicami nt. programu wychowawczego. |
sierpień - wrzesień 2000 r. październik 2000 r. |
Ankiety ewaluacyjne. |
|
|
2. |
Opracowanie planu pracy wychowawcy dla kl.V. |
Opracowanie planu pracy. |
wrzesień 2000 r. |
Plan pracy wychowawcy kl.V. |
IV |
WYCHO-WAWCZA |
3. |
Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami.
|
Opracowanie planu. |
wrzesień 2000 r. |
Plan spotkań. |
|
|
4. |
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, opieka nad dziećmi z rodzin najuboższych i zaniedbanych. |
Wizyty w domu rodzinnym dziecka, indywidualne spotkania z rodzicami. Całoroczny kontakt z Opieką Społeczną. Prace w komisji socjalnej ds. dziecka. |
wrzesień 2000 r. - maj 2001 r. |
Sprawozdanie. |
|
|
5. |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela-wychowawcy. |
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kontakty z pedagogiem i psychologiem, realizacja zadań ujętych w programach profilaktycznych. Modyfikacja programu profilaktycznego „Siedem kroków, czyli II Elementarz”. |
wrzesień 2000 r. - maj 2001 r.
marzec 2001 r. |
|
§ 5 ust. 2 pkt 3b
Opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą:
- przygotowanie i wygłoszenie na radzie pedagogicznej referatu dotyczącego planowania własnego rozwoju zawodowego;
- przygotowanie rady pedagogicznej szkoleniowej nt. uzależnień;
- artykuł w prasie lokalnej i fachowej na temat przygotowanego I Miejsko-Gminnego Konkursu Matematycznego;
- publikacja internetowa Planu Rozwoju Zawodowego;
- opracowanie planu spotkań z rodzicami, wygłaszanie referatów na zebraniach z rodzicami.
§ 5 ust. 2 pkt 1
Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej:
- ewaluacja własnego programu nauczania informatyki w klasach od III do VI;
- opracowanie narzędzi do badania umiejętności posługiwania się i wykorzystania komputera dla uczniów kl. IV i V;
- opracowanie narzędzi do badania zdolności uczniów;
- wykorzystywanie nowych programów z Internetu.
§ 5 ust. 2 pkt 3d
Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami na rzecz edukacji pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich:
- zorganizowanie spotkań nt. „Promocji zdrowia w środowisku lokalnym w grupie młodzieży”;
- zorganizowanie spotkań z przedstawicielami odpowiednich struktur i organizacji mających na celu ustalenie kompetencji;
- rozpoznanie sytuacji rodzinnej, materialnej, zdrowotnej wychowanków (uczniów kl.V);
- stworzenie i omówienie planu pomocy dla uczniów stwarzających problemy wychowawczo-dydaktyczne – zasygnalizowanie danego problemu odpowiednim instytucjom;
- organizowanie w okresie wolnym od zajęć spotkań, wyjazdów na rajdy rowerowe.
§ 5 ust. 2 pkt 34
Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji społecznej, postępowanie w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej:
- utworzenie małych grup – prowadzenie zajęć komputerowych w czasie ferii zimowych;
- organizacja konkursów:
a) szkolnych:
- „Turniej Wiedzy o Zdrowiu”,
- „Polubić matematykę”,
- „Kartka Bożonarodzeniowa” – wykonanie techniką komputerową,
- „Na najładniejszą klasę – dekoracja bożonarodzeniowa”,
- „Moja Mama” – konkurs plastyczny,
- „Na stroik wielkanocny”,
b) pozaszkolnych:
- I Miejsko-Gminny Konkurs Matematyczny LILAVATI,
- współpraca z Poradnią Leczenia Uzależnień;
- zorganizowanie pogadanek na temat walki z narkomanią (z zaproszeniem specjalisty do walki z narkomanią) spotkania dla uczniów kl. V, dla rodziców uczniów kl. V;
- przedstawienia teatralne „Jasełka Bożonarodzeniowe” dla uczniów naszej szkoły, dla rodziców i środowiska lokalnego oraz dla osób starszych w Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Ostrzeszowie.
§ 5 ust. 1 pkt 3
Uczestniczyć w różnych formach doskonalenia, służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony:
– rozpoczęcie studiów podyplomowych nadających dodatkowe kwalifikacje („Ewaluacja pedagogiczna”);
– kursy kwalifikacyjne;
– warsztaty metodyczne;
– rady szkoleniowe;
– lekcje koleżeńskie;
– samokształcenie (literatura, Internet);
– wymiana doświadczeń z innymi placówkami.