I. Informacje o nauczycielu

1. Imię i nazwisko: Katarzyna Anna Olzacka

2. Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2000 r.

3. Staż pracy:  19 lat,  staż pracy pedagogicznej: 19 lat

4. Posiadany stopień specjalizacji zawodowej: I stopień w zakresie pracy bibliotecznej

5. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa:  nauczyciel mianowany

6. Posiadane kwalifikacje: mgr bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, studium informatyki

7. Ukończone formy doskonalenia:

 

 

II. Plan dotyczy mojego rozwoju zawodowego w okresie od 1 września 2000 r. do 31 maja 

    2001 r. z uwzględnieniem zadań zawartych w „Planie pracy biblioteki szkolnej w r. szk.

    2000/2001” oraz wymagań stawianych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z

    dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez

    nauczyciela (Dz.U. z 2000 r. Nr 70, poz. 824, § 5).

 

III. Cele operacyjne:

    1) doskonalenie warsztatu i metod pracy,

    2) realizowanie zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki w celu podniesienia

        jakości pracy szkoły,

    3) uczestniczenie w różnych formach doskonalenia służących własnemu rozwojowi oraz

        podniesieniu poziomu pracy szkoły.

 

IV. Działania nauczyciela.

Lp.

Strefa rozwoju zawodowego

Lp.

Z a d a n i a

Formy realizacji

Termin

 

 

 

 

 

 

I.

 

 

 

 

 

 

organizacyjna

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

Poznanie procedury awansu zawodowego nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

Udział w życiu szkoły oraz w pracach jej organów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami.

 

 

 

 

Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami.

 

 

 

 

 

 

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.

 

 

 

Przygotowanie projektu sprawozdania.

Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego, śledzenie stron internetowych MEN i CODN, wymiana poglądów i informacji w portalu Eduseek; założenie teczki tematycznej: „Awans zawodowy nauczyciela”.

 

Aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej (przygotowywanie sprawozdań z pracy biblioteki, analiza czytelnictwa). Udział w pracach komisji szkolnych: zadaniowej, przedmiotowej (blok humanistyczny), dydaktycznej Planu Rozwoju Szkoły.

Współpraca z rodzicami -dni otwarte.

Udział w tworzenie dokumentacji szkolnej (opracowanie rocznego planu pracy biblioteki, Plan Rozwoju Szkoły).

 

Prowadzenie dziennika pracy biblioteki szkolnej, dziennika koła zainteresowań; prowadzenie dokumentacji bibliotecznej.

 

 

Opracowywanie i realizacja projektów o tematyce regionalnej wspólnie ze społecznością lokalną.

Współpraca z domem kultury, biblioteką publiczną, pedagogiczną.

Współpraca z Biurem Programu Socrates Comenius.

 

Gromadzenie i opracowywanie dokumentów, zaświadczeń, scenariuszy zajęć, zdjęć, itp.

 

 

Analiza zgromadzonego materiału, autorefleksja, ewaluacja, opis realizacji planu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

raz w miesiącu

 

 

 

IX – XI  2000

 

 

 

 

na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

przez cały okres stażu, raz w miesiącu – porządkowanie

 

 

maj 2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

osobista

 

1.

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

Wstępna ocena własnych umiejętności.

 

Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu.

 

 

 

 

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności i kompetencji. Samokształcenie.

 

 

 

 

 

 

 

Dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykonywanie innych zadań na rzecz edukacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Określenie dalszej drogi rozwoju.

 

Analiza dokonań i braków, autorefleksja.

 

Udział w pracach komisji przedmiotowej bloku humanistycznego; uczestniczenie w dostępnych formach doskonalenia zawodowego, w szkoleniach, warsztatach; w szkoleniowych posiedzeniach RP.

 

Uzyskanie Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy (ECDL) – kurs ESKK. Udział w kursach języka angielskiego, wykorzystanie programów komputerowych do nauki języka; studiowanie literatury fachowej.

 

Publikacje w czasopiśmie „Biblioteka w Szkole”; publikacje Wydawnictwa Biblioteki Szkolnej; udział w forum nauczycieli w portalu Eduseek (wymiana materiałów i opinii).

Aktywna praca w zespole przedmiotowym

 

 

Realizowanie projektu ComRoots w programie Socrates Comenius Akcja 1 (wspólna strona internetowa); eliminacje szkolne 10. polskiej edycji konkursu „Europa w Szkole”.

Kultywowanie tradycji i zwyczajów szkolnych: Dzień Patrona Szkoły,

obrzędy i tradycje Bożego Narodzenia,

rocznica wyzwolenia miasta.

 

Analiza i podsumowanie dokonań, autorefleksja, plan rozwoju zawodowego na dalsze lata.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w ciągu 2 najbliższych lat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

do 17 II 2001

 

 

 

maj 2001

grudzień 2000

 

styczeń 2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.

 

 

 

 

 

 

 

 

dydaktyczna

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

Analiza czytelnictwa uczniów, rozpatrywanie przypadków klas i uczniów słabo czytających, podejmowanie działań zmierzających do likwidacji niekorzystnych zjawisk w czytelnictwie.

 

Nawiązanie współpracy z nauczycielami w zakresie realizacji zajęć w bibliotece oraz realizacji ścieżki edukacyjnej – edukacja czytelnicza i medialna.

 

Wdrażanie uczniów do korzystania z technologii informatycznych w pracy własnej; przygotowywanie do samodzielnego wyszukiwania i opracowywania informacji; korzystanie z różnych form źródeł informacji (książkowych i pozaksiążkowych).

 

Opracowanie i realizacja wspólnie z nauczycielem matematyki programu autorskiego „Matematyka inaczej” dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej.

 

Gromadzenie i udostępnianie nauczycielom materiałów związanych z reformą systemu edukacji oraz awansem zawodowym nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie warsztatu i metod pracy.

 

 

Analiza kart czytelników, miesięczne zestawienie czytelnictwa; rozmowy o książkach, reklamowanie nowości, konkursy i nagrody.

 

 

 

Informacje o dostępnych w bibliotece materiałach; zajęcia biblioteczne.

 

 

 

 

Zajęcia biblioteczne, zajęcia pozalekcyjne z informatyki.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wdrożenie programu w klasie IV a.

 

 

 

 

 

Prenumerata i przeglądanie czasopism, robienie wycinków, gromadzenie biblioteczki reformy, śledzenie stron internetowych MEN i CODN; wywieszanie dostępnych materiałów na tablicy w pokoju nauczycielskim. Udzielanie bieżących informacji i porad

 

Wykorzystanie komputera i technologii informacyjnej w edukacji i jako elementu warsztatu pracy własnej; sięganie do nowych źródeł i form pracy (multimedia, Internet, projekty); wzbogacanie i aktualizowanie zbiorów bibliotecznych.

 

 

 

 

 

IV.

 

 

 

wychowawczo – opiekuńcza

 

 

1.

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

Zapoznanie się z planem wychowawczym szkoły.

 

Aktywna realizacja zadań wychowawczych.

 

 

 

 

Kultywowanie tradycji i zwyczajów szkolnych; dziedzictwo kulturowe.

 

 

 

 

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, aktywizacja czytelnictwa uczniów, rozwijanie zainteresowań czytelniczych, literackich.

 

Obrzędowość szkolna, udział w uroczystościach szkolnych, Dni Patrona;

projekty o tematyce regionalnej (zakończenie: „Maków i jego mieszkańcy na starej fotografii”, rozpoczęcie: „Gdzie są chłopcy z tamtych lat”)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX – X. 2000

 

finał I 2001

 

 

Lp.

Nazwa doskonalenia

Liczba godzin

Organizator

1.

Wstępny kurs obsługi komputera

40

Woj.Ośrodek Metod.

Ostrołęka

2.

kurs „Wprowadzenie do baz danych”

40

OEIiZK

Warszawa

3.

kurs „Podstawowe elementy Internetu”

36

OSI CompuTrain S.A.

Warszawa

4.

kurs „Metodyka wykorzystania Internetu w bibliotece”

40

 

5.

kurs „Opiekun pracowni internetowej”

40

 

6.

warsztaty przedmiotowo – metodyczne

„Obsługa pakietu bibliotecznego MOL”

24

OEIiZK

Warszawa

7.

kurs języka angielskiego

80

Gloucestershire

Education, Anglia

8.

kurs języka angielskiego

15

Nauka Jęz.Obcych

„Lingua”, Pułtusk

 

8. Uzyskane nagrody:

    Nagroda Dyrektora Szkoły  -  1988, 1996, 1998

    Nagroda Burmistrza Miasta  -  2000

 

9. Uwagi:

- szczególnie wyróżniająca ocena pracy,

- opiekun pracowni komputerowej,

- koordynator szkolny programu Socrates Comenius Akcja 1,

- autorka artykułów w czasopismach: „Biblioteka w Szkole”, „Tygodnik Ostrołęcki”,

  „Głos Makowa”,

- założycielka Wydawnictwa Biblioteki Szkolnej oraz autorka i współautorka różnych publikacji

  Wydawnictwa,

- autorka i realizatorska projektów międzyprzedmiotowych o tematyce regionalnej: „Miejsca, które

  warto zobaczyć  - Ludzie, których warto poznać. Szkolny przewodnik po Makowie”, „Maków i

  jego mieszkańcy na starej fotografii do roku 1945”,

- współautorka i realizatorka programu autorskiego „Matematyka inaczej” dla klasy II i III szkoły

  podstawowej w r. szk. 1998/99, 1999/2000,

- organizatorka konkursów: „Moja rodzina i ja” (1993/94), „Dom moich marzeń” (1994/95),

  „Świat Walta Disney’a” (1996/97), eliminacji szkolnych XII, XIII i XIV Konkursu Literackiej

  Twórczości Dziecięcej w Słupsku (1996, 1997, 1998),  konkursu „Europa w