1. Imię i nazwisko: Katarzyna Anna Olzacka
2. Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2000 r.
3. Staż pracy: 19 lat, staż pracy pedagogicznej: 19 lat
4. Posiadany stopień specjalizacji zawodowej: I stopień w zakresie pracy bibliotecznej
5. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel mianowany
6. Posiadane kwalifikacje: mgr bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, studium informatyki
7. Ukończone formy doskonalenia:
2001 r. z uwzględnieniem zadań zawartych w „Planie pracy biblioteki szkolnej w r. szk.
2000/2001” oraz wymagań stawianych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez
nauczyciela (Dz.U. z 2000 r. Nr 70, poz. 824, § 5).
III. Cele operacyjne:
1) doskonalenie warsztatu i metod pracy,
2) realizowanie zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki w celu podniesienia
jakości pracy szkoły,
3) uczestniczenie w różnych formach doskonalenia służących własnemu rozwojowi oraz
podniesieniu poziomu pracy szkoły.
IV. Działania nauczyciela.
Lp. |
Strefa rozwoju zawodowego |
Lp. |
Z a d a n i a |
Formy realizacji |
Termin |
I. |
organizacyjna |
1.
2.
3.
4.
5.
6. |
Poznanie procedury awansu zawodowego nauczyciela
Udział w życiu szkoły oraz w pracach jej organów.
Prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami.
Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami.
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
Przygotowanie projektu sprawozdania. |
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego, śledzenie stron internetowych MEN i CODN, wymiana poglądów i informacji w portalu Eduseek; założenie teczki tematycznej: „Awans zawodowy nauczyciela”.
Aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej (przygotowywanie sprawozdań z pracy biblioteki, analiza czytelnictwa). Udział w pracach komisji szkolnych: zadaniowej, przedmiotowej (blok humanistyczny), dydaktycznej Planu Rozwoju Szkoły. Współpraca z rodzicami -dni otwarte. Udział w tworzenie dokumentacji szkolnej (opracowanie rocznego planu pracy biblioteki, Plan Rozwoju Szkoły).
Prowadzenie dziennika pracy biblioteki szkolnej, dziennika koła zainteresowań; prowadzenie dokumentacji bibliotecznej.
Opracowywanie i realizacja projektów o tematyce regionalnej wspólnie ze społecznością lokalną. Współpraca z domem kultury, biblioteką publiczną, pedagogiczną. Współpraca z Biurem Programu Socrates Comenius.
Gromadzenie i opracowywanie dokumentów, zaświadczeń, scenariuszy zajęć, zdjęć, itp.
Analiza zgromadzonego materiału, autorefleksja, ewaluacja, opis realizacji planu.
|
raz w miesiącu
IX – XI 2000
na bieżąco
przez cały okres stażu, raz w miesiącu – porządkowanie
maj 2001 |
II. |
osobista |
1.
2.
3.
4.
5.
6. |
Wstępna ocena własnych umiejętności.
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu.
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności i kompetencji. Samokształcenie.
Dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami.
Wykonywanie innych zadań na rzecz edukacji.
Określenie dalszej drogi rozwoju. |
Analiza dokonań i braków, autorefleksja.
Udział w pracach komisji przedmiotowej bloku humanistycznego; uczestniczenie w dostępnych formach doskonalenia zawodowego, w szkoleniach, warsztatach; w szkoleniowych posiedzeniach RP.
Uzyskanie Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy (ECDL) – kurs ESKK. Udział w kursach języka angielskiego, wykorzystanie programów komputerowych do nauki języka; studiowanie literatury fachowej.
Publikacje w czasopiśmie „Biblioteka w Szkole”; publikacje Wydawnictwa Biblioteki Szkolnej; udział w forum nauczycieli w portalu Eduseek (wymiana materiałów i opinii). Aktywna praca w zespole przedmiotowym
Realizowanie projektu ComRoots w programie Socrates Comenius Akcja 1 (wspólna strona internetowa); eliminacje szkolne 10. polskiej edycji konkursu „Europa w Szkole”. Kultywowanie tradycji i zwyczajów szkolnych: Dzień Patrona Szkoły, obrzędy i tradycje Bożego Narodzenia, rocznica wyzwolenia miasta.
Analiza i podsumowanie dokonań, autorefleksja, plan rozwoju zawodowego na dalsze lata.
|
w ciągu 2 najbliższych lat
do 17 II 2001
maj 2001 grudzień 2000
styczeń 2001
|
III. |
dydaktyczna |
1.
2.
3.
4.
5.
6. |
Analiza czytelnictwa uczniów, rozpatrywanie przypadków klas i uczniów słabo czytających, podejmowanie działań zmierzających do likwidacji niekorzystnych zjawisk w czytelnictwie.
Nawiązanie współpracy z nauczycielami w zakresie realizacji zajęć w bibliotece oraz realizacji ścieżki edukacyjnej – edukacja czytelnicza i medialna.
Wdrażanie uczniów do korzystania z technologii informatycznych w pracy własnej; przygotowywanie do samodzielnego wyszukiwania i opracowywania informacji; korzystanie z różnych form źródeł informacji (książkowych i pozaksiążkowych).
Opracowanie i realizacja wspólnie z nauczycielem matematyki programu autorskiego „Matematyka inaczej” dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej.
Gromadzenie i udostępnianie nauczycielom materiałów związanych z reformą systemu edukacji oraz awansem zawodowym nauczyciela.
Doskonalenie warsztatu i metod pracy.
|
Analiza kart czytelników, miesięczne zestawienie czytelnictwa; rozmowy o książkach, reklamowanie nowości, konkursy i nagrody.
Informacje o dostępnych w bibliotece materiałach; zajęcia biblioteczne.
Zajęcia biblioteczne, zajęcia pozalekcyjne z informatyki.
Wdrożenie programu w klasie IV a.
Prenumerata i przeglądanie czasopism, robienie wycinków, gromadzenie biblioteczki reformy, śledzenie stron internetowych MEN i CODN; wywieszanie dostępnych materiałów na tablicy w pokoju nauczycielskim. Udzielanie bieżących informacji i porad
Wykorzystanie komputera i technologii informacyjnej w edukacji i jako elementu warsztatu pracy własnej; sięganie do nowych źródeł i form pracy (multimedia, Internet, projekty); wzbogacanie i aktualizowanie zbiorów bibliotecznych.
|
|
IV. |
wychowawczo – opiekuńcza
|
1.
2.
3. |
Zapoznanie się z planem wychowawczym szkoły.
Aktywna realizacja zadań wychowawczych.
Kultywowanie tradycji i zwyczajów szkolnych; dziedzictwo kulturowe. |
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, aktywizacja czytelnictwa uczniów, rozwijanie zainteresowań czytelniczych, literackich.
Obrzędowość szkolna, udział w uroczystościach szkolnych, Dni Patrona; projekty o tematyce regionalnej (zakończenie: „Maków i jego mieszkańcy na starej fotografii”, rozpoczęcie: „Gdzie są chłopcy z tamtych lat”)
|
IX – X. 2000
finał I 2001 |
Lp. |
Nazwa doskonalenia |
Liczba godzin |
Organizator |
1. |
Wstępny kurs obsługi komputera |
40 |
Woj.Ośrodek Metod. Ostrołęka |
2. |
kurs „Wprowadzenie do baz danych” |
40 |
OEIiZK Warszawa |
3. |
kurs „Podstawowe elementy Internetu” |
36 |
OSI CompuTrain S.A. Warszawa |
4. |
kurs „Metodyka wykorzystania Internetu w bibliotece” |
40 |
„
|
5. |
kurs „Opiekun pracowni internetowej” |
40 |
„
|
6. |
warsztaty przedmiotowo – metodyczne „Obsługa pakietu bibliotecznego MOL” |
24 |
OEIiZK Warszawa |
7. |
kurs języka angielskiego |
80 |
Gloucestershire Education, Anglia |
8. |
kurs języka angielskiego |
15 |
Nauka Jęz.Obcych „Lingua”, Pułtusk |
8. Uzyskane nagrody:
Nagroda Dyrektora Szkoły - 1988, 1996, 1998
Nagroda Burmistrza Miasta - 2000
9. Uwagi:
- szczególnie wyróżniająca ocena pracy,
- opiekun pracowni komputerowej,
- koordynator szkolny programu Socrates Comenius Akcja 1,
- autorka artykułów w czasopismach: „Biblioteka w Szkole”, „Tygodnik Ostrołęcki”,
„Głos Makowa”,
- założycielka Wydawnictwa Biblioteki Szkolnej oraz autorka i współautorka różnych publikacji
Wydawnictwa,
- autorka i realizatorska projektów międzyprzedmiotowych o tematyce regionalnej: „Miejsca, które
warto zobaczyć - Ludzie, których warto poznać. Szkolny przewodnik po Makowie”, „Maków i
jego mieszkańcy na starej fotografii do roku 1945”,
- współautorka i realizatorka programu autorskiego „Matematyka inaczej” dla klasy II i III szkoły
podstawowej w r. szk. 1998/99, 1999/2000,
- organizatorka konkursów: „Moja rodzina i ja” (1993/94), „Dom moich marzeń” (1994/95),
„Świat Walta Disney’a” (1996/97), eliminacji szkolnych XII, XIII i XIV Konkursu Literackiej
Twórczości Dziecięcej w Słupsku (1996, 1997, 1998), konkursu „Europa w