Wprowadzenie

 

Poniższe opracowanie planu rozwoju nauczyciela obejmuje poszczególne sfery działania z pominięciem rubryk i tabel. Zawiera on zadania nauczyciela realizowane w danym roku szkolnym, wynikające z nałożonych obowiązków, jak również plany na okres stażu.

 

I. Informacje personalne

 

Nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego w okresie dziewięciomiesięcznego stażu w związku z postępowaniem w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.

 

1. Imię i nazwisko:

2. Nazwa szkoły: Zespół Szkół Rolniczych w Gosławicach

3. Staż pracy ogółem:

4 .Staż pracy pedagogicznej:

5. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel mianowany

6. Kwalifikacje:

7.Ukończone formy doskonalenia:

Ø       ..........................................................

Ø       .............................................................

Ø       ....................................................................

 

II. Terminarz

1. Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2000 r.

2. Zatwierdzenie Planu Rozwoju Zawodowego:

3. Data zakończenia stażu:

 

III Zakres działania

1.        Obszar dydaktyczny rozwoju zawodowego.

2.        Obszar wychowawczo-opiekuńczy rozwoju zawodowego.

3.        Obszar społeczno-środowiskowy.

4.        Obszar organizacyjny.

5.        Obszar osobisty.

6.        Działania na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji.

 

IV Plan działania

Oznaczenia:          Z - działania i zadania nauczyciela

                               R - formy/metody realizacji zadania

                               W - osoba/instytucja wspierająca

                               T - termin realizacji

                               E - spodziewane efekty

 

Rozwój kompetencji przedmiotowo-dydaktycznych

1. Z - Organizacja warsztatu pracy.

F      R - kontynuowanie opieki nad pracownią matematyczną i informatyczną

W -

T - na bieżąco,

E - realizacja zajęć zgodnie ze szkolnym programem nauczania

F      R - kontynuowanie opieki nad zespołem uczniowskim prowadzącym ścienną gazetkę matematyczną

T - na bieżąco

E - zaangażowanie uczniów w przygotowywanie materiałów matematycznych

F      R - dalsze tworzenie własnej biblioteczki i jej uaktualnianie poprzez dobór podręczników, czasopism metodycznych

W - biblioteka szkolna, pedagogiczna

T - na bieżąco

E - korzystanie z literatury, podręczników, zbiorów zadań

F      R - prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu dydaktyki

W - biblioteka szkolna, biblioteka pedagogiczna

T - na bieżąco

E - lepsza realizacja programu nauczania

F      R - prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych w postaci książek, periodyków, stron WWW z zakresu wiedzy merytorycznej związanej z nauczaniem matematyki

T - na bieżąco

E - wykorzystanie różnorodnych, nowoczesnych i uzupełniających się materiałów

2. Z - Nauczanie matematyki z utrzymaniem integralności wiedzy, umiejętności i wychowania.

F      R - dokumentowanie własnego działania w postaci scenariuszy lekcji, planów, testów, kart pracy i innych materiałów

T - na bieżąco

E - systematyczne sprawdzanie opanowania i zrozumienia przez uczniów omawianych zagadnień

F      R - dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania ucznia

T - na bieżąco

E - wzrost aktywności uczniów na lekcjach

3. Z - Obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli.

T -

E - wewnątrzszkolne doskonalenie, wnioski z obserwacji i z omawianych zajęć

4. Z - Pełnienie obowiązków członka komisji egzaminacyjnej.

W - dyrektor szkoły

T - maj 2001 r.

E - wnioski z egzaminu maturalnego

5. Z - Doskonalenie warsztatu, metod pracy pedagogicznej i umiejętności merytorycznych związanych z nauczaniem matematyki.

F      R - udział w konferencji metodycznej nauczycieli matematyki

T - wrzesień 2000 r.

E - analiza wymagań i zasad nowego egzaminu maturalnego z matematyki

F      R - udział w konferencji metodycznej nauczycieli informatyki

T - październik 2000 r.

E - dyskusja z innymi nauczycielami na temat awansu zawodowego

F      R - udział w zorganizowanej formie doskonalenia zawodowego, XIV Konwersatorium z matematyki

T - raz w miesiącu

E - zaznajomienie się z nowoczesnymi rozwiązaniami dydaktycznymi

F      R - udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu – warsztaty w zakresie przedmiotowego systemu oceniania

W -

T - październik 2000 r.

E - nowelizacja kryteriów oceniania w zakresie obowiązkowych treści nauczania z matematyki

F      R - udział w konsultacjach zespołu nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy

W - dyrektor, nauczyciele

E - analiza i opracowanie planu rozwoju zawodowego skorelowanego z planem pracy dydaktyczno-wychowawczym szkoły

F      R - nawiązanie współpracy z doradcą metodycznym i konsultantami ośrodków metodycznych

W -

T - raz w miesiącu

E - udział w sesjach metodycznych, określenie zasad współpracy w realizacji programu nauczania matematyki w liceum technicznym

F      R - opracowanie i wdrażanie aktywizujących metod pracy ucznia na lekcjach matematyki

E - aktywne włączanie ucznia do procesu uczenia

F      R - uczestnictwo w konsultacjach, szkoleniach, posiedzeniach Rady Pedagogicznej w sprawach wychowawczych, przedmiotowych, pracach zespołów nauczycieli

T - na bieżąco

E - doskonalenie metod pracy, przyrost kompetencji zawodowych

F      R - udział w zorganizowanej formie zewnętrznego doskonalenia zawodowego

T -

E - wykonywanie zadań egzaminatora

6. Z - Analiza, określenie mocnych i słabych stron własnej działalności.

F      R - opracowanie i przeprowadzenie eksperymentu dydaktycznego w klasach III LA w celu określenia skuteczności i efektywności działań edukacyjnych

E - stwarzanie uczniom możliwości wyboru rodzaju pracy

F      R - analiza wprowadzonego do nauczania algorytmu w klasach III LA i II LZ

T - listopad/grudzień 2000 r.

E - inspirujące ucznia wykorzystanie komputera w nauce matematyki

F      R - analiza wprowadzonych do nauczania gier dydaktycznych

T - styczeń/luty 2001 r.

E - zainteresowanie uczniów matematyką poprzez wykorzystanie nowoczesnych i uzupełniających się materiałów

7. Z - Realizacja zadań przygotowujących ucznia do egzaminu MATURA 2001.

F      R - zorganizowanie i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych przygotowujących do egzaminu maturalnego

T - 2 razy w miesiącu

E - powtórzenie przerobionego materiału z matematyki oraz usystematyzowanie wiadomości i umiejętności

F      R - przeprowadzenie próbnego egzaminu maturalnego z matematyki

T - marzec 2001 r.

E - przygotowanie uczniów do pisemnej części egzaminu dojrzałości

8. Z - Opracowanie i wdrożenie programu.

F      R - opracowanie i realizacja programu wychowawczo-opiekuńczego

T - wrzesień 2000 r.

E - zwiększenie oddziaływań wychowawczych na uczniów

F      R - opracowanie programu przygotowującego uczniów do zdawania egzaminu dojrzałości z matematyki (praca w grupach)

T - październik 2000 r.

E - przygotowanie i realizacja projektu zajęć pozalekcyjnych z matematyki

F      R - opracowanie i wdrożenie programu dla uczniów, kształtującego umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł

T - grudzień 2000 r.

F      R - opracowanie oferty wspomagającej uczniów mających trudności w nauce matematyki

T - listopad 2000 r.

E - wspieranie u uczniów wiary w ich możliwości

F      R - opracowanie planu i realizacja treści nauczania z matematyki

T - wrzesień 2000 r.

E - realizacja programu nauczania zgodnie z planem

F      R - kontynuacja opracowań wymagań edukacyjnych w zakresie przedmiotowego systemu oceniania z matematyki i ich wdrożenie

T - wrzesień 2000 r.

E - obiektywizacja procesu oceniania i klasyfikowania uczniów poprzez ustalenie szczegółowych kryteriów ocen z matematyki i technik biurowych

F      R - opracowanie i wdrożenie materiałów dydaktycznych (cykl zajęć z matematyki w sali komputerowej)

T - styczeń 2001 r.

E - scenariusze lekcji

9. Z - Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.

F      R - korzystanie z Internetu, encyklopedii multimedialnych

T - na bieżąco

F      R - korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych

T - styczeń/luty 2001 r.

E - wykorzystanie poznanych wiadomości i umiejętności matematycznych w pracy z komputerem

F      R - internetowy kurs integracji europejskiej

T - październik 2000 r.

E - poznanie tematyki wykładów

 

Rozwój kompetencji wychowawczo-opiekuńczych

1.        Z - Prowadzenie działań wychowawczych opartych na systemie wartości określonych w programie wychowawczym szkoły.

F      R - zapoznanie z programem wychowawczym szkoły

T - wrzesień 2000 r.

F      R - określenie zadań własnych związanych z pełnieniem funkcji nauczyciela-wychowawcy

T - wrzesień 2000 r.

2. Z - Organizacja warsztatu pracy wychowawcy.

F      R - zaprojektowanie i realizacja programu w ramach godzin wychowawczych

T - wrzesień 2000 r.

E - program wychowawcy klasy

F      R - zaprojektowanie rocznego planu wychowawczego w konsultacji z rodzicami

T - wrzesień 2000 r.

W - rodzice

E - opracowany roczny plan wychowawczy

F      R - zaprojektowanie i zrealizowanie programu dla uczniów rozwijających osobiste zainteresowania w formie zajęć pozalekcyjnych (kółko matematyczne)

T - raz w miesiącu

E - doskonalenie umiejętności i wykorzystanie zdolności matematycznych uczniów oraz sieci komputerowej

F      R - zaprojektowanie i zrealizowanie imprezy kulturalnej, rozrywkowej (apel ogólnoszkolny, wycieczka klasowa , akcja wspomagająca dzieci  w środowisku lokalnym)

T - listopad/grudzień 2000 r.

        maj/czerwiec 2001 r.

E  udział młodzieży w imprezach i akcjach oraz pomoc innym dzieciom

F      R - prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu wychowania

T - na bieżąco

E - efektywniejsza realizacja programu wychowawczego

3. Z - Sporządzenie planu i spotkań z rodzicami.

F      R - prowadzenie zebrań i spotkań z rodzicami

T - na bieżąco

E - relacje osobowe nauczyciel – rodzic

F      R - zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców

W - dyrektor

T - styczeń 2001 r.

E - wykorzystanie wiadomości i przemyśleń nauczyciela przez rodziców

4. Z - Starania o spójność działań wychowawczych szkoły i rodziców.

F      R - integrowanie zespołu klasowego

T - na bieżąco

F      R - kierowanie i zarządzanie zespołem klasowym i rodzicielskim

W - nauczyciele, rodzice

T - na bieżąco

F      R - starania o podniesienie poziomu czytelnictwa uczniów

W - biblioteka szkolna

T - na bieżąco

E - rozwój poziomu intelektualnego uczniów

5. Z - Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela.

F      R - zaprojektowanie i wdrożenie własnej koncepcji klasowego programu zachowań patologicznych (agresja, niszczenie mienia szkolnego)

T - listopad 2000 r.

E - zniwelowanie niewłaściwego zachowania

F      R - analiza zrealizowanego programu profilaktycznego (program A. Kołodziejczyka lub „7-miu kroków”)

W - pełnomocnik d/s rozwiązywania problemów alkoholowych

T - kwiecień 2001 r.

E - przeciwdziałanie uzależnieniom uczniów od alkoholu

F      R - przeciwdziałanie przemocy psychicznej i fizycznej uczniów

T - na bieżąco

E - poczucie bezpieczeństwa w społeczności szkolnej

F      R - aktywne pełnienie dyżurów nauczycielskich w trakcie przerw śródlekcyjnych

T - raz w tygodniu

E - akceptacja przyjętych zasad korzystania z przerwy

F      R - zaprojektowanie programu włączenia ucznia zdolnego do realizacji procesu kształcenia w szkole (pomoc koleżeńska w nauce)

T -

E - pomoc w nauce kolegom z klasy

F      R - rozpoznawanie problemów uczniów i rozwiązywanie ich za pomocą odpowiednich strategii

T - na bieżąco

E - dostrzeganie problemy uczniów

F      R - modelowanie sytuacji wychowawczych

T - na bieżąco

F      R - motywowanie i wspieranie ucznia w rozwoju

T - na bieżąco

E - rozwój psychofizyczny i intelektualny ucznia

F      R - opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych

T - na bieżąco

E - zapewnienie bezpieczeństwa

F      R - uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kultury ( teatr, koncert, kino)

W - dyrektor

T - na bieżąco notatki w dzienniku lekcyjnym

6. Z - Kontynuacja poznawania i aktualizacja sytuacji rodzinnej wychowanków.

F      R - rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami i wychowawcami

T - na bieżąco notatki w dzienniku

W - nauczyciele

E - skorzystanie z pomocy stypendialnej

7. Z - Pogłębienie wiedzy i doskonalenie umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów.

F      R - stosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i poznawczej w prowadzeniu zespołu klasowego

T - na bieżąco

W - nauczyciele

E - dostrzeganie problemów uczniów i stosowanie środków zaradczych korygujących zachowanie

 

Działania w sferze społeczno-środowiskowej

1. Z - Diagnozowanie postaw, oczekiwań i potrzeb uczniów w odniesieniu do sposobów nauczania oraz komunikacji interpersonalnej uczeń – nauczyciel.

F      R - przeprowadzenie i opracowanie badań sondażowych (diagnostycznych) poświęconych lepszemu poznawaniu możliwości uczniów, ich zainteresowań, wartości i postaw

T - kwiecień 2001 r.

E - opracowanie i analiza ankiet

F      R - zaprojektowanie i zorganizowanie warsztatów poświęconych komunikacji interpersonalnej, dialogowi z uczniami, oczekiwaniom, potrzebom uczniów odnośnie do sposobów i jakości komunikacji uczeń – nauczyciel

T - grudzień 2000 r.

E - dokonanie autoanalizy

2.        Z - Diagnozowanie postaw, oczekiwań i potrzeb rodziców jako partnerów nauczyciela w edukacji dzieci.

F      R - zaprojektowanie, przeprowadzenie i opracowanie badań sondażowych poświęconych poglądom, oczekiwaniom i opiniom rodziców odnośnie ich udziału w życiu szkoły, sposobu komunikowania się nauczycieli z rodzicami lub innych kwestii

T - styczeń 2001 r.

W - dyrektor

E - poprawa jakości komunikacji interpersonalnej rodzic - nauczyciel

3.Z - Realizacja współpracy z różnymi podmiotami i partnerami środowiska lokalnego.

F      R - współdziałanie uczniów szkoły z instytucjami wspierającymi rozwój oświaty i wychowania (                                             )

T - listopad/grudzień 2000 r.

W -

E - organizacja akcji

F      R - współudział uczniów w utrzymywaniu porządku i czystości na przystankach autobusowych

T -

W - dyrektor

E - dobry wizerunek młodzieży wśród miejscowej społeczności

 

Działania w sferze organizacyjnej

1. Z - Kontynuacja poznawania zasad funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.

F      R - poznanie procedury awansu zawodowego (znajomość przepisów prawa oświatowego)

T - sierpień/wrzesień 2000 r.

E - analiza przepisów prawa oświatowego i znajdowanie potrzebnych informacji

F      R - rozszerzenie wiadomości dotyczących organizacji, zasad funkcjonowania i zadań szkoły

T - wrzesień/październik 2000 r.

E - wykorzystanie na zajęciach dokumentacji statutu, wewnątrzszkolnego systemu oceniania, regulaminów; analiza programu rozwoju szkoły, programu wychowania; zapoznanie uczniów i rodziców ze statutem, systemem oceniania i wystawiania ocen z zachowania; zapoznanie się ze strategią rozwoju szkoły (uwzględnioną w planie rozwoju zawodowego)

F      R - kontynuowanie procedury zdobywania kwalifikacji egzaminatora

T -

E -

F      R - prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu organizacji i funkcjonowania szkoły

T - na bieżąco

W - dyrektor, biblioteka szkolna

F      R - prowadzenie rejestru przyswojonych aktów prawodawstwa oświatowego

T - na bieżąco

E - poznanie struktury prawodawstwa oświatowego (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, akty prawodawstwa wewnątrzszkolnego)

F      R - poznanie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy właściwych dla szkoły

W -

E - zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków uczniom

2. Z - Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej celów i podstawowych funkcji.

F      R - współpraca z biblioteką szkolną i doradztwo w sprawie zakupów środków i materiałów dydaktycznych

T - wrzesień 2000 r. maj 2001 r.

W - biblioteka szkolna, inni matematycy

E - materiały są łatwo dostępne dla uczniów

F      R - współpraca z rodzicami

T - na bieżąco

F      R - wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania

T - na bieżąco

E - obiektywizacja procesu oceniania i klasyfikowania uczniów

F      R - współudział w opracowywaniu rocznego planu pracy dydaktyczno-wychowawczego szkoły

T - wrzesień/październik 2000 r.

E - opracowany plan wychowawczy klasy i plan nauczania

F      R - pełnienie obowiązków członka komisji egzaminacyjnej

T - maj 2001 r.

W - dyrektor szkoły

F      R - udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli

T - grudzień 2000 r., styczeń 2001 r.

E - korzystanie przez nauczycieli z zawartości informacyjnej sieci Internet dla poszczególnych przedmiotów nauczania

3. Z - Aktywna i systematyczna współpraca ze społecznością lokalną.

F      R - współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój oświaty i wychowania (TPD,                      )

T - listopad/grudzień 2000 r.

W -

E -

4. Z - Dokumentowanie realizacji planu rozwoju.

F      R - gromadzenie dokumentów w postaci zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy, konspektów, zdjęć, nagrań, materiałów w postaci pisemnej i graficznej

T - na bieżąco

5. Z - Przygotowanie projektu sprawozdania z planu rozwoju zawodowego.

F      R - autorefleksja, autoanaliza

T - maj 2000 r.

F      R - opis realizacji planu rozwoju zawodowego

T - maj 2000 r.

6. Z - Udział w organizowaniu sprawnego funkcjonowania szkoły.

F      R - koordynowanie prac związanych z wystrojem pracowni matematycznej

T - na bieżąco

F      R - koordynowanie pracy samorządu klasowego

T - na bieżąco

F      R - koordynowanie przygotowań do ważniejszych wydarzeń w życiu klasy

T - na bieżąco

E - aktywny udział młodzieży w różnego rodzaju akcjach wyrażający zaangażowanie społeczne i wrażliwość społeczną ( organizowanie wycieczek, apeli, propagowanie higieny i czystości otoczenia itp.)

 

Działania w sferze osobistej

1. Z - Ewaluacja postaw i doskonalenie cech osobistych.

F      R - przeprowadzenie analizy własnych umiejętności w pracy nauczycielskiej

T - sierpień/wrzesień 2000 r.

E -określenie długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości

F      R - prowadzenie rejestru uczestnictwa w różnych formach kultury (teatr, koncert, kino)

T - na bieżąco

F      R - podniesienie na wyższy poziom znajomości języka angielskiego

T -

2. Z - Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej (poszukiwanie rozwiązań).

F      R - prowadzenie rejestru przeczytanych pozycji literatury pedagogicznej

T - na bieżąco

3. Z - Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.

F      R - udział w kursie kwalifikacyjnym na egzaminatora

T -

4. Z - Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań.

F      R - opieka nad uczniami przygotowującymi się do egzaminu dojrzałości

T - dwa razy w miesiącu

5. Z - Obserwacja i analiza możliwości ucznia.

F      R - zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi (kwestionariusze samooceny ucznia, arkusze potrzeb i dążeń

T - na bieżąco (na podstawie ankiet)

E - przygotowanie notatki w dzienniku lekcyjnym, sporządzanie bieżącej dokumentacji

6. Z - Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu.

F      R - udział w XIV-tym Konwersatorium z matematyki

T - raz w miesiącu

E - zwiększenie własnych zasobów i możliwości

F      R - udział w pracach zespołu samokształceniowego nauczycieli

T - październik 2000 r.(notatki własne)

7. Z - Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja.

F      R - przygotowanie i opublikowanie materiałów własnych (scenariuszy zajęć)

T - marzec, kwiecień 2001 r.

E - udostępnienie materiałów szerszemu gronu

8. Z - Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.

F      R - zbieranie i gromadzenie informacji od innych nauczycieli

T - na bieżąco

9. Z - Określenie dalszej drogi rozwoju.

F      R - uwzględnienie uzyskanych rezultatów końcowych i dokonanie ewaluacji

T - maj/czerwiec 2001 r.

E - wnioski do dalszej pracy i rozwoju zawodowego

 

Działania na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji

1. Z - Aktywne uczestnictwo w tworzeniu podstawowych dokumentów szkolnych(system oceniania, program wychowawczy).

T - wrzesień/październik 2000 r.

2. Z - Prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami  (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej, plan nauczania, plan wychowawczy klasy).

T - na bieżąco

3. Z - Wdrażanie reformy oświaty.

F      R - udział w formach doskonalenia nauczycieli w zakresie MATURA 2002

T - maj 2001 r.

4. Z - Promocja szkoły poprzez obsługę stron internetowych oraz poczty elektronicznej.

T - na bieżąco

5. Z - Udział w realizacji szkolnych projektów i programów edukacyjnych.

F      R - udział w szkoleniu rady pedagogicznej w ramach WDN na temat „Reforma szkolnictwa ponadgimnazjalnego”

W - dyrektor, nauczyciele

T - listopad 2000 r.

E - stworzenie misji szkoły

F      R - udział w szkoleniu rady pedagogicznej w ramach WDN na temat programu wychowawczego szkoły

W - dyrektor, nauczyciele

T - grudzień 2000 r.

E - utworzony program wychowawczy

6. Z - Współpraca z instytucjami wspierającymi oświatę, jej rozwój i wychowanie (                                                            ).

7. Z - Współpraca z placówkami doskonalenia nauczycieli i stowarzyszeniami oświatowymi.

F      R - udział w sesjach metodycznych

T - październik 2000 r. (WODIP)