Poniższe opracowanie planu rozwoju nauczyciela obejmuje poszczególne sfery działania z pominięciem rubryk i tabel. Zawiera on zadania nauczyciela realizowane w danym roku szkolnym, wynikające z nałożonych obowiązków, jak również plany na okres stażu.
I. Informacje personalne
Nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego w okresie dziewięciomiesięcznego stażu w związku z postępowaniem w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.
1. Imię i nazwisko:
2. Nazwa szkoły: Zespół Szkół Rolniczych w Gosławicach
3. Staż pracy ogółem:
4 .Staż pracy pedagogicznej:
5. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel mianowany
6. Kwalifikacje:
7.Ukończone formy doskonalenia:
Ø ..........................................................
Ø .............................................................
Ø ....................................................................
1. Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2000 r.
2. Zatwierdzenie Planu Rozwoju Zawodowego:
3. Data zakończenia stażu:
1. Obszar dydaktyczny rozwoju zawodowego.
2. Obszar wychowawczo-opiekuńczy rozwoju zawodowego.
3. Obszar społeczno-środowiskowy.
4. Obszar organizacyjny.
5. Obszar osobisty.
6. Działania na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji.
Oznaczenia: Z - działania i zadania nauczyciela
R - formy/metody realizacji zadania
W - osoba/instytucja wspierająca
T - termin realizacji
E - spodziewane efekty
1. Z - Organizacja warsztatu pracy.
F R - kontynuowanie opieki nad pracownią matematyczną i informatyczną
W -
T - na bieżąco,
E - realizacja zajęć zgodnie ze szkolnym programem nauczania
F R - kontynuowanie opieki nad zespołem uczniowskim prowadzącym ścienną gazetkę matematyczną
T - na bieżąco
E - zaangażowanie uczniów w przygotowywanie materiałów matematycznych
F R - dalsze tworzenie własnej biblioteczki i jej uaktualnianie poprzez dobór podręczników, czasopism metodycznych
W - biblioteka szkolna, pedagogiczna
T - na bieżąco
E - korzystanie z literatury, podręczników, zbiorów zadań
F R - prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu dydaktyki
W - biblioteka szkolna, biblioteka pedagogiczna
T - na bieżąco
E - lepsza realizacja programu nauczania
F R - prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych w postaci książek, periodyków, stron WWW z zakresu wiedzy merytorycznej związanej z nauczaniem matematyki
T - na bieżąco
E - wykorzystanie różnorodnych, nowoczesnych i uzupełniających się materiałów
2. Z - Nauczanie matematyki z utrzymaniem integralności wiedzy, umiejętności i wychowania.
F R - dokumentowanie własnego działania w postaci scenariuszy lekcji, planów, testów, kart pracy i innych materiałów
T - na bieżąco
E - systematyczne sprawdzanie opanowania i zrozumienia przez uczniów omawianych zagadnień
F R - dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania ucznia
T - na bieżąco
E - wzrost aktywności uczniów na lekcjach
3. Z - Obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli.
T -
E - wewnątrzszkolne doskonalenie, wnioski z obserwacji i z omawianych zajęć
4. Z - Pełnienie obowiązków członka komisji egzaminacyjnej.
W - dyrektor szkoły
T - maj 2001 r.
E - wnioski z egzaminu maturalnego
5. Z - Doskonalenie warsztatu, metod pracy pedagogicznej i umiejętności merytorycznych związanych z nauczaniem matematyki.
F R - udział w konferencji metodycznej nauczycieli matematyki
T - wrzesień 2000 r.
E - analiza wymagań i zasad nowego egzaminu maturalnego z matematyki
F R - udział w konferencji metodycznej nauczycieli informatyki
T - październik 2000 r.
E - dyskusja z innymi nauczycielami na temat awansu zawodowego
F R - udział w zorganizowanej formie doskonalenia zawodowego, XIV Konwersatorium z matematyki
T - raz w miesiącu
E - zaznajomienie się z nowoczesnymi rozwiązaniami dydaktycznymi
F R - udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu – warsztaty w zakresie przedmiotowego systemu oceniania
W -
T - październik 2000 r.
E - nowelizacja kryteriów oceniania w zakresie obowiązkowych treści nauczania z matematyki
F R - udział w konsultacjach zespołu nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy
W - dyrektor, nauczyciele
E - analiza i opracowanie planu rozwoju zawodowego skorelowanego z planem pracy dydaktyczno-wychowawczym szkoły
F R - nawiązanie współpracy z doradcą metodycznym i konsultantami ośrodków metodycznych
W -
T - raz w miesiącu
E - udział w sesjach metodycznych, określenie zasad współpracy w realizacji programu nauczania matematyki w liceum technicznym
F R - opracowanie i wdrażanie aktywizujących metod pracy ucznia na lekcjach matematyki
E - aktywne włączanie ucznia do procesu uczenia
F R - uczestnictwo w konsultacjach, szkoleniach, posiedzeniach Rady Pedagogicznej w sprawach wychowawczych, przedmiotowych, pracach zespołów nauczycieli
T - na bieżąco
E - doskonalenie metod pracy, przyrost kompetencji zawodowych
F R - udział w zorganizowanej formie zewnętrznego doskonalenia zawodowego
T -
E - wykonywanie zadań egzaminatora
6. Z - Analiza, określenie mocnych i słabych stron własnej działalności.
F R - opracowanie i przeprowadzenie eksperymentu dydaktycznego w klasach III LA w celu określenia skuteczności i efektywności działań edukacyjnych
E - stwarzanie uczniom możliwości wyboru rodzaju pracy
F R - analiza wprowadzonego do nauczania algorytmu w klasach III LA i II LZ
T - listopad/grudzień 2000 r.
E - inspirujące ucznia wykorzystanie komputera w nauce matematyki
F R - analiza wprowadzonych do nauczania gier dydaktycznych
T - styczeń/luty 2001 r.
E - zainteresowanie uczniów matematyką poprzez wykorzystanie nowoczesnych i uzupełniających się materiałów
7. Z - Realizacja zadań przygotowujących ucznia do egzaminu MATURA 2001.
F R - zorganizowanie i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych przygotowujących do egzaminu maturalnego
T - 2 razy w miesiącu
E - powtórzenie przerobionego materiału z matematyki oraz usystematyzowanie wiadomości i umiejętności
F R - przeprowadzenie próbnego egzaminu maturalnego z matematyki
T - marzec 2001 r.
E - przygotowanie uczniów do pisemnej części egzaminu dojrzałości
8. Z - Opracowanie i wdrożenie programu.
F R - opracowanie i realizacja programu wychowawczo-opiekuńczego
T - wrzesień 2000 r.
E - zwiększenie oddziaływań wychowawczych na uczniów
F R - opracowanie programu przygotowującego uczniów do zdawania egzaminu dojrzałości z matematyki (praca w grupach)
T - październik 2000 r.
E - przygotowanie i realizacja projektu zajęć pozalekcyjnych z matematyki
F R - opracowanie i wdrożenie programu dla uczniów, kształtującego umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
T - grudzień 2000 r.
F R - opracowanie oferty wspomagającej uczniów mających trudności w nauce matematyki
T - listopad 2000 r.
E - wspieranie u uczniów wiary w ich możliwości
F R - opracowanie planu i realizacja treści nauczania z matematyki
T - wrzesień 2000 r.
E - realizacja programu nauczania zgodnie z planem
F R - kontynuacja opracowań wymagań edukacyjnych w zakresie przedmiotowego systemu oceniania z matematyki i ich wdrożenie
T - wrzesień 2000 r.
E - obiektywizacja procesu oceniania i klasyfikowania uczniów poprzez ustalenie szczegółowych kryteriów ocen z matematyki i technik biurowych
F R - opracowanie i wdrożenie materiałów dydaktycznych (cykl zajęć z matematyki w sali komputerowej)
T - styczeń 2001 r.
E - scenariusze lekcji
9. Z - Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.
F R - korzystanie z Internetu, encyklopedii multimedialnych
T - na bieżąco
F R - korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych
T - styczeń/luty 2001 r.
E - wykorzystanie poznanych wiadomości i umiejętności matematycznych w pracy z komputerem
F R - internetowy kurs integracji europejskiej
T - październik 2000 r.
E - poznanie tematyki wykładów
1. Z - Prowadzenie działań wychowawczych opartych na systemie wartości określonych w programie wychowawczym szkoły.
F R - zapoznanie z programem wychowawczym szkoły
T - wrzesień 2000 r.
F R - określenie zadań własnych związanych z pełnieniem funkcji nauczyciela-wychowawcy
T - wrzesień 2000 r.
2. Z - Organizacja warsztatu pracy wychowawcy.
F R - zaprojektowanie i realizacja programu w ramach godzin wychowawczych
T - wrzesień 2000 r.
E - program wychowawcy klasy
F R - zaprojektowanie rocznego planu wychowawczego w konsultacji z rodzicami
T - wrzesień 2000 r.
W - rodzice
E - opracowany roczny plan wychowawczy
F R - zaprojektowanie i zrealizowanie programu dla uczniów rozwijających osobiste zainteresowania w formie zajęć pozalekcyjnych (kółko matematyczne)
T - raz w miesiącu
E - doskonalenie umiejętności i wykorzystanie zdolności matematycznych uczniów oraz sieci komputerowej
F R - zaprojektowanie i zrealizowanie imprezy kulturalnej, rozrywkowej (apel ogólnoszkolny, wycieczka klasowa , akcja wspomagająca dzieci w środowisku lokalnym)
T - listopad/grudzień 2000 r.
maj/czerwiec 2001 r.
E udział młodzieży w imprezach i akcjach oraz pomoc innym dzieciom
F R - prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu wychowania
T - na bieżąco
E - efektywniejsza realizacja programu wychowawczego
3. Z - Sporządzenie planu i spotkań z rodzicami.
F R - prowadzenie zebrań i spotkań z rodzicami
T - na bieżąco
E - relacje osobowe nauczyciel – rodzic
F R - zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców
W - dyrektor
T - styczeń 2001 r.
E - wykorzystanie wiadomości i przemyśleń nauczyciela przez rodziców
4. Z - Starania o spójność działań wychowawczych szkoły i rodziców.
F R - integrowanie zespołu klasowego
T - na bieżąco
F R - kierowanie i zarządzanie zespołem klasowym i rodzicielskim
W - nauczyciele, rodzice
T - na bieżąco
F R - starania o podniesienie poziomu czytelnictwa uczniów
W - biblioteka szkolna
T - na bieżąco
E - rozwój poziomu intelektualnego uczniów
5. Z - Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela.
F R - zaprojektowanie i wdrożenie własnej koncepcji klasowego programu zachowań patologicznych (agresja, niszczenie mienia szkolnego)
T - listopad 2000 r.
E - zniwelowanie niewłaściwego zachowania
F R - analiza zrealizowanego programu profilaktycznego (program A. Kołodziejczyka lub „7-miu kroków”)
W - pełnomocnik d/s rozwiązywania problemów alkoholowych
T - kwiecień 2001 r.
E - przeciwdziałanie uzależnieniom uczniów od alkoholu
F R - przeciwdziałanie przemocy psychicznej i fizycznej uczniów
T - na bieżąco
E - poczucie bezpieczeństwa w społeczności szkolnej
F R - aktywne pełnienie dyżurów nauczycielskich w trakcie przerw śródlekcyjnych
T - raz w tygodniu
E - akceptacja przyjętych zasad korzystania z przerwy
F R - zaprojektowanie programu włączenia ucznia zdolnego do realizacji procesu kształcenia w szkole (pomoc koleżeńska w nauce)
T -
E - pomoc w nauce kolegom z klasy
F R - rozpoznawanie problemów uczniów i rozwiązywanie ich za pomocą odpowiednich strategii
T - na bieżąco
E - dostrzeganie problemy uczniów
F R - modelowanie sytuacji wychowawczych
T - na bieżąco
F R - motywowanie i wspieranie ucznia w rozwoju
T - na bieżąco
E - rozwój psychofizyczny i intelektualny ucznia
F R - opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych
T - na bieżąco
E - zapewnienie bezpieczeństwa
F R - uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kultury ( teatr, koncert, kino)
W - dyrektor
T - na bieżąco notatki w dzienniku lekcyjnym
6. Z - Kontynuacja poznawania i aktualizacja sytuacji rodzinnej wychowanków.
F R - rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami i wychowawcami
T - na bieżąco notatki w dzienniku
W - nauczyciele
E - skorzystanie z pomocy stypendialnej
7. Z - Pogłębienie wiedzy i doskonalenie umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów.
F R - stosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i poznawczej w prowadzeniu zespołu klasowego
T - na bieżąco
W - nauczyciele
E - dostrzeganie problemów uczniów i stosowanie środków zaradczych korygujących zachowanie
Działania w sferze społeczno-środowiskowej
1. Z - Diagnozowanie postaw, oczekiwań i potrzeb uczniów w odniesieniu do sposobów nauczania oraz komunikacji interpersonalnej uczeń – nauczyciel.
F R - przeprowadzenie i opracowanie badań sondażowych (diagnostycznych) poświęconych lepszemu poznawaniu możliwości uczniów, ich zainteresowań, wartości i postaw
T - kwiecień 2001 r.
E - opracowanie i analiza ankiet
F R - zaprojektowanie i zorganizowanie warsztatów poświęconych komunikacji interpersonalnej, dialogowi z uczniami, oczekiwaniom, potrzebom uczniów odnośnie do sposobów i jakości komunikacji uczeń – nauczyciel
T - grudzień 2000 r.
E - dokonanie autoanalizy
2. Z - Diagnozowanie postaw, oczekiwań i potrzeb rodziców jako partnerów nauczyciela w edukacji dzieci.
F R - zaprojektowanie, przeprowadzenie i opracowanie badań sondażowych poświęconych poglądom, oczekiwaniom i opiniom rodziców odnośnie ich udziału w życiu szkoły, sposobu komunikowania się nauczycieli z rodzicami lub innych kwestii
T - styczeń 2001 r.
W - dyrektor
E - poprawa jakości komunikacji interpersonalnej rodzic - nauczyciel
3.Z - Realizacja współpracy z różnymi podmiotami i partnerami środowiska lokalnego.
F R - współdziałanie uczniów szkoły z instytucjami wspierającymi rozwój oświaty i wychowania ( )
T - listopad/grudzień 2000 r.
W -
E - organizacja akcji
F R - współudział uczniów w utrzymywaniu porządku i czystości na przystankach autobusowych
T -
W - dyrektor
E - dobry wizerunek młodzieży wśród miejscowej społeczności
1. Z - Kontynuacja poznawania zasad funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
F R - poznanie procedury awansu zawodowego (znajomość przepisów prawa oświatowego)
T - sierpień/wrzesień 2000 r.
E - analiza przepisów prawa oświatowego i znajdowanie potrzebnych informacji
F R - rozszerzenie wiadomości dotyczących organizacji, zasad funkcjonowania i zadań szkoły
T - wrzesień/październik 2000 r.
E - wykorzystanie na zajęciach dokumentacji statutu, wewnątrzszkolnego systemu oceniania, regulaminów; analiza programu rozwoju szkoły, programu wychowania; zapoznanie uczniów i rodziców ze statutem, systemem oceniania i wystawiania ocen z zachowania; zapoznanie się ze strategią rozwoju szkoły (uwzględnioną w planie rozwoju zawodowego)
F R - kontynuowanie procedury zdobywania kwalifikacji egzaminatora
T -
E -
F R - prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu organizacji i funkcjonowania szkoły
T - na bieżąco
W - dyrektor, biblioteka szkolna
F R - prowadzenie rejestru przyswojonych aktów prawodawstwa oświatowego
T - na bieżąco
E - poznanie struktury prawodawstwa oświatowego (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, akty prawodawstwa wewnątrzszkolnego)
F R - poznanie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy właściwych dla szkoły
W -
E - zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków uczniom
2. Z - Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej celów i podstawowych funkcji.
F R - współpraca z biblioteką szkolną i doradztwo w sprawie zakupów środków i materiałów dydaktycznych
T - wrzesień 2000 r. maj 2001 r.
W - biblioteka szkolna, inni matematycy
E - materiały są łatwo dostępne dla uczniów
F R - współpraca z rodzicami
T - na bieżąco
F R - wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
T - na bieżąco
E - obiektywizacja procesu oceniania i klasyfikowania uczniów
F R - współudział w opracowywaniu rocznego planu pracy dydaktyczno-wychowawczego szkoły
T - wrzesień/październik 2000 r.
E - opracowany plan wychowawczy klasy i plan nauczania
F R - pełnienie obowiązków członka komisji egzaminacyjnej
T - maj 2001 r.
W - dyrektor szkoły
F R - udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
T - grudzień 2000 r., styczeń 2001 r.
E - korzystanie przez nauczycieli z zawartości informacyjnej sieci Internet dla poszczególnych przedmiotów nauczania
3. Z - Aktywna i systematyczna współpraca ze społecznością lokalną.
F R - współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój oświaty i wychowania (TPD, )
T - listopad/grudzień 2000 r.
W -
E -
4. Z - Dokumentowanie realizacji planu rozwoju.
F R - gromadzenie dokumentów w postaci zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy, konspektów, zdjęć, nagrań, materiałów w postaci pisemnej i graficznej
T - na bieżąco
5. Z - Przygotowanie projektu sprawozdania z planu rozwoju zawodowego.
F R - autorefleksja, autoanaliza
T - maj 2000 r.
F R - opis realizacji planu rozwoju zawodowego
T - maj 2000 r.
6. Z - Udział w organizowaniu sprawnego funkcjonowania szkoły.
F R - koordynowanie prac związanych z wystrojem pracowni matematycznej
T - na bieżąco
F R - koordynowanie pracy samorządu klasowego
T - na bieżąco
F R - koordynowanie przygotowań do ważniejszych wydarzeń w życiu klasy
T - na bieżąco
E - aktywny udział młodzieży w różnego rodzaju akcjach wyrażający zaangażowanie społeczne i wrażliwość społeczną ( organizowanie wycieczek, apeli, propagowanie higieny i czystości otoczenia itp.)
1. Z - Ewaluacja postaw i doskonalenie cech osobistych.
F R - przeprowadzenie analizy własnych umiejętności w pracy nauczycielskiej
T - sierpień/wrzesień 2000 r.
E -określenie długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości
F R - prowadzenie rejestru uczestnictwa w różnych formach kultury (teatr, koncert, kino)
T - na bieżąco
F R - podniesienie na wyższy poziom znajomości języka angielskiego
T -
2. Z - Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej (poszukiwanie rozwiązań).
F R - prowadzenie rejestru przeczytanych pozycji literatury pedagogicznej
T - na bieżąco
3. Z - Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.
F R - udział w kursie kwalifikacyjnym na egzaminatora
T -
4. Z - Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań.
F R - opieka nad uczniami przygotowującymi się do egzaminu dojrzałości
T - dwa razy w miesiącu
5. Z - Obserwacja i analiza możliwości ucznia.
F R - zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi (kwestionariusze samooceny ucznia, arkusze potrzeb i dążeń
T - na bieżąco (na podstawie ankiet)
E - przygotowanie notatki w dzienniku lekcyjnym, sporządzanie bieżącej dokumentacji
6. Z - Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu.
F R - udział w XIV-tym Konwersatorium z matematyki
T - raz w miesiącu
E - zwiększenie własnych zasobów i możliwości
F R - udział w pracach zespołu samokształceniowego nauczycieli
T - październik 2000 r.(notatki własne)
7. Z - Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja.
F R - przygotowanie i opublikowanie materiałów własnych (scenariuszy zajęć)
T - marzec, kwiecień 2001 r.
E - udostępnienie materiałów szerszemu gronu
8. Z - Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.
F R - zbieranie i gromadzenie informacji od innych nauczycieli
T - na bieżąco
9. Z - Określenie dalszej drogi rozwoju.
F R - uwzględnienie uzyskanych rezultatów końcowych i dokonanie ewaluacji
T - maj/czerwiec 2001 r.
E - wnioski do dalszej pracy i rozwoju zawodowego
1. Z - Aktywne uczestnictwo w tworzeniu podstawowych dokumentów szkolnych(system oceniania, program wychowawczy).
T - wrzesień/październik 2000 r.
2. Z - Prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej, plan nauczania, plan wychowawczy klasy).
T - na bieżąco
3. Z - Wdrażanie reformy oświaty.
F R - udział w formach doskonalenia nauczycieli w zakresie MATURA 2002
T - maj 2001 r.
4. Z - Promocja szkoły poprzez obsługę stron internetowych oraz poczty elektronicznej.
T - na bieżąco
5. Z - Udział w realizacji szkolnych projektów i programów edukacyjnych.
F R - udział w szkoleniu rady pedagogicznej w ramach WDN na temat „Reforma szkolnictwa ponadgimnazjalnego”
W - dyrektor, nauczyciele
T - listopad 2000 r.
E - stworzenie misji szkoły
F R - udział w szkoleniu rady pedagogicznej w ramach WDN na temat programu wychowawczego szkoły
W - dyrektor, nauczyciele
T - grudzień 2000 r.
E - utworzony program wychowawczy
6. Z - Współpraca z instytucjami wspierającymi oświatę, jej rozwój i wychowanie ( ).
7. Z - Współpraca z placówkami doskonalenia nauczycieli i stowarzyszeniami oświatowymi.
F R - udział w sesjach metodycznych
T - październik 2000 r. (WODIP)