PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA
L.p. |
Sfera rozwoju zawodowego |
L.p. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi |
I |
Organizacyjna |
1 |
Poznanie procedury awansu zawodowego. |
Analiza Karty Nauczyciela. Analiza Rozp. MEN z 03.08.2000. Rozmowa z dyrektorem szkoły |
VIII 2000 |
Wniosek o rozpoczęcie stażu Plan rozwoju zawodowego. |
2 |
Nawiązanie współpracy (np. z konsultantem metodycznym WOM, doradcą, pracownikiem naukowym uczelni) |
Konsultacje (dotyczące m.in. terminu, problematyki organizowanych zespołów przedmiotowo –metodycznych, publikacji itp.) |
IX 2000 |
Materiał do publikacji |
||
3 |
Poznanie zasad funkcjonowania placówki |
Analiza dokumentacji szkoły (np. Plan rozwoju szkoły) |
IX – X na bieżąco |
Np. Aneks do statutu szkoły: plan strategiczny biblioteki |
||
4 |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji. |
Opieka nad samorządem uczniowskim Prowadzenie kroniki szkoły, kroniki biblioteki, opieka nad zespołem redakcyjnym gazety szkolnej. Przewodniczenie zespołom przedmiotowym. Lider WDN. Opracowanie planów wychowawczych ( szkoły, biblioteki) |
Cały rok lub na bieżąco |
Plan pracy samorządu Uczniowskiego. Bieżące zapisy w kronice.
Plany pracy zespołu przedmiotowego (np. humanistycznego) Plany pracy wychowawczej. Opisy i analiza problemów edukacyjnych i wychowawczych. |
||
5 |
Aktywna i systematyczna współpraca z organami samorządowymi i innymi organizacjami. |
Współpraca z Domem Kultury ( np. wystawy, wycieczki, konkursy itp. ), Biblioteką Publiczną, Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej, Muzeami, Towarzystwem Nauczycieli Bibliotekarzy szkolnych |
Na bieżąco |
Kronika biblioteki
|
||
|
|
6 |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju |
|
Na bieżąco |
Kronika, zdjęcia, dyskietki, kasety audio-video, projekty zajęć, |
7 |
Przygotowanie projektu sprawozdania |
Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu |
31 V |
|
||
II |
Osobista |
1 |
Wstępna ocena własnych możliwości, umiejętności. |
Określenie formuły oceny – autorefleksja |
VIII |
Określenie długości stażu |
2 |
Obserwacja i analiza możliwości uczniów. |
Mierzenie jakości czytelnictwa w oparciu o opracowane narzędzia. |
|
Opracowane ankiety, karty pracy. |
||
3 |
Poszerzenie wiedzy i aktywności w sferze aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnatrzszkol- nym doskonaleniu. |
Udział w pracach zespołów samokształceniowych, rad pedagogicznych szkoleniowych, zespołów metodycznych, kursach, warsztatach |
Na bieżąco |
Świadectwa , Zaświadczenia |
||
4 |
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji |
Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne |
Na bieżąco |
Świadectwa |
||
5 |
Samodzielne studiowanie literatury, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań |
Udział w sesjach naukowych, seminariach Studiowanie określonej literatury (indywidualnie wg. zapotrzebowania) |
Na zaproszenie Cały rok |
Materiały, zdjęcia, kontrakty |
||
6 |
Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole i podejmowanie dodatkowych zadań. |
Pełnienie funkcji (np. opiekuna stażu, lidera WDN, lidera zespołu przedmiotowego, opiekuna praktykanta, opiekunów kół zainteresowań, protokólanta rad pedagogicznych, edukatora, doradcy metodycznego,konsultanta, egzaminatora, eksperta) |
Na bieżąco |
Sprawozdania, plany pracy |
||
7 |
Dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem, promocja. |
Przygotowanie materiałów szkoleniowych, publikacje, prowadzenie otwartych zajęć. |
Na bieżąco |
Opublikowane materiały, scenariusze, programy szkoleń. |
||
8 |
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych |
Doskonalenie umiejętności pracy w grupie, |
Cały rok |
Karty pracy |
||
9 |
Określenie dalszej drogi rozwoju |
Wnioski do dalszej pracy |
|
|
||
III |
dydaktyczna |
1 |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna i innych n-li |
|
|
Wnioski z obserwacji |
2 |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna i innych nauczycieli |
Wystawy, konkursy, imprezy, lekcje otwarte |
Zgodnie z planem Szkoły |
|
||
3 |
Analiza i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności |
Sporządzenie narzędzi badawczych pozwalających sprawdzić efektywność oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych |
X-XI 2000 |
Zestawienia, statystyki, analiza podstawowej dokumentacji, rozmowy z uczniami i nauczycielami |
||
4 |
Opracowanie i wdrożenie programu autorskiego |
Umieszczenie programu w zestawie szkolnych programów. Wdrożenie inicjatywy we własnej placówce. |
Cały rok |
Program |
||
5 |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej w pracy pedagogicznej. |
Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej: korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych. Zapoznanie z nowymi programami komputerowymi (Works, Probis itp.) Wykorzystanie encyklopedii multimedialnych (na lekcjach różnych przedmiotów) Zaprojektowanie strony internetowej biblioteki i jej aktualizacja. Publikacje na stronie internetowej. Szkolenia w zakresie podstaw obsługi komputera prowadzone przez lidera zespołu. Tworzenie własnych programów edukacyjnych. |
na bieżąco |
Strona WWW
Wydrukowana publikacja
Scenariusz szkolenia, wnioski
Program |
||
6 |
Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej |
Opracowanie formy realizacji – planu ścieżki edukacji czytelniczej i medialnej. |
VIII-IX 2000 |
Wnioski z prac zespołu odpowiedzialnego za realizację ścieżki |
||
IV |
wychowawcza |
1 |
Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie miejsca nauczyciela bibliotekarza i zadań biblioteki szkolnej w szkolnym programie wychowawczym. |
Opracowanie planu pracy biblioteki zgodnego z programem wychowawczym szkoły. Praca z aktywem bibliotecznym |
IX 2000 |
Plan pracy biblioteki.
Plan pracy aktywu, przydział zadań |
2 |
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków |
Rozmowy z wychowawcami |
Na bieżąco |
Analiza i opis problemów wychowawczych |
||
3 |
Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami. |
Pedagogizacja rodziców, Kontakty z pedagogiem szkolnym, Zajęcia pozalekcyjne. |
XI 2000 |
Materiały dydaktyczne dla rodziców |
||
4 |
Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb uczniów. |
Wdrażanie zdobytej wiedzy i umiejętności. Praca z patronem szkoły. Biblioterapia. Koło teatralne Koło Przyjaciół Biblioteki. Gromadzenie odpowiedniej literatury, aktualizacja księgozbioru zgodnie z zapotrzebowaniem czytelników Samokształcenie. |
Na bieżąco |
Wyniki badań czytelniczych. Analiza statystyki bibliotecznej
Opracowane „Stopnie biblioteczne.” |
||
5 |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela bibliotekarza. |
Prowadzenie zajęć indywidualnych, działań opiekuńczo-wychowawczych, konsultacje z wychowawcami klas, rodzicami. |
Na bieżąco |
Rozpoznawanie i analiza problemów wychowawczych. |