PLAN  ROZWOJU  ZAWODOWEGO  NAUCZYCIELA  BIBLIOTEKARZA

 

L.p.

Sfera rozwoju zawodowego

L.p.

Zadania

Formy realizacji

Termin

Dowody realizacji, wskazówki, uwagi

I

Organizacyjna

1

Poznanie procedury awansu zawodowego.

Analiza Karty Nauczyciela.

Analiza Rozp. MEN z 03.08.2000.

Rozmowa z dyrektorem szkoły

VIII 2000

Wniosek o rozpoczęcie stażu

Plan rozwoju zawodowego.

2

Nawiązanie współpracy (np. z konsultantem metodycznym WOM, doradcą, pracownikiem naukowym uczelni)

Konsultacje (dotyczące m.in. terminu, problematyki organizowanych zespołów przedmiotowo –metodycznych, publikacji itp.)

IX 2000

Materiał do publikacji

3

Poznanie zasad funkcjonowania placówki

Analiza dokumentacji szkoły (np. Plan rozwoju szkoły)

IX – X     na bieżąco

Np. Aneks do statutu szkoły: plan strategiczny biblioteki

4

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji.

Opieka nad samorządem uczniowskim

Prowadzenie kroniki szkoły, kroniki biblioteki, opieka nad zespołem  redakcyjnym gazety szkolnej.

Przewodniczenie zespołom przedmiotowym.

Lider WDN.

Opracowanie planów wychowawczych ( szkoły, biblioteki)

Cały rok lub na bieżąco

Plan pracy samorządu

Uczniowskiego.

Bieżące zapisy w kronice.

 

Plany pracy zespołu przedmiotowego

(np. humanistycznego)

Plany pracy wychowawczej.

Opisy i analiza problemów edukacyjnych i wychowawczych.

5

Aktywna i systematyczna współpraca z organami samorządowymi i innymi organizacjami.

Współpraca z Domem Kultury ( np. wystawy, wycieczki, konkursy itp. ), Biblioteką Publiczną, Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej, Muzeami, Towarzystwem Nauczycieli Bibliotekarzy szkolnych

Na bieżąco

Kronika biblioteki

 

 

 

 

6

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju

 

Na bieżąco

Kronika, zdjęcia, dyskietki, kasety audio-video, projekty zajęć,

7

Przygotowanie projektu sprawozdania

Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu

31 V

 

II

Osobista

1

Wstępna ocena własnych możliwości, umiejętności.

Określenie formuły oceny – autorefleksja

VIII

Określenie długości stażu

2

Obserwacja i analiza możliwości uczniów.

Mierzenie jakości czytelnictwa w oparciu o opracowane narzędzia.

 

Opracowane ankiety, karty pracy.

3

Poszerzenie wiedzy i aktywności w sferze aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnatrzszkol- nym doskonaleniu.

Udział w pracach zespołów samokształceniowych, rad pedagogicznych szkoleniowych, zespołów metodycznych, kursach, warsztatach

Na bieżąco

Świadectwa , Zaświadczenia

4

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji

Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne

Na bieżąco

Świadectwa

5

Samodzielne studiowanie literatury, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań

Udział w sesjach naukowych, seminariach

Studiowanie określonej literatury (indywidualnie wg. zapotrzebowania)

Na zaproszenie

Cały rok

Materiały, zdjęcia, kontrakty

6

Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole i podejmowanie dodatkowych zadań.

Pełnienie funkcji (np. opiekuna stażu, lidera WDN, lidera zespołu przedmiotowego, opiekuna praktykanta, opiekunów kół zainteresowań, protokólanta rad pedagogicznych, edukatora, doradcy metodycznego,konsultanta, egzaminatora, eksperta)

Na bieżąco

Sprawozdania, plany pracy

7

Dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem, promocja.

Przygotowanie materiałów szkoleniowych, publikacje, prowadzenie otwartych zajęć.

Na bieżąco

Opublikowane materiały, scenariusze, programy szkoleń.

8

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych

Doskonalenie umiejętności pracy w grupie,

Cały rok

Karty pracy

9

Określenie dalszej drogi rozwoju

Wnioski do dalszej pracy

 

 

III

dydaktyczna

1

Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna i innych n-li

 

 

Wnioski z obserwacji

2

Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna i innych nauczycieli

Wystawy, konkursy, imprezy, lekcje otwarte

Zgodnie z planem

Szkoły

 

3

Analiza i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności

Sporządzenie narzędzi badawczych pozwalających sprawdzić efektywność oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i  dydaktycznych

X-XI 2000

Zestawienia, statystyki, analiza podstawowej dokumentacji, rozmowy z uczniami i nauczycielami

4

Opracowanie i wdrożenie programu autorskiego

Umieszczenie programu w zestawie szkolnych programów. Wdrożenie inicjatywy we własnej placówce.

Cały rok

Program

5

Wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej w pracy pedagogicznej.

Wykorzystanie technologii komputerowej w  pracy pedagogicznej: korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych.

Zapoznanie z nowymi programami komputerowymi (Works, Probis itp.)

Wykorzystanie encyklopedii

multimedialnych

 (na lekcjach różnych przedmiotów)

Zaprojektowanie strony internetowej biblioteki i jej aktualizacja.

Publikacje na stronie internetowej.

Szkolenia w zakresie podstaw obsługi komputera prowadzone przez lidera zespołu.

Tworzenie własnych programów edukacyjnych.

na bieżąco

Strona WWW

 

 

 

 

 

 

 

 

Wydrukowana publikacja

 

Scenariusz szkolenia, wnioski

 

Program

6

Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej

Opracowanie formy realizacji – planu ścieżki edukacji czytelniczej i medialnej.

VIII-IX 2000

Wnioski z prac zespołu odpowiedzialnego za realizację ścieżki

IV

wychowawcza

1

Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie miejsca nauczyciela bibliotekarza

i zadań biblioteki szkolnej w szkolnym programie wychowawczym.

Opracowanie planu pracy biblioteki zgodnego z programem wychowawczym szkoły.

Praca z aktywem bibliotecznym

IX 2000

Plan pracy biblioteki.

 

Plan pracy aktywu, przydział zadań

2

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków

Rozmowy z wychowawcami

Na bieżąco

Analiza i opis problemów wychowawczych

3

Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami.

Pedagogizacja rodziców,

Kontakty z pedagogiem szkolnym,

Zajęcia pozalekcyjne.

XI 2000

Materiały dydaktyczne dla rodziców

4

Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb uczniów.

Wdrażanie zdobytej wiedzy i umiejętności.

Praca z patronem szkoły.

Biblioterapia.

Koło teatralne

Koło Przyjaciół Biblioteki.

Gromadzenie odpowiedniej literatury, aktualizacja księgozbioru zgodnie z zapotrzebowaniem czytelników

Samokształcenie.

 

 

Na bieżąco

 

 

Wyniki badań czytelniczych.

Analiza statystyki bibliotecznej

 

Opracowane „Stopnie biblioteczne.”

5

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela bibliotekarza.

Prowadzenie zajęć indywidualnych, działań opiekuńczo-wychowawczych, konsultacje z wychowawcami klas, rodzicami.

Na bieżąco

 Rozpoznawanie i analiza

problemów wychowawczych.