Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego mgr inż. Wiolety Niedostatkiewicz

Nauczyciela bibliotekarza w Szkole Podstawowej nr 23 w Szczecinie ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego

Strefa

rozwoju

zawodowego

 

Zadania

 

Formy realizacji

 

Termin

 

Dowody realizacji,

wskazówki, uwagi

 

Organizacyjna

1.

Poznanie procedury awansu zawodowego

Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego.

VIII – IX 2002 r.

Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.

Zredagowanie plan rozwoju zawodowego.

Teczka z aktami prawnymi

2.

Nawiązanie współpracy
z opiekunem stażu

Rozmowa z mgr Barbarą Bachanek – Jóźwiak.

Zawarcie kontraktu.

Rozmowa z opiekunem stażu – ustalenie: zasad współpracy, harmonogramu hospitalizacji oraz harmonogramu czynności w drodze do uzyskania awansu.

IX 2002 r.

Teczka opiekuna stażu, kontakt, notatki z rozmów, harmonogram czynności, hospitalizacji

3.

Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły

Analiza dokumentacji: statutu, programu rozwoju szkoły, regulaminów, wewnątrzszkolnego systemu oceniania itp.

IX – X

2002 r.

Zgromadzone dokumenty

4.

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego

Założenie teczki dokumentującej dorobek zawodowy.

cały okres stażu

Zgromadzone dokumenty

5.

Poznanie zasad funkcjonowania organów i agend szkoły

Analiza i gromadzenie dokumentacji związanej z agendami

IX – X

2002 r.

Zgromadzona dokumentacja

6.

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji wynikających z ich zadań

Współpraca z rodzicami, opieka nad Samorządem Szkolnym

cały okres stażu

Zgromadzone dokumenty

7.

Systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi i organizacjami takimi jak:

- Organami prowadzącymi szkołę

- Poradnią Pedagogiczno - Wychowawczą

- Biblioteką Miejską i Pedagogiczną

- Parafią rzymskokatolicką w Szczecin - Dąbiu

- Księgarniami

- Komendą Policji w Szczecin - Dąbiu

- Radą Osiedla

- Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Szczecin - Dąbiu

- i innymi

  • kontrakty osobiste
  • konsultacje
  • uczestnictwo i współorganizowanie imprez okolicznościowych
  • organizowanie wykładów, prelekcji itp.

Udział w ogólnopolskiej akcji “Cała Polska czyta dzieciom”

cały okres stażu

Notatki z rozmów, dokumentacja imprez, kserokopie opinii o uczniach i inne

8.

Przygotowanie we współpracy z koleżanką Ewą Śliwińską projektu bibliografii “ Mariusz Zaruski – żeglarz i taternik”

Ustalenie zasięgu i zakresu bibliografii, gromadzenie opisów bibliograficznych

cały okres stażu

Bibliografia

9.

Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego

 

 

 

 

 

 

Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju, ewaluacja

V

2002r.

Wnioski

 

 

Osobista

1.

Wstępna ocena własnych możliwości i umiejętności

Określenie formuły oceny, autorefleksja

VIII – X

2002 r.

Określenie długości stażu

2.

Obserwacja i analiza możliwości uczniów w zakresie czytelnictwa oraz udziału w życiu szkoły

Zebranie informacji poprzez karty obserwacji, ankiety, rozmowy z uczniami, kart czytelników, wyszukiwanie uczniów zdolnych oraz uczniów mających problemy w szkole

cały okres stażu

- na bieżąco

Karty czytelnika, arkusze diagnostyczne, ankiety, dokonywanie analizy czytelnictwa, notatki z rozmów itp.

3.

Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w doskonaleniu

Udział w szkoleniach, radach pedagogicznych, konferencjach metodycznych.

Udział w lekcjach koleżeńskich

na

bieżąco

Notatki, listy obecności, materiały ze szkoleń

4.

Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie nowych rozwiązań w pracy dydaktyczno – wychowawczej

Lektura czasopism, literatury fachowej, poradników metodycznych. Korzystanie z zasobów nowości biblioteki pedagogicznej. Śledzenie publikacji w portalach edukacyjnych Internetu.

cały okres stażu

Dokumentacja

5.

Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole

Opiekun Koła Bibliotecznego

Opiekun gazetki – “Informacja o bibliotece”

Opiekun Samorządu Uczniowskiego i gazetki samorządowej

Archiwista dokumentów życia miasta, szkoły

Realizowanie programów zapobiegania agresji w szkole – zajęcia biblioteczne

Opiekun Szkolnej Pracowni Internetowej

cały okres stażu

Dokumentacja

6.

Poszerzenie wiedzy kulturalno – oświatowej

Udział w różnych formach kultury (teatr, kino, udział w koncertach, festynach, wycieczkach krajoznawczo – turystycznych

cały okres stażu

Dokumentacja

7.

Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu

Udział w konferencjach metodycznych

Udział w kursach doskonalających

Udział w radach szkoleniowych

Rok szkolny

Zaświadczenia, protokoły

8.

Dzielenie się swoją wiedzą, wymiana doświadczeń oraz poszukiwanie nowych rozwiązań

Pomoc w wyszukiwaniu materiałów niezbędnych w pracy innych nauczycieli; prowadzenie otwartych zajęć, publikacje w Internecie

na

bieżąco

Opublikowanie materiałów własnych, rozmowy, porady, notatki

9.

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych

Zbieranie i gromadzenie informacji, autorefleksja, samoocena

cały okres stażu

Dokumentacja

10

Określenie dalszej drogi rozwoju

Dążenie poprzez swoją pracę do uzyskania tytułu nauczyciela mianowanego

2005

Tytuł nauczyciela mianowanego

Zawodowo – dydaktyczna

1.

Analiza i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności

Autorefleksja, samoocena.

Wymiana poglądów na konferencjach i spotkaniach z nauczycielami.

Opracowanie ankiety dla uczniów np. “Mój kontakt z książką”

cały okres stażu

Dokumentacja

2.

Podjęcie działań zmierzających do uczynienia z biblioteki centrum informacji

Selekcja księgozbioru i melioracja katalogów.

Utworzenie z członków Koła Bibliotecznego sieci łączników z uczniami i nauczycielami.

Podjęcie starań o znalezienie sponsora zakupu komputera na potrzeby biblioteki

cały okres stażu

Dokumentacja

3.

Wzbogacenie zbiorów książkowych i audiowizualnych

Poszukiwanie sponsorów, którzy nieodpłatnie przekazują książki w ramach akcji – “Książka dla biblioteki”

Gromadzenie zbiorów audiowizualnych

cały okres stażu

Zapisy w księgach inwentarzowych

4.

Wzbogacanie warsztatu informacyjnego biblioteki

Sporządzenie zestawów bibliograficznych dotyczących życia szkoły i środowiska.

Tworzenie kartotek zagadnieniowych: np. “reforma w szkole”; “Unia Europejska”.

Gromadzenie adresów firm i wydawnictw.

Umieszczanie na gazetce szkolnej informacji o nowościach, kartotekach zagadnieniowych

Gromadzenie scenariuszy zajęć.

Informacja o zbiorach na Radach Pedagogicznych

Bibliografia

cały okres stażu

Kartoteki, bibliografia, notatki itp.

5.

Kształtowanie zainteresowań czytelniczych

Propagowanie czytelnictwa poprzez różne formy konkursów, gazetki, hasła. Wyróżnianie najlepszych czytelników.

Organizowanie pasowania najmłodszych czytelników.

Praca z Kołem Bibliotecznym.

Organizowanie “Dni Książki”

na bieżąco

 

 

II

 

 

V

Dokumentacja

6.

Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, dyrektora

Opracowanie scenariusza zajęć, pomocy, analiza, ewaluacja

 

Dokumentacja

7.

Organizowanie konkursów szkolnych i pozaszkolnych

Przygotowanie uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych

 

Dokumentacja

8.

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej

Korzystanie z programów edukacyjnych, dokumentów audiowizualnych. Tworzenie strony www SP 23

cały okres stażu

Dokumentacja

Wychowawczo – opiekuńcza

1.

Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły

Analiza, wnioski

IX – X

2002 r.

Publikacja

2.

Rozwijanie zainteresowań uczniów

Uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kultury (kino, teatr, wycieczki)

cały okres stażu

Notatki, sprawozdania, scenariusze

3.

Stworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy ucznia

Współpraca z pielęgniarką szkolną.

Dbanie o wystrój biblioteki oraz powierzonej klasopracowni.

Udział w turniejach sportowych i o bezpieczeństwie

na

bieżąco

Dokumentacja

4.

Praca z uczniami sprawującymi trudności wychowawcze

Rozmowy indywidualne z uczniami.

Stworzenie przyjaznej atmosfery i zdobywanie zaufania uczniów.

Proponowanie atrakcyjnych form spędzania czasu: pracy twórczej i artystycznej w trakcie zajęć biblioterapeutycznych

cały staż

Notatki, zapisy, inne

5.

Pomoc uczniom w trudnej sytuacji rodzinnej, otoczenie opieką uczniów potrzebujących pomocy

Rozmowy z rodzicami, uczniami, nauczycielami.

Współpraca z ośrodkiem Pomocy Społecznej, Świetlicą terapeutyczną, policją, pedagogiem szkolnym, logopedą

cały staż

Dokumentacja

7.

Opracowanie planu pracy Samorządu Uczniowskiego

Zaplanowanie działań Samorządu Uczniowskiego w roku szkolnym 2002/2003

IX 2002 r.

Plan pracy Samorządu Uczniowskiego

8.

Opracowanie planu pracy Biblioteki Szkolnej w roku 2002/2003

Zaplanowanie we współudziale Ewy Śliwińskiej planu pracy biblioteki szkolnej

IX 2002 r.

Plan pracy biblioteki szkolnej

9.

Edukacja czytelniczo – medialna

Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań uczniów literaturą.

Wykorzystanie książki jako terapii w trudnościach uczniów z wykorzystaniem konkursów, zajęć biblioterapeutycznych

cały okres stażu

Dokumentacja

10

Kultywowanie tradycji

Wg kalendarza imprez

cały okres stażu

Zapisy w kronice klasowej, zdjęcia

11

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela wychowawcy

Zaplanowanie działań wychowawczo – opiekuńczych na rok 2002/2003 zgodnych z planem szkoły. Prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców, dokumentowanie działań.

Zebrania rodziców, indywidualne konsultacje z rodzicami.

Poznawanie sytuacji rodzinnej wychowanków.

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kontakty z pedagogiem szkolnym, realizacja zadań ujętych w programach dydaktyczno – wychowawczych

cały staż

Dokumentacja

12

Propagowanie literatury opiekuńczo – wychowawczej wśród rodziców

Rozmowy z rodzicami i zalecanie określonych artykułów z czasopism oraz książki jako pomocy w trudnościach wychowawczych

cały okres stażu

Notatki

"