Plan rozwoju zawodowego mgr inż. Wiolety Niedostatkiewicz
Nauczyciela bibliotekarza w Szkole Podstawowej nr 23 w Szczecinie ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego
Strefa rozwoju zawodowego |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi
|
|
Organizacyjna |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego. |
VIII – IX 2002 r. |
Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu. Zredagowanie plan rozwoju zawodowego. Teczka z aktami prawnymi |
2. |
Nawiązanie współpracy |
Rozmowa z mgr Barbarą Bachanek – Jóźwiak. Zawarcie kontraktu. Rozmowa z opiekunem stażu – ustalenie: zasad współpracy, harmonogramu hospitalizacji oraz harmonogramu czynności w drodze do uzyskania awansu. |
IX 2002 r. |
Teczka opiekuna stażu, kontakt, notatki z rozmów, harmonogram czynności, hospitalizacji |
|
3. |
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły |
Analiza dokumentacji: statutu, programu rozwoju szkoły, regulaminów, wewnątrzszkolnego systemu oceniania itp. |
IX – X 2002 r. |
Zgromadzone dokumenty |
|
4. |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego |
Założenie teczki dokumentującej dorobek zawodowy. |
cały okres stażu |
Zgromadzone dokumenty |
|
5. |
Poznanie zasad funkcjonowania organów i agend szkoły |
Analiza i gromadzenie dokumentacji związanej z agendami |
IX – X 2002 r. |
Zgromadzona dokumentacja |
|
6. |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji wynikających z ich zadań |
Współpraca z rodzicami, opieka nad Samorządem Szkolnym |
cały okres stażu |
Zgromadzone dokumenty |
|
7. |
Systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi i organizacjami takimi jak: - Organami prowadzącymi szkołę - Poradnią Pedagogiczno - Wychowawczą - Biblioteką Miejską i Pedagogiczną - Parafią rzymskokatolicką w Szczecin - Dąbiu - Księgarniami - Komendą Policji w Szczecin - Dąbiu - Radą Osiedla - Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Szczecin - Dąbiu - i innymi |
Udział w ogólnopolskiej akcji “Cała Polska czyta dzieciom” |
cały okres stażu |
Notatki z rozmów, dokumentacja imprez, kserokopie opinii o uczniach i inne |
|
8. |
Przygotowanie we współpracy z koleżanką Ewą Śliwińską projektu bibliografii “ Mariusz Zaruski – żeglarz i taternik” |
Ustalenie zasięgu i zakresu bibliografii, gromadzenie opisów bibliograficznych |
cały okres stażu |
Bibliografia |
|
9. |
Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
|
Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju, ewaluacja |
V 2002r. |
Wnioski |
|
Osobista |
1. |
Wstępna ocena własnych możliwości i umiejętności |
Określenie formuły oceny, autorefleksja |
VIII – X 2002 r. |
Określenie długości stażu |
2. |
Obserwacja i analiza możliwości uczniów w zakresie czytelnictwa oraz udziału w życiu szkoły |
Zebranie informacji poprzez karty obserwacji, ankiety, rozmowy z uczniami, kart czytelników, wyszukiwanie uczniów zdolnych oraz uczniów mających problemy w szkole |
cały okres stażu - na bieżąco |
Karty czytelnika, arkusze diagnostyczne, ankiety, dokonywanie analizy czytelnictwa, notatki z rozmów itp. |
|
3. |
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w doskonaleniu |
Udział w szkoleniach, radach pedagogicznych, konferencjach metodycznych. Udział w lekcjach koleżeńskich |
na bieżąco |
Notatki, listy obecności, materiały ze szkoleń |
|
4. |
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie nowych rozwiązań w pracy dydaktyczno – wychowawczej |
Lektura czasopism, literatury fachowej, poradników metodycznych. Korzystanie z zasobów nowości biblioteki pedagogicznej. Śledzenie publikacji w portalach edukacyjnych Internetu. |
cały okres stażu |
Dokumentacja |
|
5. |
Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole |
Opiekun Koła Bibliotecznego Opiekun gazetki – “Informacja o bibliotece” Opiekun Samorządu Uczniowskiego i gazetki samorządowej Archiwista dokumentów życia miasta, szkoły Realizowanie programów zapobiegania agresji w szkole – zajęcia biblioteczne Opiekun Szkolnej Pracowni Internetowej |
cały okres stażu |
Dokumentacja |
|
6. |
Poszerzenie wiedzy kulturalno – oświatowej |
Udział w różnych formach kultury (teatr, kino, udział w koncertach, festynach, wycieczkach krajoznawczo – turystycznych |
cały okres stażu |
Dokumentacja |
|
7. |
Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu |
Udział w konferencjach metodycznych Udział w kursach doskonalających Udział w radach szkoleniowych |
Rok szkolny |
Zaświadczenia, protokoły |
|
8. |
Dzielenie się swoją wiedzą, wymiana doświadczeń oraz poszukiwanie nowych rozwiązań |
Pomoc w wyszukiwaniu materiałów niezbędnych w pracy innych nauczycieli; prowadzenie otwartych zajęć, publikacje w Internecie |
na bieżąco |
Opublikowanie materiałów własnych, rozmowy, porady, notatki |
|
9. |
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych |
Zbieranie i gromadzenie informacji, autorefleksja, samoocena |
cały okres stażu |
Dokumentacja |
|
10 |
Określenie dalszej drogi rozwoju |
Dążenie poprzez swoją pracę do uzyskania tytułu nauczyciela mianowanego |
2005 |
Tytuł nauczyciela mianowanego |
|
Zawodowo – dydaktyczna |
1. |
Analiza i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności |
Autorefleksja, samoocena. Wymiana poglądów na konferencjach i spotkaniach z nauczycielami. Opracowanie ankiety dla uczniów np. “Mój kontakt z książką” |
cały okres stażu |
Dokumentacja |
2. |
Podjęcie działań zmierzających do uczynienia z biblioteki centrum informacji |
Selekcja księgozbioru i melioracja katalogów. Utworzenie z członków Koła Bibliotecznego sieci łączników z uczniami i nauczycielami. Podjęcie starań o znalezienie sponsora zakupu komputera na potrzeby biblioteki |
cały okres stażu |
Dokumentacja |
|
3. |
Wzbogacenie zbiorów książkowych i audiowizualnych |
Poszukiwanie sponsorów, którzy nieodpłatnie przekazują książki w ramach akcji – “Książka dla biblioteki” Gromadzenie zbiorów audiowizualnych |
cały okres stażu |
Zapisy w księgach inwentarzowych |
|
4. |
Wzbogacanie warsztatu informacyjnego biblioteki |
Sporządzenie zestawów bibliograficznych dotyczących życia szkoły i środowiska. Tworzenie kartotek zagadnieniowych: np. “reforma w szkole”; “Unia Europejska”. Gromadzenie adresów firm i wydawnictw. Umieszczanie na gazetce szkolnej informacji o nowościach, kartotekach zagadnieniowych Gromadzenie scenariuszy zajęć. Informacja o zbiorach na Radach Pedagogicznych Bibliografia |
cały okres stażu |
Kartoteki, bibliografia, notatki itp. |
|
5. |
Kształtowanie zainteresowań czytelniczych |
Propagowanie czytelnictwa poprzez różne formy konkursów, gazetki, hasła. Wyróżnianie najlepszych czytelników. Organizowanie pasowania najmłodszych czytelników. Praca z Kołem Bibliotecznym. Organizowanie “Dni Książki” |
na bieżąco
II
V |
Dokumentacja |
|
6. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, dyrektora |
Opracowanie scenariusza zajęć, pomocy, analiza, ewaluacja |
Dokumentacja |
||
7. |
Organizowanie konkursów szkolnych i pozaszkolnych |
Przygotowanie uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych |
Dokumentacja |
||
8. |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej |
Korzystanie z programów edukacyjnych, dokumentów audiowizualnych. Tworzenie strony www SP 23 |
cały okres stażu |
Dokumentacja |
|
Wychowawczo – opiekuńcza |
1. |
Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły |
Analiza, wnioski |
IX – X 2002 r. |
Publikacja |
2. |
Rozwijanie zainteresowań uczniów |
Uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kultury (kino, teatr, wycieczki) |
cały okres stażu |
Notatki, sprawozdania, scenariusze |
|
3. |
Stworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy ucznia |
Współpraca z pielęgniarką szkolną. Dbanie o wystrój biblioteki oraz powierzonej klasopracowni. Udział w turniejach sportowych i o bezpieczeństwie |
na bieżąco |
Dokumentacja |
|
4. |
Praca z uczniami sprawującymi trudności wychowawcze |
Rozmowy indywidualne z uczniami. Stworzenie przyjaznej atmosfery i zdobywanie zaufania uczniów. Proponowanie atrakcyjnych form spędzania czasu: pracy twórczej i artystycznej w trakcie zajęć biblioterapeutycznych |
cały staż |
Notatki, zapisy, inne |
|
5. |
Pomoc uczniom w trudnej sytuacji rodzinnej, otoczenie opieką uczniów potrzebujących pomocy |
Rozmowy z rodzicami, uczniami, nauczycielami. Współpraca z ośrodkiem Pomocy Społecznej, Świetlicą terapeutyczną, policją, pedagogiem szkolnym, logopedą |
cały staż |
Dokumentacja |
|
7. |
Opracowanie planu pracy Samorządu Uczniowskiego |
Zaplanowanie działań Samorządu Uczniowskiego w roku szkolnym 2002/2003 |
IX 2002 r. |
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego |
|
8. |
Opracowanie planu pracy Biblioteki Szkolnej w roku 2002/2003 |
Zaplanowanie we współudziale Ewy Śliwińskiej planu pracy biblioteki szkolnej |
IX 2002 r. |
Plan pracy biblioteki szkolnej |
|
9. |
Edukacja czytelniczo – medialna |
Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań uczniów literaturą. Wykorzystanie książki jako terapii w trudnościach uczniów z wykorzystaniem konkursów, zajęć biblioterapeutycznych |
cały okres stażu |
Dokumentacja |
|
10 |
Kultywowanie tradycji |
Wg kalendarza imprez |
cały okres stażu |
Zapisy w kronice klasowej, zdjęcia |
|
11 |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela wychowawcy |
Zaplanowanie działań wychowawczo – opiekuńczych na rok 2002/2003 zgodnych z planem szkoły. Prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców, dokumentowanie działań. Zebrania rodziców, indywidualne konsultacje z rodzicami. Poznawanie sytuacji rodzinnej wychowanków. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kontakty z pedagogiem szkolnym, realizacja zadań ujętych w programach dydaktyczno – wychowawczych |
cały staż |
Dokumentacja |
|
12 |
Propagowanie literatury opiekuńczo – wychowawczej wśród rodziców |
Rozmowy z rodzicami i zalecanie określonych artykułów z czasopism oraz książki jako pomocy w trudnościach wychowawczych |
cały okres stażu |
Notatki |