Planowane działania i zadania w okresie odbywania stażu służą rozwojowi kompetencji nauczyciela i obejmują następujące obszary:
1. Obszar dydaktyczny rozwoju zawodowego.
2. Obszar wychowawczo-opiekuńczy rozwoju zawodowego.
3. Działania na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji.
Lp. |
Działania i zadania nauczyciela |
Forma / metoda realizacji |
Osoba / instytucja wspierająca |
Termin realizacji |
Dowody realizacji |
OBSZAR
DYDAKTYCZNY ROZWOJU ZAWODOWEGO
|
|||||
1 |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
Szkolenia, konferencje, materiały MEN |
|
06-09.2000 |
Dokumentacja; potwierdzenie obecności na szkoleniach Rady Pedagogicznej ZSO nr 1 |
2 |
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu/doradcą metodycznym |
Rozmowa; nawiązanie kontraktu |
opiekun stażu |
wrzesień 2000 |
Kontrakt |
3 |
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły |
Zebranie dokumentacji (plan rozwoju szkoły, plan wychowawczy szkoły, inne) |
|
wrzesień 2000 |
potwierdzenie obecności na konferencji RP; dokumentacja |
4 |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań |
Współpraca z rodzicami, wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
|
|
od września 2000 |
Dokumentacja; potwierdzenia |
5 |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju |
Dokumentacja realizacji planu |
opiekun stażu |
od września 2000 |
Dokumentacja |
6 |
Przygotowanie projektu sprawozdania |
|
opiekun stażu |
czerwiec 2000 |
Projekt sprawozdania |
7 |
Wykorzystywanie technologii komputerowej |
Opracowywanie materiałów dydaktycznych przy pomocy komputera
Założenie i prowadzenie własnej strony WWW z zasobami dydaktycznymi
Prowadzenie serwisu języka angielskiego w Eduseek’u
Prowadzenie kącika eksperta w Eduseek’u www.eduseek.ids.pl
Tworzenie bazy łączy do stron WWW z materiałami dydaktycznymi Współpraca z Towarzystwem Wspierania Dedykowanej Uczniom Poczty Elektronicznej LAMA: 1) Działanie na rzecz upowszechniania wśród młodzieży uczącej się, w tym niepełnosprawnej posiadania indywidualnych kont poczty elektronicznej. 2) Popularyzowanie wiedzy o Internecie i poczcie elektronicznej wśród społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb Osób Niepełnosprawnych. 3) Promocja i popieranie wszelkich działań zmierzających do upowszechniania nowych technik komunikacji w społeczeństwie. 4) Prowadzenie poradnictwa w zakresie upowszechniania Internetu. 6) Organizowanie spotkań, prelekcji, szkoleń, pokazów działania poczty. 7) Szkolenia nauczycieli i uczniów. |
Internet Data Systems, S.A.
Internet Data Systems, S.A.
Towarzystwo Wspierania Dedykowanej Uczniom Poczty Elektronicznej LAMA; Marian Landowski |
od września 2000
od 02 września 2000
od 01 października 2000
Od września 2000
na bieżąco |
Baza materiałów dydaktycznych
Strona WWW
English in Eduseek
Kącik Eksperta języka angielskiego w Eduseek’u
www.eduseek.ids.pl
; rejestr otrzymywanej
Baza łączy
Potwierdzenia;
|
8 |
Doskonalenie umiejętności wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej |
Kurs „Wykorzystanie Internetu w edukacji”
Inne kursy i szkolenia |
Internet Data Systems SA |
08-09 września 2000
według terminów |
Dyplom ukończenia kursu
Dyplomy ukończenia kursów/szkoleń |
9 |
Publikacje dotyczące wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej |
Publikacja oraz wykład pt. Wykorzystanie internetowych środków dydaktycznych w nauczaniu języka angielskiego podczas XVI Konferencji „Informatyka w Szkole” w Mielcu 19-22 września 2000 r. |
Samorządowe Centrum Kultury w Mielcu |
19-22 września 2000 r. |
Publikacja w materiałach konferencyjnych; dokumentacja fotograficzna |
10 |
Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania z języka angielskiego |
Opracowanie systemu dla potrzeb wewnątrzszkolnego systemu oceniania |
opiekun szkolnego zespołu języków obcych |
wrzesień 2000 |
System oceniania |
11 |
Tworzenie własnego warsztatu pracy |
Budowanie bazy materiałów dydaktycznych, testów, czasopism itd. |
|
Od września 2000 |
|
12 |
Prowadzenie dokumentacji przyswojonych pozycji z zakresu metodyki i dydaktyki |
Rejestr pozycji |
|
od września 2000 |
Rejestr pozycji |
13 |
Analizowanie prowadzonych przez siebie zajęć |
Analiza zajęć przy pomocy formularza dołączonego do konspektu zajęć |
opiekun stażu, doradca metodyczny |
od września 2000 |
Konspekt lekcji oraz formularz |
14 |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna |
|
opiekun stażu |
od września 2000 raz w miesiącu |
Konspekt lekcji, inna dokumentacja (fotografie, nagrania wideo) |
15 |
Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu |
|
Opiekun stażu |
od września 2000 raz w miesiącu |
Konspekt lekcji, inna dokumentacja (fotografie, nagrania wideo) |
16 |
Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez opracowanie zbioru kart pracy, testów, narzędzi diagnostycznych i ewaluacyjnych
|
Archiwizowanie narzędzi diagnostycznych i ewaluacyjnych w formie bazy danych |
|
od września 2000 |
Baza danych |
17 |
Utworzenie własnej biblioteczki metodyczno – przedmiotowej |
|
biblioteka pedagogiczna; biblioteka szkolna |
od września 2000 |
Biblioteczka |
18 |
Sporządzenie planu dydaktycznego realizacji treści nauczania o charakterze wynikowym w korelacji z wewnątrzszkolnym systemem oceniania |
Plan dydaktyczny |
|
wrzesień 2000 |
|
19 |
Współpraca z nauczycielami w zakresie integracji międzyprzedmiotowej |
Uwzględnianie treści międzyprzedmiotowych podczas zajęć języka angielskiego |
nauczyciele |
według terminów |
Konspekty lekcji, potwierdzenia |
20 |
Uwzględnienie w nauczaniu treści ścieżek edukacyjnych |
Uwzględnienie treści ścieżek edukacyjnych w nauczaniu języka angielskiego w klasie drugiej gimnazjum w oparciu o sporządzony plan dydaktyczny |
Nauczyciele |
Na bieżąco |
Konspekty lekcji; inna dokumentacja |
21 |
Prowadzenie lekcji otwartych dla nauczycieli |
|
|
Na bieżąco |
Konspekty lekcji; inna dokumentacja
|
22 |
Uczestniczenie w lekcjach otwartych innych nauczycieli |
|
nauczyciele |
Na bieżąco |
Konspekty lekcji; inna dokumentacja |
23 |
Opieka nad pomieszczeniem przedmiotowym oraz przydzielonym obszarem szkolnego korytarza |
Gazetka ścienna, dbanie o wygląd zewnętrzny klasy i korytarza szkolnego |
|
Od września 2000 |
Dokumentacja fotograficzna |
23 |
Prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu wiedzy merytorycznej |
|
biblioteka pedagogiczna; biblioteka szkolna |
Od września 2000 |
Baza danych - rejestr |
24 |
Prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu literatury anglojęzycznej |
|
|
Od września 2000 |
Baza danych - rejestr |
25 |
Prowadzenie bazy łączy internetowych |
|
|
Od września 2000 |
Baza danych - rejestr |
26 |
Opracowywanie programów, publikacji, referatów, recenzji i materiałów dla nauczycieli i uczniów |
|
|
Od września 2000 |
Baza materiałów |
27 |
Aktywny udział w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu zawodowym (praca w zespołach przedmiotowych, wychowawczych, problemowych, kursy, warsztaty, konferencje, konsultacje) |
Kursy, konferencje, warsztaty, seminaria, posiedzenia zespołów przedmiotowych, wychowawczych, konsultacje metodyczne, szkoleniowe posiedzenia Rady Pedagogicznej |
|
Wg terminów szkoleń i konferencji |
Potwierdzenia, inna dokumentacja |
28 |
Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania ucznia |
Stosowanie różnorodnych narzędzi w procesie ewaluacji ucznia |
Doradca metodyczny |
Od września 2000 |
Baza metod i narzędzi |
29 |
Współpraca z doradcami metodycznymi i konsultantami ośrodków metodycznych |
|
Ośrodki doskonalenia nauczycieli; doradca metodyczny |
Od września 2000 |
Sprawozdanie, opracowane materiały, potwierdzenie |
30 |
Utworzenie planu dydaktycznego dla ucznia indywidualnego z zakresu języka angielskiego oraz informatyki w klasie drugiej gimnazjum
|
Plan dydaktyczny |
|
Wrzesień 2000 |
|
31 |
Prowadzenie dokumentacji szkolnej |
Dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen |
|
Od września 2000 |
|
OBSZAR WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZY |
|||||
1 |
Realizacja zadań wynikających z programu wychowawczego szkoły |
Zaprojektowanie i wdrożenie ścieżki edukacyjnej dotyczącej wychowania (Współżycie w społeczności lokalnej, aktywność w życiu społecznym) |
Pedagog szkolny |
Od września 2000 |
Potwierdzenia, dokumentacja |
Zaprojektowanie i przeprowadzenie form pedagogizacji rodziców (spotkania z psychologami, specjalistami zajmującymi się patologiami społecznymi) |
|||||
Przeprowadzenie klasowej imprezy kulturalnej |
|||||
Realizacja programu wychowawczego w ramach godzin wychowawczych w klasie trzeciej LO |
|||||
2 |
Aktywne pełnienie dyżurów nauczycielskich w trakcie przerw śródlekcyjnych |
|
Dyrekcja szkoły |
Od września 2000 |
Szkolny plan dyżurów |
3 |
Kontakty z rodzicami |
Wywiadówki, konsultacje, spotkania indywidualne |
|
Od września 2000 |
Potwierdzenia |
4 |
Opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych |
|
|
Według terminów wyjść |
Potwierdzenia |
5 |
Współpraca z nauczycielami i pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych |
Konsultacje, rozmowy Systematyczna analiza postępów uczniów w procesie edukacyjnym |
Pedagog, nauczyciele |
Od września 2000 |
|
DZIAŁANIA NA RZECZ ROZWOJU SZKOŁY I SYSTEMU EDUKACJI |
|||||
1 |
Prowadzenie szkoleń dla Rady Pedagogicznej ZSO nr 1 |
Szkolenie pt. „Wykorzystanie sieci Internet w nauczaniu” |
|
Listopad 2000 |
Potwierdzenia |
2 |
Promocja szkoły poprzez obsługę stron internetowych oraz poczty elektronicznej |
Opieka nad szkolną stroną WWW |
|
Od listopada 2000 |
Strona WWW na serwerze lama.org.pl
|
3 |
Konsultacje indywidualne dla nauczycieli |
Kontakt z innym niż opiekun stażu nauczycielem przedmiotu |
|
Od września 2000 |
Notatki; potwierdzenia |
4 |
Współpraca z placówkami doskonalenia nauczycieli i stowarzyszeniami oświatowymi |
prowadzenie kursów, warsztatów dla nauczycieli, tworzenie programów i opracowań, udzielanie konsultacji indywidualnych, udział w spotkaniach z konsultantami i doradcami metodycznymi |
ośrodki doskonalenia nauczycieli, stowarzyszenia oświatowe |
Od września 2000 |
|
5 |
Udział w realizacji szkolnych projektów i programów edukacyjnych |
Dni Ziemi Dzień Europejski Comenius Szkolne Dni Szkocji
|
dyrektor, nauczyciele |
Wg terminów
30 listopada 2000 |
Potwierdzenia, dokumentacja fotograficzna, sprawozdania w prasie lokalnej |
6 |
Założenie i opieka nad Szkolnym Klubem Europejskim |
Założenie Klubu, opracowanie planu działania Klubu i jego realizacja Organizacja imprez okolicznościowych Udział w seminariach i spotkaniach innych kół Współpraca z instytucjami samorządowymi Stworzenie szkolnej bazy materiałów dotyczących Unii Europejskiej Nawiązanie współpracy z innymi kołami w kraju i zagranicą |
Dyrektor szkoły |
Od listopada 2000 |
Kronika klubu, dziennik zajęć, strona WWW, sprawozdania, inna dokumentacja |